- یکشنبه 3 آبان‌ماه سال 1388

 

 

ICTPRESS - این وسیله نقلیه ابتکاری، در واقع از یک جفت اسکیت تشکیل شده که نیروی محرکه آن از طریق باتری‌هایی که در یک کوله پشتی قرار گرفته ، تامین می‌شود و به گفته مخترعش می‌تواند تا 35 کیلومتر در ساعت حرکت کند !

طاهر قنبری، مبتکری که به دلیل علاقه به کارهای فنی و با توجه به مشکلات ترافیکی، آلودگی هوا و سایر دردسرهای ریز و درشت انبوه خودروهای سرازیر شده در تهران دست به کار ساخت این وسیله شده است درباره اختراع خود گفت: «همیشه مایل بودم وسیله نقلیه‌ای بسازم که ضمن این که این مشکلات را نداشته باشد، ابتکاری و تازه و البته جمع و جورتر باشد و بالاخره آن را از عالم خیال بیرون آوردم و بدون کمک مالی و فکری با صرف حدود یک سال و نیم وقت آن را ساختم و آن را به عنوان یک اختراع به ثبت رساندم .
وی گفت:« این وسیله در اصل این یک جفت اسکیت از نوع قدیمی و فلزی است که به دلیل سنگین بودن و قدرت مانور کم، کمتر کسی از آن استفاده می‌کند که با ایده تغییر کاربری آن از ورزشی به نقلیه با تغییرات عمده از جمله نصب شاسی، گیربکس و دو موتور (دینام) جدا از یکدیگر - در هر جفت کفش اسکیت - و همچنین تعبیه یک برد الکترونیکی که به وسیله فن کوچکی خنک میشود و باتری‌های سری شده با ولتاژ جمعا 36 ولت و جریان 9 آمپر که در داخل کیفی که در پشت فرد قرار می گیرد، این ایده را محقق کردم .»
قنبری اضافه کرد: «برای کنترل این سیستم، هشت فیوز در طول مسیر جریان برق - از کوله به اسکیت - با سیمهای کاملا نسوز و روکش دار تعبیه شده و جریان برق و سرعت حرکت - از صفر تا 35 کیلومتر در ساعت- از طریق ولومی که در دست فرد قرار می گیرد، کنترل می‌شود. ترمزهایی هم به صورت لقمه‌یی بر روی چرخ‌های جلو اسکیت‌ها کار گذاشته شده که به وسیله پنجه پا عمل می‌کند و همچنین به منظور حفظ تعادل و هماهنگی برای هر لنگه یک پلاتین کار گذاشته شده که به محض بلند شدن از روی زمین جریان برق قطع می شود .»
وی افزود: «این وسیله طوری طراحی شده که با کمی تغییرات در قسمت‌های الکترونیکی آن به راحتی می‌توان موتور و باتری‌های قویتر روی آن نصب کرد. با استفاده از باتری‌های لیتیومی و ارتقای موتور می‌توان سرعت اسکیت را حداقل تا 60 کیلومتر در ساعت افزایش داد .» 
به گفته این مخترع، اسکیت برقی می‌تواند پس از شارژ حداقل به مدت 10 دقیقه حرکت کند .
قنبری تصریح کرد: «در جریان بررسی طرح در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران (پژوهشکده برق و کامپیوتر)، مهندسان مربوطه هیچ گونه ایرادی از طرح نگرفتند و نظر فدراسیون اسکیت را هم جویا شدند که کارشناسان مربوطه پس از بررسی ضمن تایید از آن به عنوان یک ایده نو استقبال کردند .»
وی در عین حال گفت: « البته این یک طرح است و می‌دانم اگر ایرادی هم نداشته باشد، قوانین راهنمایی و رانندگی و جاده‌ها و خیابان‌ها آماده استقبال از آن نیست و حتی ممکن است پیاده‌روها را هم برای عابرین ناامن کند، در هر حال این حرکتی است به جلو و کسی چه می‌داند شاید روزی چیزی شبیه به این به عنوان تکنولوژی جدید مورد استفاده مردم قرار گیرد.

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo