بورس صفر و یک

  

  

محمد فواد رحمان سرشت – ICTPRESS - همگام با ظهور جامعه اطلاعاتی و انقلاب اطلاعاتی هزاره ،عناصری پدیدار گشت که مادام مردمانی با تعاریف و شمایل سنتی از آن یاد می کردند.

معامله رو در رو و تجارت فرد با فرد از جمله این واژه ها و عملکردهاست. موضوعی که بشر همواره برای ادامه زندگی خود در ذهن پنداشته تولد گونه های جدیدی از تعاریف با ذات قدیمی بوده که خود با طراحی و پیاده سازی و نوآوری بدان دست یافته است.

امروز معاملات در محیط های مجازی نیز به راحتی انجام می پذیرند و موضوعیت آن با توجه به زیرساختار پایه ،عناوین تجارت الکترونیک ، معاملات الکترونیک ، بورس الکترونیک ، بانکداری الکترونیک ، پول الکترونیک و از این قبیل به خود گرفته است.

آنچه شواهد نشان می دهد پیدایش شبکه های ارتباطاتی و توسعه مبانی آن است که موجبات تجلی عناصر نوینی را فراهم کرده است. وجود شبکه های ارتباطاتی، پایگاهی برای فناوری اطلاعات است تا زمینه های نرم افزاری رشد و توسعه مبانی سیستم های تجارت الکترونیک ، آنلاین و آفلاین را فراهم کند.

در این میان بورس یکی از عناصر مهم در اقتصاد و تجارت است که امروزه بصورت الکترونیکی هم جلوه گر شده است. در حال حاضر در تمامی کشورهای پیشرفته و اکثر اقتصادهای در حال توسعه بازارهای بورس وجود دارد. در کشور ما نیز بورس اوراق بهادار محل مبادلات بورس است. بزرگ ترین بازارهای بورس جهان در امریکا ، انگلستان ، آلمان ، فرانسه و ژاپن واقع است.

قدرت واقعی شبکه جهانی اینترنت در تغییر روش های سرمایه گذاری و افزایش میزان صرفه جویی کاربران، در پدید آوردن یک بورس الکترونیک خودکار و متمرکز نهفته است ؛ در این شیوه ، مبادلات الکترونیکی ، واسطه های حرفه ای و مبالغ اضافی را که آنها برای کاهش ریسک و افزایش نقدینگی بوجود می آورند حذف می کند بنابر این سرمایه گذاران بیشتری جذب شده و هزینه های معاملات نیز سقوط می کند.

با به کارگیری زیرساخت ارتباطات الکترونیکی ،سرمایه گذار می تواند سهام خود را دربازار بورس الکترونیک به فروش برساند. این امر، امکان معاملات الکترونیکی را در دامنه قیمتی مد نظر در اختیار او قرار می دهد.

مشتری می تواند فهرستی از سفارشات را تهیه و در صورت تمایل به خرید با یک " کلیک " معامله را انجام دهد. برای فروش سهام، سرمایه گذار می تواند سفارش خود را "ارسال کرده" و منتظر بماند تا مشتری احتمالی معامله را کامل کند. اگر دو سفارش در نرخ و تعداد همخوان شوند، سیستم بصورت خودکار معامله را ثبت کرده و به این ترتیب سهام  واگذار می شود.

اما در این میان و در بورس صفر و یک ( الکترونیکی ) ، کلاهبرداری مشتریان، جعل هویت، فساد پرونده ای و سرقت، جملگی دغدغه های منطقی علاقمندان معاملات الکترونیک است که البته پیشرفت های حوزه تجارت الکترونیک و افزایش حجم معاملات اینترنتی طی سال های اخیر تا حد زیادی از این نگرانی ها کاسته است.

بحران امنیت اینترنتی چالشی جهانی

ICTPRESS - مقامات وزارت فناوری اطلاعات چین ضمن اشاره به مسئله بحران امنیت در فضای سایبری به عنوان یک چالش جهانی اذعان داشتند که تامین امنیت اینترنت تنها در سایه همکاری کشورها در تمام دنیا امکان پذیر خواهد بود .

به گزارش ICTPRESS به نقل از " شینهوا"، طی ماههای اخیر در بسیاری از حملات اینترنتی سازمان یافته چین و هکرهای چینی مقصر شناخته شده‌اند اما مقامات IT این کشور بر این اعتقادند که چین خود یکی از قربانیان حملات و بزهکاری‌های سایبری است و به شدت با حملات سایبری مخالف است .
طبق گزارش وزارت فناوری اطلاعات چین تنها در سال 2009 میلادی نرخ حملات اینترنتی به وب سایت‌های چینی در مقایسه با سال 2008 رشد 148 درصدی داشته است .
در بسیاری از موردهای گزارش شده از حملات سایبری به وب سایت‌های چینی، منبع و سرور ترتیب دهنده حمله سایبری در خارج از کشور چین بوده که این خود بیانگر گستردگی دامنه این حملات در جهان است و برای رویارویی با این چالش که چالشی جهانی است تمامی کشورهای جهان باید با یکدیگر همکاری داشته باشند .

تولید نسل جدید آنتن‌های BTS

 

 

ICTPRESS - مدیر عامل کارخانجات مخابراتی ایران گفت: در حال حاضر درشهر شیراز پایلوت تولید آنتن های نسل جدید(SDR)برای ارتباطات سیار ایران آغاز شده است.

محمدرضا مطلع، ‌مدیر عامل کارخانجات مخابراتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ICTPRESS  با بیان این مطلب اظهار داشت:  کارخانجات مخابراتی ایران به همین منظور از حدود یکسال پیش مذاکراتی را با شرکت چینی ZTE برای انتقال دانش فنی تولید این آنتن ها کرد و در نهایت  توافق بر سر انتقال دانش فنی و تولید این آنتن ها با همکاری شرکت ZTE چین حاصل شد.
وی اظهارداشت: همراه اول در آینده نزدیک به سمت نسل سوم تلفن همراه خواهد رفت بنابراین استفاده از نسل جدید آنتن های BTS برای اپراتور ها به صرفه تر است، همچنین مذاکراتی  با وزارت ارتباطات برای توسعه خط تولید آنتن های BTS که در فارس افتتاح شده  انجام شده است.

سینمار علمی "چهلمین سال اینترنت" در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد

 

 

 

 

ICTPRESS - این برنامه به همت انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی و با همکاری دانشگاه صنعتی شریف به انجام رسید.

به گزارش ICTPRESS ، در ابتدای این مراسم دکتر یحیی تابش درباره تاریخچه چهل ساله اینترنت در جهان و ایران سخنانی ایراد کرد سپس دکتر سیاوش میرشمس شهشهانی یکی از بنیانگذاران دامنه IR در ایران به بیان مراحل دریافت این دامنه و موانع این کار پرداخت.
عضو برجسته انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی گفت: ایران یکصد و بیستمین کشوری بود که توانست دامنه اینترنت کشوری دریافت کند.
وی افزود:‌این نکته که می گوینداگر ما این دامنه را آن موقع دریافت نمی کردیم کشور دیگری آن را اخذ می کرد اشتباه است زیرا این دامنه از ابتدا به نام ایران ثبت شده بود.
شهشهانی حد فاصل سال های 1994 تا 1998 را سال های جنگ دامنه اینترنتی در جهان برشمرد و گفت: نارضایتی دارندگان حقوق ثبتی و بخش خصوصی باعث ایجاد بخش نامه ها و دامنه ها و در نهایت شکست انحصار آمریکا بر دامنه های اینترنتی شد.
مهندس شایان رضا مشاطیان دیگر سخنران این سمینار بود که درباره اینترنت و صنعت موبایل سخن گفت.
وی قابلیت تلفن های همراه را از نظر استفاده از صفحات وب به سه نسل عدم برخوردار، نیم برخوردار و برخوردار تقسیم کرد.
مشاطیان کوچک بودن صفحه تلفن همراه را یکی از محدودیت های استفاده از وب در موبایل ها دانست و گفت: شرکت های سازنده نسل های آخر تلفن همراه در صدد رفع این مشکل هستند.
دکتر شهین دخت خوارزمی درباره اینترنت و توسعه سخن گفت.
وی با ارائه یک اسلاید فرایند تکامل جامعه بشری در دوره های زمانی غار نشینی، تمدن کشاورزی، تمدن صنعتی، عصر فراصنعت و عصر دیجیتال را تشریح کرد.
نائب رئیس انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی گفت: باید سعی کنیم از کاروان جهانی توسعه عقب نمانیم.
وی توسعه دانایی محور، توسعه اقتصادی دانش بنیان، توسعه ICT و توسعه اجتماعی جامعه را از محورهای مهم توسعه برشمرد.
خوارزمی گفت: در انزوای بین المللی نمی توانیم به توسعه پایدار دست یابیم.
وی افزود: بدون حضور موثر در عرصه های جهانی اقتصاد، سیاست، فرهنگ و تکنولوژی توسعه میسر نیست.
مترجم کتاب آلوین تافلر دوره های جهانی شدن را به سه دوره سال های 1942 تا 1980 باجهانی شدن کشورها، 1980 تا 2000 را جهانی شدن شرکت های چند ملیتی و دوره پس از سال 2000 را دوره فرد به دنبال جهانی شدن دانست.
وی دوران بعد از سال 2005 ورود انسان به عصر کم یابی برشمرد و گفت: بین سال های 1975 تا 2005 میلادی دوره فراوانی بود و منابع، مواد اولیه، انرژی و سرمایه به وفور یافت می شد.
خوارزمی گفت: بعد از سال 2005 و در دوره کم یابی مواد اولیه و انرژی یک تناقض زیبا به وجودآمد و به رغم کم یابی همه منابع اطلاعات، دانش،‌معرفت و حکمت و هر سرمایه ای که ماهیت اطلاعات داشته باشد در اینترنت به وفور وجود دارد.
وی گفت: در این عرصه کشوری برنده است که عالمانه و مدبرانه زمینه را برای گذر سازنده از عصر فراوانی به عصر کم یابی فراهم سازد.
دکتر حسین ابراهیم آبادی دیگر سخنران این سمینار در خصوص اینترنت در ایران: نقش آفرینان و زمینه های اجتماعی آن سخنرانی کرد.
عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی واجتماعی وزارت علوم با اشاره به زمان ورود اینترنت به ایران در سال1371 توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات ایران با همکاری شبکه آموزشی وپژوهشی اروپا (EARN)  و  رشد اتصال به اینترنت در سطح دانشگاه ها وسازمان های دولتی و آغاز فعالیت بخش خصوصی در سال 1373(ندا رایانه) گفت در این راه کشور همچنان نیازمند همه نیروهای نقش آفرین و دوری جستن از تکرار تجربه ها است.
در پایان این سمینار از تلاش های سیاوش شهشهانی برای یک عمر تلاش علمی و حضور موثر در پایه گذاری دامنه اینترنتی IR قدردانی شد.
دکتر مهدی محنسیان راد و دکتر شهین دخت خوارزمی به نمایندگی از پرفسور کاظم معتمد نژاد، رئیس انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی با سخنان خود از شهشهانی تقدیر کردند. دکتر شهین دخت خوارزمی از یک عمر تلاش علمی شهشهانی تشکرکرد و افزود: کلاس های درس این استاد ریاضیات به 300 نفر می رسد و این نشان از علاقه شاگردان به درس این استاد دارد.
همچنین مهندس نصرالله جهانگرد دبیر سابق شورای عالی اطلاع رسانی و دکتر محمد توکل دبیر کل سابق کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز سخنانی را درخصوص فضایل دکتر شهشهانی ارائه نمودند.
شهشهانی پس از دریافت لوح تقدیر از طرف انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی، بنیانگذاری دامنه IR را مختص خود نداست و گفت: افراد دیگری پیش از من در این زمینه زحمات فراوانی را تحمل کردند.

شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ماهیت قضایی ندارد

 

 

ICTPRESS - عضو اصلی مجتمع شماره 34 رسیدگی به جرایم رایانه ای و اینترنتی دادگستری کل استان تهران گفت: عملکرد مجتمع قضایی رسیدگی به جرایم رایانه‌ای مثل شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیست ودرواقع می‌توان گفت شورای انتظامی سازمان ماهیت قضایی ندارد و درون سازمانی است.
باقر افخمی، عضو اصلی مجتمع شماره 34 رسیدگی به جرایم رایانه ای و اینترنتی دادگستری کل استان تهران  در گفت و گو با خبرنگار ICTPRESS با بیان این مطلب اظهار کرد:این مجتمع می‌تواند پروانه صادره شده توسط سازمان نظام صنفی را توقیف کند و از صدور پروانه جلوگیری کند و یا از ادامه کسب و فعالیت  شرکت مربوطه  متخلف یا سازمان  مربوطه جلوگیری کند.
او با بیان اینکه شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای حق جلب و توقیف و صدور رای و حکم قضایی را مثل مجتمع قضایی ندارد. گفت: نیروی انتظامی نیز ملزم به انجام احکام صادره از مجتمع قضایی است.
وی همچنین در ادامه اظهار داشت:  بیش ترین موضوع شکایات در حوزه اینترنت اختلاف بر سر نام سایت و دامین است،  برخی شکایات در حوزه اینترنت بر این اساس است که برخی مدعی می شوند که افراد حقیقی یا سازمان های دولتی به ثبت نام مشابه سایت و دامین آنها اقدام کرده اند.
 وی درباره منبع صدور احکام این مجتمع گفت: ما برای این کار و صدور احکام از قوانین مجازات اسلامی و یا قوانین آیکان استفاده می کنیم ولی از این پس برای صدور احکام از لایحه قانون جرایم رایانه ای موجود کشور نیز استفاده خواهیم کرد که با این کار دست ما برای صدور احکام به استناد قوانین جمهوری اسلامی بیشتر باز می شود.

جمع‌آوری سایت‌های قدیمی که توجیه اقتصادی ندارند

ICTPRESS - معاون فنی و مهندسی شرکت ارتباطات سیارایران از جمع‌آوری سایت‌های قدیمی که توجیه اقتصادی نداشته و هزینه‌زا بوده خبر داد و گفت: این گونه سایت‌ها فقط هزینه در بر دارد و برای برطرف کردن نیازها کارساز نیست پس جمع‌آوری می‌شوند.

سید حسن رضوی، معاون فنی و مهندسی شرکت ارتباطات سیارایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ICTPRESS همچنین از نصب آنتن‌های کابلی در مترو و تونل ها خبرداد و اضافه کرد: این آنتن ها برای این گونه فضاها مناسب ترند و چون ممتد هستند احتمال قطعی مکالمه را بسیار پایین می آورند.
وی  در ادامه با اشاره به سایت‌های خورشیدی گفت: این سایت‌ها معمولا در جاهای صعب‌العبور و مکان‌هایی که شبکه سازی سخت بوده و نیروی نگهداری نمی‌تواند به آنجا برود نصب می‌شود که هزینه آن برای هر سایت  حدود 200 میلیون تومان می‌شود.این سایت‌ها در استان‌های یزد، سمنان، کرمان و در برخی مکان‌های استان تهران نصب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
رضوی ادامه داد: این نوع آنتن ها در نقاط صعب العبور کشور که برق رسانی مشکل باشد، استفاده می‌شود و نسبت به آنتن های معمولی گران تر است، از این رو این‌روبه طور عمده در جاده ها و روستاهای صعب العبور استفاده می شود. 


واگذاری اینترنت پرسرعت توسط مخابرات

     

ICTPRESS - با آغاز واگذاری اینترنت پرسرعت که پیش از این از سوی شرکتهای ندا انجام می‌شد، ممکن است شرکت مخابرات با یکسری مشکلات روبه‌رو شود چراکه در برخی مراکزی که این کار انجام شده، وضعیت یکسانی فیمابین ارایه کننده گان این نوع خدمات وجود ندارد از این رو قیمت تمام شده متفاوت خواهد بود.

می‌تـوان پیش بینی کرد وگفت که اپراتور جدید یعنی شرکت مخابرات که قرار است نسبت به ارایه اینترنت پرسرعت اقدام کند، تجربه ارائه سرویس Broad Band را به آن شکلی که شرکت‌های ندا تاکنون داشته اند، نداشته باشد. البته این موضوع را مدیریت عامل مخابرات استان تهران اعلام داشته است ولیکن با برگزاری مناقصه 600 هزار پورت ADSLمعلوم نیست که آیا این مهم به دست خود شرکت مخابرات انجام میگردد یا پیمانکار وی؟ در هر حال حقوق مکتسبه مشتریان و خدمات پشتیبانی سرویس ADSL موضوعی است که دیگر شرکتهای دارای مجوز ندا در آن تجربه بیشتری دارند.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS ، مخابرات استان تهران در این زمینه مشکلات مقدماتی دارد که باید حل شود. امروزه در ارائه سرویس پرسرعت در بازاری که کاملا رقابتی شده است، خدمات پشتیبانی حرف اول را در برتری سرویس می‌زند و این به نفع شرکت‌های ندا است زیرا با وجود محدودیت‌ها و مشکلاتی که برایشان به وجود می‌آید، مثل قیمت تمام شده بالا و مواردی از این قبیل می‌توانند این سرویس را ارائه دهند. البته این وضعیت دایمی نیست و قطعا معادله بنفع اپراتور بزرگتر رقم می خورد . ولیکن تمامی سرمایه گذاری انجام یافته طی 5 سال گذشته تاکنون به هدر خواهد رفت و بخش خصوصی تضمین حضور در این عرصه و ارایه خدمات را که بسیار گران برایش تمام شده تکرار نخواهد نمود.
شرکت‌های ندا پس از گذشت 5 سال تنها توانسته اند در70 مرکز مخابراتی استان تهران آنهم بصورت اشتراکی با یکدیگر جهت نصب تجهیزات خود اقدام کنند و در الباقی موارد پر پتانسیل به لحاظ مشترک تاکنون اجازه حضور نداشته اند و هم‌اکنون مخابرات استان تهران خود می خواهد بدون در نظر گرفتن حقوق شرکتهای ندا از این فرصت استفاده کرده و ارایه سرویس  کند، بهرحال بهتر این بود که بجای رودررویی با دیگر اپراتورها با تامل و همکاری اقدام به عرضه خدمات می‌شد تا ضمن حفظ اصول خدمات پشتیبانی مناسبتری ارایه شود.
لازم به ذکر است که در مراکزی که امکان حضور شرکتهای ندا میسر نشده نیز سرویس ADSL ارایه میشود که این مساله خود این شبهه را بوجود خواهد آورد که تا دیروز که مخابرات دولتی بود و معذوریت حضور داشت فضای قابل تخصیص به شرکتهای ندا وجود نداشت اما هم‌اکنون که شرکت مخابرات شبه خصوص شده یک‌شبه این مشکل حل شد بهرحال ما از حل مشکلات با این سرعت استقبال خواهیم کرد البته در شرایط عادلانه و یکسان و نه اینکه بخش خصوصی با اجاره یا خرید محلی در نزدیکی مرکز مخابراتی مجبور به تامین کابل اختصاصی و سایر موارد آنهم بشکل محدود شود چرا که یقینا قیمت خدمات ADSLشرکت مخابرات می‌تواند در این مراکزپایین تر از رقبا باشد هر چند که آنان نیز ناگزیر به ارایه سود به سهامداران خود خواهند شد.
برخی شرکت‌های ندا بیشتر تمرکزشان را در استان تهران داشته و در شرایط فعلی به ارائه پورت پرسرعت در این استان متمرکز هستند؛ ورود شرکت‌های مخابرات استانی در عرصه پورت پرسرعت به صورت ارائه مناقصات پورت پرسرعت است که برای استان تهران به میزان 620 هزار پورت اجرا شده و برای استان فارس و اصفهان هم در حال انجام است.

کسپرسکی یکی از چهار برند نام آور دنیای امنیت

 

 

ICTPRESS - آزمایشگاه کسپرسکی، شرکت پیشرو در ارائه راه حل های امنیت اطلاعات اعلام کرد به عنوان یکی از چهار برند مهم دنیا در زمینه ارائه راهکارهای امنیت اطلاعات شناخته شد.

به گزارش ICTPRESS به نقل از موسسه دیده بان آی تی، روابط عمومی در ایران، آزمایشگاه کسپرسکی توسط موسسه معتبر IDC و در گزارش منتشره تحت عنوان Worldwide Endpoint Security به عنوان یکی از چهار راهکار امنیتی پرفروش در سال ۲۰۰۸ میلادی معرفی گردید.
بر اساس این گزارش، کارشناسان موسسه IDC اطلاعات مربوط به هزاران شرکت مطرح ارائه کننده راهکارهای نرم افزاری را بررسی نمودند و شرکت کسپرسکی تنها شرکت روسی در این بررسی ها بود که توانسته بود هرساله بر حجم درآمدهای خود بیفزاید و به رقم متوسط سالانه بالای سیزده درصد برسد.
یوجین کسپرسکی مدیرعامل و موسس شرکت در این خصوص می گوید:"دوازده سال است که آزمایشگاه کسپرسکی توانسته است کیفیت محصولات خود را همچنان بالا نگاه دارد و شبکه ای جهانی از کاربران و همکاران را ایجاد نماید. مایه خرسندی است که روش تجاری و فلسفه کاری ما توانسته است شرکت را به عنوان یکی از بازیگران مهم دنیای امنیت آی تی مطرح نماید."
وی می افزاید:"آخرین گزارش موسسه معتبر IDC که بر مبنای تحقیق بر روی بسیاری از شرکت های آی تی منتشر شده است نشان از موفقیت و اعتبار شرکت کسپرسکی دارد و ما را مطمئن می سازد که می توانیم همچنان رشد کنیم و به هدف های مهم تری دست پیدا کنیم. من امیدوارم که در گزارش های آینده IDC نیز حضور داشته باشیم."
گفتنی است موسسه IDC با بیش از چهل و پنج سال سابقه فعالیت یکی از موسسات مهم تحقیق و مشاوره در حوزه آی تی، ارتباطات و بازار است و گزارش های آن مورد استفاده بسیاری از صاحبان صنایع و تصمیم گیران بزرگ قرار می گیرد. همچنین بیش از یکهزار تحلیلگر در این موسسه به بررسی بازار و فناوری در بیش از یکصد و ده کشور جهان می پردازند.

ساخت سریعترین اسکنر جهان

 

 

ICTPRESS - متخصصان به تازگی موفق به ساخت اسکنری شده اند که قادر است در هر ثانیه یک هزار صفحه را اسکن کند که این تعداد در نوع خود بالاترین تعدادی است که تاکنون توسط یک اسکنر اسکن شده است .

به گزارش ICTPRESS به نقل از " تی جی دیلی"، این اسکنر مجهز به حسگرهای فوق پیشرفته است که امکان اسکن صفحات با سرعت بالا را در اختیار شرکت‌هایی که در حوزه انتشار کتاب های الکترونیکی فعال هستند قرار می دهد .
گزارش ها حاکی است؛ این اسکنر دوربینی دارد که با استفاده از یک پروژکتور نور را به صفحات کتاب می تاباند و تمامی مطالب درون آن را شناسایی و اسکن می کند .
این اسکنر همچنین قابلیتی دارد که می تواند مختصات صفحات را در قالب سه بعدی نیز ترسیم کند

تعرفه مرتبط با محتوا خواهد بود

ICTPRESS - مدیر عامل شرکت مخابرات ایران گفت: در تلاشیم تا کارهای فنی و تست‌های شبکه پروژه ارایه خدمات ارتباطی پیشرفته تا اواخر اسفند ماه به اتمام برسد.

صابر فیضی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ICTPRESS با بیان این مطلب گفت: در این کارکرد آزمایشی شبکه‌های بین استانی، داخل شهری و بین شهری تست و آزمایش می‌شود؛ با اجرایی شدن پروژه خدمات ارایه خدمات ارتباطی پیشرفته و درصورت تأمین محتوا ازسوی مراجع ذی ربط، کاربران امکان استفاده از منابع چندرسانه‌یی درخواستی شامل صوت و تصویر با کیفیت مطلوب در گیرنده‌های تلویزیونی، همزمان با استفاده از تلفن را خواهند داشت.
وی گفت: با توجه به اینکه تعرفه مرتبط با محتوا خواهد بود و تامین محتوا بر عهده سازمان‌های مربوطه است، لذا تصویب و تنظیم تعرفه بعد از مشخص شدن نحوه همکاری نهادهای مسوول محتوا اعلام خواهد شد.
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران همچنین در بخشی از سخنان خود  درباره احتمال افزایش قیمت مکالمات تلفن همراه گفت: بحث تعرفه تلفن همراه به نوعی به قیمت‌ پالس وابسته است و باید افزایش آن با کار کارشناسی و بررسی صورت گیرد ولی طبیعی است که افزایش آن به میزان افزایش تعرفه تلفن ثابت نخواهد بود.
وی  درباره احتمال افزایش تعرفه مکالمات تلفن گفت: این موضوع هنوز قطعی نشده است اما در بحث تلفن ثابت باید این تعرفه را با دنیا مقایسه کنیم که در قیاس با کشورهای دیگر و با توجه به تورم هر ساله و قیمت تمام شده، تعرفه تلفن ثابت در کشورمان بسیار پایین است اما هنوز موضوعی در این زمینه مشخص و مطرح نشده است.
او با بیان این که هنوز هیچ تعرفه‌ی مخابراتی افزایش پیدا نکرده گفت: تعرفه تلفن همراه و به‌ویژه تلفن ثابت در حال حاضر تعرفه معقولی نبوده و می‌توان گفت پایین است.