نرم‌افزار مدیریت حوادث، ازسوی IBM طراحی شد

ابزار نرم‌افزاری جدیدی طراحی شده که توانایی سازمان‌ها در برگشت به وضعیت عادی در حوادثی مانند سیل، خرابی‌های نرم‌افزاری، اپیدمی‌ها و حملات تروریستی را از لحاظ کیفی ارزیابی می‌کند.

به گزارش  (ایسنا)، ابزار نرم‌افزاری (RIM) که توسط IBM برای ارزیابی قابلیت عملکرد سرویس‌های این شرکت در هند و برزیل مورد استفاده قرار گرفته است، می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا بهترین محل صرف هزینه برای افزایش قابلیت رویارویی با حوادث را بیابند.

بر اساس این گزارش این نرم‌افزار یک ابزار عمومی ‌است که سازمان‌های مختلف در صنایع مختلف با اندکی تغییرات و سفارشی کردن می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

قمر جدید سیاره زحل کشف شد

   سازمان فضایی اروپا (ESA) از کشف شصتمین قمر سیاره زحل که موقتا نام "فرانک" به آن داده شده است، خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه این قمر تازه کشف شده برای دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی بوسیله گروهی از ستاره‌شناسان به سرپرستی کارل موری ار کالج کویین مری در دانشگاه لندن شناسایی شد.

به گزارش ESA این گروه که از جستجوگر قدرتمند کاسینی که به دور سیاره زحل در حال گردش است، استفاده می‌کردند، " نقطه‌ای بسیار کم‌نور" را نزدیک قمرهای متون و پالن در تصاویر اخیرا برداشته‌شده بوسیله آن  شناسایی کردند.

آنها با مرور تصاویر قبلی برداشته شده بوسیله کاسینی در سه سال اخیر توانستند وجود جرمی جدید را تایید کنند.

قمر فرانک حدود 2 کیلومتر قطر دارد و به نظر می‌رسد مانند اغلب قمرهای زحل عمدتا از سنگ و یخ ساخته شده باشد.

نام فرانک یک نام موقتی است و عنوان مناسب‌تری برای این قمر بعدها بوسیله اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی (IAU) مستقر در پاریس انتخاب خواهد شد.
 
hamshahrionline

محیط امن و سالم برای استفاده از IT با رعایت هنجارهای بین‌المللی

فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی شیوه‌های کاری ما را پیوسته متحول می‌کند بنابراین ایجاد یک محیط کاری امن و سالم و متناسب برای استفاده از این فن‌آوری‌ها با رعایت هنجارهای بین‌المللی مربوطه ضرورتی بنیادی دارد.

 دکتر حمید شهریاری - دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی - در همایش کارآفرینی دیجیتال با بیان این مطلب اظهار داشت: برای این که بتوانیم دانش الکترونیکی خود را ارتقا دهیم لازم است متصدیان به ابزارهای الکترونیکی دست یابند و این تجهیز به ورود اطلاعات و سرمایه‌گذاری لازم در این زمینه نیاز دارد.

وی با بیان این که فضای دیجیتالی، فضایی مجزا از صحنه‌ ظهور فعالیت‌های فیزیکالی انسانی است گفت: اگر بخواهیم فعالیت‌های فیزیکی خود را به دیجیتالی تبدیل و ارایه کنیم الزاما باید در این محیط افرادی باشند که در فضای فیزیکی توانمند هستند، زیرا بدو شروع فعالیت‌های دیجیتالی فعالیت‌های فیزیکی است.

شهریاری با اشاره به مدیریت اطلاعات کشورهای توسعه‌یافته گفت: آن‌ها در زمان اندکی توانستند تولید اطلاعات خود را افزایش دهند در حالی که کشورهای توسعه نیافته به دلیل عدم مدیریت صحیح و اطلاعات نتوانستند در این زمینه موفق شوند.

او با اشاره ابه اجلاس سران جامعه‌ اطلاعاتی که در سال 2003 در ژنو برگزار شد تصریح کرد: در این اجلاس بیانیه‌ اصول در سه بخش و 67 بند و برنامه‌ی اقدام در شش بخش و 29 بند ارایه و تصویب شد و در آن به مواردی در این زمینه و توجه به بحث فن‌آوری‌های اطلاعاتی ارتباطی توجه و تاکید شد.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی با اشاره به بحث اصل 44 قانون اساسی خاطر نشان کرد: دولت لازم است به منظور استقرار جامعه‌ اطلاعاتی و تضمین دسترسی گسترده، امن و ارزان به شهروندان اقدامات لازم را انجام دهد که این اقدامات در زمینه‌ تعیین سیاست‌ها، توسعه‌ زیرساخت‌های مخابراتی، شبکه‌ی دسترسی، توسعه‌ محتوا، روابط درونی و بیرونی بین کاربران و صاحبان اطلاعات،‌ در بخش‌های دولتی خصوصی جامعه‌ مدنی و نهادهای بین‌المللی است.

وی با تاکید بر این که سیاست ما دسترسی به جامعه‌ی اطلاعاتی است و برای این کار باید تولید اطلاعات شود گفت: اذعان داریم که جوانان، نیروی کار آینده و خالقان و اولین به کارگیرندگان فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی هستند، بنابراین باید نقش و سهم آن‌ها را در مقام آموزنده، ‌تولید کننده، کارآفرین و تصمیم گیرنده قوت بخشید؛ به ویژه بر جوانانی متمرکز شویم که تاکنون نتوانسته‌اند از مزایای فرصت‌هایی که این نوع فن‌آوری فراهم آورده است، به طور کامل بهره‌مند شوند، همچنین متعهد هستیم که باید ضامن رعایت حقوق کودکان در توسعه‌ کاربردهای اطلاعاتی و ارتباطی باشیم.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی بر نقش دولت و همه طرف‌های ذی‌نفع یعنی بخش خصوصی، جامعه‌ی مدنی و نهادهای بین‌المللی در ارتقای فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی جهت توسعه تاکید و اظهار کرد: دولت باید زمینه‌ی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را فراهم کند در صورتی که متاسفانه شاهدیم در کشورمان وقتی مورد جدیدی وارد می‌شود دولت به سرعت وارد سرمایه‌گذاری در آن بخش می‌شود در صورتی که باید به بخش خصوصی اجازه‌ی ورود در کانون‌های فن‌آوری را داد.

شهریاری اظهار کرد: همگان باید مهارت‌های لازم برای بهره‌مندی کامل از جامعه‌ اطلاعاتی را داشته باشد بنابراین ظرفیت‌سازی و سواد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات حائز اهمیت اساسی است و می‌تواند سهم بسزایی در نیل به آموزش جهانی داشته باشد.

وی یادآور شد: وجود یک محیط توانمندساز در محیط ملی و بین‌المللی برای پرورش استعدادها امری مهم و ضروری است و دولت‌ها باید با همکاری طرف‌های ذی‌نفع سیاست‌های همواره کننده را در این زمینه ایجاد کنند؛ سیاست‌هایی که کارآفرینی، ابداع و سرمایه‌گذاری را با عنایت ویژه به ارتقای مشارکت زنان پرورش دهند.

 

هاشمی : تاکید بر بکارگیری فناوری دیجیتالی

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در مراسم افتتاح همایش ملی کارآفرینی دیجیتالی با تاکید بر بکارگیری دیجیتال و فناوری دیجیتالی در همه‌ حوزه‌ها گفت: ما در دولت سازندگی متوجه شدیم که دیجیتال در دنیا حرف اول را می‌زند و تقریبا کار را از صفر شروع کردیم و در همان ابتدا با انتقادها و مخالفت‌ها مواجه شدیم.

 آیت الله هاشمی رفسنجانی در اولین همایش کارآفرینی دیجیتالی ادامه داد: وقتی تلفن دیجیتالی و تلفن همراه از سوی مخابرات مطرح شد برخی آن را لوکس‌بازی و بلندپروازانه‌نگری دانستند و گفتند که جامعه‌ ما در حد استفاده از تکنولوژی دیجیتالی نیست و چنین کاری اتلاف سرمایه است. من هم با حوصله از این امر دفاع کردم. ولی امروز دیگر کسی منکر این چیزها نیست.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر ابتکارات در حوزه‌های مختلف و تاکید اسلام بر آن، گفت: ابتکار از خواسته‌های خداوند است و اگر ما می‌خواهیم به خدا نزدیک شویم باید دارای ابتکار باشیم. اسلام بر پیشتازی مسلمانان در نوآوری تاکید دارد و اگر پیامبر(ص) متوجه می‌شد یک فن جدید در گوشه‌ای از جهان به وجود آمده است، مسلمانان را مامور می‌کرد که آن را به دست بیاورند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معضل بیکاری در کشورمان، گفت: یکی از دردهای جامعه‌ ما بیکاری است و احتیاج به اشتغال عاملی است که ما را بر آن می‌دارد که وارد میدان‌هایی نظیر دیجیتال شویم.

وی درباره کارآفرینی، شناخت فرصت‌ها بر اساس اشتغال‌آفرینی اظهار کرد: دانشگاه آزاد و فکر تاسیس آن یکی از مصداق‌های موفقیت در کارآفرینی در کشور است. زمانی که دانشگاه آزاد قرار بود تاسیس شود، انقلاب فرهنگی اتفاق افتاده بود و دانشگاه‌ها تعطیل بود. ما متوجه این نیاز شدیم که تحصیلات عالی به عنوان یک نیاز مبرم در جامعه مطرح است و مردم خواهان تحصیلات عالیه برای فرزندان‌شان هستند در حالی که امکانات دولت کفاف جامعه را نمی‌داد و افرادی بودند که حاضر بودند برای تحصیل فرزندشان پول بپردازند. دانشگاه آزاد با هدف ایجاد امکان جدید برای تحصیلات عالیه تشکیل شد و با وجود مشکلاتی که داشت موفقیت‌های بزرگی در این زمینه کسب کرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اشتغال‌آفرینی دیجیتالی را دارای ظرفیتی دانست که حتی روستاییان نیز می‌توانند با استفاده از آن زندگی بهتری داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فناوری دیجیتال در سند چشم‌انداز، گفت: چند نکته خیلی مهم در سند چشم‌انداز وجود دارد که اولین آن‌ها دانایی‌محوری است و این‌که امروزه بدون داشتن تکنولوژی‌های جدید نمی‌توان به اهداف چشم‌انداز رسید. ما هم‌اکنون دو سال است که از سال‌های برنامه‌ی چشم‌انداز طی کرده‌ایم. در این دو سال نه تنها پیشرفتی نداشته‌ایم بلکه عقب هم رفته‌ایم. شاید اگر در این دو سال تولید خود را به ‌٥/٨ درصد می‌رساندیم امروز نیاز نبود که حداقل ‌١٠ تا ‌١٢ درصد رشد تولید داشته باشیم. فناوری دیجیتالی از ابزارهای مدنظر در سند چشم‌انداز بوده است و اگر به این فناوری توجه نکنیم به اهداف چشم‌انداز نخواهیم رسید.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به کمبود بهره‌وری در کشور، گفت: با فناوری دیجیتال می‌توان به بهره‌وری‌های مورد نظر رسید.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به استعدادهای فراوان کشورمان، گفت: باید با پشتیبانی از این استعدادها بتوانیم در عرصه‌ دیجیتال پیشرفت کنیم. رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز یک آرزو نیست و می‌توان آن‌ها را محقق کرد.

 

۶۴ ۶۴

تاکید مجری اصل ۴۴ قانون اساسی بر تکرار و بیان مکرر ۶۴ ۶۴

۶۴۶۴ روز مانده به ...

همایش ملی کارآفرینی دیجیتالی فردا برگزار می شود

نخستین همایش ملی کارآفرینی دیجیتالی فردا 26 تیرماه در محل مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش وزارت کار وامور اجتماعی به همت انجمن اینترنتی سیب ایران برگزار می شود.

به گزارش ستاد خبری همایش کارآفرینی دیجیتالی ؛ مراسم افتتاحیه همایش راس ساعت 9 صبح با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و تنی چند از مقامات و مسئولان کشوری و همچنین اساتید دانشگاهی در حضور اصحاب رسانه ها برپا می شود.بر اساس این گزارش : در این همایش ضمن ارائه سخنرانی هایی در زمینه کارآفرینی دیجیتالی از مقالات و شرکت های کارآفرینی دیجیتالی برتر طی مراسمی تقدیر می شود.این گزارش می افزاید: توسعه و ترویج فرهنگ  تحقیق و  پژوهش در زمینه  فناوری اطلاعات و  کارآفرینی ، معرفی آخرین دستاوردهای تحقیقاتی و کاربردی در سطح  منطقه ، معرفی توانمندی های  شرکت های ایرانی در زمینه فناوری اطلاعات  و کارآفرینی ، ارائه طرح  های عملی بکارگیری IT در توسعه  کارآفرینی و  معرفی فرصت  های شغلی جدید در حوزه کارآفرینی دیجیتالی از جمله اهداف مورد بحث همایش مذکور به شمار می آید.لازم به ذکراست :همایش فوق با محورهای پنج  گانه ای همچون،کارآفرینی دیجیتالی و جامعه اطلاعاتی،کارآفرینی دیجیتالی و توسعه خدمات دولت الکترونیکی،کارآفرینی دیجیتالی، شهروند الکترونیکی و ارتقاء سطح زندگی ، کارآفرینی دیجیتالی و ارزش افزوده در بنگاه های کوچک اقتصادی،کارآفرینی دیجیتالی و نقش آن در توسعه ملی(سند چشم انداز 20 ساله ) برگزار می شود.

ایران در رده سی و سوم جهان در زمینه فناوری نانو

 جمهوری اسلامی ایران رتبه 33 را در زمینه فناوری نانو در جهان داراست و رتبه اول را در جهان اسلام و خاورمیانه کسب کرده است. در زمینه صنعتی و شرکتهای خصوصی فعال از نظر تولید محصول نیز رتبه 37 را در جهان داراست.
به گزارش  مهر، بهمن حسن زاده متخصص و صاحب نظر در زمینه فناوری نانو در نشست تخصصی کارشناسی مرکز ملی بهره وری ایران تحت عنوان فناوری نانو، اهمیت و کاربرد آن در صنعت بهداشت و درمان، داروسازی، الکترونیک و رایانه، انرژی ، محیط زیست و کشاورزی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی  کشور گفت: فناوری نانو توانمندی تولید مواد، ابزارها و سیستم های جدید را در دست گرفتن کنترل در سطوح مولکولی و اتمی و استفاده از ویژگی هایی است که در آن سطوح ظاهر می شود.

وی گفت: فناوری نانو یک رشته علمی جدید نیست، بلکه رویکردی جدید در تمام رشته ها است که در سال 1959 توسط ریچارد فانیمن مطرح شده است و در ایران از سال 1380 در دفتر معاون اول ریاست جمهوری ستاد ویژه توسعه، عهده دار سیاستگذاری، نظارت بر فعالیت ها و رفع موانع موجود در راه توسعه فناوری نانو است.

حسین زاده گفت: در ایران یک هزار و 200 متخصص و کارشناس در زمینه فناوری نانو فعالیت دارند و در سال 2006 میلادی، در زمینه تولید مقالات علمی از رشدی معادل 300 درصد برخوردار بوده است.

وی در مورد اهمیت و کاربرد این رشته علمی گفت: کاربرد فناوری نانو در کاهش مصرف انرژی ، تولید پارچه های خنک کننده و ضد آب ، لباس های بیمارستانی، رگ مصنوعی، داروسازی، الکترونیک و کامپیوتر ، محیط زیست، کشاورزی و صناعی انکارناپذیر است.

در پایان نشست تخصصی مرکز ملی بهره وری ایران، گزارشی از سفر نمایندگان ایران به نشست سازمان بهره وری آسیایی که در 10 لغایت 13 آوریل 2007 در کره جنوبی برگزار شد ارائه شد.
 

سیستم تغییر عکس با استفاده از میلیون ها تصویر اینترنتی

دانشمندان آمریکایی آلگوریتمی را توسعه داده اند که با استفاده از میلیون ها تصویر اینترنتی عکس ها را تغییر می دهد.
به گزارش مهر، محققان دانشکده کارنجی ملون از دانشگاه پیستبورگ این نرم افزار را که اولین سیستم تغییر عکس تنها با استفاده از یک کلیک است، ساخته اند. این سیستم "فتو کلیپ آرت" (هنر برش عکس) نام دارد. 

این محققان در این سیستم آلگوریتم هایی را برای تغییر و اصلاح عکس با استفاده از میلیون ها تصویر در دسترس روی سایت اینترنتی "لیبل می" توسعه داده اند.

 

این نرم افزار در کنفرانس سالانه تکنیک های گرافیکی که در سان دیگو از 5 تا 9 آگوست برگزار می شود، معرفی خواهد شد.

براساس گزارش ساینس دیلی، این آلگوریتم می تواند عکس یک خیابان خالی را با افراد، ماشین ها، پارک مترها یا هرچیز دیگری  پر کند.

برای بدست آمدن نتایج بهتر، این سیستم عکس اصلی را با محاسبه آنالوگ ها و شدت نور، تجزیه و بررسی می کند.

بنابراین گزارش، نرم افزار مشابه دیگری با عنوان Scene Completion توسعه داده شده است. آلگوریتم این سیستم از بین میلیون ها عکس موجود در آرشیو سایت "فلیکر" برای تغییر و اصلاح تصاویر استفاده می کند.

این سیستم هوشمند، به طور اتوماتیک تشخیص می دهد که نمی توان یک فیل را وارد خیابان کرد و یا یک قایق را در بیابان گذاشت.

چالش های حوزه ارتباطات توپ فوتبال در زمین من و شما یا ...

امروز با رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر جامعه اطلاعاتی زمینه لازم برای رشد بررسی نامفهوم و سردرگم چالش های این حوزه هم به خوبی فراهم شده است.

یادم می یاد زمان آقای معتمدی وزیر اسبق ICT مسئولان فنی ارتیاطات سیار در پاسخ به این سوال که چرا با اختلالات روزافزون شبکه تلفن همراه با این که هنوز ضریب نفوذ پایینی از آن را در کشور داریم مواجه هستیم علت را در زیاد صحبت کردن کاربران مثلا چیزی حدود ۳۰ دقیقه بطور مداوم و اشغالی و ترافیک بالای سبکه بطور همزمان معرفی کردند.

این درست موقعی بود که توپ چالش شبکه تلفن همراه به زمین من و شما شوت شد.

اما امروز که همچنان با رشد روزافزون ضریب نفوذ تلفن همراه با وعده اخیر وزیر مبنی بر واگذاری به روز سیم کارت آنهم بزودی از سوی اپراتور اول مواجه هستیم با رشد قابل توجه اختلالات شبکه تلفن همراه نیز همچنان رو به رو هستیم.

پیام کوتاه من به جای رسیدن به مقصد به نا کجا آباد می رود و یا ۲ بعد از ظهر با کوچکترین اشتباهی مبدل به ۳ بعد از نیمه شب می شود !

اما جالب این جا است که قبل از آن که توپ به زمین مخابرات برسد با یک حرکت دیپلماسی توپ به زمین بخش فنی مخابرات و یا ... شوت می شود.

وزیر محترم ارتباطات با توجیه این که اختلالات شبکه سیم کارت تلفن همراه خصوصا در بخش پیام کوتاه به ارسال همزمان پیام ها و ترافیک بالای شبکه بر می گردد بی آنکه به زیرساخت ناقص شبکه و افزایش ضریب نفوذ بدون توجه به توسعه مناسب و به موقع زیر ساخت توپ را محکم به زمین ... شوت می کنند و البته مژده می دهند که با توسعه شبکه زیرساخت در بخش سوئیچینگ در هفته گذشته اختلالات نسبت به گذشته کمتر خواهد شد.!!!

البته فکر می کنم این مشکلات تا مادامی است که استفاده مناسب ملی از تلفن همراه و فناوری ها طراحی شود.!!!!

نخستین نمایشگاه ملی کارآفرینی دیجیتالی افتتاح شد

نخستین نمایشگاه ملی کارآفرینی دیجیتالی، با حضور دکتر علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی‌اکبر جلالی، قائم‌مقام پژوهشکده الکترونیک دانشگاه علم و صنعت، در محل مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش وزارت کار افتتاح شد.

بر اساس این گزارش، بیست و نه شرکت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، در نمایشگاه ملی کارآفرینی دیجیتالی حضور یافته و به معرفی محصولات و اقدامات خود در زمینه فناوری اطلاعات پرداختند.
این نمایشگاه در سه بخش شرکت‌های بازرگانی، شرکت‌های صنعتی و شرکت‌های IT برگزار می‌شود.
همچنین، درتاریخ بیست و ششم تیر ماه جاری نیز همایش کارآفرینی در همین محل برگزار خواهد شد.
برگزارکنندگان همایش قصد دارند تا با بررسی زیرساخت‌ها، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود ایران در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و درک محدودیت‌های قانونی، بانکی و حقوقی بستر کارآفرینی دیجیتالی را با مختصات یک بستر بهینه برای پیاده‌سازی این نوع کارآفرینی نوظهور در جهان، در کشور ایران، تبیین و مورد کاوش قرار دهند.
همچنین از جمله اهداف برگزاری این همایش، توسعه و ترویج فرهنگ تحقیق و پژوهش در زمینه فناوری اطلاعات و کارآفرینی، معرفی آخرین دستاوردهای تحقیقاتی و کاربردی شرکت‌های کشور در سطح منطقه، معرفی توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در زمینه فناوری اطلاعات و کارآفرینی که به توسعه آنها کمک بسیاری خواهد کرد، ارائه طرح‌های عملی به کارگیری IT در این زمینه و معرفی فرصت‌های شغلی جدید در کارآفرینی اعلام شده است.