نمایشگاهی که موثر می‌ماند؟

ICTPRESS - محمد فواد رحمان سرشت - وقتی با دکتر قوام شهیدی از الکامپ و تله‌کام یعنی دو نمایشگاه تخصصی IT و CT یا به عبارتی ICT کشور گفت‌وگو می‌کردم نکاتی کلیدی به نظرم آمد که از وی پرسیدم.
سوال من پیرامون مسئله مهم برپایی نمایشگاه‌های تخصصی آن هم در حوزه پر اهمیت ICT به طور همزمان و از آن مهم‌تر ذکر شاخص‌های متولی برگزاری بر ماندگاری آثار دو نمایشگاه مطرح شد.
قوام شهیدی در پاسخ به این سوال با اشاره به مبحث بسیار مهم بسترسازی مناسب برای مقوله ICT در کشور به تفصیل و تاکید گفت که اکنون زیرساختار تقریبا مناسبی در حوزه ارتباطات برای ICT و رشد آن فراهم است.
اکنون بطور نسبی در کشور ایران با وضعیت نسبتا مطلوبی در رشد ضرایب نفوذ عناصر تکنولوژی مواجه هستیم که در صورت توجه بیشتر مسئولان امر و یکپارچگی در حرکت به سمت تعالی هرچه بیشتر و توسعه زیرساختی می توان مسئله رشد و تجلی نمودار صعودی ICT را بیش از پیش به نظاره نشست.
در کنار این موارد برگزاری همزمان دو نمایشگاه تخصصی IT و CT ضمن جذب بیشتر مخاطبان این دو حوزه و کمک به رشد همگام و همزمان این دو عنصر ،در نهایت ما را به ظرفیت‌سازی قابل قبولی برای پذیرایی از مخاطبان شیفته نمایشگاه‌های اشاره شده نائل و از سویی تفکر عالمانه مسئولان امر در حیطه برگزاری نمایشگاه ICT در وزارت متولی را مشهود و به مرحله اجرای آرمانی آن نزدیک می‌سازد.
شهیدی حضور قابل قبول مستعدان و مدعیان صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات را در نمایشگاه این دوره آن هم در وسیع‌ترین شکل در ارائه دستاوردها و توانمندی‌های موجود و نمایش آن لازمه ایجاد فضای مناسب تعامل و تبادل اندیشه ها و تجارب دانست که در سایه آن ضمن بازشناسی فعالان این عرصه درنظر تولید کنندگان، با همکاری و همیاری و عقد قرار داد‌های آتی فیمابین، چرخه تولید داخلی کشور بیش از گذشته رونق یافته ،ضمن شکوفایی عرصه کارآفرینی در انواع سنتی و دیجیتالی ، زمینه توسعه و رشد اقتصادی پایدار فراهم و از خروج ارز جلوگیری می‌شود و آرمان خودکفایی ملی و تحقق شعار زیبای تولید ملی و توسعه صادرات ممکن خواهد شد.
از طرفی هم برپایی نمایشگاه‌های تخصصی در شکل بین‌المللی ،بستر لازم برای سرمایه گذاری خارجی در کشور را آماده و زمینه مقایسه کمی و کیفی محصولات داخلی و خارجی را در شرایط فعلی جهان، فراهم می سازد.
این مهم ارتقاء روزافزون سطح کیفی محصولات داخلی در چرخه تولید ملی را باعث شده و ضمن کمک به توسعه و نیز رشد اقتصاد غیرنفتی، خروجی تولید شده داخلی را به استاندارد‌های قابل قبول جهانی نزدیک می‌سازد.
اما در این میان و پس از ذکر روایتی از مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، مبتنی بر نگاهی به برگزاری دو نمایشگاه الکامپ و تله‌کام امسال می‌توان به نکاتی چند دست یافت.
چند روزی است که از بزرگ‌ترین اتفاق ICT ایران می‌گذرد و شاید اذهان کارشناسان، تولید کنندگان، فعالان بازار فروش، اساتید دانشگاهی و دانشجویان، اهل قلم حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و بازدیدکنندگان علاقه‌مند هنوز در حال و هوای آن است.
این رویداد عظیم از چهره هشتمین تله‌کام و سیزدهمین الکامپ پرده برداری کرد و آخرین دستاورد‌های این صنایع را بهمراه توانمندی‌های مدعیانش به معرض دید و نقد عموم بازدیدکنندگان حقیقی و مجازی آن گذاشت.
استقبال از نمایشگاه ها و یا به عبارتی نمایشگاه زایدالوصف بود که حتی برخلاف سایر نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی، بازدیدکنندگان بیش از پرداختن به فرعیات از جمله خوردن، آشامیدن و تفریح در محیط نمایشگاه به فرصت طلبی خاصی برای دقت و کنکاش در تازه‌های به ارمغان آورده غرفه‌داران این دوره پرداختند.
مثل همیشه راه‌های ورودی و منتهی به نمایشگاه بین‌المللی تهران مملو از جمعیتی بود که خواسته یا ناخواسته در مسیر نمایشگاه واقع گشتند تا به مقصد خود رسیده و یا پس از ورود به نمایشگاه شاهد آخرین دستاورد‌های ارائه شده در آن باشند.
چهار روز نمایشگاه به همراه برگزاری کارگاه‌های تخصصی آموزشی جنبی آن خصوصا در بخش تله‌کام، اطلاع‌رسانی مناسب از نمایشگاه، هوای مطبوع پائیزی، در مجموع فضای نسبتا مناسبی را فراهم کرد.
برگزاری نمایشگاه‌های ICT اخیر با توجه به اینکه اندک زمانی از برگزاری بزرگ‌ترین رویداد مخابراتی فناوری خاورمیانه موسوم به جیتکس می‌گذرد، فرصت را برای مقایسه این دو از سوی اهل فن، قلم و اندیشه در این حوزه مغتنم ساخت.
حضور مسئولان دولتی و دولت در قالب غرفه داران و بازدیدکنندگان نمایشگاه و فراهم آمدن فضای تعامل میان اصحاب رسانه و مسئولان، عرضه توانمندی‌های داخلی در عرصه ICT در حد نسبتا مطلوب، استقبال قابل توجه مردم مجموعا توانست زمینه را برای ماندگاری و ثبات هرچه بیشتر نمایشگاه ICT ایران، حضور قدرتمند آن در سطح منطقه همپای رقبا، ظهور توانمندی‌ها و پتانسیل‌های ناشناخته و کم شناخته، رشد و تعالی فعالان عرصه IT و CT ، فرهنگ سازی ICT در میان آحاد جامعه ، تجلی نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و رشد صنعت ICT در کشور، پیدایش و تحقق فراگیر جامعه اطلاعاتی ایران، تاثیرگذاری نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی آموزشی آتی در کشور و پرداختن به مسئله مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تحقق اهداف کشورمان، مساعد کرده و فراهم سازد.
اکنون، کارشناسان و صاحب نظران ،ماندگاری موثر این رویداد بزرگ ایرانی را به نقد و بحث نشسته‌اند.
آیا پس از برگزاری نمایشگاه‌ها و از این قبیل در حوزه‌های تخصصی مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات، نگاه جدی و حرکتی شایان توجه برای پیگیری و تعالی این صنایع در کشور از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران با همکاری بخش خصوصی، صورت خواهد پذیرفت؟

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] دوشنبه 14 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 23:31

جالب بود...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد