روز نجوم

روز جهانی نجوم مبارک باد.

امروز بسیاری از مردم در پارک ملت تهران جمع شدند تا آسمان را در ابتدای شب نیز رصد کنند.

به راستی در خلقت آسمان اسراری نهفته است.

فردا با نجوم جهانی

جامعه جهانی نجوم خود را برای فردا آماده می کند.

آسمان نیز در انتظار چشمان منجمان است.

رقابت فضایی شدید میان کشورهای آسیایی

اقدامات اخیر برخی کشورهای آسیایی نشان می‌دهد رقابت فضایی شدیدی میان کشورهای آسیایی در حال شکل‌گیری است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کشور چین چندی پیش با منهدم کردن یکی از ماهواره‌های قدیمی خود در مدار زمین، برای ماهواره‌های جاسوسی آمریکا خط و نشان کشید، کره شمالی یک موشک دوربرد را از فراز ژاپن عبور داد، ژاپن برای مبارزه با تهدیدهای کره شمالی برنامه چند میلیارد دلاری ساخت ماهواره جاسوسی خود را آغاز کرد، هند از برنامه ریزی برای یک ماموریت فضایی در کره ماه خبر داد و پاکستان یک کلاهک پیشرفته ویژه موشکهای خود را آزمایش کرد.

این خبرها نشان می‌دهند شدیدترین رقابت فضایی پس از پایان جنگ سرد هم‌اکنون در آسیا در حال شکل‌گیری است و این بدان علت است که برنامه‌های فضایی دیگر تنها نمادی از بودجه‌های سنگین تحقیقاتی نیستند بلکه از لحاظ امنیت ملی کشورها نیز اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند.

در میان این کشورها، کشور چین به عنوان نخستین کشور آسیایی که موفق به اعزام فضانوردان خود به مدار زمین شده‌است، هم‌اکنون از ریگر رقبای آسیایی پیش افتاده و در حال افزایش فاصله خود با آنهاست.

با این وجود هم‌اکنون هند، کره‌جنوبی، مالزی و تایوان نیز دارای ماهواره در مدار زمین هستند و کره‌شمالی نیز در ادعایی که هیچگاه تایید نشده است بیان می‌کند در سال ‪ ۱۹۹۸‬یک ماهواره را با کمک یک موشک بالستیک خود در مدار زمین قرار داده و حتی از آن برای پخش پیام رهبر این کشور استفاده کرده‌است.

اما نزدیکترین رقیب چین، کشور ژاپن است. این کشور در ماه فوریه گذشته و پس از یک دهه تلاش سرانجام شبکه جاسوسی خود شامل چهار ماهواره در مدار زمین را تکمیل کرد که با استفاده از این شبکه می‌تواند تمامی سطح کره زمین را در تمامی ساعات روز مورد بررسی قرار دهد.

این برنامه جاسوسی فضایی ژاپن پس از سال ‪ ۱۹۹۸‬که کره شمالی موشک بالستیک و دوربرد خود را مورد آزمایش قرار داد، آغاز شد. در آن سال کره شمالی یک موشک دوربرد موسوم به "تپودانگ" را از فراز خاک ژاپن عبور داد و این موشک در اقیانوس آرام و در نزدیکی سواحل آلاسکا فرود آمد. ژاپن هم‌اکنون به طور میانگین سالانه ‪ ۵۰۰‬میلیون دلار صرف برنامه ماهواره‌های جاسوسی خود می‌کند.

در میان کشورهای آسیایی هم‌اکنون چین، ژاپن و هند دارای توانایی ارسال ماهواره به مدار زمین با استفاده از موشکهای خود هستند و پاکستان و کره‌شمالی نیز برنامه موشکی گسترده‌ای را دنبال می‌کنند.

در حال حاضر اغلب کشورهای آسیایی توانایی تامین بودجه لازم برای برنامه‌های فضایی را ندارند، اما آن دسته از کشورهای آسیایی که در این زمینه فعالند سال به سال بودجه‌های فضایی خود را افزایش می‌دهند.

در سال ‪ ،۲۰۰۰‬کشور کره‌جنوبی کار ساخت یک پایگاه ویژه پرتاب موشک را با هزینه ‪ ۲۷۷‬میلیون دلار آغاز کرد. کره جنوبی قصد دارد با کمک روسیه در سال آینده یک ماهواره کوچک را از این پایگاه به فضا بفرستد.

از سوی دیگر هند قصد دارد تا پایان سال جاری و یا سال بعد یک ماموریت فضایی به نام "چاندرایان-‪ "۱‬را برای ارسال یک موشک به سوی ماه انجام دهد. بودجه فضایی هند هم‌اکنون در حدود ‪ ۷۰۰‬میلیون دلار است که این بودجه به شکل کامل پاسخگوی اهداف فضایی این کشور نیست.

کشور چین در حال حاضر سالیانه حدود ‪ ۱/۲‬میلیارد دلار صرف برنامه‌های فضایی خود می‌کند و از این لحاظ در آسیا اول است. بودجه فضایی آمریکا در سال گذشته ‪ ۱۶‬میلیارد دلار بوده‌است.

 http://www2.irna.ir

افزایش همکاری‌های پژوهشی ایران و مراکز تحقیقاتی کشورهای جهان

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات مخابرات ایران، محامدپور معاون آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سرپرست مرکز تحقیقات مخابرات ایران هدف از سفر به مالزی و دستاوردهای حاصل از آن را تشریح کرد.


وی که به همراه جمع دیگر یا از مدیران ICT و در معیت سلیمانی وزیر ارتباطات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به این کشور سفر کرده بود. گفت: این سفر بنا به دعوت وزیر فناوری IT ، مالزی صورت گرفت طی آن ضمن ملاقات با وزیر انرژی آب و مخابرات این کشور، تفاهم‌نامه‌هایی بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز تحقیقات مخابرات ایران در زمینه همکاری‌های علمی، تحقیقاتی وانتقال تجارب و دانش در کشور با دو دانشگاه معتبر مالزی یعنی ( MMU,USM ) امضاء شد.
علاوه بر این از شرکت TM و مرکز فضایی و چندین مرکز تحقیقاتی دیگر این کشور بازدید‌هایی به عمل آمد و پس از انجام مذاکراتی در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی به امضاء رسید.

وی همچنین افزود: کشور مالزی در زمینه IT پیشرفت‌های خوبی دارد و با توجه به وجود این شرایط و بهره‌گیری از تجارب و تحولاتی که آنها در این زمنیه کسب کرده‌اند بر آن شدیم تا در این سفر تفاهم‌نامه‌های مذکور را به امضاء برسانیم تا از این طریق بتوانیم دانش فنی محققین مرکز تحقیقات مخابرات ایران را ارتقائ بخشیم. به همین منظور قرار است پس از تعیین یک گروه کارشناسی در مرکز برای بررسی و تخصصی کردن مقاطع دوره‌های آموزشی را برای آنها تعریف کرد، توافقات حاصل آمده اجرایی خواهد شد. تلاش بر این است تا در زمینه نرم‌افزاری در رشته IT بتوانیم با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها این کشور و حتی سایر کشورهایی که شرایط و امکانات خوبی دارند، ارتباط بیشتر و نزدیک‌تری برقرار کنیم و با برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت تخصصی سطح آگاهی‌های و دانش و نیروهای مشغول به کار محققان مرکز را ارتقاء بخشیم وی در پایان تاکید کرد، ارتباط با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی در کشورهایی که پیشرفت‌های خوبی در ICT داشته و دارند از طریق مراکز تحقیقات مخابرات ضروری است و لازم است با بهره‌گیری از تجارب و نتایج علمی طرح‌ها و پژوهش‌های تحقیقاتی این کشورها، شتاب فعالیت‌های تحقیقاتی این کشورها، شتاب فعالیت‌های تحقیقاتی کشور در راستای توسهع همه جانبه ICT را افزایش دهیم.

مغز موش‌ها شبیه‌سازی شد

گروهی از محققان آمریکایی موفق شدند به کمک ابرکامپیوترها نیمی از مغز یک موش را شبیه‌سازی کنند.


                                                                     


این دانشمندان با کمک ابرکامپیوتر BlueGene L نیمی از مغز یک موش را به‌گونه‌ای شبیه‌سازی کردند که بزرگ‌تر و پیچیده‌تر از مغز واقعی موش بوده است.

شبیه‌سازی‌های کوچک‌تری که پیش‌تر از مغز موش‌ها انجام شده بود، تمامی خصوصیات و ویژگی‌های مغز موش را در خود جای داده بود.

این محققان هم‌اکنون ادعا می‌کنند که با سرعت بیشتر و خصوصیات کامل از مغز موش شبیه‌سازی کرده‌اند.

بافت‌های مغزی بزرگ‌ترین مشکل برای شبیه‌سازی از مغز موش محسوب می‌شوند، زیرا پیچیدگی‌های مغزی و شکاف‌های روی مغز بسیار زیاد است.

نیمی از مغز یک موش شامل هشت میلیون نورون و هر کدام از آنها بیش از هشت هزار سیناپس یا بخش ارتباطی عصبی دارد که این مسئله شبیه‌سازی مغزی را مشکل‌تر می‌کند.

http://www.itna.ir

صادرات 30میلیون دلاری محصولات نرم‌افزاری طی سال جاری

نایب‌رییس اتحادیه‌ صادرکنندگان نرم‌افزار ایران گفت: ما در سال 84 در حدود 15 میلیون دلار و در هشت ماهه‌ نخست سال 85،‌ 9 میلیون دلار صادرات نرم‌افزار داشته‌ایم و امیدواریم آمار صادراتمان را در سال 86 با توجه به بسته‌ حمایتی که با همکاری سازمان توسعه و تجارت ایران و اتحادیه‌ صادرکنندگان نرم‌افزار در مرحله‌ اجرایی است و با کمک‌های دولتی به تولیدکنندگان محصولات IT به 30 میلیون دلار برسانیم.

محمدرضا طلایی  اظهار کرد: ما در داخل کشور مشکل اجرا نشدن قانون حمایت از پدیدآوردندگان نرم‌افزارهای رایانه‌یی و در نتیجه جذب نشدن سرمایه‌گذارهای داخلی و خارجی برای تولید نرم‌افزار داریم که کمبود سرمایه‌گذاری در این بخش به کاهش تولید و همچنین پایین بودن کیفیت محصولات تولیدی منجر می‌شود و از طرف دیگر کیفیت پایین محصولات صادرات را نیز دچار مشکل می‌کند.

وی همچنین با اشاره به عضویت تعداد 250 شرکت در مجمع ناشران الکترونیک و فعالیت آنها در عرصه‌ نرم‌افزارهای چند رسانه‌یی تاکید کرد: این شرکت‌ها می‌توانند انتقال دهنده‌ فرهنگ و تاریخ کشورمان باشند و یکی از ابزارهای نوین آموزشی و فرهنگی هستند اما این شرکت‌ها که عمدتا کوچک و متوسط هستند مورد تهاجم سارقان نرم‌افزارهای چندرسانه‌یی قرار می‌گیرند و سرمایه‌شان را از دست می‌دهند.

او ادامه داد: ما هنوز نتوانسته‌ایم بخش دولتی را برای حمایت از این صنعت قانع بکنیم در حالی که قشر جوان فعال در این بخش مانند دیگر بخش‌های فرهنگی از جمله سینما و موسیقی برای انتقال فرهنگ کشورمان فعالیت می‌کنند اما از حداقل حمایت‌های قانونی و معنوی دولت برخوردار نیستند.

http://www.itna.ir

کاهش شکاف اینترنتی در جهان

کارشناسان در یک مطالعه جدید دریافته‌اند که افزایش دسترسی مردم به اینترنت شکاف دیجیتالی بین جوامع توسعه یافته و در حال توسعه را بیشتر کرده است.




مطالعه تازه‌ای که توسط مرکز اطلاعات اقتصادی انجام شده نشان می‌دهد افزایش دسترسی کاربران آسیایی و آفریقایی به اینترنت این کشورها را هم‌سطح دانمارک کرده است.

در حالی که خطوط پهن‌باند مهم‌ترین عامل افزایش نفوذ اینترنت بین مردم محسوب می‌شود، کارشناسان لزوم فعالیت‌های بیشتر در این حوزه را ضروری دانسته‌اند.

این مرکز پس از بررسی روی 70 کشور مختلف جهان دریافت به ترتیب مردم دانمارک، آمریکا، سوئد، هنگ‌کنگ، سوئیس، سنگاپور، بریتانیا، هلند، استرالیا و فنلاند بیش از دیگر جوامع به اینترنت دسترسی دارند.

در ایالت متحده استفاده از خطوط پهن‌باند یک درصد درآمد ماهانه هر فرد را به خود اختصاص می‌دهد و در گران‌ترین مناطق دنیا، کاربران مجبورند 10 درصد حقوق ماهانه خود را برای استفاده از خطوط پهن‌باند پرداخت کنند.

در این بررسی‌ها نوع اتصال کاربران به اینترنت، میزان استفاده آنها از ابزارهای اینترنتی، میزان دسترسی مردم به اینترنت و ... مورد بررسی قرار گرفته است.

جشن تولد BlogSky بزودی برگزار می شود

 

نخستین گردهمایی وبلاگ نویسان به مناسبت شروع پنجمین سال فعالیت بلاگ اسکای (blogsky ) بزودی در حضور اصحاب رسانه برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی بلاگ اسکای ، در اولین برنامه جمعی و رسانه ای بلاگ اسکای تاریخچه و برنامه های آتی این سرویس دهنده وبلاگ فارسی معرفی و اعضا با مدیران این فضا از نزدیک آشنا می شوند.

بنا بر این گزارش ،کمک به آسان سازی سرویس وبلاگ فارسی ،کمک به ترویج فارسی نویسی در وب، کمک به رشد رسانه وبلاگ در ایران ، ایجاد فضای تعامل و هم اندیشی میان بلاگرهای ایرانی و خصوصا اعضای بلاگ اسکای ، فراهم آوری شرایط مناسب برای حضور مدیران بلاگ اسکای در میان بلاگرها ، شناسایی بلاگرهای توانا و کوشای بلاگ اسکای و ایجاد زمینه تقدیر و تشکر از اعضای فعال از جمله اهداف بلاگ اسکای و همچنین برنامه های آن در این مراسم است.

این گزارش می افزاید : بلاگ اسکای به مناسبت تولد خود وبلاگ جدیدی با عنوان (birthday.blogsky.com ) ایجاد و آن را برای نظرات مخاطبان و ارتباط بیشتر با آنها مهیا کرده است .

بیستم فروردین ماه 82 بلاگ اسکای متولد شد و اکنون درحالی تولد شروع پنجمین سال فعالیت خود را جشن می گیرد که عزم ملی این تاریخ را با انقلاب هسته ای ایران مقارن ساخته است.

لازم به ذکر است برنامه زمانبندی و محل برگزاری مراسم متعاقبا اعلام می شود.

 

 

تحقق تمامی E ها بر مبنای شهروند الکترونیک است

سیر تحولات جهان بر مبنای ICT، گذار منطقی جوامع را از سنتی به دیجیتالی موجب شده، به طوری که مفاهیم جدیدی در زندگی پدیدار شده است.

یکی از این مفاهیم شهروند الکترونیکی است. حال این مفهوم از کجا آمده و مخاطب آن کیست ؟ پاسخ به این سوال و پرسش‌های دیگر در این خصوص را یکی از کارشناسان این عرصه ارائه داده است که در پی می ‌آید:
یک کارشناس و محقق ICT در گفت و گو با خبرنگار هموطن سلام در این خصوص اظهار داشت: درباره شهروند الکترونیکی و به وجود آمدن ، تعریف و تاریخچه آن باید ابتدا مفهوم انسان آگاه ،محور توسعه را بررسی کنیم.
چالش اساسی در توسعه کشورهای جهان، دستیابی به چارچوب‌های تئوری و عملی آموزش انسان‌ها با این مفهوم است و این موضوع تنها با کمک آموزش میسر می‌شود .
با توجه به ابزارهای مهمی چون آموزش الکترونیکی، آموزش از راه دور، آموزش ترکیبی، آموزش سیار یا انواع دیگری از آموزش که حضور افراد در کلاس را کمتر می‌کند؛ محور آموزش، آموزش مادام‌العمر مستقل در نظام آموزشی ، برای یاد دادن روش‌های یادگیری ، با استفاده از فناوری‌های ICT است.
بنابراین آنچه که انسان‌ها باید در زندگی یاد بگیرند باید با رویکرد آموزش فراگیر، مادام‌العمرو خود محور باشد

 

" با آموزش الکترونیکی شهروندان در بین آنها نیاز الکترونیکی ایجاد می‏شود و به دنبال آن شهروندان از دولت ، تقاضای ایجاد شهر الکترونیکی و سرویس‏های الکترونیکی می‏کنند .... "

 
 

که افراد خود یاد بگیرند و روش‌های آموزشی را به دیگران بیاموزند.
مهندس منصور دهستانی منفرد خاطر نشان کرد: باید به شهروندان شهرنشین به دید یک انسان آگاه به صورت مادام‌العمر نگاه کرد تا بتوانند از یک سو آموزش را به دست خود گرفته و از سوی دیگر همسو با اقتضاعات حال جوامع توسعه یافته زندگی کنند.
به طوری که با استفاده از بستر الکترونیک، خرید و فروش، راه‌اندازی کسب و کار و برآورده سازی نیازهای زندگی به طور صحیح انجام شود.
دهستانی به روند اشتباه رایج در کشور اشاره کرد و گفت: در مسیر تکاملی فناوری و استفاده از آن در زندگی روزمره، همواره تجربه نشان داده است که حرکت به صورت موازی است، نه حرکت تکاملی در مسیر مشخص.
به طوری که در مسیر بانکداری هم فعالیت بانکی به صورت سنتی و هم به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و این روند در بقیه اصناف و مشاغل و در اغلب سازمان‌ها و مجموعه‌ها دیده می‌شود و نوعی موازی کاری است.
این مسئله باعث می‌شود انرژی ، زمان و هزینه بیش از یک منظور مشخص و بی‌برنامه صرف شود، بنابراین زمینه سازی برای توسعه در بخش های مختلف جامعه، نتایج پراکنده‌ای به دنبال دارد.
وی در ادامه گفت: ورود بحث شهروند الکترونیکی به این علت است که شهروندان امروزی با استفاده از ICT به یکسری سواد و دانش مشخص مجهز شوند که از آنها برای استفاده درزندگی روزمره و حل مشکلات استفاده کنند .
دهستانی خاطر نشان کرد : این سواد به صورت مهارت‌های لازم در محیط کار آینده توسط سازمان بهداشت جهانی ( یونیسف ) تعریف شده است؛ براساس این تعریف ، استانداردهای جهانی در عصر آینده شامل سواد قرن دیجیتال ، مشتمل بر سواد عملکرد با تعریف توان رمزگشایی معنا و شرح عقاید در یک سلسله از وسایل ارتباطی با استفاده از تصاویر، گرافیک، ویدئو، نمودارها و نقشه‌ها یا سواد بصری، سواد علمی با تعریف درک جنبه‌های تئوریک و عملی علم و ریاضیات ، سواد تکنولوژیک با تعریف صلاحیت و رقابت در کاربرد فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات، سواد اطلاعاتی با تعریف توان یافتن و ارزیابی و بکاربردن اطلاعات از طریق ICT، سواد فرهنگی باتعریف فهم ارزش گوناگونی فرهنگ‏ها

 

" شهروند الکترونیکی آماده کردن شهروندان برای استفاده از ابزار الکترونیکی برای راحتی زندگی است.... "

 
 

و بالاخره آگاهی جهانی با تعریف فهم چگونگی ارتباط ملت ها، بنگاه‏ها و جوامع در سر تا سر جهان ؛ این استانداردها در مرحله بعد به تفکر اختراعی اشاره دارد که آن مشتمل بر قابلیت اقتباس به معنای توان اقتباس و مدیریت در یک جهان پیچیده و وابسته به هم، فراست در میل به دانستن، خلاقیت در توان بکارگیری تصورات برای خلق اشیا و ریسک‏پذیری در قدرت ریسک کردن و در نظر گرفتن احتمالات است.
ارتباط موثر نیز مشمول این استاندارد است که خود شامل تیم بندی در توان کار در یک تیم ، تشریک مساعی و ارتباط فردی و اجتماعی با تاثیر متقابل در توان تاثیر متقابل و کار موثر با دیگران، مسئولیت پذیری به معنای جوابگو بودن در مقابل روشی که در کاربرد و فراگیری کاربرد ICT برای مصلحت عام به کار می‏رود و نهایتا ارتباط موثر در رقابت و صلاحیت در انتقال، بیان، دستیابی و فهم اطلاعات است.
بهره وری بالا نیز محور چهارم در این استانداردها به شمار می‏رود که بر توان اولویت بندی در برنامه‏ریزی ، مدیریت برنامه‏ها و پروژه‏ها برای کسب نتایج دلخواه جهت کاربرد آنچه در کلاس‏های درسی یاد می‌گیرند تا بتوانند در جهان واقعی برای خلق و ایجاد فرآورده‏‏های مرتبط و با کیفیت به اجرا درآورند دلالت می‏کند.
این بحث از دهه 90 میلادی و سال 1999 شروع شده و سازمان بهداشت جهانی متولی آن است.
دهستانی تصریح کرد: هدف از آموزش شهروند الکترونیکی، تربیت فراگیرنده، مادام العمر و فرد محور است تا مهارت‏های زندگی در عصر دیجیتال را یاد بگیرد. برای این موضوع هر شهروند باید 3 محور آموزش را فراگیرد. محور اول: مهارت‏های پایه،

 

" هدف از آموزش شهروند الکترونیکی، تربیت فراگیرنده، مادام العمر و فرد محور است تا مهارت‏های زندگی در عصر دیجیتال را یاد بگیرد. ... "

 
 

کار کردن با یک سیستم عامل به عنوان یک نیاز ضروری است.
محور دوم: کارکردن با محیط شبکه اینترنت است و باید شهروند بتواند اطلاعات مورد نیاز خود در شغل و زندگی را در این بستر پهناور به راحتی بیابد بنابراین باید جست و جوی صحیح این شبکه را بیاموزد.
واز طریق پست الکترونیک ارتباط متقابل در عصر دیجیتال را فرا گیرد .
محور سوم: کسب و کار الکترونیکی و برآورده ساختن نیازها ی روزمره با استفاده از بسترالکترونیک مانند خرید و فروش، کسب و کار، آموزش و کلیه امور زندگی به صورت الکترونیکی ، که بر اثر آن در هزینه ، انرژی، زمان صرفه جویی و مزایای بیشماری همچون کاهش ترافیک و آلودگی را به دنبال دارد .
مدیر پژوهش مجتمع فنی تهران تاکید کرد : شهروند الکترونیکی آماده کردن شهروندان برای استفاده از ابزار الکترونیکی برای راحتی زندگی است.
ایران هم می‏تواند به این مهم دست یابد و یکی از نیازهای این کشور در پیوستن به WTO هم ، تحقق شهروند الکترونیکی است. دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، آموزش الکترونیکی ، بهداشت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و شهر الکترونیکی و همه سرویس‏های الکترونیکی مستلزم تحقق شهروند الکترونیک است.
زیرا شهروندان بخش اصلی اجتماع هستند و باید بتوانند در بستر الکترونیک کار کنند و آمادگی لازم برای آنها ایجاد شود.
دهستانی معتقد است: با آموزش الکترونیکی شهروندان در بین آنها نیاز الکترونیکی ایجاد می‏شود و به دنبال آن شهروندان از دولت ، تقاضای ایجاد شهر الکترونیکی و سرویس‏های الکترونیکی می‏کنند .
یک شهروند الکترونیکی شاخص‏های مهم برای زندگی در عصر جدید یعنی عصر ارتباطات را یاد می‏گیرد و هر کسی که حداقل آشنایی را با کامپیوتر داشته باشد، می‏تواند در این مسیر واقع شده و با گذراندن مهارت‏های سه گانه یاد شده شهروند الکترونیکی شود.

http://www.hamvatansalam.com/news45123.html

نسل جدید سیستم های ماهواره ای ردیاب

 

کشور روسیه در نظر دارد طی سال 2008 میلادی نسل جدیدی سیستم های ماهواره‌‏ای ردیاب GPS را به ارگان‌‏های نظامی جهان معرفی کند.

 انتظار می‌‏رود سیستم‌‏های جدید ردیاب روسی رقیبی برای سیستم‌‏های ردیاب ماهواره‌‏ای GPS آمریکا باشد.

رانندگان، دریانوردان و کماندوهای نظامی اقصی نقاط جهان که تاکنون تنها از سیستم‌‏های ماهواره‌‏ای ردیاب ساخت آمریکا برای ردیابی استفاده می‌‏کردند به زودی از GPSهای ساخت روسیه به نام GLONASS که نسبت به سیستم‌‏های ردیاب آمریکایی دارای برتری‌‏های برجسته‌‏ای است، استفاده خواهند کرد.

کشور روسیه بیش از 385 میلیون دلار بر روی توسعه سیستم‌‏های ماهواره‌‏ای GLONASS و پرتاب این ماهواره به مدار زمین هزینه خواهد کرد.

http://itna.ir