ICTPRESS - مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات ایران گفت: ارایه صندوق پست الکترونیکی به کاربران عمومی به صورت آزمایشی در نمایشگاه تلکام امسال صورت گرفته و این سرویس به زودی به متقاضیان عمومی نیز ارایه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS سعید مهدیون، مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات ایران با اشاره به ویژگیهای صندوق پست الکترونیکی که توسط سامانه iran.ir به کاربران ارائه میشود، گفت: در صورت استفاده کاربران از این سامانه اطلاعات موجود در پست الکترونیکی آنها به خارج از کشور منتقل نمیشود؛این سامانه سه گیگا بایت فضا در اختیار کاربران قرار می دهد و دریافت و ارسال نامه از میل سرورهای دیگر نظیر یاهو و یا جیمیل را دارد.
وی با بیان اینکه بهمنظور استفاده کاربردی از پست الکترونیکی که از طریق سامانه iran.ir ارائه میشود، این سیستم امن میشود افزود: بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته، امیدواریم طی دو ماه آینده، امکان ارایه صندوق پست الکترونیکی امن به کاربران فراهم شود؛ در حال حاضر امکان استفاده از صندوق پست الکترونیکی از طریق سامانه iran.ir برای مدیران دستگاههای دولتی فراهم شده و متقاضیان میتوانند با مراجعه به این سامانه نسبت به ایجاد صندوق پست الکترونیکی خود اقدام کنند.
مهدیون اظهار کرد: به همین منظور مذاکراتی با مرکز صدور گواهی دیجیتال (CA) وزارت بازرگانی صورت گرفته است که در صورت اجرایی شدن این طرح، امکان افزودن امضای دیجیتالی به نامههای کاربران فراهم میشود و به واسطه آن امکان استفاده کاربردیتر از صندوق پست الکترونیکی فراهم خواهد شد.
او خاطر نشان کرد: بر همین اساس امکان انجام کارهای تجاری و مالی از طریق یک محیط امن فراهم شده و توسعه تجارت الکترونیکی سرعت خواهد گرفت.
ICTPRESS - تنوع و تکثر خدمات قابل ارائه در دولت همراه در اولین گام، نیازمند زیرساخت مناسب و ایجاد ارزش در ماهیت خدمات ارائه شده هم جهت با نیاز کاربران است.
محمدحسین واقف زاده ،مدیر عامل نخستین اپراتور پیام کوتاه کشور در گفتگو با خبرنگار ICTPRESS با اعلام این مطلب گفت:با فراگیر شدن بحث پیام کوتاه در سال 83 ، متولی دولتی با نیت ساماندهی خدمات ارزش افزوده و تبلیغات روی این سرویس اقدام به عرضه این سرویس به شرکتها کرد و این آغاز راهی بود تا خدمات ارزشافزوده از سوی متولی این امر با جنبه نه تنها تبلیغاتی بلکه با نگرشی خدمات رسان فراگیر شود.
وی پیام کوتاه را رسانهای همراه و فراگیر دانست که ماندگاری اثر محتوا در ذهن مخاطب و ارزان بودن از بارزترین مزیتهای آن است و خدمات آن خصوصا برای ارائه تبلیغات در میان مردم گسترش مناسبی یافته است.
وی یادآور شد: با راهاندازی پیامک ،ارتباط غیرشنیداری و مکتوب برای کاربران فراهم شد که این ویژگی باعث شد سرویس دهندههای پیامک در مقابل نیاز کاربران خود اقدام به ارائه سرویس های اطلاعرسانی در این قالب نمایند.
واقف زاده با اشاره به ضرورت نهادینه کردن این سرویس در سیستم اپراتورهای تلفن همراه کشور گفت: بزرگترین نیاز و مانع در راه تولید محتوا و ارائه خدمات در بستر تلفن همراه ، بومی سازی خط و زبان فارسی در لایه کاربردی این خدمت است، زیرا استفاده از زبان غیر فارسی بزرگترین مانع در استفاده رسمی و قابل قبول بویژه در سیستم های دولتی است که خوشبختانه مجموعه اپراتوری اول پیام کوتاه این نیاز را طی سالهای گذشته با طراحی و بکارگیری درگاه بومی زبان فارسی برطرف کرده و قابلیت طراحی خدمات مورد نیاز را برای هریک از کاربران بسته به نیاز خاص آنها فراهم مینماید.
مدیر عامل شرکت رهیاب افزود: این مسئله برای محقق شدن، نیاز به سرمایه گذاری زیادی داشت چون درگاههای موجود در بازار ایران یا open source بودند و درجه فنی مناسبی نداشتند یا باید برای استفاده خریداری می شدند که هزینههای گزاف خریداری، توجیه هرگونه برنامه ریزی اقتصادی را از بین میبرد و از سوی دیگر عدم پشتیبانی فنی کامل شرکتهای خارجی از محصولاتشان بخصوص بی توجهی به زبان فارسی مشکلات را دوچندان مینمود، به همین دلیل واحد توسعه و تحقیق رهیاب با تمرکز بر روی درگاه کاملاً بومی و ایرانی، نسخه اول درگاه شرکت را در سال 86 جایگزین درگاه خارجی کرد و در فاز بعد، با اتصال این درگاه به سایر اپراتورهای تلفن همراه ، خدمات ارزشافزوده را برای تمامی کاربران فراهم نمود تا سرعت، کیفیت و قابلیت برنامهریزی را براساس نیاز خود،بصورت همزمان داشته باشند.
مدیر نخستین اپراتور پیام کوتاه کشور در ادامه با اشاره به توسعه همزمان درگاه پیام کوتاه مورد استفاده گفت: درگاه فعلی نسخه جدیدی از نسخه طراحی شده است که در مدت 8 ماه اخیر طراحی و پیادهسازی شده و انواع قابلیتها و محصولات جدید بهآن اضافه شده تا هم گام با اولین های دنیا امکان ارائه خدمات را به کاربران ایرانی داشته باشد و با همین نگرش در سومین نمایشگاه و جشنواره رسانههای دیجیتالی رتبه اول کشور را به عنوان مبلّغ و مروج خط و زبان فارسی کسب کرده است.
وی ارسال انواع محتوا از جمله لینک، تصاویر خاص، اصوات ساده و را از ویژگیهای نسخه جدید برشمرد که سرعت 1000 پیامک درثانیه را پشتیبانی میکند و برای پشتیبانی از تعداد کابران بالا طراحی شده و با قیمتی معادل 10% نمونههای خارجی کیفیتی را معادل و در برخی موارد بیشتر از سیستم های خارجی ارائه می نماید .
واقف زاده سال الگوی مصرف را مبنای طراحی و پیادهسازی پروژههای سال جاری شرکت عنوان نمود و گفت: استفاده صحیح از پیامک در بستر های مختلف مانند بانکداری، آموزش و از این قبیل به کاهش هزینهها منجر شده و میتواند بعنوان یکی از عوامل تاثیر گذار در کاهش ترافیک و آلودگی در شهرهای بزرگ مورد نظر قرار گیرد زیرا هم اکنون جامعه آمادگی و پتانسیل استفاده صحیح از پیام کوتاه بعنوان یکی از ابزارهای کاربردی را داشته و حتی در برخی از موارد آنرا در جهت برآورده کردن نیاز روزمره استفاده میکند که این موضوع با توجه بیشتر و گسترش امکانات تبدیل به یکی از اجزاء لاینفک زندگی خواهد شد.
وی نرم افزار Fbook را یکی از نمونههای طراحی شده برای آموزشگاهها عنوان کرد که از طریق آن برگزاری آزمونهای آموزشگاهها به راحتی قابل انجام است.
واقف زاده در پایان هدف اصلی نخستین اپراتور پیام کوتاه کشور را فرهنگ سازی برای استفاده از پیام کوتاه در جهت ارزش افزوده بجای تبلیغات دانست و افزود: مدیران و برنامه ریزان هر سازمان و نهاد میتوانند با ارائه نیازهای کاربردی خود، امکان سنجی پیاده سازی کسب و کار خود را در بستر پیام کوتاه از طریق این مجموعه و آدرس الکترونیک (www.rpg.ir) بررسی نمایند.