سرویس پیام کوتاه itna آغاز به کار کرد

سرویس پیام کوتاه ایتنا (ITNA) سایت خبری فناوری اطلاعات وارتباطات، آغاز به کار کرد.
با راه‌اندازی این خدمات، از این پس عناوین اخبار و رویدادهای مهم حوزه ICT برای کاربران و علاقه‌مندان از طریق پیام کوتاه به تلفن همراه آنها ارسال خواهد شد.
گفتنی است مطابق تحقیقات انجام شده، امروزه استفاده از این خدمات برای تبادل اخبار و اطلاعات گوناگون، یکی از پرمصرف‌ترین کاربردهای پیام کوتاه است که مورد استقبال شایان توجه مشترکین تلفن همراه در جهان قرار گرفته است،چراکه با حذف رفت و آمدها به مراکز و دستگاه‌های گوناگون، اخبار مورد نیاز با کمترین هزینه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
بنابر این مطابق آمار، پس از کاربرد ارتباطی و سرگرمی، خدمات مربوط به تبادل اخبار و اطلاعات را می‌توان مهم‌ترین کاربرد پیام کوتاه دانست که امروزه جاذبه و کارآیی فراونی را از آن خود کرده است.
با این وجود استفاده از این خدمات هنوز در کشور ما چندان مورد توجه قرار نگرفته، و به ویژه در حوزه ICT با وجود اقبال عمومی به اخبار و اطلاعات این حوزه، خلاء قابل توجهی در این باره به چشم می‌خورد.
سایت ایتنا که در زمینه تهیه و انتشار اخبار تخصصی و نیز تحلیل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای کاربران، کارشناسان و دست‌اندرکاران فعالیت می‌کند، اکنون چهارمین سال فعالیت خود را پشت سرمی‌گذارد.
شماره پیام کوتاه ایتنا 20004862 تعیین شده که ضمن ارسال اخبار ،آماده دریافت نظرات و پیام های کابران است.

                                                         www.itna.ir

چند نکته درباره نظرسنجی باشگاه فعالان ICT

شهرام شریف- دنیای اقتصاد
کسی نمی‌تواند نفوذ و تیراژ بالای آگهی‌نامه‌ها را نفی کند ولی اتفاقا این انتظار از صنف و فعالان ICT می‌رود که به جای تقویت یک پکیچ تبلیغاتی که به راحتی و با کمترین تلاش و هزینه‌ای قابل راه‌اندازی است از تولید محتوا در این عرصه حمایت کنند.
همه می‌دانند که محبوبیت و فروش بالا، شهرت، گارانتی خوب و عناوینی از این دست که معمولا در بین فروشندگان بازار زیاد شنیده می‌شود، عناوینی بسیار نسبی هستند. کسی نمی‌تواند به طور دقیق بگوید مثلا محبوبیت یک برند چه میزان نسبت به یک برند دیگر بالاتر است یا فروش کدام محصول از دیگری بیشتر است.
مشکل اینجا است که سازمان‌ها و نهادهای آمارگیر اساسا عرصه فناوری اطلاعات را به رسمیت نمی‌شناسند و چنین است که فقر آمار در این عرصه، هر گونه تحلیل در این وضعیت را با بی‌اعتباری مواجه می‌کند.

باشگاه فعالان ICT مدت زمانی است که به ارائه آمارهایی درباره فروش، محبوبیت برندها، محصولات و خدمات مختلف فناوری اطلاعات می‌پردازد.
عمده اطلاعات پایه‌ای برای نظرسنجی‌های این پایگاه از طرح فروش و امتیاز S&P استخراج می‌شود که تعداد زیادی از فروشندگان لوازم دیجیتالی و کامپیوتری را در بر می‌گیرد.
هر چند نمی‌توان اعتبار فروشندگان (عمدتا فروشندگان یک یا چند برند خاص) را به اعتبار تمام بازار نسبت داد، اما به هر حال این نظرسنجی در فضای خالی از نظرسنجی و تحلیل علمی بازار غنیمتی است.

روزنامه دنیای اقتصاد طی ماه‌های اخیر همواره تلاش کرده از نتایج این نظرسنجی برای آگاه‌سازی مخاطبان خود استفاده کند، اما در تازه‌ترین نظرسنجی این باشگاه نشریات تخصصی آی‌تی موضوع بررسی قرار گرفته‌اند و در میان تعجب، دو آگهی‌نامه در صدر جدول نشریات تخصصی قرار دارند.
اینکه آگهی‌نامه‌ها با چه تعریفی در میان نشریات تخصصی قرار می‌گیرند، پرسش اصلی ما و بسیاری دیگر از روزنامه‌نگارانی است که در عرصه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند.

اما پرسش‌های دیگری نیز وجود دارد.
آیا از نظر ارزشی می‌توان بین یک آگهی‌نامه و نشریه تخصصی ارتباطی برقرار کرد؟ آیا نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که آگهی‌نامه‌ها اطلاعات تخصصی‌تری نسبت به نشریات تخصصی به مخاطبان ارائه می‌دهند؟ اگر آگهی‌نامه‌ها جزیی از نشریات تخصصی به شمار می‌آیند، روزنامه‌هایی که صفحات ICT و دیجیتال دارند، چطور، آنها به نشریات تخصصی نزدیک‌ترند یا ویژه‌نامه‌های رنگارنگ تبلیغاتی؟

به اعتقاد من انتشار چنین نظرسنجی‌هایی نه تنها به اعتبار رسانه‌های ICT کشور بلکه به اعتبار شرکت‌های ICT ایران هم لطمه می‌زند و واقعا انتظار این بود که مسئولان طرح S&P پس از تجربه سال گذشته خود که با انتقاد روزنامه‌نگاران این عرصه روبرو شد، نظرسنجی این دوره را با روشی دقیق‌تر و با حضور همه رسانه‌های فعال در این عرصه برگزار می‌کردند.

نکته دیگر اینکه مشخص است کسی نمی‌تواند نفوذ و تیراژ بالای آگهی‌نامه‌ها را نفی کند ولی اتفاقا این انتظار از صنف و فعالان ICT می‌رود که به جای تقویت یک پکیچ تبلیغاتی که به راحتی و با کمترین تلاش و هزینه‌ای قابل راه‌اندازی است از تولید محتوا در این عرصه حمایت کنند.

فضای رسانه‌ای در هر بخشی نتیجه فعالیت فعالان آن بخش است.
اگر در بخش ICT جایگاه آگهی‌نامه‌ها و بروشورهای تبلیغاتی از رسانه‌های تخصصی بالاتر است باید به حال فعالان این بخش هم افسوس خورد که چنین ترجیحی دارند.

پروژه ملی فناوری اطلاعات برای مدارس کشور اجرا می شود

با هدف توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در امر آموزش و کاهش سن فراگیری آن، با تاسیس اولین پیش دبستان و دبستان تمام کامپیوتری با ساختارIT پروژه ICT کودک و نوجوان (پکا) در سطح ملی برای مدارس کل کشور اجرا می شود.

 پیمان سلطانی مدیر پروژه ICT کودک و نوجوان در مجتمع فنی تهران، در کنفرانس خبری امروز صبح در تشریح این پروژه در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب، افزود: در پی اهداف برنامه چهارم توسعه کشور برای توسعه دانایی محور و تاکید مقام معظم رهبری بر توجه ویژه به امر آموزش و بازنگری بر فرآیند های آن و استفاده از فناوری های روز جهان در این حوزه و همچنین بر پایه اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر خصوصی سازی، مجتمع فنی تهران با تایید معاونت فناوری ارتباطات و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، بنیاد ICDL ایران ونیزدفترتکنولوژی آموزشی این وزارتخانه بر ساختار و نرم افزارهای طراحی شده، اخیرا اقدام به تاسیس اولین پیش دبستان و دبستان الکترونیکی مبتنی بر ساختار تمام فناوری اطلاعات و آموزش های IT بر اساس طرح ICTکودک (پکا ) چهار ساله خود کرده است که در مرحله فراگیر این پروژه در سطح ملی برای مدارس کل کشور اجرا می شود.
وی اظهار داشت: در این میان اهمیت بخشی و تحقق دولت الکترونیک در کشور نیازمند توسعه زیرساختار لازم است که تربیت شهروندان الکترونیک بر اساس این پروژه در قالب آماده سازی کودکان الکترونیک محقق خواهد شد.
مدیر مسئول نمایندگی تهرانپارس مجتمع فنی تهران در ادامه اظهار داشت : قرن 21 قرن دانایی است ، یعنی تبدیل جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی وامروزه ثروتمند ترین کشورها وجوامع انسانی ، آنهایی هستند که بیشترین دانش وآگاهی واطلاعات را دراختیاردارند ویقیناً راهبری آموزش وپرورش آینده به عهده فنـاوری اطـلاعات( IT ) خواهد بود.
وی گفت: در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرو در زمینه ارتباط از راه دور، در حال ایجاد و راه‌اندازی مدارس، دانشگاهها و کلاسهای الکترونیکی و به اصطلاح کلی آموزشهای مجازی یا توسعه نظامهای آموزشی سنتی خود هستند.
سلطانی با اشاره به دغدغه بین المللی بر امر آموزش و آمار و وضع موجود تصریح کرد :
در برنامه زمانبندی شده ای که در اجلاس سران کشور ها درباره جامعه اطلاعاتی (WSIS) در ژنو ارایه شد ، توسعه ICT در دبیرستان ها تا سال 2010 و توسعه ICT در تمامی مدارس تا سال 2015 مورد تاکید قرار گرفت؛ به این ترتیب تا سال 2015 برنامه توسعه ICT باید در تمامی مدارس و دانشگاه ها به اجرا در آید و اینک به نیمه سال 2007 نزدیک می شویم.
مدیر پروژه آموزش ICT کودک و نوجوان مجتمع فنی تهران جهت اجرای طرح پکا (پیشتازان کامپیوتر ایران ) درمدارس کشور تاکید کرد : توسعه ICT در مدارس ، تنها به تجهیزات سخت افزاری محدود نمی شود. این توسعه نیازمند برنامه ریزی دقیق و گسترده ای برای تهیه محتوای آموزشی مناسب در زمینه ICT برای دانش آموزان ، استفاده از معلمان آموزش دیده و مسلط به این مقوله ، ایجاد فضای مناسب برای یادگیری و نصب تجهیزات متناسب با تعداد دانش آموزان، ایجاد بستر های مخابراتی جهت استفاده از اینترنت و بسیاری نکات ریز و درشت دیگر است.
سلطانی خاطر نشان کرد : به کار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس و تحول در فرایند آموزش و تحصیل را می توان به عنوان مهم ترین حلقه و پایه توسعه ملی در نظر گرفت.

 

پروژه ملی فناوری اطلاعات برای مدارس کشور اجرا می شود

با هدف توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در امر آموزش و کاهش سن فراگیری آن ، با تاسیس اولین مدرسه هوشمند و تایید و همکاری وزارت آموزش و پرورش طرح ICT کودک (پکا) در سطح ملی برای مدارس کل کشور اجرا می شود.

مهندس پیمان سلطانی ، مدیر این پروژه و مدیر مسئول نمایندگی تهرانپارس مجتمع فنی تهران در کنفرانس خبری که صبح امروز به همین مناسبت در تشریح این پروژه در جمع خبرنگاران رسانه ها برگزار شد با بیان مطلب فوق ، گفت : در پی اهداف برنامه چهارم توسعه کشور برای توسعه دانایی محور و تاکید اکید مقام معظم رهبری بر توجه ویژه به امر آموزش و بازنگری بر فرآیند های آن و استفاده از فناوری های  روز جهان در این حوزه و همچنین بر پایه اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی  بر خصوصی سازی ، مجتمع فنی تهران نمایندگی تهرانپارس، با تایید معاونت فناوری ارتباطات و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ، بنیادICDL ایران ونیزدفترتکنولوژی آموزشی این وزارتخانه بر ساختار و نرم افزارها تبیین شده ،اخیرا اقدام به تاسیس اولین مدرسه الکترونیکی ( هوشمند ) مبتنی بر ساختار تمام فناوری اطلاعات و آموزش های IT بر اساس طرح  ICTکودک (پکا ) 4 ساله خود کرده است که در مرحله فراگیر این پروژه در سطح ملی برای مدارس کل کشور اجرا می شود.

وی در ادامه افزود : در این میان اهمیت بخشی و تحقق دولت الکترونیک در کشور نیازمند توسعه زیرساختار لازم است که تربیت شهروندان الکترونیک بر اساس این پروژه در قالب آماده سازی کودکان الکترونیک محقق خواهد شد.

مدیر مسئول نمایندگی تهرانپارس مجتمع فنی تهران در ادامه اظهار داشت : قرن 21 قرن دانایی است ، یعنی تبدیل جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی وامروزه ثروتمند ترین کشورها وجوامع انسانی ، آنهایی هستند که بیشترین دانش وآگاهی واطلاعات را دراختیاردارند ویقیناً راهبری آموزش وپرورش آینده به عهده فنـاوری اطـلاعات( IT ) خواهد بود.

اگربخواهیم  از این مهم غافل باشد ، آنچنان دچار چالش عقب ماندگی تاریخی خواهیم شد که جبران آن غیر ممکن می نماید ، لذا باید باتمام وجود در جهت نیل به این هدف گام برداریم.

وی  گفت : در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرو در زمینه ارتباط از راه دور، در حال ایجاد و راه‌اندازی مدارس، دانشگاهها و کلاسهای الکترونیکی و به اصطلاح کلی آموزشهای مجازی یا توسعه نظامهای آموزشی سنتی خود هستند.

 ایجاد و راه‌اندازی این مؤسسات فواید بسیاری از قبیل افزایش  تعداد دانش‌آموز، حذف بسیاری از موانع فیزیکی وجغرافیایی، دسترسی سریع و مؤثر به منابع اطلاعاتی دنیا، امکان برقراری ارتباط بیشتر و گسترده تر بین  معلمان و دانش‌آموزان ، جذب معلمان و اساتید و    نیروی انسانی زبده و متخصص مورد نیاز از سراسر دنیا، حذف یا کاهش موانع و محدودیتهای دست وپا گیر اداری است.  

سلطانی با اشاره به دغدغه بین المللی بر امر آموزش و آمار و وضعیت موجود تصریح کرد : در برنامه زمانبندی شده ای که در اجلاس سران کشور ها درباره جامعه اطلاعاتی (WSIS) در ژنو ارایه شد ، توسعه ICT در دبیرستان ها تا سال 2010 و توسعه ICT در تمامی مدارس تا سال 2015 مورد تاکید قرار گرفت؛ به این ترتیب تا سال 2015 برنامه توسعه ICT باید در تمامی مدارس و دانشگاه ها به اجرا در آید و اینک به نیمه سال 2007 نزدیک می شویم.

بر اساس آمار، تعدادکل دانش آموزان مقطع دبیرستان در ایران در سال 81 حدود 5 میلیون نفر(4میلیون و962هزارو478نفر) برآورد شده که از این میزان بیش از یک میلیون نفر در تهران مشغول تحصیل بوده اند. بنابراین در می یابیم که ارایه آموزش بر پایه ICT به این قشر عظیم جامعه تا چه حد می تواند تاثیر گذار باشد.

مدیر پروژه آموزش ICT مدارس کشور تاکید کرد : توسعه ICT در مدارس ، تنها به تجهیزات سخت افزاری محدود نمی شود. این توسعه نیازمند برنامه ریزی دقیق و گسترده ای برای تهیه محتوای آموزشی مناسب در زمینه ICT برای دانش آموزان ، استفاده از معلمان آموزش دیده و مسلط به این مقوله ، ایجاد فضای مناسب برای یادگیری و نصب تجهیزات متناسب با تعداد دانش آموزان، ایجاد بستر های مخابراتی جهت استفاده از اینترنت و بسیاری نکات ریز و درشت دیگر است.

سلطانی خاطر نشان کرد : به کار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس و تحول در فرایند آموزش و تحصیل را می توان به عنوان مهم ترین حلقه و پایه توسعه ملی در نظر گرفت.
در همین راستا وزارت آموزش و پرورش با تاسیس دفتر مدیریت طرح و توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات ،بر آن شد تا با ارایه و اجرای پروژه های مختلف در زمینه ICT با همکاری بخش خصوصی ، این فناوری نوین را در سطح مدارس و حوزه های مختلف آموزش و پرورش توسعه دهد.

به طور کلی 6 پروژه در وزارت آموزش و پرورش برای اجرا در نظر گرفته شد که از آن جمله می توان به طرح جامع توسعه ICT در وزارت آموزش و پرورش ، طرح توسعه شبکه رشد (شبکه ملی مدارس کشور) ، پایلوت مدرسه الکترونیکی و تولید محتوای الکترونیکی اشاره کرد.

 مدیر مسئول نمایندگی تهرانپارس مجتمع فنی تهران بیان کرد : مجتمع فنی تهران با مشاهده شکاف دیجیتالی ما بین ایران و جامعه پیشرفته جهان و با توجه به برنامه های بلند مدت در اجرای دوره های نوین فناوری اطلاعات و رایانه و بمنظور افزایش توان نیروهای متخصص در بالا بردن آمادگی نیروهای متخصص در زمینه های الکترونیکی از جمله دولت الکترونیک ، آموزش الکترونیک و تجارت الکترونیک ،سعی در آموزش و تربیت شهروند الکترونیک داشته و با ابداع Package آموزشی ICT ویژه کودکان و نوجوانان(تحت عنوان طرح پکا) سعی در توسعه این پروژه در ابعاد ملی دارد تا از طریق تعامل با آموزش و پرورش و همکاری با مدیران مدارس کشور آمادگی جامعه ایرانی را در پیوستن به جامعه ای با رویکرد الکترونیکی هموار سازد.

با تکیه بر تاکید مقام معظم رهبری به اجرای اصل 44 قانون اساسی در جهت حمایت از خصوصی سازی و تفویض اختیارات اجرایی به واحدهای خصوصی به جهت ایجاد جو اعتماد در جامعه ، به تازگی مدرسه ای غیر انتفاعی در مقطع دبستان با زیر ساخت IT و ساختار هوشمند تاسیس شد که هدف از آن در حوزه کارآفرینی دیجیتالی ، استفاده از شیوه‌های نوین برای بهبود بخشیدن به کیفیت آموزش، تربیت افراد شایسته که در هر زمان قابلیت و کارایی صنایع نوین را داشته باشند مدنظر قرار گرفته که مطمئناًً این امر با حمایتهای همه جانبه و دلسوزانه مسئولان کشور محقق خواهد شد.

ایران تله کام 2007 برگزار می شود

 هشتمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات ، ارتباطات و تکنولوژی اطلاع رسانی موسوم به ایران تله کام 2007 ، 6 لغایت 9 آبان ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.

به گزارش ستاد خبری ایران تله کام 2007 : نمایشگاه امسال یکی از بزرگ ترین و مهم ترین رویدادهای تخصصی در زمینه صنعت مخابرات و ارتباطات کشور بشمار می آید که اهدافی چون عرضه و معرفی آخرین دستاوردها و توانمندی های متخصصین و شرکت های داخلی ، ارائه و اطلاع رسانی در خصوص آخرین دستاوردهای کشورهای خارجی در زمینه صنایع مخابرات ، ارتباطات و اطلاع رسانی ، فراهم آوردن بستر مناسب برای انتقال فناوری های روز به کشور، ایجاد فرصت مناسب برای ارتباط میان خریداران و فروشندگان کالا و خدمات و همچنین تشویق و ترغیب تولید کنندگان برای رقابت پویا و تامین نیازمندی های این صنعت در کشور را در برنامه خود دارد.

این گزارش می افزاید : برگزاری هفت دوره این نمایشگاه از سال 79 تا کنون تا حد زیادی توانسته است رسالت اصلی آن در جهت ارتقاء و توسعه این صنعت مهم در کشور را محقق ساخته و به جایگاه و اهداف ویژه در برگزاری نمایشگاه های بین المللی تخصصی ، دست یابد.

بنابراین گزارش : نمایشگاه سال گذشته در فضایی به وسعت تقریبی 000/13 متر مربع در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران با حضور 173 شرکت و واحد تولیدی داخلی و خارجی از 15 کشور جهان برگزار شد.

آخرین مهلت ثبت نام در نمایشگاه امسال چهارم مهر ماه تعیین شده است.

 

خبرنگار روزت مبارک

خبرنگار روزت مبارک

 

بیش از نیمی از بازار مانیتورها در تسخیر LCD ها

محمدجواد مفیدرام-بعد از مدت زمان زیادی که مانیتورهای CRT بازار را به طور کامل در اختیار خود گرفته بودند گویا کم کم نوبت LCD ها شده است تا جدی تر از گذشته به رقابت ادامه دهند و با فشار بیشتری حکم به خروج این فناوری  از بازار ICT دهند.طبق آخرین نظرسنجی انجام گرفته از سوی باشگاه فعالان  ICT مانیتورهای CRT17 که مدت ها بیشترین تقاضا را در بازار داشتند، بعد از افت سهم 10 درصدی در فاصله تابستان گذشته تا زمستان، هم اکنون با 5 % افت از زمستان تا به امروز با 39 %  دوران نزولی خود را ادامه می دهند اما با این وجود همچنان در صدر شاخص قرار گرفته اند.
از طرف دیگر، LCD ها که 3 رتبه بعدی را در  سایزهای 17،15 و19 به خود اختصاص داده اند با مجموع 52 درصد ،بیش از نیمی از بازار را در اختیار گرفته اند و با توجه به آمار پیش بینی می شود که در آینده روند صعودی خود را به راحتی طی کنند.هم اکنون در آمار کلی LCD ها 56 و CRT ها 44 درصد از سهم شاخص بازار ایران را در اختیار دارند.
بنا بر پیش بینی iSuppli   ارگان جمع آوری و تحلیل آمار ، در بازار جهانی درآمد حاصل از فروش مانیتورهای LCD  تا آخر سال 2007 از 62 به 65 میلیارد دلار و تا سال 2011 این درآمد در LCD های با سایزهای بزرگتر به 102 میلیارد دلار نیز خواهد رسید.این ارقام گویای پتانسل بالقوه بازار آتی LCD ها خواهد بود که بالطبع بر اساس تقاضای موجود و ادامه روند تقاضا، برآورد شده است.
بنا برنظرسنجی مذکور  بعد از 17 CRT  ها  ،LCD های 17 اینچ با 28 درصد سهم قرار دارند که نشان دهنده رشد تقاضای هر چند کم این دسته از مانیتورهاست.این LCD ها که در زمستان گذشته در تهران و شهرستان سهم یکسانی را در اختیار داشتند با تثبیت سهم شهرستان ها و با 6 %  افزایش سهم تهران توانستند در مجموع 2% رشد آماری را در شاخص اخیر به نمایش بگذارند.
بنا بر بررسی iSuppli    تقاضای کارخانه ها برای تولید LCD بعد از رشدی که در ماه مارس گذشته داشت هم اکنون در ماه اخیر ثابت مانده است. ضمن اینکه با توجه به این بررسی تقاضای کاربر نهایی برای LCD های 17 اینچ نیز در ماه اخیر ثابت مانده است.

از طرف دیگر عرضه کنندگان محموله  پنل های 17 اینچ، به رشد قوی تقاضا در ربع دوم سال میلادی و کسب درآمد بالاتر از این پنل ها در صورت افزایش قیمت اشاره کرده اند.البته این توجه نیز داده شده است که به علت میزان تقاضای بالا در ربع سوم سال میلادی یعنی تابستان ،بازار ممکن با خطرعرضه بیش از حد نیز مواجه شود که این امر در صورت کنترل نشدن قیمت ها می تواند به طور بالقوه از میزان تقاضا نیز بکاهد.

اما در رتبه سوم بعد از LCD های 17 اینچ ،LCD های 15 اینچ قرار دارند که در بین این دسته از مانیتورها تنها دسته ای هستند که با توجه به شاخص از زمستان گذشته 5 درصد کاهش سهم داشته اند. 15 اینچ ها که در فاصله تابستان گذشته تا زمستان شاهد 6 % افزایش سهم در شاخص بازار بودند هم اکنون در حالی 16% از این سهم را در اختیار دارند که به نظر میرسد تقاضای بازار به سوی LCD های بزگتر رفته رفته بیشتر می شود.مصداق این قضیه نیز 4 برابر شدن سهم شاخص  بازار LCD های 19 اینچ از شاخص گذشته تا به امروز است.این سری از LCD ها  که در زمستان گذشته 2% از سهم  شاخص بازار را در اختیار داشتند هم اکنون هم در تهران و هم در شهرستان 8% از این سهم را در اختیار گرفته اند که بر رشد و ثبات این تقاضا در کل کشور اشاره دارد.
از طرفی بنا بر پیش بینی iSuppli   ،انتظار می رود  تعداد مانیتورهای با سایز بزرگ تا پایان سال به 350 میلیون دستگاه برسد که این رقم نشانگر رشد 24 درصدی این تقاضا نسبت به سال گذشته میلادی است.

با توجه به آمار ارائه شده از سوی این نهاد و تطبیق آن با آمار به دست آمده از اعضای باشگاه فعالان ICT ایران به نظر می رسد که در مدت زمان نزدیکی از طرفی شاهد افزایش مضاعف تقاضای بازار برای LCD های 19 خواهیم بود و از طرف دیگر شاهد کاهش تقاضا برای LCD های 15 اینچ.

اما نکته دیگری که در این میان نباید از یاد برد ،خارج شدن مانیتور های CRT 15   از دور پر فروش های بازار است  که سال ها پرفروش ترین و پرتقاضا ترین کالای این بازار بودند. اما به هر حال این قدرت تکنولوژی است که همچنان می تازد و نسل آتی مانیتورها خیلی سریع و همگام با سرعت پیشرفت تکنولوژی پا به عرصه ظهور خواهد گذاشت.کما اینکه مانیتورهایی که از تکنولوژی OLED بهره مند هستند  شاید خیلی سریعتر از زمانی کهLCD ها توانستند بازار را به کنترل خود در بیاورند ،بتوانند بر بازار حکومت کنند.
CRT ها اولین بودند و با اینکه بزرگ بودند کارآیی عالی داشتند.LCD ها که پس از آن ها آمدند بسیار باریک تر بودند و البته گرانتر ولی در عین حال کارآیی آنچنان عالی نداشتند و آن هایی که داشتند نیز از قیمت بالاتری برخوردار بودند. حال تصور کنید صفحه نمایشی باریک تر ،با وضوح بالاتر و ارزان تر از قبلی ها.

شاخص S&P نتیجه آمارگیری هفتگی درباره موضوعات و اقلام مختلف از اعضای باشگاه فعالان ICT کشور می باشد. آرای اعضای این باشگاه که متشکل از حدود 2000 واحد فعال در امر توزیع و فروش محصولات رایانه و ارتباطات می باشد  به صورت آنلاین در پرتال  www.sandp.ir  ثبت ، جمع آوری و به صورت نمودارهای آماری ارائه میگردد. بدون هرگونه ادعای مربوط به میزان جامعیت شاخص ارائه شده، این آمار به تفکیک تهران و شهرستانها و نمودارهای مقایسه ای آن و نیز تحلیل های مرتبط با هر شاخص و آرشیو شاخص ها در سایت www.sandp.ir  برای دسترسی عموم موجود می باشد. نظرات و پیشنهادات کارشناسانه خود را در حوزه ICT از طریق سایت ارسال نمایید.

 

روز خبرنگار مبارک

یاد و خاطره خبرنگار شهید صارمی گرامی باد

روز خبرنگار بر تمامی تلاش گران عرصه اطلاع رسانی و ایثارگران سخت کوش این عرصه در جای جای میهن و جهان گرامی باد

آنان که در راه اطلاع رسانی و خبرنگاری جانشان بر کف دستانشان و قلمشان نشانه راهشان است.

خبرنگار ،پیشاپیش ،روزت مبارک

SMS سال 2010 بازنشسته می‌شود

تحلیلگران گارتنر محاسبه کرده‌اند که تعداد کاربران سرویس‌های ایمیل بی‌سیم که درحال حاضر کمتر از 20 میلیون نفر است، تا سال 2010 به 350 میلیون نفر خواهد رسید.
پیش‌بینی‌های موسسه تحقیقاتی گارتنر نشان می‌دهد که سرویس پیام کوتاه تلفن همراه به دلیل توسعه ابزارهای دستی جتس‌وجوگر و شبکه بی‌سیم Wi-Fi تا سال 2010 بازنشسته می‌شود.

تحلیلگران گارتنر محاسبه کرده‌اند که تعداد کاربران سرویس‌های ایمیل بی‌سیم که درحال حاضر کمتر از 20 میلیون نفر است، تا سال 2010 به 350 میلیون نفر خواهد رسید.

20 میلیون مشتری فعلی ایمیل‌های بی‌سیم، تنها دو درصد از مجموع اکانت‌های ثبت شده در وب را به خود اختصاص داده‌اند که این رقم ظرف سه سال آینده به 20 درصد می‌رسد.

کارشناسان توسعه ابزارهای ارتباطی همراه دستی نظیر BlackBerry و iPhone و همچنین گسترش فناوری‌های بی‌سیم به شبکه مخابراتی را ازجمله فاکتورهای موثر بر رشد ایمیل‌های همراه معرفی کرده‌اند.

itna.ir

ایران و جیتکس 2007

جیتکس 2007 با حضور شرکت‌هایی از ایران از 15 شهریورماه امسال در دوبی برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا در دوبی، بزرگ‌ترین نمایشگاه فن‌آوری اطلاعات و رایانه خاورمیانه (جیتکس 2007) با حضور بیش از 200 شرکت بزرگ و معروف جهان در دوبی از 15 تا 21 شهریورماه برگزار می‌شود.

این نمایشگاه در مساحتی بالغ بر 25 هزار متر مربع در مرکز نمایشگاه‌های دوبی دایر خواهد شد.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در این دوره بیش از 130 هزار تن از این نمایشگاه بازدید کنند.

شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه جدیدترین فن‌آوری خود را در زمینه‌های ارتباطات، رایانه، الکترونیک و غیره به نمایش خواهند گذاشت.

بر اساس این گزارش در سال گذشته بیش از 12 شرکت ایرانی در این نمایشگاه شرکت کردند.