تدوین قوانین دولت الکترونیکی در مرحله کاملا مقدماتی است

ICTPRESS - چندی پیش با بهره‌برداری از پروژه مترواترنت استان قم به تعبیری می توان گفت؛ نخستین گام از تحقق دولت الکترونیکی برداشته شد که با اجرای ...

این پروژه، بزرگراه‌های ارتباطی بسیار وسیعی در سطح استان به منظور نقل و انتقال اطلاعات فراهم شده که می‌تواند برروی آن سرویس‌های گسترده‌ای از طریق بخش خصوصی و دولتی به مردم ارائه شود.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS ، شبکه مترو اترنت قم به گفته معاون وزیر ارتباطات به عنوان الگو، به گونه‌ای طراحی شده که بتواند تا 200 هزار خط پرسرعت را به کاربران سرویس دهد و سازمان‌ها و دستگاه‌هایی هم که به ارتباطات پرظرفیت‌تری با پهنای باند بیشتری نیاز دارند می‌توانند از طریق فیبر نوری به این شبکه‌ متصل شوند که این شبکه می‌تواند علاوه بر توزیع اینترنت با سرعت بالا، ارتباطات داخلی میان کاربرها و سرویس‌دهندگان هر استان را فراهم کند.
به گفته کارشناسان در حوزه دولت الکترونیکی تدوین قوانین در مرحله کاملا مقدماتی قرار دارد اما ایران هنوز دارای یک نظام معین در فناوری اطلاعات نیست، تنها دو قانون تجارت الکترونیکی و حق تالیف نرم افزار تدوین شده و قانون آزادی اطلاعات نهایی نشده است. با توجه به نظام حقوق فناوری اطلاعات در سایر کشورها (حدود 15 قانون) کشور ایران هنوز فاصله زیادی با آن‌ها دارد و از نظر به‌کارگیری قوانین وضعیت بسیار ضعیف‌تر است.
بررسی شاخص اجرایی و کسب و کار در حوزه مرتبط با دولت الکترونیکی نشان می‌دهد که ایران از نظر آمادگی محیط کاربری در استفاده از خدمات الکترونیکی هنوز در مرحله مقدماتی به سر می‌برد. امکان پرداخت الکترونیک در حد محدود برقرار است، سرویس‌های الکترونیکی در سطح ملی وجود ندارد. به منظور پر کردن خلاء دسترسی به اطلاعات و خدمات دولتی دفاتری ایجاد شده ولی آن‌ها نیز از ساز و کار مطمئن و سریع برخوردار نیستند، اما الکترونیکی کردن بخشی از فعالیت دولتی در سایه بکارگیری فاوا، به کوچک‌تر شدن و چالاکی دولت در ارائه خدمات خود منجر می‌شود.
در هر حال ارتباطات و فناوری اطلاعات مهمترین ابزار راهبردی قدرتمند برای مدیریت صحیح جامعه معاصر به شمار می‌آید که با سرعت چشم‌گیر در حال توسعه است و می‌تواند با استفاده از آن در ارائه خدمات دولتی (پیدایش دولت الکترونیکی) به ایجاد یک دولت پاسخگو، قانونمند، شفاف و پیشرفته از یک سو و مشارکت موثرتر همه شهروندان در فعالیت‌های دولت از سوی دیگر کمک کند. در نتیجه امروزه اکثر کشورهای جهان پیاده‌سازی معماری دولت الکترونیکی را در بخش یا بخش‌هایی که نیاز بیشتری به آن دارند، آغاز کرده‌اند و در مراحل گوناگونی از فازهای پیاده‌سازی آن جای دارند.
گفتنی است؛ اجرای موفق دولت الکترونیکی در کشور به اجرای صحیح فرایند پژوهش ، استانداردسازی و الگوسازی و نظارت فنی بر اجرا و ارزیابی آن بستگی دارد؛ در تحقق دولت الکترونیکی ، سه حوزه صنعت و دانشگاه و دولت نقشی اساسی را ایفا می کنند ، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به عنوان متولی اصلی بخش پژوهش مطرح هستند، استاندارد سازی و توسعه معماری و الگوهای فنی و کارآمد جهت تحلیل و ساخت در حوزه صنعت و بخش خصوصی گام بعدی این فرآیند بوده و نظارت فنی و ارزیابی بر فاز اجرا و فاز گذار در مجموعه ها و دستگاه های دولتی بازخورد مناسبی را برای حوزه پژوهشهای دانشگاه ها بوجود می آورد.
در گزارش شرکت فناوری اطلاعات در خصوص وضعیت شاخص‌های فناوری اطلاعات طی اجرای برنامه چهارم توسعه، 14 شاخص در نظر گرفته شده است. نسبت ترافیک داده داخل کشور به کل ترافیک، ظرفیت اینترنت کشور، ضریب نفود کاربران اینترنت، خانه‌های شهری متصل به شبکه اطلاع‌رسانی، ایجاد‌هاب منطقه‌ای اینترنت، واگذاری اینترنت به دانشگاه از طریق فیبر نوری، اتصال مدارس کشور به شبکه ملی اینترنت، بانکداری الکترونیکی و .... از جمله شاخص‌های مورد بررسی هستند.
اما رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه هدف اصلی‌ این است که از طریق ارائه خدمات الکترونیکی به مردم بتوانیم کارها و خدمات را روان‌تر ارائه کنیم اظهار کرد: ما می‌توانیم مدیریت را در تمام سطوح با فناوری اطلاعات دگرگون کنیم و باید گفت که در اداره مشکلات شهر تهران هیچ راه دیگری به جز الکترونیکی کردن بسیاری از امور نداریم و دولت باید به مدیریت فناوری اطلاعات در سطح کلان و سازمان‌های مختلف توجه کند.
وی با بیان اینکه وضعیت نسبتا خوبی در زمینه شبکه‌های ارتباطی درکشور داریم، گفت: باید مراکز داده را در کشور سامان دهیم و زیرساخت‌های دولت الکترونیکی شامل زیرساخت‌های داده‌یی، ارتباطی، حقوقی و قانونی و زیرساخت‌های فرهنگی اجتماعی است.
او با اشاره به میزان حمایت فرهنگی جامعه از پیاده‌سازی دولت الکترونیکی بر این عقیده است که افزایش میزان حرکت اصولی و پیوسته به سمت دولت الکترونیکی، افزایش آهنگ پذیرش تکنولوژی در جامعه، افزایش انطباق سرویس‌ها با نیازها و خواسته‌های مردم، افزایش میزان اعتماد بر انجام سرویس‌ها و تبادل بر خط به دلیل مزایای عدم حضور فیزیکی و افزایش میزان رواج فرهنگ استفاده از کارت اعتباری به جای پول از جمله مزایای این موضوع محسوب می‌شود. 


پیش بینی سود هر سهم مخابرات

 

 

 

 ICTPRESS  - مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: پیشنهادات بودجه سال 89 شرکت های مخابرات استانی توسط هیات مدیره این شرکت ها تدوین و به شرکت مخابرات ایران ارائه و در مجمع عمومی بررسی و تصویب شد.

صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ICTPRESS گفت:  اطلاعات ارایه شده به سازمان بورس و توضیحات مربوط به سهم دولت در رابطه با پیش بینی سود هر سهم مخابرات برای سال مالی جاری و 89 و موضوع سهم دولت از درآمد این شرکت بزرگ بورسی هیچ ابهامی ندارد.
وی با بیان اینکه سهم سال جاری دولت از این شرکت افزایش نمی یابد گفت:در سال‌های قبل یک ماه بعد از برگزاری مجمع سود سهامداران حقیقی داده شد و سود سهامداران حقوقی را هم در طول سال توزیع کردیم یعنی صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران در کمتر از یک سال به ازای هر سهم دو بار سود دریافت کردند.
او تاکید کرد:  پیاده‌سازی اصول خصوصی در شرکت مخابرات ایران به نفع سهامداران، مشترکان و سایر دستگاه‌های مرتبط با مخابرات ایران است.

امکان مشاهده آنلاین امضای گیرنده مرسولات پیشتاز

 

ICTPRESS - تاکنون فرستندگان مرسولات پیشتاز تنها قادر به رهگیری مرسوله با کد رهگیری از طریق پورتال شرکت پست بودند که از این پس فرستندگان این نوع از مرسولات می‌توانند در پایان روز کاری امضای شخص گیرنده مرسوله را مشاهده کنند، البته زمانی که موزعین به دستگاه‌های PDA تجهیز شوند امکان مشاهده آنلاین امضای گیرنده میسر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS مجتبی نصیری، معاون فنی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران  با بیان اینکه اجرای آزمایشی امکان مشاهده امضای گیرنده مرسولات پیشتاز از اول بهمن‌ماه بوده  در مورد زمان تجهیز موزعین به دستگاه‌های PDA با بیان اینکه این طرح در سال 89 نهایی و اجرا خواهد شد، خاطرنشان کرد: مناقصه طرح برگزار خواهد شد و از آنجا که خرید دستگاه‌ها از خارج صورت می‌گیرد، پروسه زمان‌بری را در پیش داریم.
او تاکید کرد: همچنین باید دستگاه‌هایی خریداری شود که با توجه به نیازسنجی‌های به عمل آمده مناسب‌ترین و مقاوم‌ترین باشد زیرا در محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اما بر اساس آمار بهمن ماه سال جاری در 9 ماهه سال جاری حدود 610 میلیون مرسوله پستی در سطح کشور قبول و توزیع شده است؛این مرسولات از طریق بیش از 17 هزار واحد پستی شهری و روستایی از متقاضیان جمع‌آوری و توزیع شده است و هم‌اکنون بیش از 9 هزار و 200 دفتر ICT روستایی و چهار هزار و 400 دفتر خدمات ارتباطی شهری در راستای اجرای مصوبه هیات وزیران مبنی بر ایجاد پیشخوان دولت، راه‌اندازی شده که خدمات پستی مورد نیاز مردم را به آن ها، ارایه می‌کنند.
محمدحسن محبیان، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت پست درباره خدماتی که به متقاضیان ارایه می‌شود گفت: در حال حاضر و با هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان‌های ذی‌ربط، اوراق مالیاتی سازمان امور مالیاتی، ابلاغیه‌های سازمان تأمین اجتماعی، ابلاغ احکام و آراء صادره از سازمان‌های تابعه قوه قضائیه و ابلاغ تخلفات ساختمانی از طرف شهرداری، از طریق پست صورت می‌گیرد.
وی خاطر نشان کرد: توزیع گذرنامه، گواهینامه، کارت خودرو، کارت معافیت نظام وظیفه، کارت هوشمند سوخت، قبوض و سیم کارت تلفن همراه از دیگر خدماتی است که از سوی شرکت پست ارایه می‌شود که به واسطه آن حجم زیادی از مسافرت های زائد درون شهری و بین شهری کاسته شده است.
محبیان با اشاره به برنامه‌های سال 88 نیز تصریح کرد: حمایت و پشتیبانی از بخش غیردولتی در ارائه خدمات پستی و خدمات فناوری اطلاعات، توسعه سرویس‌های پستی موجود و ایجاد سرویس‌های نوین از جمله برنامه‌های سال جاری است.
وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های سال 88 می‌توان به ایجاد و توسعه سرویس تجارت الکترونیکی، افزایش سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در پست و ایجاد سازمان خدمات پست دولتی اشاره کرد.

طبق برنامه صد هزار پورت خریداری و نصب شده است

 

ICTPRESS - مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران گفت: طبق برنامه صد هزار پورت خریداری و نصب شده است که در مناطق مخابراتی دو و هشت تهران در حال واگذاری به عموم است، به طوری که در منطقه دو بیش از دو هزار پورت و در منطقه هشت بیش از 4 هزار پورت تاکنون دایر شده است.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS، محمد روح‌الهی، مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران گفت:  امیدواریم تا پایان امسال در دو تا سه منطقه دیگر از تهران نیز ADSL به صورت عمومی واگذار شود، در حال حاضر در تمام مناطق به مشاغل خاص همچون هیات علمی دانشگاه‌ها و نیز خبرنگاران این سرویس با سرعت بیش از 128 k واگذار می‌شود اما درباره سرعت 128k و واگذاری آن به عموم سخت‌گیری نمی‌کنیم و امیدواریم بتوانیم همه‌ درخواست‌ها را پاسخ دهیم.
روح‌الهی با بیان این که در برخی از مناطق که امکان ارائه ADSL به دلیل نوع کابل‌کشی وجود دارد، بعد از دریافت تقاضا و بررسی آن پس از 48 ساعت اعلام می‌شود که توان ارائه وجود دارد یا خیر گفت: برخی از شرکت‌های ندا در نقاطی خاص امکان ارائه‌ این سرویس را ندارند، به طور مثال در مرکز بعثت این موضوع دیده می‌شود ولی عمده‌ مشکلات را با راه‌اندازی 650 هزار پورت می‌توان حل کرد.
مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران در بیان مهمترین برنامه‌ی سال 1389 این شرکت گفت: با توجه به رقابتی شدن بازار ورود به سرویس‌های شبکه IP عمده‌ بحث و برنامه شرکت مخابرات را به خود اختصاص خواهد داد.
وی تاکید کرد: مخابرات در حال حاضر خصوصی است و باید تابع مسائل اقتصادی باشد، در این راستا ورود به رقابت در حوزه‌ ارتباطات می‌تواند به کیفی شدن خدمات کمک کند.
او با بیان این که در 11 ماهه نخست سال 88، علی‌رغم مطالب عنوان شده مبنی بر اشباع شدن درخواست تلفن ثابت، 470 هزار فیش فروخته شده که نسبت به سال گذشته 100 هزار فیش افزایش داشته است.
وی با بیان این که روزانه هزار و 400 فیش به فروش می‌رسد، تعداد تلفن‌های ثابت مشغول به کار استان را 6 میلیون و 440 هزار عنوان کرد که در مقایسه با تعداد 6 میلیون و 100 هزار شماره مشغول به کار سال گذشته افزایش داشته است. مانده‌ تعهدات سال گذشته 7 هزار و امسال 7 هزار و 100 درخواست است. این یعنی به عمده‌ درخواست‌ها پاسخ داده شده است.
مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران در ادامه ابراز داشت: بستر اینترنت پرسرعت سرویس‌های متفاوتی دارد که تلفن اعتباری یکی از آن‌هاست و با همین نامبرینگ انجام خواهد شد. سرویس‌های IN سرویس‌های ارزش افزوده ماست که تقاضای زیادی نیز داشته است.
وی با بیان اینکه 118 هیچ درآمدی برای مخابرات نداشته  گفت: در ایام تعطیلات نوروز که میزان تماس با این مرکز افزایش می‌یابد تنها با جابه‌جایی شیفت‌ اپراتورها و قرار دادن تعداد بیش‌تری از آن‌ها در اوج ترافیک قصد پاسخگویی بهتر به تماس‌گیرندگان را داریم و افزایش اپراتور در برنامه‌ ما نیست.

مهندس رضا تقی پور:

 

ICTPRESS - یکی از محورهای اصلی مطرح در میان جوامع بین المللی به منظور حفظ زمین به عنوان سیاره سبز، توسعه ICT است.

به گزارش ICTPRESS به نقل از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهندس رضا تقی پور، در حاشیه مراسم کاشت نمادین نهال در روز درخت کاری ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر گازهای غیر مفید و مخرب که توسط خودروها و برخی کارخانجات تولید می‌شود، محیط زیست را تهدید می‌کند.
وی با بیان این مطلب که حفظ سبزی محیط به عنوان یک ضرورت در همه جوامع مطرح می‌شود، تصریح کرد: قطعاً حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند نقش مهم و اساسی را در این زمینه داشته باشد.
مهندس رضا تقی پور افزود: به کمک این حوزه می‌توان آلودگی‌های محیط زیست که عمده آن از سوی خودروها و برخی کارخانجات تولید می‌شود را به میزان قابل توجهی کاهش داد.
وی خاطر نشان کرد: یکی از رسالت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اداره موثر محیط‌ ها نظیر محیط ترافیک و محیط‌ های صنعتی است که از این منظر، نقش بسیار مهم و موثری در حفظ محیط زیست و توسعه سبزی محیط دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: یکی موضوعاتی که در همه نشست‌ها و مجامع از آن به عنوان یکی از راه‌کارهای موثر حفظ زمین به عنوان سیاره سبز نام برده می‌شود، حوزه ICT است.
وی با بیان این مطلب که دولت دهم به عنوان نخستین دولت الکترونیکی نام گرفته، گفت: یکی از محورهای مورد نظر در این حوزه، محور رفاه و سلامت الکترونیکی است که توجه به محیط زیست و جلوگیری از توسعه آلودگی‌ها در آن مورد توجه قرار گرفته است.

مهندس سبوحی:

ICTPRESS - مهندس سبوحی، معاون محترم بررسی های فنی و صدور پروانه گفت: با توجه به مهلت تعیین شده مصوب جلسه شماره 39 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مورخ 25/01/1387 در خصوص شرکت های دارنده پروانه PAP که با استفاده از فناوری WiMAX خدمات خود را ارایه می نمایند، شرکت داتک بخشی از حق الامتیاز مربوط به دریافت پروانه را در تاریخ 10/12/1388 پرداخت نموده و متعهد شده است که باقی آن را نیز طی روزهای آینده پرداخت نماید. لذا پروانه این شرکت در حال آماده سازی برای صدور می باشد.
به گزارش ICTPRESS به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ، وی در پایان تصریح کرد: در خصوص سایر شرکت هایی که نسبت به پرداخت حق الامتیاز اقدام ننموده اند، بر اساس مقررات مصوب کمیسیون اقدامات قانونی به عمل خواهد آمد. 

  

 

سیستم ارسال پیامک از تلفن ثابت به سیار با مشکلات فنی روبروست

 

 

ICTPRESS - ارسال پیامک از تلفن ثابت سرویس جدیدی محسوب می‌شود که در حال آزمایش برای مشترکان محدودی است و زمان ارایه آن برای تمام مشترکان در سراسر کشور به مخابرات خود استان‌ها بستگی دارد.

این سیستم، سیستمی متمرکز نیست و امکان ارسال پیامک سیستم مورد نظر باید در تک تک مراکز تلفنی ایجاد شود که به گفته مسوولان این امکان به نسبت نصب تجهیزات در شهرهای مختلف برای آن‌ها ایجاد خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS ،یکی از دلایل تاخیر در راه‌اندازی این سرویس در سراسر کشور مشکلات فنی است که در حال برطرف شدن است ولی زمان دقیقی نمی توان برای آن عنوان کرد.
به گفته مسوولان این سرویس چندان برای مخابرات سودآور نیست و مشترکان متقاضی استفاده از این سرویس باید شماره SMS سنتر 9717000 را در گوشی‌های خود تنظیم کرده، پیام را بنویسند، شماره مخاطب را وارد کنند تا پیامک ارسال شود. اما با توجه به اینکه گوشی‌های دارای توان ارسال پیامک از طریق تلفن ثابت تنها امکان ارسال این پیام به زبان انگلیسی را دارند فعلا پیام‌ها به زبان انگلیسی ارسال می‌شود اما ظاهرا این سامانه از نظر فنی امکان ارسال پیام‌های فارسی را نیز داراست و زمانی پیام‌ها به زبان فارسی ارسال خواهد شد که گوشی‌های تلفن این امکان را فراهم کنند که در این باره تولید ‌کننده‌ها باید اقدام کنند.
صابرفیضی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ICTPRESS گفت: در برخی جاها که بحث ارسال پیامک از تلفن ثابت به ثابت راه‌اندازی شده تست‌های آزمایشی آن انجام شده است ولی یکسری مباحث حقوقی در این زمینه وجود دارد که باید حل شود. 
وی با تاکید بر اینکه بحث ارسال پیامک از طریق تلفن ثابت به سیار موارد حقوقی پیچیده‌ای دارد گفت: این موضوع  در حال بررسی و آماده‌سازی است و موضوع اصلی در این زمینه مشکلات فنی است نه امنیتی
گفتنی است؛ به گفته مدیرعامل شرکت مخابرات ایران پیگیری پیامک‌ها در بحث تلفن ثابت به ثابت چندان مطرح نیست ولی زمانی که بحث تلفن ثابت به سیار است این موضوع مهم می شود زیرا در بحث تلفن ثابت به ثابت تعداد کم است و علاقه‌مندان و متقاضیان زیادی برای این سرویس وجود ندارد بنابراین پیگیری حقوقی این موضوع از تلفن ثابت به سیار در حال بررسی است.
اما موضوع مهم  در این جریان لزوم استفاده از گوشی‌هایی است که این قابلیت را دارا باشند، در حال حاضر برخی گوشی‌ها قابلیت ارسال پیامک تلفن ثابت را دارند اما به گفته مسوولان باید تعداد این نوع گوشی‌ها افزایش یابد که البته امکان تولید آن در کشور نیز وجود دارد و یا می‌توان آن را از خارج از کشور نیز وارد کرد؛ زمانی که پیامکی از تلفن همراه به همراه ارسال می‌شود، دارای قوانین و ضوابط مشخصی است که در صورت لزوم مورد پیگیری و ردیابی قرار بگیرد اما با راه‌اندازی سیستم پیامک از تلفن ثابت باید در زمانی که پیامک از تلفن ثابت به سیار ارسال می‌شود نیز بتوان آن را پیگیری و در صورت لزوم ردیابی کرد که ظاهرا این موضوع در شرکت مخابرات ایران در حال بررسی است.

معاون ارتباطات و برنامه ریزی خبر داد:

23 ماده برای توسعه ICT در لایحه برنامه پنجم توسعه

ICTPRESS - درلایحه برنامه پنجم توسعه که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارایه شده، 23 ماده به منظور توسعه ICT در نظر گرفته شده است.

به گزارش ICTPRESS به نقل از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهندس عبد خضر کامرانی، معاون ارتباطات و برنامه ریزی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در لایحه برنامه پنجم توسعه، تمرکز روی کاربری فناوری اطلاعات از جمله کاربردهای دولت الکترونیکی، سلامت الکترونیکی، فراگیری الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی است.
وی افزود: این ماده ها، بخش های بسیاری را از جمله، تجارت، بازار سرمایه، علم و فناوری، نظام اداری و صنعت و معدن را در بر می گیرد.
معاون ارتباطات و برنامه ریزی خاطرنشان کرد: همچنین در فصل نظام اداری و مدیریت لایحه برنامه پنجم توسعه، بخشی به عنوان فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: در این بخش برخی اقدام ها به منظور بسط خدمات دولت الکترونیکی و افزایش بهره وری در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در نظر گرفته شده که توسعه شبکه ملی اطلاعات امن و پایدار با پهنای باند مناسب و عرضه خدمات قابل ارایه به صورت الکترونیکی از سوی دستگاه های اجرایی از طریق این شبکه بخشی از این اقدام ها محسوب می شود.
مهندس عبد خصر کامرانی تصریح کرد: توسعه دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی و عرضه خدمات الکترونیکی و اصالت بخشیدن به اسناد الکترونیکی و کاهش اسناد کاغذی از دیگر موارد در نظر گرفته شده در بخش فناوری اطلاعات لایحه برنامه پنجم توسعه است.
وی ادامه داد: در همین راستا توسعه مراکز صدور گواهی الکترونیکی و کاربرد امضای الکترونیکی از جمله اقداماتی است که می بایست از سوی مراجع ذی ربط انجام شود.
معاون ارتباطات و برنامه ریزی گفت: یکی دیگر از بخش هایی که توجه ویژه ای به آن شده و اقدامات مشخص نیز برای آن تعریف شده است، توسعه و تقویت نظام بانکداری الکترونیکی است.
وی تأکید کرد: همچنین در لایحه برنامه پنجم توسعه، توجه ویژه ای به بسط و توسعه فرهنگ ایرانی، اسلامی در فضای مجازی شده که از جمله آن می توان به گسترش و استقرار سامانه های مبتنی بر خط و زبان فارسی اشاره کرد.