ICT به کمک صنایع دستی می آید

ICTPRESS - امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن نقش بسزایی در تمامی عرصه های یک جامعه دارند .

در این میان یکی از این عرصه ها صنایع دستی در حوزه میراث فرهنگی است که امروزه با استفاده از ICT  و کاربرد فناوری های نوین دگرگون گشته است.

طی اوایل هفته جاری در راستای فرهنگ سازی و شناسایی و معرفی ICT در صنایع دستی از حوزه گردشگری همایشی ملی برگزار شد که در ادامه گزارش کوتاه ICTPRESS از آن را می خوانید.

نخستین همایش کاربرد فن آوری اطلاعات وارتباطات در حفظ احیا و توسعه صنایع دستی برگزار شد.

نخستین همایش دو روزه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنایع دستی در حالی آغاز بکار کرد که قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری, مسئولان و صاحب نظران سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری  کشور آن را میزبان بودند.

این همایش که به همت سازمان میراث فرهنگی و معاونت توسعه مدیریت در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران برگزار شد, مهم ترین مسائل در خصوص عرضه و تقاضای صنایع دستی در کشور و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در این صنعت را مورد بحث و بررسی قرار داد.

همچنین طرح پیشنهادهای کاربردی برای حضور صنایع دستی در عرصه جهانی و ارائه آن و بررسی نقش فروشگاه های مجازی در ایجاد بازار برای صنایع دستی از برنامه های اجرا شده این همایش بود.

صنایع دستی کشور مشکل تقاضا و بازار دارد!

بنابر این گزارش در همایش کاربرد فناوری اطلاعات وارتباطات در حفظ احیا و توسعه صنایع دستی , رئیس شتاب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با جایگاه کارت های اعتباری در حوزه خرید کالا و ارائه خدمات سخنانی را به بحث نشست.

مهندس کیانی تصریح کرد: مشکل ما در صنایع دستی، تولید و پرداخت از طریق کارت اعتباری نیست، بلکه چگونگی تولید و عرضه‌ی آن است و فناوری اطلاعات زمانی که می بایست صنایع دستی و هنرمندان آن‌ را معرفی کند، غافل مانده است.

رئیس شتاب بانک مرکزی تصریح کرد: اکنون که صنایع دستی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، برای خرید صنایع دستی در قالب کارت خرید، بودجه‌ای را اختصاص می‌دهد و نیاز است که قراردادی میان این سازمان و شبکه‌ی بانکی کشور بسته شود تا کارت اعتباری اسلامی داشته باشیم.

مهندس کیانی با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در توسعه صنایع دستی تصریح کرد: صنایع دستی کشور مشکل تقاضا و بازار دارد و فن آوری اطلاعات نمی تواند با ایجاد بازارهای مجازی به توسعه صنایع دستی کمک کند زیرا مردم باید بتوانند از طریق اینترنت بازاریابی کنند, قیمت بگذارندو بفروشند که این امکان پذیر نیست.بیشترین تاثیرگذاری فن آوری اطلاعات در زمینه توسعه بازار صنایع دستی ,اطلاع رسانی راجع به کالا ها ومعرفی صنایع دستی و اساتید فن است.

وی تاکید کرد: معرفی صنایع دستی باید در دنیا نخستین گام باشد و پرتالی ایجاد شود و هر هنرمندی در این پرتال، یک صفحه داشته باشد تا خود را معرفی کند.

بقایی قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این همایش اظهار داشت : اینترنت را در آموزش الکترونیک جدی نمی‌بینیم، چون این تجربه را پیش‌تر در شهرداری تجربه کرده‌ایم، اما از سیستم آف‌لاین نتیجه گرفته‌ایم.

به گفته‌ی او، اگر بتوان آموزش صنایع دستی را از طریق سی‌دی و حضوری اجرا کنیم، به مرور زمان در آموزش صنایع دستی قدم بزرگی برداشته می‌شود و نخستین پلی است که IT را به صنایع دستی متصل می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که نحوه‌ی ورود IT به صنایع دستی باید تعریف شود و بی‌مهابا وارد این بخش نمی‌توان شد، بیان کرد:‌ در حوزه‌ی صنایع دستی از آموزش الکترونیک بیش از این می‌توان کمک گرفت، چون درحال حاضر برگزاری کلاس‌های آموزش دایمی برای این سازمان مشکل است و باید تلفیقی از آموزش‌های حضوری و مجازی ایجاد و به‌صورت آف‌لاین استفاده شود.

وی تصریح کرد: باید در آموزش الکترونیک صنایع دستی، مخاطب را درنظر گرفت و براساس آن برنامه‌ریزی کرد و به صنایع دستی نگاه کاربردی داشت و آموزش الکترونیک در حوزه‌ی صنایع دستی جدی گرفته شود، چون با آن، صنایع دستی منطق می‌یابد.

بازی‌های رایانه‌یی برای بخش صنایع دستی طراحی شوند

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی نیز در این همایش پیشنهاد کرد: بازی‌های رایانه‌یی برای بخش صنایع دستی طراحی شوند؛ این بازی‌ها در آموزش صنایع دستی به کودکان می‌توانند موثر باشند. اگر بخش خصوصی در این زمینه سرمایه‌گذاری کند، بخش دولتی می‌تواند کمک کند.

حسین هاتفی فارمد گفت: از روزی که در این حوزه،‌ حضور داشته‌ام، تعداد زیادی از مهندسان و کارشناسان حوزه‌ی IT به این معاونت مراجعه کردند و تعداد آنها قابل توجه و پیشنهادهای آنها متعدد بود و قرار شد، همایشی تشکیل و ایده‌ها مطرح شوند و کارشناسان، آن‌ها را بررسی و تصمیم گرفته شود که حداکثر بهره‌برداری صورت گیرد.

او اظهار کرد: چگونه در شهر دیگری از رشته‌های منسوخ‌شده‌ی سایر شهرها می‌توان مطلع شد، درحالی‌که به‌راحتی از طریق اینترنت، این اطلاعات را می‌توان منتقل کرد.

به گفته‌ی هاتفی، در حوزه‌ی آموزش صنایع دستی حدود 650 مرکز آموزشی وجود دارند که هر سال میانگین 100 تا 110 هزار نفر تحت این آموزش‌ها قرار می‌گیرند که هزینه و زمان بیشتری صرف می‌شود؛ اما از طریق اینترنت و لوح‌های فشرده، این آموزش‌ها را می‌توان توسعه داد و در حفظ آنچه وجود دارد، کمک کرد.

او استفاده از فن‌آوری اطلاعات در ایجاد موزه‌ها را از دیگر اقدامات قابل اجرا برشمرد و گفت: وقتی آثاری با طرح‌های جدید و اصیل در این موزه‌ها ارایه شوند، بسیاری از هنرمندان در دورافتاده‌ترین نقاط با دیدن تصاویر این آثار در موزه‌ها، از این طرح می‌توانند مطلع شوند و یکی از مشکلات ما که نبود نوآوری و طرح‌های جدید مطابق با سلیقه‌ی بازار است، ‌رفع و بخشی از هنرهای منسوخ‌شده نیز احیا شود.

در ادامه‌ی این همایش، شهریاری ـ رییس شورای عالی اطلاع‌رسانی کشور اظهار داشت: اقتصاد شبکه‌ ای درحال راه‌اندازی است، اما باید به شبکه‌ جهانی متصل شود و این اتفاق هنوز نیفتاده است که بخشی از دلیل آن، به تحریم‌های اقتصادی مربوط می‌شود.

او افزود: اصل 44 قانون اساسی در صورتی موفق است که زیرساخت‌های قانونی و حقوقی مناسبی داشته باشد و باید بستر کلانی برای سرمایه‌گذاری فراهم شود که سرمایه‌گذاران احساس امنیت کنند.

در حاشیه‌ این همایش نمایشگاهی از آثار صنایع دستی و شرکت‌های نرم‌افزاری برگزار شد که با استقبال شایانی روبه رو شد.

همایش دو روزه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در حفظ، ایجاد و توسعه‌ هنرهای سنتی با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری کشور به کار خود پایان داد.  

نظرات 1 + ارسال نظر
ارقنون یکشنبه 11 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 00:38 http://arghanoon1.blogsky.com/

سلام دوست عزیز.به نظر میرسه که اطلاعات بالایی دارین .یک کمک کوچک میخواستم .من تازه به بلاگ اسکای آشنا شدم و چگونگی قرار دادن کدها رو در اوون بلد نیستم مسل آمار گیری یا کدهای انلاین بودن در یاهو .اگه امکان داره بنده رو راهنمایی بفرمایید.
یا حق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد