اینترنت با کیفیت مطلوب و منطبق با استاندارد ها در هاله ابهام

ICTPRESS - عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور با طرح این سوال که آیا آنچه ما از آن به‌نام اینترنت یاد می‌کنیم، باید چنین باشد، گفت: تقریبا فراموش کرده‌ایم که اینترنتی با کیفیت مطلوب و منطبق با استانداردهای جهانی چیست و چه تاثیری بر مجموعه خدمات مرتبط ما شامل تلفن اینترنتی و یا گشت و گذاری ساده در شبکه‌ی جهانی اینترنت دارد؛ حتی کاربران ما نیز این مهم را که کاملا محق دریافت آن هستند، فراموش کرده‌اند.

پیام کرباسی - مسوول کارگروه VoIP در سازمان نظام صنفی رایانه‌یی استان تهران - در گفت‌وگو با  (ایسنا)، اظهار کرد: در پی قطعی فیبر نوری در یکی از مسیرهای ارتباطی کشورمان با سنگاپور در روز دوشنبه هفته گذشته که ارتباط اینترنتی کشور را تا اواسط روز چهارشنبه با اختلالات فراوانی مواجه ساخت، یکی از اعضای هیات مدیره‌ی شرکت ارتباطات زیرساخت با تایید این خبر، تصریح کرده بود " ظرفیت ما در حالت عادی نزدیک به 30 درصد بیش‌تر از نیاز است و در واقع می‌توان گفت در ساعاتی که پیک ترافیک داریم بیش‌تر از ظرفیت برای ما ترافیک نمی‌آید" و این در حالی است که کل کشور طی قریب به 8 ماه گذشته، از نابه‌سامانی در کیفیت پهنای باند ارتباطی با شبکه اینترنت برخوردار است.
وی با بیان اینکه شرکت‌های اینترنتی به غیر از روزهای تعطیل رسمی، دیگر هرگز شاهد کیفیتی عاری از اختلالات و نوسانات وافر، نبوده‌اند، گفت: اگر به فرمایشات این مقام آگاه که در جایگاه یکی از مسوولان روابط عمومی شرکت زیرساخت نسبت به اطلاع‌رسانی در اذهان عمومی اقدام کرده‌اند، اندک توجهی کارشناسی داشته باشیم؛ با توجه به عدم امکان بهره‌برداری از تمامی باند خریداری شده توسط شرکت‌هایی که مشتری پهنای باند اینترنت شرکت زیرساخت هستند، به نظر می رسد در حالتی خوش بینانه، ضعف اجرایی در واحد فنی این شرکت، مدیران محترم را در این تصور اشتباه که دیگر ترافیکی بیش از ظرفیت فعلی برای ایشان ارسال نمی شود، قرار داده است. 
او تاکید کرد: پر واضح است که اکثر کارشناسان و تکنسین‌های پشتیبانی فنی ایشان، به مشکلات فنی داخلی خود آگاه بوده و در پی تماس‌های مکرر با امور پشتیبانی فنی، همواره اذعان دارند که در ساعات اوج مصرف (از حدود ساعت 9 تا 17)، اصطلاحا "ظرفیت گیت‌وی‌ها و روترهای مخابرات تکمیل است و کاری از دست ما ساخته نیست".
این کارشناس خاطر نشان کرد: البته صحت کلام و صدق گفتار این مهندسان زحمتکش را ارج می نهیم ولی در تکذیب اخبار مرتبط با "کمبود پهنای باند اینترنتی کشور" و "مشکلات کیفی ارتباطات اینترنتی کشور در ساعات اوج مصرف" که توسط مدیران ارشد شرکت‌ها و ادارات مختلف وابسته به مخابرات دولتی صورت می پذیرد، همواره در تعجب هستیم.
او تاکید کرد: به راستی، آیا خیلی دشوار است که از نظر فنی کارشناسی کرده و صحت دو ادعای "عدم ارسال ترافیک بیش از میزان ظرفیت فعلی (در ساعات اوج مصرف) برای مخابرات" و یا "عدم توان ارایه خدمات به میزان فروخته شده" را تشخیص داده، معمای پهنای باند اینترنتی کشور را حل کرد؟
به گفته‌ی او بسیاری مصارف حرفه‌یی‌تر خود از اینترنت را به ساعاتی پیش و یا پس از ساعات اوج مصرف منتقل می کنند، حال آنکه با توجه به نرخ گران اینترنت در کشور، وجود چنین مزاحمت‌هایی برای یک شهروند ایرانی، از نگاه قانونی و یا عرفی، جایگاهی ندارد.
او تصریح کرد: آیا نباید برای پایش کیفیت و کمیت ارایه پهنای باند ارتباط با اینترنت که در حال حاضر کماکان تنها به صورت انحصاری توسط مخابرات دولتی تامین می‌شود، نهادهای نظارتی و سازمان‌های بازرسی، از نزدیک روند لحظه به لحظه‌ی ارایه این خدمات را بررسی، آسیب‌شناسی و با نگرشی کاربر محور، چالش‌های پیش روی این قشر از جامعه را که همواره در اسناد چشم‌انداز 20 ساله کشور و مصالح ملی، درصدد بهبود وضعیت و افزایش ضریب نفوذ آن در کشور هستیم، ارزیابی کنیم؟ آیا شناسایی گلوگاه‌ها یا موانع فنی و میزان صحت اظهار نظرات مقامات مسوول دولتی در این خصوص، به سادگی امکان‌پذیر نیست؟
کرباسی تاکید کرد: خوشبختانه شنبه، 11خردادماه را پس از ماه‌ها، می توان به عنوان اولین روز شنبه با کمترین میزان ریزش بسته‌های اطلاعاتی (Packet Loss) و نوسانات تاخیر در ارسال و دریافت آن‌ها (Jitter) به خاطر سپرد.
او تصریح کرد: بدینوسیله از تلاش‌ها و پیگیری‌های کلیه پرسنل، متخصصان ارجمند و مدیران محترم شرکت زیرساخت قدردانی کرده و امیدواریم با پایش دقیق کیفیت خطوط ارتباطی شبکه کشور با اینترنت، مانع از برهم خوردگی کیفیت خاصه در ساعات اوج ترافیک باشند.
به گفته‌ی او بنا به گزارشات کارشناسی دریافتی از اکثر نقاط کشور، تقریبا از حوالی ظهر روز چهارشنبه، همانند دیگر هفته‌ها، کیفیت ارتباط با شبکه جهانی اینترنت رو به بهبود گذاشته و این روند تا پایان روز شنبه پایدار بوده است و امیدواریم به همت همه دست اندرکاران عرصه مخابرات کشور، شاهد ثبات و دوام شرایط کمی و کیفی اخیر باشیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد