فیلترینگ یا سرگرمی ملی

 ICTPRESS - محمد فواد رحمان سرشت

بحث داغ اینترنت ملی که به تعابیری در میان اهل فن و حتی مردمان ایران زمین همان فیلترینگ ملی است ظاهرا از جمله سرگرمی هایی برای مسئولان مرتبط بشمار می رود.

فیلترینگ که از نام آن کاملا مشخص است زمینه های لازم برای محدود سازی یک فضا را تعریف می کند.

این تعریف و تعبیر در نوع کلان خود در بسیاری امور مورد لزوم است همانطور که همه مان در اغلب سیستم ها دیده ایم که در تمامی جهان برای محدود سازی نسبی و کنترل اخلاقی در سطح خانواده  ابزارهای مناسبی برای محدود سازی دسترسی کودکان و یا نا آگاهان از استفاده نادرست یک مسئله تعبیه شده است.

اینکه اکثر کشورهای جهان تصمیم به بهره گیری از فناوری های نوین گرفته و تحقق جامعه جهانی اطلاعات نوید بخش آینده ای درخشان از طبیعت خداوند در مدل نوین و زندگی راحت تر بشر در هزاره سوم میلادی است بر کسی پوشیده نیست که همسو با این رشد فناوری خواه یا ناخواه تهدیدهایی هم گریبان گیر کشورها و جوامع درون آنها است.

محدود سازی جلوه های فناوری هم به (روش درست) کار عاقلانه و مهمی است همچون که در حال حاضر حتی کشورهای پیشرفته غربی هم بدنبال فیلترینگ بر بسیاری جنبه های منفی هستند .

این روندی است که در میان کشورهای اسلامی و مذهبی از رشد و توجه بیشتری برخوردار است.

اما در این میان انتخاب روش درست برای فیلترینگ بدون استفاده در حد مسکن که آثار آن به سرعت منتفی شده و نه در حالی که این مسئله ملعبه ای بی هدف در میان مدیران برای برداشت های سلیقه ای دچار شده و با این کار  صورت مسئله پاک شود ؛

بلکه  بررسی جنبه های مختلف بازخوردهای روانشناختی به روش صحیح و توجه به مسئله فرهنگ سازی برای بهره مندی عمومی از استفاده درست از ابزارهای فناوری نوین موثر است .

این مسئله با احتساب اینکه امروزه بسیاری افراد در فضای  وب بازار کسب و کاری به راه انداخته و از این راه زندگی خود و خانواده شان را تامین می کنند قطع ادامه کار آنها صرفا به علت بکار بردن واژ ه ای اشتباهی یا واژ ه ای مشابه ، موجب نابودی آنها به جای فرهنگی سازی خواهد شد.

بنابر این به نظر می رسد تبیین  روش های درست فیلترینگ و آموزش صحیح و پرهیز از موازی کاری ها و تعیین مرجعی پاسخگو برای زمان بروز خطا در عملکرد فیلتر گذاری و جبران خسارات احتمالی و همچنین توجه به ابعاد روانشناختی اخلاقی نسل جوان جامعه  از جمله راهکارهای مناسب برای پیش گیری از برخورد های سلیقه ای و جلوگیری از آسیب های اجتماعی احتمالی بوده که میوه آن اتخاذ تصمیم های صحیح مدیریتی خواهد بود.

شاهکار فیلترینگ

 محمود اروج‌زاده- دنیای کامپیوتر و ارتباطات
چنانچه بخواهم صادقانه بگویم، معتقدم اگر در شرایط جاری دولت فعلی قصد تمهید سازوکار فیلترینگ برای نخستین بار را داشت، با احتیاط بیشتری عمل می‌کرد و به طرف این سازوکار نبوغ‌آمیز نمی‌رفت!
قضیه فیلترینگ در کشور ما، از همه حواشی و جاروجنجالش که بگذریم، و از اینکه گاه‌وبیگاه نام کشورمان را در لیست‌های سیاه و ناخوشایند می‌گنجاند و چند صباحی به خوراک رسانه‌ای جهانی بدل می‌کند هم صرف‌نظر کنیم، یک ویژگی بی‌مثال دارد: «هیچکس مسئولیتش را بر عهده نمی‌گیرد»، یا به سخن بهتر «کسی از آن دفاع جانانه نمی‌کند.»
البته از سخنان و مدعیات کلی در می‌گذرم، از این که اصل فیلترینگ کم یا زیاد بالاخره قابل نفی نیست و هر سرزمینی فیلتر خودش را دارد و امثال این استدلال‌ها. در این حرفی ندارم و اساسا اصل لزوم وجود فیلترینگ موضوع صحبتم نیست و به گمانم از آن نظرگاه هم نمی‌توان به جایی رسید.
موضوع مورد نظرم سازوکار و تشکیلات فیلترینگ فعلی است.
واقعیت این است که اگر بنا می‌بود برای اجرای امر مهم فیلترینگ سایت‌های اینترنتی به دنبال مکانیزم و روش اجرای مناسبی بگردیم، حتما جواب‌های بهتری می‌شد پیدا کرد، روشی که در عین رفع دغدغه‌های مهم حاکمیتی، -و آنچه منافع ملی‌اش می‌نامیم- راه را بر هر گونه تفسیر شخصی و نیز نابسامhنی بی‌حساب‌وکتاب ببندد.
دست‌کم روشی تجویز می‌شد که «مسئول» و پاسخگوی مشخصی داشته باشد.
مگر می‌توان سازوکاری را برای موضوع حساسی مانند فیلترینگ پیشنهاد کرد که سهو و اشتباه به راحتی در آن نفوذ کند (از سلیقه شخصی و تنگ‌نظری که در می‌گذریم) و بعد در دنیا علیه کشور جنجال به پا کند ولی نتوان مسئولی و یا نهاد مسئولی را خطاب قرار داده بازخواست کرد؟ نه توسط مجلس و نه توسط هیچ دستگاه نظارتی دیگر!
این مکانیزم نبوغ‌آمیز از کجا نشات گرفت؟
چنانچه بخواهم صادقانه بگویم، معتقدم اگر در شرایط جاری دولت فعلی قصد تمهید سازوکار فیلترینگ برای نخستین بار را داشت، با احتیاط بیشتری عمل می‌کرد و به طرف این سازوکار نبوغ‌آمیز نمی‌رفت!
این از عجایب دولت سید محمد خاتمی بود، و از شاهکارهای فراموش نشدنی جهانگرد!

فراسو در کنار حجاج ایرانی

  ICTPRESS - به گزارش روابط عمومی فراسو : پس از حضور موفق شرکت فراسو در بازار منطقه و شرکت در همایش ها و نمایشگاههای معتبر بین المللی ، تعداد نمایندگان این شرکت در خارج از ایران نیز روبه افزایش نهاده است و این روند گسترش جغرافیایی، امسال در کشور عربستان با وضوح بیشتری به چشم آمد. با توجه به این مسئله که در سال های اخیر مشاهده شده که زائران بیت ا.. الحرام توجه خاصی به محصولات رایانه ایی در سوغات خود داشتند، نمایندگان فراسو نیز با سیاست های جدید فروش و قیمت های ویژه به مناسبت موسم حج، به ارائه متنوع محصولات فراسو در ویترین فروشگاههای خود پرداخته اند و حال و هوای تازه ایی را برای زائران ایرانی به وجود آورده اند. مشاهده حجاج ایرانی که محصولات رایانه ایی فراسو را بعنوان سوغات سفر تهیه کرده بودند برای فروشندگان عرب نیز جالب توجه بود و علت این امر را اطمینان ایرانیان به خدمات و گارانتی فراسو عنوان کرده اند. حضور پررنگ فراسو در عربستان و مشاهده نام ایرانی در این کشور، حس الفت و قرابت را در حجاج ایرانی تقویت می کند و سوغات مناسبی را برای تمامی زائران و مسافران کشور عربستان فراهم آورده است.

موضوع فیلترینگ در دنیای کامپیوتر و ارتباطات

ICTPRESS - شماره جدید ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات(ویژه دی ماه) با مطالب متنوع خبری و تحلیلی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات منتشر شد.
برخی از عناوین این شماره از قرار زیر است:
- چارچوبی رایگان برای تولید کاربردهای AJAX
- پیش به سوی BI (هوش سازمانی)
- راه‌حلی برای راه‌اندازی IDC ایرانی
- ده تجهیز برتر الکترونیکی سال 2007
- آموزش الکترونیکی
- آخرین مصاحبه با مدیر مستعفی سونی‌اریکسون
- اوبونتو 10/7 منتشر شد
و ...
ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات در شماره 62 خود به بررسی پرونده ویژه فیلترینگ پرداخته است.
«سالم‌سازی فضای سایبر به جای راهکار صرفا فنی فیلترینگ»، «شاهکار فیلترینگ» و «این مطلب درباره صافی است» از عناوین پرونده این شماره است.
در بخش ویژه تنظیم مقررات نیز گفت‌و‌گویی با مدیرکل امور طیف سازمان تنظیم مقررات انجام شده که همراه با گزارش حضور ایران در کنفرانس WRC و بررسی اخبار داخلی و خارجی تنظیم مقررات در اختیار خوانندگان قرار دارد.
خاطرنشان می‌سازد بخش جدیدی با عنوان «نگاه به بیرون» به فهرست عناوین و مطالب ماهنامه افزوده شده است که به طور مفصل به بررسی تحلیلی بازار IT در خاورمیانه، دنیا و مقایسه آن با بازار ایران می‌پردازد.
شماره 62 ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات از هم‌اکنون در در سراسر ایران در دسترس علاقه‌مندان می‌باشد.

جزئیات جشنواره "زمستان تا بهار با ایرانسل" اعلام شد

ICTPRESS - جزئیات جشنواره "زمستان تا بهار با ایرانسل" که زمینه صرفه‌جویی در هزینه‌ها و برخورداری از مزایا را برای مشتریان رده‌های سنی مختلف فراهم می‌سازد، اعلام شد.
طرح های تشویقی این جشنواره شامل برنامه‌های متفاوتی است که برای دو گروه مشتریان سیم‌کارتهای اعتباری و دائمی ایرانسل از اول دی ماه سال جاری تا 15 فروردین 87 ارائه می شود.
تخفیف 20 تا 25 درصدی در تعرفه مکالمه و تبادل پیام کوتاه (SMS) در شب های بلند زمستان، کاهش چشمگیر هزینه استفاده از سرویس GPRS، فراهم شدن امکان تبدیل سیم کارت اعتباری به دائمی با حفظ شماره، کاهش هزینه ماهیانه طرح های تعرفه تشویقی، ارائه طرح تعرفه طلایی به مشترکین سیم کارت های اعتباری و دو دوره قرعه کشی برای مشترکینی که در طول جشنواره اقدام به برقراری نخستین تماس از سیم کارت خریداری شده خود می‌کنند، از جمله برنامه های جشنواره زمستان تا بهار با ایرانسل است.
بر اساس طرح "یلدای ایرانسل" تمامی مشترکین ایرانسل می‌توانند از 20 تا 25 درصد تخفیف برای مکالمات و تبادل پیام کوتاه بین ساعات 23:00 تا 7:00 صبح برخوردار شوند. این تخفیف تنها برای مشتریانی اعمال می‌شود که از هیچ یک از طرحهای تعرفه تشویقی استفاده نکرده و در طرح پایه ثانیه ای قرار دارند چراکه مشتریان طرحهای تعرفه تشویقی، از تخفیف تعرفه‌های مربوط به ‌طرح خود بهره‌مند می‌شوند.
در قالب طرح "ساعت خوش" نیز از اول دی، تعرفه پایه استفاده از خدمات GPRS برای مشترکین سیم کارت های دائمی و اعتباری این شبکه که طرح تعرفه پیش فرض پایه ثانیه ای را انتخاب و فعال کرده‌اند از ساعت 6 صبح تا 24 به ازای هر کیلوبایت از 15 ریال به 5 ریال کاهش می‌یابد.
برای مشترکین سیم کارت های پیام رسان و مشترکینی  که هر یک از طرح های تعرفه تشویقی قرمز، آبی و طلایی را انتخاب و فعال کرده اند، تعرفه تبادل هرکیلوبایت اطلاعات به 2 ریال کاهش پیدا خواهد کرد.
همچنین تعرفه استفاده از سرویس GPRS از ساعت 24 تا 6 صبح و همچنین تمامی ساعات روزهای پنجشنبه و جمعه، برای تمامی مشترکین سیم کارت های دائمی، اعتباری و پیام رسان به یک ریال به ازای تبادل هر کیلوبایت اطلاعات کاهش می‌دهد.
همانطور که پیشتر اعلام شد، امکان تبدیل سیم کارت های اعتباری ایرانسل به دائمی نیز فراهم شده است.
با این سرویس جدید که برای نخستین بار در ایران و توسط ایرانسل ارائه میشود، دارندگان سیم کارت های اعتباری ایرانسل میتوانند به سادگی و تنها با وارد نمودن یک کد و یا تماس با خدمات مشترکین از خط ایرانسل، سیم کارت خود را به دائمی تبدیل نمایند.
متقاضیان برای تبدیل سیم کارت اعتباری خود به دائمی ابتدا بایستی بابت تفاوت بهای سیم کارت دائمی و اعتباری، سیم کارت اعتباری خود را تا میزان 60 هزار تومان (معادل 3 کارت شارژ 20هزار تومانی بدون احتساب 6 درصد مالیات و عوارض قانونی مشمول کارت شارژ) شارژ کرده و سپس با شماره گیری کد *140*7*4# و یا تماس با شماره 140 از خط ایرانسل خود و سپس وارد کردن شماره های 7 و بعد 4، مطابق با دستورالعمل سیستم راهنما درخواست تبدیل سیم کارت خود را ارسال کنند.
پس از ارسال درخواست طبق دستورالعمل، مبلغ 60 هزار تومان بابت مابه التفاوت بهای سیم کارت دائمی و اعتباری از حساب مشترک کسر شده و حساب مشترک ظرف 24 ساعت از اعتباری به طرح تعرفه پایه ثانیه ای سیم کارت دائمی تبدیل میشود.
از سوی دیگر ایرانسل با هدف کاهش هزینه های جاری مشترکین، تغییراتی در طرح های تعرفه تشویقی خود اعمال کرده است. یکی از چشمگیرترین  تغییرات  کاهش "هزینه ماهانه طرح" برای تمامی طرحهای تشویقی است.
بطوریکه از اول دی ماه هزینه استفاده از طرح های تعرفه تشویقی رنگی برای مشترکین سیم کارت های دائمی، بر حسب نرخ های جدید محاسبه می شود. بنابراین، درصورتیکه با آغاز اعمال نرخ های جدید، مشترک سیم کلرت دائمی در یکی از طرحهای تشویقی قرار داشته باشد، در همان طرح نگه داشته شده و هزینه استفاده از خدمات برای او بر حسب نرخ های جدید محاسبه خواهد شد.
مشترکین سیم کارت اعتباری نیز که در فصل پاییز، طرحهای تعرفه تشویقی را فعال کرده اند و هنوز بخشی از دوره 30 روزه طرح آنان باقی مانده است، تا پایان روزهای باقیمانده از طرحی که قبلاً انتخاب کرده‌اند، بهره‌مند خواهند شد و هزینه استفاده از خدمات شبکه برای آنها مطابق نرخ تعرفه های تشویقی جشنواره پاییزی محاسبه خواهد شد.
 به این ترتیب، تا زمانیکه مدت اعتبار طرح تعرفه تشویقی که قبلاً فعال کرده‌اند، به پایان برسد هزینه‌های مربوط به طرح تعرفه بر حسب نرخهای قبلی برایشان محاسبه می شود. البته استفاده از سرویس GPRS از این قاعده مستثنی بوده و هزینه استفاده از این سرویس از اول دیماه مطابق نرخ های جدید که کاهش چشمگیری یافته اند محاسبه خواهد شد. همچنین در این دوره، طرح تعرفه طلایی به مشترکین سیم کارتهای اعتباری نیز ارائه شده است.
جشنواره زمستانی ایرانسل شامل 2 دوره قرعه کشی با جوایز بزرگ است که در قرعه کشی 22 بهمن ماه به قید قرعه 10 دستگاه پژو 206 و 22 گوشی تلفن همراه Nokia E90 به افرادی که در فاصله یکم دی تا 22 بهمن ماه 86 اولین تماس را از سیم کارت دائمی،اعتباری و یا پیام رسان خود برقرار و ثبت نام خود را تکمیل کرده باشند، اهدا خواهد شد.
در قرعه کشی بزرگ 15 فروردین 87 ویژه سال نو نیز ایرانسل به قید قرعه یک دستگاه خودروی Chairman، 5 دستگاه خودروی پژو پارس و 10 دستگاه خودروی MVM به مشترکینی که در فاصله یکم دیماه 86 تا 15 فروردین 87 اولین تماس را از سیم کارت دائمی، اعتباری و یا پیام رسان خود برقرار و ثبت نام خود را تکمیل کرده باشند، اهدا خواهد کرد. 
مشترکان ایرانسل برای مشاهده جزئیات بیشتر در خصوص تعرفه های جدید طرح های تشویقی، مکالمه شبانه، GPRS و تبدیل سیم کارت اعتباری به دائمی میتوانند به پایگاه اینترنتی ایرانسل به نشانی www.Irancell.ir مراجعه کنند.