طراحی سیستم متمرکز گزارش دهی به روز و وصول درآمدهای گمرکی


ICTPRESS - معاون طرح و توسعه گمرک جمهوری اسلامی ایران طراحی و استقرار سیستم متمرکز گزارش دهی به روز و وصول درآمدهای گمرکی را از جمله پروژه‌های فناوری اطلاعات گمرک در سال جدید برشمرد.
رضاجمهوری، معاون طرح و توسعه گمرک جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرنگار ICTPRESS با بیان این مطلب ابراز کرد:  مهم‌ترین مواردی که درسال گذشته هدفگذاری شده و تا پایان سال گذشته به سرانجام رسید بحث اجرای پروژه ترانزیت است که در 14 گمرک عمیاتی شده و در این ارتباط اقدامات تکمیلی خاصی نیز صورت گرفت که در راستای کاهش هزینه‌های ترخیص و ترانزیت بود .
جمهوری ادامه داد:  نهایی شدن تدوین نظامنامه اجرایی آسیکودای جهانی در رویه ترانزیت خارجی نیز از دیگر کارهایی بود که انجام شد؛ ما در سال گذشته پروژه ارزش‌گذاری وب بنیاد کالا را داشتیم که با تحت وب شدن شیوه ارزش‌گذاری کالا در گمرک تحول قابل ملاحظه‌ای در بحث ارزش گذاری کالا، سرعت در ترخیص کالا و ایجاد وحدت  در این موضوع ایجاد شد که ما این پروژه را در اواخر سال گذشته در گمرک غرب تهران پایلوت کردیم.
وی اظهارامیدواری کرد که در نیمه اول سال جاری این پروژه  در تعدادی از گمرکات مهم کشور عملیاتی شود و گمرک شهریار در تهران را گمرک بعدی برای این کار عنوان کرد.

هزینه‌های خدمات فناوری اطلاعات در صورت برونسپاری

 

ICTPRESS - ماموریت فناوری اطلاعات در سازمان‌ها، پشتیبانی از فرآیندهای اصلی کسب و کار است.

برای نیل به این منظور براساس نیازهای فرآیندهای کسب و کار مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی تهیه شده و در خدمت بخش‌های عملیاتی سازمان‌ها قرار می‌گیرد. بخشی از این فرآیندها ممکن است فرآیندهای حیاتی سازمان بوده و سازمان‌ برای بقا و حضور در عرصه رقابت به آنها متکی باشد. برونسپاری چنین فعالیت‌هایی برای تهیه توسعه و پیاده سازی سیستم اطلاعاتی یا برنامه کاربردی ممکن است، دانش و تجربه سازمان را در زمینه فرآیند مذکور به خارج از سازمان منتقل نکرده و مزیت رقابتی سازمان از دست رود. البته براساس قوانین محرمانگی، پیمانکار حق استفاده از برنامه تولید شده برای یک مشتری خاص در نزد سایر مشتریان را ندارد. ولی به هر حال دانش فرآیند در نزد پیمانکار باقی خواهد ماند و او ممکن است براساس دانش مذکور اقدام به ایجاد سیستم‌ مشابهی برای یکی از رقبا کند، بنابراین برخی از افراد برونسپاری فرآیندها و سیستم‌هایی که برای سازمان مزیت رقابتی به همراه دارد را چندان درست نمی‌دانند.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS ، یکی از مزایای برونسپاری خدمات فناوری اطلاعات، شناسایی و تمرکز بر نیازها است. تا قبل از ورود پیمانکار به سازمان، شاید تصور دقیقی از نیازهای سازمان در زمینه فناوری اطلاعات وجود نداشته باشد، لیکن با حضور پیمانکاران و تعیین وظایف پیمانکار در قالب قرارداد سطح خدمات، به نوعی در خصوص نیازهای فناوری اطلاعات شرکت نیز نیاز سنجی شده و اطلاعات مفیدی گردآوی و مستند می‌شود. با برونسپاری خدمات فناوری اطلاعات اقداماتی از جمله « شناسایی خدمات مورد نیاز، تعیین ابزارهای سنجش این خدمات ، داده‌های مرتبط با این خدمات گردآوری شده و گزارش می‌شود‌ و با بهره‌گیری از این داده‌ها طی سال‌های مختلف، روندهای سازمان در زمینه خدمات فناوی اطلاعات مشخص شده و برای برنامه‌ریزی‌های آتی مورد استفاده قرار می‌گیرد» در خصوص شناسایی و مستندسازی نیازمندی‌های صورت می‌گیرد.
گفتنی است؛ پیمانکاران به لحاظ تجربه و تخصص خود در زمینه ارائه خدمات فناوری اطلاعات، می‌توانند مدیریت بخش سیستم‌های اطلاعاتی را در اداره بهتر و کاراتر واحد خود یاری کنند، پیمانکاران بهترین فرآیندهای عملیاتی مدیریتی فناوری اطلاعات را شناسایی کرده و به صورت کارا در خدمت دهی به مشتریان خود بکار می‌گیرند. مشتریان نیز به مرور با این فرآیندها آشنا شده و حتی می‌توانند فرآیندهای مدیریتی و عملیاتی فناوری اطلاعات را براساس تجربیات پیمانکاران، به روز کنند. پیمانکاران همچنین با ارائه اطلاعات و گزارش‌های به روز در خصوص وضعیت فناوری اطلاعات سازمان، مشتریان خود را در تصمیم گیری در خصوص وضعیت فناوری اطلاعات و برنامه های توسعه آینده یاری می‌کنند. پیمانکاران همچنین ممکن است پیشنهاداتی در خصوص بهبود وضعیت فناوری اطلاعات در سازمان ارائه دهند که می‌تواند برای مشتریان مفید واقع شود. مدیران بخش فناوری اطلاعات می‌توانند با آشنایی با ابزارهای مدیریتی و عملیاتی پیمانکاران در خصوص مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، به مدیریت موثر هزینه‌های خدمات فناوری اطلاعات بپردازند.
باید گفت؛ بسیاری  مدیرانی که از راهبرد برونسپاری خدمات فناوری اطلاعات پیروی کرده‌اند، اذعان دارند که این راهبرد می‌تواند هزینه‌های خدمات فناوری اطلاعات را کاهش دهد. لیکن تاکنون کمتر به این قضیه پرداخته شده است که بدون برونسپاری خدمات فناوری اطلاعات، سازما‌ن‌ها با چه هزینه‌هایی رو به رو هستند. یکی از منافع برونسپاری خدمات فناوری اطلاعات، کنترل و مدیریت هزینه‌ها است که این امر ممکن است به صورت‌های ذیل محقق شود:
_از آنجا که پیمانکار در کسب و کار خود به کارایی می‌اندیشید، به دنبال پیروی از یک نظام کنترل هزینه است که مشتریان کمتر به آن می‌پردازند.
_به علت اینکه هزینه‌های خدمات فناوری اطلاعات در صورت برونسپاری به روشنی مشخص می‌شود، یک شفافیت در خصوص هزینه‌های فناوری اطلاعات در سازمان بدست آمده ومی‌توان هزینه‌های پیدا و پنهان آن را تعیین کرد.
_کارکنان و نیروی متخص پیمانکار، زمانی بکار گرفته می‌شوند که به حضور آنها احساس نیاز شود. از این رو با سرشکن کردن نیروی انسانی بین چندین مشتری، هزینه‌های نیروی متخص فناوری اطلاعات برای هر یک از مشتریان کاهش می‌یابد. این مورد در خصوص سایر منابع فناوری اطلاعات نیز صادق است. از این رو پیمانکاران درزمان نیاز، منابع را به کار می‌گیرند و مدیریت موثرتری بر منابع اعمال می‌شود، پیمانکاران در این حالت از قانون صرفه به مقیاس استفاده می‌کنند.
با برونسپاری خدمات فناوری اطلاعات، هزینه‌های فناوری اطلاعات در سازمان شفاف می‌شود. تمامی هزینه‌های منابع فناوری اطلاعات اعم از نیروی انسانی، تجهیزات و لوازم یدکی به صورت منظم ثبت شده و گزارش می‌شود، برخی از متخصصان فناوری اطلاعات اعتقاد دارند که برونسپارس یک تصمیم تاکتیکی و عملیاتی برای مدیریت هزینه‌ها نیست. بلکه یک تصمیم استراتژیک در این خصوص به شمار می‌رود.
کیفیت خدمات
کیفیت خدمات، یکی از اهداف اصلی پیمانکاران برونسپاری است. علت این امر نیز رقابت بین پیمانکاران مختلف است. پیمانکاران خدمات فناوری اطلاعات برای ارتقای سطح کیفی خدمات خود از استانداردها و چارچوب‌هایی مانند ITIL بهره می‌گیرند. به علاوه برخی از پیمانکاران نیز با استاندارد نمودن فرآیندهای مرتبط با فناوری اطلاعات و کنترل و ارزایابی مداوم این فرآیندها، در راستای افزایش کیفیت خدمات خود قدم بر می دارند. کسب رضایت مشتری، یکی از عوامل موفقیت و بقا در صنعت برونسپاری خدمات فناوری اطلاعات است که پیمانکاران برتر همواره برای نیل به این هدف تلاش می‌کنند.
افزایش ظرفیت و توانمندی‌های فناوری اطلاعات سازمان
یکی از چالش‌هایی که سازمان ها در مدیریت خدمات فناوی اطلاعات با آن رو به رو هستند، افزایش ظرفیت و توسعه توانمندی‌های فناوری اطلاعات برای همراهی بانیازهای سازمان است. این امر ممکن است برای سازمان به سادگی و در زمان اندک قابل تحقق نباشد. لیکن پیمانکاران برونسپاری با دسترسی به منابع فناوری اطلاعات و با بهره‌گیری از دانش و تخصص، می‌توانند به سرعت نسبت به افزایش ظرفیت‌های فناوری اطلاعات درسازمان اقدام نمایند. این امر مقیاس پذیری و انعطاف پذیری فناوری اطلاعات در سازمان‌ها‌را افزایش داده و سازمان‌ها را در مواجهه با تغییرات اساسی و سریع یاری می‌رساند.
امکان بازخواست پیمانکار
شرکت ها با برونسپاری خدمات فناوری اطلاعات، نوعی حق را برای خود پدید می‌آورند تا براساس آن در صورت قصور و یا اختلال، شرکت‌های پیمانکار را بازخواست کرده  و حتی ادعای خسارت نیز کنند. این مورد در خصوص واحد فناوری اطلاعات و کارشناسان داخلی سیستم‌های اطلاعاتی صادق نیست و عمدتا در موارد اشتباه این افراد، تنها توبیخ و یا تنبیه عاید آنها خواهد شد. شرکت هیچ‌گونه خسارتی دریافت نخواهد نمود. پیمانکاران براساس قرارداد سطح خدمت، در مقیاس مشتریان مسئول بوده و در موارد اختلال و اشتباه باید خسارت‌های مشتریان را جبران نمایند.
معایب برونسپاری خدمات فناوری اطلاعات
برونسپاری خدمات فناوی اطلاعات اگرچه مزایای بسیاری برای سازمان‌ها به همراه داشته، لیکن همواره مدیران را با دغدغه‌هایی از جمله خطرات واگذاری امور به خارج از سازمان و کاهش سطوح کیفی خدمات رو به رو کرده است. ازاین رو بررسی دقیق مدیریتی، سازمانی، مالی و فنی این راهکار در سازمان‌ها ضرورت می‌یابد. در کشور ما به علت کمبود نیروی متخصص فناوری اطلاعات و هزینه‌های بالای نگهداری سخت افزار و نرم افزار، بسیاری از سازمان‌های بزرگ خصوصا سازمان‌های دولتی بخش عمده‌ای از خدمات فناوری اطلاعات را به بیرون از سازمان واگذار کرده‌اند. اطلاع از موانع و مشکلات برونسپاری خدمات فناوری اطلاعات در این سازمان‌ها مدیران را در تصمیم گیری بهتر در این زمینه یاری می‌‌کند.
مشکلات تغییر
برونسپاری بخشی یا تمام خدمات فناوری اطلاعات به پیمانکار خارج از سازمان، طی یک فرآیند تغییر رخ می‌دهد. این تغییرات ممکن است سازمان را دستخوش مشکلاتی کند، کار کرد با پیمانکار جدید به منزله تغییر برخی از رویه‌ها و سیستم‌ها است که کارکنان داخلی برای کار با این سیستم‌ها، باید آموزش‌های لازم را فرا گیرند. در برخی از موارد ممکن است کارکنان به راحتی با شرایط جدید هماهنگ نشده و مشکلاتی را بوجود آورند. تغییرات پیمانکاری از لحاظ فنی نیز ممکن است اختلالاتی را در انتقال داده‌ها به سیستم‌های جدید و تنظیمات شبکه‌های ارتباطی ایجاد کند. برونسپاری خدمات فناوری اطلاعات، در بخش سیستم‌های اطلاعاتی نیز تغییرات زیادی را به همراه خواهد داشت. کارشناسان سیستم‌های اطلاعاتی درون سازمان از یک نیروی اجرایی به یک نیروی نظارتی تبدیل می‌شوند. همچنین ممکن است برونسپاری با تعدیل نیروی انسانی در بخش فناوری اطلاعات نیز همراه باشد.
مشکلات تخمین هزینه‌های برونسپاری
برونسپاری خدمات فناوری اطلاعات بخشی از هزینه‌های فناوی اطلاعات در سازمان‌ها را کاهش می‌دهد. در برخی از موارد خصوصا در موارد استفاده از خدمات چند پیمانکار به صورت همزمان، تخمین دقیق هزینه‌های برقراری ارتباط و هماهنگی با پیمانکاران میسر نیست. چه بسا که این هزینه از هزینه‌ مدیریت و هماهنگی واحد فناوری اطلاعات خود سازمان، بیشتر باشد. در این برآورد هزینه باید هزینه کنترل و نظارت بر عملکرد پیمانکار نیز لحاظ شده تا بتوان تحلیل دقیقی از منافع و هزینه‌های برونسپاری خدمات ارائه کرد.
مشکلات فرهنگی
پیمانکاران و کارشناسان آنها به نوعی یک عامل خارجی برای سازمان به شمار می‌روند و اگر با فرهنگ سازمانی مشتری آشنایی نداشته باشند، ممکن است که حضور آنها برخوردهایی را بوجود آورد. کارشناسان سیستم‌های اطلاعاتی مشتری نیز، باید آمادگی برقراری ارتباط و همکاری با پیمانکار را داشته باشند. شناخت فرهنگ سازمانی مشتری و تطبیق خود با آن، بهترین راه‌حل برای مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و برونسپاری است.

فرصت های شغلی با صادرات غیر نفتی

  

کورش شمس - ICTPRESS - چندسالی است، موضوع صادرات نرم‌افزار یا به عبارت بهتر صدور خدمات نرم‌افزاری به عنوان یکی از گزینه‌های افزایش صادرات غیرنفتی از سوی دولتمردان مطرح شده و از سال...

 79 به این سو، اقدامات نیم بند و بی‌نتیجه‌ بسیاری برای تحقق آن صورت گرفته است که سرمایه‌گذاری بر روی برج توسعه صادرات نرم‌افزار ( سهند) یکی از جدی‌ترین این اقدامات بود.
طی این سال‌ها، هرکسی به سهم خود از مدیران دولت، اهالی اتاق بازرگانی، نهادهای صنفی ، مجلسیان، کارشناسان و روزنامه‌نگاران در مدح توسعه صدور خدمات نرم افزاری و شرح مزایای آن سخن رانده‌اند که مهمترین و البته آخرین مورد آن، اظهارات حبیب‌الله عسگراولادی بود که گفته بود صادرات نرم‌افزار حتی از صادرات کشمش هم مهمتر است!
با این وجود، تا امروز، هیچکس پاسخ جدی به این سوال نداده است که چرا درآمد صادرات نرم‌افزار ایران به نقطه‌ای امیدوار کننده و مطلوب نرسیده است و صنعت نرم‌افزار کشورمان هر روز ضعیف‌تر، آسیب‌پذیرتر و شکست خورده‌تر می‌شود؟
نگاهی گذرا به کارنامه صنعت نرم‌افزار ایران طی کمتر از ده سال گذشته، از این واقعیت حکایت دارد که متولیان توسعه صادرات غیرنفتی و مقامات ارشد بخش فناوری، حکایت از عملکردی نامطلوب داشته‌اند و برخلاف آنچه که در سمینارها و کنفرانس‌های خبری می‌گویند؛ نه تنها باری از دوش این صنعت نوپا برنداشته‌اند، بلکه با سردرگم کردن و تهدید فعالان این صنعت در لابیرنت در هم تابیده بوروکراسی اداری، مانعی بزرگ بر سر رشد و تکامل خودجوش آن شده‌اند.
شاهد این مدعا، موج ورشکستگی‌های گسترده در شرکت‌های نرم‌افزاری ریز و درشت است که ظرف 5 سال گذشته، سرمایه‌های بسیاری را به زیر کشیده و حتی صادرکنندگان نمونه نرم‌افزارمان هم از این سرنوشت محتوم مستثنی نشده‌اند.
واقعیت این است که صنعت نرم‌افزار ایران، سال بسیار بدی را پشت سر گذاشته و هم‌اکنون که مدیران ارشد و زعمای قوم از مزایا و محاسن رشد صادرات نرم‌افزار می‌گویند و آمارهایی را به شهادت می‌گیرند که صدور نرم‌افزار افزایش داشته، قاطبه این صنعت، به خصوص آنهایی که از امتیاز رانت محروم هستند، درحال دست و پا زدن برای نجات خود هستند.
پس، لطفا به جای حرف‌های قشنگ و دهان پرکن و آمارهایی که بیشتر شبیه شوخی هستند، دست به کار شوید تا این ظرفیت نهفته عظیم را از خطر انقراض نجات دهید. صنعت نرم‌افزار به سرمایه‌گذاری کلان و دیربازده نیاز ندارد، تنها کمی تیمار می‌خواهد و بستری امن و مهیا برای رشد کردن تا ایران و اقتصاد ایران را از شر دلارهای نفتی خلاص کند و فرصت‌های شغلی فراوانی را پیش روی نسل جوان قرار دهد.

اکثر سایت‌های میزبانی در خارج از کشور است

 

 

ICTPRESS  - مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: حال که قرار است در دولت دهم اهداف استراتژیک به عنوان دولت الکترونیکی به تحقق برسد، پهنای باند مورد نیاز مترو اترنت باید از طریق زیرساخت تامین شود، از سوی دیگر ما از کشورهای هدف هستیم و هم اکنون اکثر سایت‌های میزبانی در خارج از کشور است و پروژه IDC باید برای انتقال این میزبانی به داخل کشور اجرایی شود که همه این‌ها وظیفه سنگینی را از نظر اجرایی و توسعه برعهده ما می‌گذارد.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS ،  محمود خسروی، مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان این که به زودی معارفه نمایندگی‌های استانی از سوی اعضای هیات مدیره به شورای استانی صورت می‌گیرد گفت:  باید دوباره اقتدار زیرساخت را برقرار کنیم، چون این خواست قانون‌گذار است که تاکید دارد شیرازه اصلی شبکه در دست دولت باشد.
وی تاکید کرد: انشاالله با همت و قابلیت‌هایی که در شرکت و ظرفیت‌هایی که در بخش خصوصی و نیروی انسانی وجود دارد و با استفاده از یک نقشه راه می‌توانیم به هدفمان برسیم چرا که تکلیف سنگینی در این حوزه برعهده ماست و توسعه بخش ارتباطات به توسعه زیرساخت بستگی دارد.
همچنین محمدطاهر شمس، عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت  گفت: نمایندگی‌های استانی بخشی از مجموعه خانواده زیرساخت هستند و انتظار می‌رود مسایل و مشکلات را به ستاد گزارش و پیشنهادهای لازم را ارایه دهند تا براساس آن تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شود.
غلامرضا شیدایی، عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت نیز اظهار داشت:  سطح روسای نمایندگی‌های زیرساخت در استان‌ها، معاون مدیرکل پیش‌بینی شده است و کار نمایندگی‌های زیرساخت در استان‌ها تنها حوزه نگهداری نیست، بلکه به‌عنوان نماینده زیرساخت در امور مربوط به این شرکت در استان محسوب می‌شوند.
وی افزود: از سال 86 هماهنگی برای جذب نیروهای متخصص و کارشناس برای نمایندگی‌های استانی زیرساخت آغاز شد و از مهرماه 88 این افراد جذب این شرکت شدند که هم‌اکنون همکاری خوبی با واحدهای زیرساخت دارند.

فرهنگ‌سازی در حوزه امنیت و آموزش

 

ICTPRESS - با توسعه شبکه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، یکی از موضوعات اصلی مطرح از سوی کارشناسان و متخصصان، تأمین امنیت ICT است تا سرویس و محتوایی که ...

ارائه می‌شود، سالم و بدون نقص به کاربران عرضه شود، با تشکیل کمیسیون‌هایی مثل امنیت فضا تبادل اطلاعات در کشور- افتا - این آگاهی در جامعه در حال ایجاد است که صنعت فناوری اطلاعات باید به سمت امنیت اطلاعات و ضرورت توجه و سرمایه‌گذاری آن حرکت کند و از طرفی با توجه به اینکه بحث امنیت غیرقابل لمس است باید به سازمان‌ها و مراکز این موضوع را تاکید و یادآور شد که بحث امنیت و توجه به آن اگرچه فیزیکی نبوده اما بسیار مهم‌تر از خرید تجهیزات برای سازمان‌ها محسوب می‌شود و از سویی مهم‌ترین موضوع بحث فرهنگ‌سازی در حوزه امنیت و آموزش است.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS - امنیت یک فرآیند و یک تلاش مستمر است و با الزامی که دولت برای سازمان‌های مالی و اعتباری و بانک‌ها قرار داده، آن‌ها به سمت مدیریت امنیت اطلاعات و پیاده‌سازی استانداردهای امنیتی اطلاعات حرکت کردند و موفق شدیم در سال گذشته به چهار استاندارد امنیت اطلاعات در ایران دست یابیم که این موضوع در بحث فناوری اطلاعات و امنیت اطلاعات در ایران نقطه عطفی محسوب می‌شود اما قطعا کافی نیست.
اما حمید بابادی‌نیا، رئیس کمیسیون امنیت فضای تبادل اطلاعات گفت: هیچ سازمان و متولی خاصی برای بحث امنیت در کشور نداریم البته دوستان ما در سازمان پدافند غیرعامل کارهایی را در این زمینه آغاز کردند و ما نیز آمادگی خود را اعلام کردیم که در صورت نیاز به آن‌ها مشاوره تخصصی بدهیم.
بابادی‌نیا با بیان اینکه متاسفانه دانشگاه‌های ما از رشد تکنولوژی عقب ماندند گفت: بخش خصوصی با ورود و فعالیت‌ خود و تشکیل یکسری آکادمی‌ها این دانش فنی را در این حوزه به یکسری از دانشگاه‌ها برده و با این کار رشد کاربردی را در این زمینه شاهد بودیم و در حال حاضر ارتباط خوبی با دانشگاه صنعتی شریف داریم و در حال توسعه این ارتباط به سایر دانشگاه‌ها هستیم چون معتقدیم دانشجویان ما یکسری مباحث تئوریک را آموزش دیدند در صورتی که موضوعات کاربردی بسیار مهم است.
گفتنی است؛ اکنون پیش‌نویس سند تقسیم کار حوزه افتای وزارت ارتباطات، توسط کارشناسان و متخصصان این وزارتخانه و بر اساس سند امنیت فضای تبادل اطلاعات تهیه و تدوین شده که بر اساس این سند، مسوولیت اجرای 10 عنوان از مجموع 27 عنوان راهبرد سند مذکور بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار داده شده است و این وزارت در 13 عنوان دیگر به عنوان همکار شناخته می‌شود و بر همین اساس، پیش‌نویس سند تقسیم وظایف راهبردها مشخص، تهیه و تدوین شده و در آن، مسوولیت هر یک از زیرمجموعه‌های وزارت در راستای اجرای بندهای موجود، تعیین شده است.
به تاکید رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات  تاکنون تلاش بسیار ارزشمندی در این حوزه صورت گرفته اما تا وضعیت مطلوب، فاصله داریم، در همین راستا، کمیته امنیت فضای تبادل اطلاعات در وزارت ارتباطات تشکیل شده تا یکپارچگی لازم در این حوزه را ایجاد کند؛ حوزه امنیت نرم‌افزار یکی از حوزه‌هایی است که کشورهای پیشرفته نیز از این منظر آسیب‌پذیرند اما به نظر می‌رسد یکی از بخش‌هایی که می‌توانیم به خوبی در آن ظاهر شویم این حوزه است.
اما مهمترین کاری که نیازمند توجه زیاد است بحث فرهنگ‌سازی در حوزه امنیت و آموزش است؛ زمانی می‌توانیم نیاز جامعه را بشناسیم که دانش آن را داشته باشیم زیرا در زمانی که تعداد افرادی که در حوزه فناوری اطلاعات تصمیم‌گیرند و کسانی که در پست‌های مدیریتی در این حوزه در سازمان‌ها مشغولند با این حوزه آشنایی کامل نداشته باشند، فرهنگسازی در این حوزه ضرورتی انکارناپذیر است و هر زمانی که دوستان و علاقه‌مندان نیاز داشته باشند، می‌توانند در خواستشان را ارائه دهند.

موس هایی که با انگشتان پا کار می کنند

 

ICTPRESS - یک طراح آسیایی به تازگی برای کمک به افرادی که در قسمت بالاتنه خود فلج هستند و نمی توانند از موس رایانه با دست خود استفاده کنند موس هایی طراحی کرده که با انگشتان پا کار می کنند .

به گزارش ICTPRESS به نقل از " گیزمگ"، ایده این موس ها از صندل های لاانگشتی گرفته شده و فرد می تواند با پوشیدن آنها موس را به وسیله انگشت اول و دوم پای خود کنترل کند .
این موس وایرلس به صورت قالبی در انگشتان پا قرار می گیرد و سنسور اپتیکال آن همانند موس های معمولی مکان نما را بر روی صفحه نمایش جا به جا می کند .
گفتنی است؛ این طرح به گونه ای است که انگشت شصت پا کار کلیک چپ را بر عهده دارد و انگشت دوم کلیک راست و دابل کلیک را انجام می دهد .

عمده‌ترین اهداف ICT روستایی

 

 

ICTPRESS - حداقل هزینه سرمایه‌ای یک دفتر ICT روستایی به طور متوسط 10 میلیون تومان و هزینه‌های جاری ماهانه آن‌ 650 هزار تومان است و طبق آنچه در همایش ...

کاربرد فناوری اطلاعات در روستا عنوان شده 5 میلیون و 300 هزار ساعت در سال ارتباط اینترنت در روستاها داشتیم؛ در هر حال عمده‌ترین اهداف ICT روستایی ارائه خدمات ارتباطی و اطلاعاتی به صورت یکپارچه و مجتمع به روستاییان، ارائه خدمات بانکی به صورت سنتی و الکترونیکی در محل روستاها به روستاییان، ایجاد بستری برای ایجاد توسعه خدمات الکترونیکی به صورت پیشخوان خدمات در روستا، افزایش دسترسی خدمات روستاییان به شبکه جهانی اینترنت به منظور استفاده از توانمندی‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارائه فضا و امکانات ارتباطی و اطلاعاتی مورد نیاز به سایر سازمان‌های فعال در روستا اعلام شده است.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS ، افزایش کیفیت خدمات به روستاها، به روز بودن خدمات و دسترسی 24 ساعته روستا به خدمات، افزایش پاسخگویی دولت در مقابل روستاییان، تمرکز خدمت بر نیازهای ساکنان روستاها و امکان سفارشی‌سازی و ارائه خدمات از جمله مزایای ICT برای روستا برشمرده شده و باید دید این موضوع تا چه حد در کشوری مانند ایران به تحقق پیوسته است.
بدون شک نقش سازمان‌های بین‌المللی در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات از جنبه‌های مختلف مورد توجه جهانیان قرار دارد و کشور ما نیز که به‌عنوان عضوی فعال در این مجامع حضور دارد، باید بتواند از مزایای این عضویت در حد مطلوبی استفاده کند، در این راستا دسترسی مردم روستا همچون مردم شهرها به اطلاعات در جامعه اطلاعاتی امری است که از سوی این مجامع ضروری تلقی و تاکید شده که باید در اولویت قرار بگیرد که در ایران هم اقداماتی در این حوزه انجام شده و در حال انجام است.
گفتنی است؛ سازمان‌های مهم بین‌المللی مانند یونسکو، اتحادیه جهانی ارتباطات راه دور، UNDP و بانک جهانی از جمله سازمان‌هایی هستند که برنامه‌های بسیاری را برای توسعه‌ ICT در مناطق محروم و به ویژه کمک به روستاها و مناطق دور افتاده دنبال می‌کنند،  این سازمان‌ها معمولا با مطالعه‌ چالش‌های جهان در جهت رفع آن‌ها به ویژه در زمینه‌  فقر زدایی، رفع تبعیض، ایجاد شرایط آموزش ارزان و ساده، مبارزه با بیماری‌های فراگیر و اخیرا توسعه ICT در مناطق محروم مانند روستاها تلاش می‌کنند، به طوری که در ماه مارس 2001 شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد ارائه‌  یک طرح ضربتی در زمینه‌ ICT را از دبیرخانه‌عمومی سازمان ملل درخواست کرد که متناسب با اهمیت واقعی مبارزه‌ جهانی برای رفع شکاف دیجیتال باشد.
اهداف این طرح در واقع همان اهداف کلی سازمان ملل است، اما به طور خاص اهداف این طرح را شامل ایجاد دسترسی آسان و کم هزینه به شبکه‌های اطلاع رسانی (به طور عمده اینترنت)، تولید و تقسیم اطلاعات به وسیله‌ ICT در میان کشورهای در حال توسعه است.
تلاش‌هایی برای فراهم آوردن سرمایه و زمینه‌های لازم برای توسعه‌ ICT صورت می‌گیرد و در این جهت سعی می‌شود با نشان دادن توسعه‌ ICT به عنوان راه حلی برای بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشورها، دولت‌ها را ترغیب به حمایت از این طرح کنند و در این راستا سمینارهای متعددی در سطوح عالی سیاسی تشکیل شده که سعی در بالا بردن آگاهی رهبران و سیاستگذاران دولت‌ها در زمینه‌ اهمیت توسعه‌ ICT دارند، همچنین ایجاد همسویی در سرمایه گذاری غیر دولتی در چارچوب فعالیت‌های این طرح قرار دارد که این امر به منظور کارایی موثرتر سرمایه برای پیشبرد توسعه صورت می‌گیرد و به این منظور این طرح قصد ایجاد ارتباطی فعال بین سرمایه گذاران در این زمینه را دارد.
در ایران هم همایشهای کاربرد فناوری اطلاعات در روستا برگزار شده و اقداماتی در حال انجام است؛ ایران اعلامیه‌ اصول جامعه‌ اطلاعاتی را در اجلاس ژنو امضاء کرده و عملا متعهد شده تا در ساختار جامعه‌ اطلاعاتی جهان تاثیر گذار باشد و در این خصوص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامه‌هایی را برای توسعه‌ ICT در روستاها مد نظر دارد.

ورود واژه روبات به ادبیات جهانی

 

 

ICTPRESS - امروز نودمین سالگرد روزی است که واژه روبات وارد ادبیات جهانی شد و بعدها با ساخت‌ و توسعه فناوری رباتیک شکل بسیار جدی در زندگی بشر پیدا کرد.
در آوریل 1920 میلادی کلمه روبات برای نخستین بار توسط نویسنده‌ای به نام کارل کاپک در نمایشنامه‌ای موسوم به RUR مورد استفاده قرار گرفت که برگرفته از واژه یوناانی Robotonik به معنای برده بود.

فیلترینگ، در باطن امری صحیح است

 

 

ICTPRESS _ یک کارشناس فناوری اطلاعات گفت: فیلترینگ شاید در اذهان عمومی حتی عنوان کردن آن بسیار چالش برانگیز و بیرحمانه به نظر آید ولی در باطن امری است که صحیح بوده و اجرایی کردن آن در مورد برخی سایت‌ها و یا وبلاگ‌ها امری مهم و ضروری به نظرمی‌رسد.

علی یزدان‌پور یک کارشناس فناوری اطلاعات در گفت‌و‌گو با خبرنگار ICTPRESS با بیان این مطلب گفت:  به عنوان مثال سایتی که در بیان هر گونه مطلب یا موضوعی بدون در نظر گرفتن مخاطبان در هر سن و با هر عقیده و تفکری اقدام به بیان  مطالب کرده و آنها را با الفاظی رکیک و زشت بیان می‌کند طبیعی است که این سایت مورد تایید نبوده و این گونه گفتار یا موضوعات را نباید به صورت عمومی و در سایت عنوان کرد چون بدون شک این گونه موضوعات تبعات بسیار بدی را به همراه خواهد داشت که در بسیاری موارد جبران آن غیر ممکن است.
وی ادامه داد: در برخی وبلاگ‌ها شخص نویسنده بدون در نظر گرفتن قوانین کشور هر گونه موضوعی که در برخی موارد نظام را زیر سوال می برد بیان می کنند که طبیعتا باید با فیلتر کردن آنها و تذکر از بروز موارد این چنینی جلوگیری شود.

برنامه‌های آینده موزه ارتباطات

 

 

ICTPRESS - برنامه‌های آینده موزه ارتباطات در راستای اسناد بالادستی برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تدوین شده که بنا بر این گزارش موزه ارتباطات که زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت دارد، درسال آینده هماهنگی و همکاری با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای انجام دستور ریاست محترم جمهوری در خصوص طرح ساماندهی میدان باغ ملی و توسعه موزه‌های ایران که موزه ارتباطات با بیش از 18 هزار متر بنای مفید در سمت راست سر در باغ ملی یکی از مهمترین و مطرح‌ترین موزه‌های فوق می باشد را در دستور کار خود دارد.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS ، موزه ارتباطات(پست و مخابرات) در بهمن ماه سال 69 با هدف سیر تحول ارتباطات در کشور و ارایه تاریخ پست و مخابرات به نام موزه پست شروع به کار کرد این موزه در یکی از قدیمی ترین و شکیل ترین عمارت های دولتی تأسیس شده که از دو طبقه بنا متشکل از سالن ها و غرفه های متعدد تشکیل شده و مکانی مناسب جهت بازدید مشتاقان دیدار آثار تاریخی و کهن است.
در این موزه آثار متعددی از پیشینه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور ارایه شده است که نشان دهنده روند تکاملی موضوع در بستر تاریخ است. به علاوه مجموعه ای از فعالیت های سایر کشورها در خصوص توسعه مخابرات و پست نیز در این موزه گردآوری شده است که توجه علاقه مندان را به خود جلب می‌کند.
موزه ارتباطات انجام تحقیقات و مطالعات علمی و فنی بر روی آثارموجود آثار اهدایی و ارسالی به موزه و نهایتا ارائه حاصل تحقیقات در قالب چاپ و انتشار کتب خبرنامه و به طور کلی ثبت و ضبط تحقیقات به عمل آمده را در برنامه کاری خود دارد؛ تجهیز و تکمیل کتابخانه موزه از کتب مختلف جهت بهره‌برداری دانشجویان، دانش آموزان و بازدیدکنندگان به منظور انجام امور تحقیقاتی و برنامه‌ریزی برای برپایی نمایشگاه های مختلف در زمینه به تصویر کشیدن آثار و اشیا ارتباطی در داخل و خارج از موزه جمله برنامه‌های کاری این موزه در سال آینده خواهد بود.
همچنین موزه ارتباطات برنامه ریزی برای استفاده از فضای در حال مرمت و بازسازی دوبال غربی و مرکزی ساختمان تکمیل و تجهیز و توسعه موزه در زمینه اشیا آثار و اسناد را در دستور کار خود دارد.