سینمار علمی "چهلمین سال اینترنت" در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد

 

 

 

 

ICTPRESS - این برنامه به همت انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی و با همکاری دانشگاه صنعتی شریف به انجام رسید.

به گزارش ICTPRESS ، در ابتدای این مراسم دکتر یحیی تابش درباره تاریخچه چهل ساله اینترنت در جهان و ایران سخنانی ایراد کرد سپس دکتر سیاوش میرشمس شهشهانی یکی از بنیانگذاران دامنه IR در ایران به بیان مراحل دریافت این دامنه و موانع این کار پرداخت.
عضو برجسته انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی گفت: ایران یکصد و بیستمین کشوری بود که توانست دامنه اینترنت کشوری دریافت کند.
وی افزود:‌این نکته که می گوینداگر ما این دامنه را آن موقع دریافت نمی کردیم کشور دیگری آن را اخذ می کرد اشتباه است زیرا این دامنه از ابتدا به نام ایران ثبت شده بود.
شهشهانی حد فاصل سال های 1994 تا 1998 را سال های جنگ دامنه اینترنتی در جهان برشمرد و گفت: نارضایتی دارندگان حقوق ثبتی و بخش خصوصی باعث ایجاد بخش نامه ها و دامنه ها و در نهایت شکست انحصار آمریکا بر دامنه های اینترنتی شد.
مهندس شایان رضا مشاطیان دیگر سخنران این سمینار بود که درباره اینترنت و صنعت موبایل سخن گفت.
وی قابلیت تلفن های همراه را از نظر استفاده از صفحات وب به سه نسل عدم برخوردار، نیم برخوردار و برخوردار تقسیم کرد.
مشاطیان کوچک بودن صفحه تلفن همراه را یکی از محدودیت های استفاده از وب در موبایل ها دانست و گفت: شرکت های سازنده نسل های آخر تلفن همراه در صدد رفع این مشکل هستند.
دکتر شهین دخت خوارزمی درباره اینترنت و توسعه سخن گفت.
وی با ارائه یک اسلاید فرایند تکامل جامعه بشری در دوره های زمانی غار نشینی، تمدن کشاورزی، تمدن صنعتی، عصر فراصنعت و عصر دیجیتال را تشریح کرد.
نائب رئیس انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی گفت: باید سعی کنیم از کاروان جهانی توسعه عقب نمانیم.
وی توسعه دانایی محور، توسعه اقتصادی دانش بنیان، توسعه ICT و توسعه اجتماعی جامعه را از محورهای مهم توسعه برشمرد.
خوارزمی گفت: در انزوای بین المللی نمی توانیم به توسعه پایدار دست یابیم.
وی افزود: بدون حضور موثر در عرصه های جهانی اقتصاد، سیاست، فرهنگ و تکنولوژی توسعه میسر نیست.
مترجم کتاب آلوین تافلر دوره های جهانی شدن را به سه دوره سال های 1942 تا 1980 باجهانی شدن کشورها، 1980 تا 2000 را جهانی شدن شرکت های چند ملیتی و دوره پس از سال 2000 را دوره فرد به دنبال جهانی شدن دانست.
وی دوران بعد از سال 2005 ورود انسان به عصر کم یابی برشمرد و گفت: بین سال های 1975 تا 2005 میلادی دوره فراوانی بود و منابع، مواد اولیه، انرژی و سرمایه به وفور یافت می شد.
خوارزمی گفت: بعد از سال 2005 و در دوره کم یابی مواد اولیه و انرژی یک تناقض زیبا به وجودآمد و به رغم کم یابی همه منابع اطلاعات، دانش،‌معرفت و حکمت و هر سرمایه ای که ماهیت اطلاعات داشته باشد در اینترنت به وفور وجود دارد.
وی گفت: در این عرصه کشوری برنده است که عالمانه و مدبرانه زمینه را برای گذر سازنده از عصر فراوانی به عصر کم یابی فراهم سازد.
دکتر حسین ابراهیم آبادی دیگر سخنران این سمینار در خصوص اینترنت در ایران: نقش آفرینان و زمینه های اجتماعی آن سخنرانی کرد.
عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی واجتماعی وزارت علوم با اشاره به زمان ورود اینترنت به ایران در سال1371 توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات ایران با همکاری شبکه آموزشی وپژوهشی اروپا (EARN)  و  رشد اتصال به اینترنت در سطح دانشگاه ها وسازمان های دولتی و آغاز فعالیت بخش خصوصی در سال 1373(ندا رایانه) گفت در این راه کشور همچنان نیازمند همه نیروهای نقش آفرین و دوری جستن از تکرار تجربه ها است.
در پایان این سمینار از تلاش های سیاوش شهشهانی برای یک عمر تلاش علمی و حضور موثر در پایه گذاری دامنه اینترنتی IR قدردانی شد.
دکتر مهدی محنسیان راد و دکتر شهین دخت خوارزمی به نمایندگی از پرفسور کاظم معتمد نژاد، رئیس انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی با سخنان خود از شهشهانی تقدیر کردند. دکتر شهین دخت خوارزمی از یک عمر تلاش علمی شهشهانی تشکرکرد و افزود: کلاس های درس این استاد ریاضیات به 300 نفر می رسد و این نشان از علاقه شاگردان به درس این استاد دارد.
همچنین مهندس نصرالله جهانگرد دبیر سابق شورای عالی اطلاع رسانی و دکتر محمد توکل دبیر کل سابق کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز سخنانی را درخصوص فضایل دکتر شهشهانی ارائه نمودند.
شهشهانی پس از دریافت لوح تقدیر از طرف انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی، بنیانگذاری دامنه IR را مختص خود نداست و گفت: افراد دیگری پیش از من در این زمینه زحمات فراوانی را تحمل کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد