ICT به کمک صنایع دستی می آید

ICTPRESS - امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن نقش بسزایی در تمامی عرصه های یک جامعه دارند .

در این میان یکی از این عرصه ها صنایع دستی در حوزه میراث فرهنگی است که امروزه با استفاده از ICT  و کاربرد فناوری های نوین دگرگون گشته است.

طی اوایل هفته جاری در راستای فرهنگ سازی و شناسایی و معرفی ICT در صنایع دستی از حوزه گردشگری همایشی ملی برگزار شد که در ادامه گزارش کوتاه ICTPRESS از آن را می خوانید.

نخستین همایش کاربرد فن آوری اطلاعات وارتباطات در حفظ احیا و توسعه صنایع دستی برگزار شد.

نخستین همایش دو روزه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنایع دستی در حالی آغاز بکار کرد که قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری, مسئولان و صاحب نظران سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری  کشور آن را میزبان بودند.

این همایش که به همت سازمان میراث فرهنگی و معاونت توسعه مدیریت در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران برگزار شد, مهم ترین مسائل در خصوص عرضه و تقاضای صنایع دستی در کشور و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در این صنعت را مورد بحث و بررسی قرار داد.

همچنین طرح پیشنهادهای کاربردی برای حضور صنایع دستی در عرصه جهانی و ارائه آن و بررسی نقش فروشگاه های مجازی در ایجاد بازار برای صنایع دستی از برنامه های اجرا شده این همایش بود.

صنایع دستی کشور مشکل تقاضا و بازار دارد!

بنابر این گزارش در همایش کاربرد فناوری اطلاعات وارتباطات در حفظ احیا و توسعه صنایع دستی , رئیس شتاب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با جایگاه کارت های اعتباری در حوزه خرید کالا و ارائه خدمات سخنانی را به بحث نشست.

مهندس کیانی تصریح کرد: مشکل ما در صنایع دستی، تولید و پرداخت از طریق کارت اعتباری نیست، بلکه چگونگی تولید و عرضه‌ی آن است و فناوری اطلاعات زمانی که می بایست صنایع دستی و هنرمندان آن‌ را معرفی کند، غافل مانده است.

رئیس شتاب بانک مرکزی تصریح کرد: اکنون که صنایع دستی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، برای خرید صنایع دستی در قالب کارت خرید، بودجه‌ای را اختصاص می‌دهد و نیاز است که قراردادی میان این سازمان و شبکه‌ی بانکی کشور بسته شود تا کارت اعتباری اسلامی داشته باشیم.

مهندس کیانی با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در توسعه صنایع دستی تصریح کرد: صنایع دستی کشور مشکل تقاضا و بازار دارد و فن آوری اطلاعات نمی تواند با ایجاد بازارهای مجازی به توسعه صنایع دستی کمک کند زیرا مردم باید بتوانند از طریق اینترنت بازاریابی کنند, قیمت بگذارندو بفروشند که این امکان پذیر نیست.بیشترین تاثیرگذاری فن آوری اطلاعات در زمینه توسعه بازار صنایع دستی ,اطلاع رسانی راجع به کالا ها ومعرفی صنایع دستی و اساتید فن است.

وی تاکید کرد: معرفی صنایع دستی باید در دنیا نخستین گام باشد و پرتالی ایجاد شود و هر هنرمندی در این پرتال، یک صفحه داشته باشد تا خود را معرفی کند.

بقایی قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این همایش اظهار داشت : اینترنت را در آموزش الکترونیک جدی نمی‌بینیم، چون این تجربه را پیش‌تر در شهرداری تجربه کرده‌ایم، اما از سیستم آف‌لاین نتیجه گرفته‌ایم.

به گفته‌ی او، اگر بتوان آموزش صنایع دستی را از طریق سی‌دی و حضوری اجرا کنیم، به مرور زمان در آموزش صنایع دستی قدم بزرگی برداشته می‌شود و نخستین پلی است که IT را به صنایع دستی متصل می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که نحوه‌ی ورود IT به صنایع دستی باید تعریف شود و بی‌مهابا وارد این بخش نمی‌توان شد، بیان کرد:‌ در حوزه‌ی صنایع دستی از آموزش الکترونیک بیش از این می‌توان کمک گرفت، چون درحال حاضر برگزاری کلاس‌های آموزش دایمی برای این سازمان مشکل است و باید تلفیقی از آموزش‌های حضوری و مجازی ایجاد و به‌صورت آف‌لاین استفاده شود.

وی تصریح کرد: باید در آموزش الکترونیک صنایع دستی، مخاطب را درنظر گرفت و براساس آن برنامه‌ریزی کرد و به صنایع دستی نگاه کاربردی داشت و آموزش الکترونیک در حوزه‌ی صنایع دستی جدی گرفته شود، چون با آن، صنایع دستی منطق می‌یابد.

بازی‌های رایانه‌یی برای بخش صنایع دستی طراحی شوند

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی نیز در این همایش پیشنهاد کرد: بازی‌های رایانه‌یی برای بخش صنایع دستی طراحی شوند؛ این بازی‌ها در آموزش صنایع دستی به کودکان می‌توانند موثر باشند. اگر بخش خصوصی در این زمینه سرمایه‌گذاری کند، بخش دولتی می‌تواند کمک کند.

حسین هاتفی فارمد گفت: از روزی که در این حوزه،‌ حضور داشته‌ام، تعداد زیادی از مهندسان و کارشناسان حوزه‌ی IT به این معاونت مراجعه کردند و تعداد آنها قابل توجه و پیشنهادهای آنها متعدد بود و قرار شد، همایشی تشکیل و ایده‌ها مطرح شوند و کارشناسان، آن‌ها را بررسی و تصمیم گرفته شود که حداکثر بهره‌برداری صورت گیرد.

او اظهار کرد: چگونه در شهر دیگری از رشته‌های منسوخ‌شده‌ی سایر شهرها می‌توان مطلع شد، درحالی‌که به‌راحتی از طریق اینترنت، این اطلاعات را می‌توان منتقل کرد.

به گفته‌ی هاتفی، در حوزه‌ی آموزش صنایع دستی حدود 650 مرکز آموزشی وجود دارند که هر سال میانگین 100 تا 110 هزار نفر تحت این آموزش‌ها قرار می‌گیرند که هزینه و زمان بیشتری صرف می‌شود؛ اما از طریق اینترنت و لوح‌های فشرده، این آموزش‌ها را می‌توان توسعه داد و در حفظ آنچه وجود دارد، کمک کرد.

او استفاده از فن‌آوری اطلاعات در ایجاد موزه‌ها را از دیگر اقدامات قابل اجرا برشمرد و گفت: وقتی آثاری با طرح‌های جدید و اصیل در این موزه‌ها ارایه شوند، بسیاری از هنرمندان در دورافتاده‌ترین نقاط با دیدن تصاویر این آثار در موزه‌ها، از این طرح می‌توانند مطلع شوند و یکی از مشکلات ما که نبود نوآوری و طرح‌های جدید مطابق با سلیقه‌ی بازار است، ‌رفع و بخشی از هنرهای منسوخ‌شده نیز احیا شود.

در ادامه‌ی این همایش، شهریاری ـ رییس شورای عالی اطلاع‌رسانی کشور اظهار داشت: اقتصاد شبکه‌ ای درحال راه‌اندازی است، اما باید به شبکه‌ جهانی متصل شود و این اتفاق هنوز نیفتاده است که بخشی از دلیل آن، به تحریم‌های اقتصادی مربوط می‌شود.

او افزود: اصل 44 قانون اساسی در صورتی موفق است که زیرساخت‌های قانونی و حقوقی مناسبی داشته باشد و باید بستر کلانی برای سرمایه‌گذاری فراهم شود که سرمایه‌گذاران احساس امنیت کنند.

در حاشیه‌ این همایش نمایشگاهی از آثار صنایع دستی و شرکت‌های نرم‌افزاری برگزار شد که با استقبال شایانی روبه رو شد.

همایش دو روزه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در حفظ، ایجاد و توسعه‌ هنرهای سنتی با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری کشور به کار خود پایان داد.  

3 دستگاه BMW به برندگان جشنواره تابستانی ایرانسل اهداء شد

ّّّICTPRESS - جوایز جشنواره تابستانی ایرانسل طی مراسمی در حاشیه آخرین روز هشتمین نمایشگاه تله‌کام با حضور تعداد زیادی از بازدیدکنندگان، مشترکان و نمایندگان رسانه های جمعی به برندگان اهدا شد.
به گزارش روابط عمومی ایرانسل، در این مراسم سه دستگاه خودروی BMW به سه تن از مشترکان ایرانسل که در جشنواره تابستانی ایرانسل شرکت کرده بودند اهداء شد.
از این میان یک دستگاه اتومبیل BMW 530i ویژه طرح طلایی به دارنده یک سیم‌کارت دائمی ایرانسل از کرج اهداء شد. همچنین دارنده یک سیم‌کارت اعتباری شرکت‌کننده در طرح تعرفه تشویقی آبی از تهران نیز برنده یک دستگاه اتومبیل BMW X3 شد و یک دستگاه اتومبیل BMW 320i ویژه طرح قرمز نیز به یک مشترک سیم‌کارت اعتباری ایرانسل از کرمانشاه اهدا شد.
مدیر توسعه محصول شرکت ایرانسل، در مراسم اهدای جوایز برندگان جشنواره تابستانی ایرانسل گفت: ایرانسل به عنوان اپراتوری که خدمات نوینی را ارایه کرده، سیاست کاری را مدنظر قرار داده که براساس آن برای محصولات جدید، امکانی را فراهم می‌کند تا مشترکان فرصت تست و تجربه آن را داشته باشند و سپس اقدام به استفاده از آن نمایند.
"احسان مظفری‌پور" با اشاره به ادامه روند برگزاری جشنواره‌های مختلف از سوی ایرانسل افزود: جشنواره دیگری همچون جشنواره تابستانی ایرانسل در پاییز برگزار میشود که براساس آن جوایز مختلفی نظیر 2000 جایزه یک میلیون ریالی، 936 گوشی تلفن همراه، 100 دستگاه لپ تاپ، یک دستگاه خودروی میتسوبیشی پاجرو، یک دستگاه خودروی BMW X3 و یک دستگاه خودروی تویوتا پرادو برای مشترکان در نظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت: ایرانسل در هشتمین نمایشگاه تله‌کام، دو محصول جدید خود شامل شارژ الکترونیکی و پورتال ویترین را به صورت آزمایشی عرضه کرد تا مشترکان از مزایای آن بهره‌مند شوند.
مظفری‌پور به شارژ الکترونیکی اشاره کرد و گفت: این سرویس به سرعت در دسترس بوده و امکان شارژ با ارزش ریالی مختلف و یا پرداخت صورتحساب دوره ای را برای مشترکین فراهم می‌ آورد.
وی تصریح کرد: سرویس ویترین نیز یک پورتال ارزش افزوده بازی و سرگرمی است که امکانات مختلفی را می‌توان از آن دریافت کرد.
مدیر توسعه محصول ایرانسل، امکان استفاده از بسیاری از خدمات جدید این اپراتور را با بهره‌مندی از یک خط ایرانسل امکان‌پذیر دانست و خاطرنشان کرد: ایرانسل مفهوم جدیدی از تلفن همراه را در کشور تعریف کرده است.
وی یادآور شد: ایرانسل تلاش میکند تا تلفن همراه خدمتی باشد که علاوه بر امکان دسترسی سریع و عرضه خدمات نوین، امکان تهیه و در اختیار داشتن آن از سوی همه اقشار جامعه فراهم و مقدور باشد.
در پایان این مراسم و طی قرعه کشی از میان افرادی که در قرعه‌کشی ایرانسل در نمایشگاه تله کام 2007 شرکت بودند  10 سیم کارت پیام رسان، 10 سیم کارت اعتباری، 10 سیم کارت دائمی و یک دستگاه گوشی تلفن همراه نوکیا N95 ، به قید قرعه اهدا شد.

تقدیر کمیسیون صنایع مجلس از عملکرد ایرانسل

ICTPRESS - همزمان با نخستین سالگرد راه اندازی شبکه تلفن همراه ایرانسل، جلسه رسمی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با حضور مدیرعامل و مدیران ایرانسل به ریاست مهندس سید حسین هاشمی تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی ایرانسل، در این جلسه مهندس علیرضا قلمبر دزفولی –مدیرعامل ایرانسل- با ارائه گزارش مبسوطی آخرین وضعیت و عملکرد یکساله پروژه ملی ایرانسل را به استحضار اعضای کمیسیون رساند.

در ادامه با توجه به نقش این کمیسیون در بررسی و تصویب قانون خاص ایرانسل در مجلس شورای اسلامی و همچنین پیگیری، نظارت و پشتیبانی مستمر این کمیسیون از وضعیت و عملکرد این شبکه، اعضای کمیسیون ضمن تقدیر و اظهار رضایت از توسعه پرشتاب و تحقق فراتر از برنامه کلیه اهداف نقطه نظرات و پیشنهادات اصلاحی خود را بیان داشتند.
در این جلسه مهندس سید حسین هاشمی –رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس- ضمن اشاره به فضای خصوصی سازی در کشور و تصویب قانون اجرایی اصل 44 توسط مجلس شورای اسلامی و اراده کلیه مسئولان کشور در اجرا و توسعه خصوصی سازی، موفقیت چشمگیر این پروژه ملی را که کمیسیون صنایع در تحقق آن نقش اساسی ایفا کرده را الگویی مناسب برای سایر پروژه ها در کلیه حوزه های مورد نیاز کشور دانست.
سایر اعضای کمیسیون هم ضمن ابراز خرسندی از عملکرد یکساله ایرانسل بر لزوم حمایت از ایرانسل از طریق مواردی نظیر تعلق مشوق های مالیاتی به ایرانسل با توجه به کاهش فوق العاده قیمت سیم کارت و تعرفه های خدماتی بر اساس قانون اجرایی اصل 44 تاکید کردند.

نمایشگاهی که موثر می‌ماند؟

ICTPRESS - محمد فواد رحمان سرشت - وقتی با دکتر قوام شهیدی از الکامپ و تله‌کام یعنی دو نمایشگاه تخصصی IT و CT یا به عبارتی ICT کشور گفت‌وگو می‌کردم نکاتی کلیدی به نظرم آمد که از وی پرسیدم.
سوال من پیرامون مسئله مهم برپایی نمایشگاه‌های تخصصی آن هم در حوزه پر اهمیت ICT به طور همزمان و از آن مهم‌تر ذکر شاخص‌های متولی برگزاری بر ماندگاری آثار دو نمایشگاه مطرح شد.
قوام شهیدی در پاسخ به این سوال با اشاره به مبحث بسیار مهم بسترسازی مناسب برای مقوله ICT در کشور به تفصیل و تاکید گفت که اکنون زیرساختار تقریبا مناسبی در حوزه ارتباطات برای ICT و رشد آن فراهم است.
اکنون بطور نسبی در کشور ایران با وضعیت نسبتا مطلوبی در رشد ضرایب نفوذ عناصر تکنولوژی مواجه هستیم که در صورت توجه بیشتر مسئولان امر و یکپارچگی در حرکت به سمت تعالی هرچه بیشتر و توسعه زیرساختی می توان مسئله رشد و تجلی نمودار صعودی ICT را بیش از پیش به نظاره نشست.
در کنار این موارد برگزاری همزمان دو نمایشگاه تخصصی IT و CT ضمن جذب بیشتر مخاطبان این دو حوزه و کمک به رشد همگام و همزمان این دو عنصر ،در نهایت ما را به ظرفیت‌سازی قابل قبولی برای پذیرایی از مخاطبان شیفته نمایشگاه‌های اشاره شده نائل و از سویی تفکر عالمانه مسئولان امر در حیطه برگزاری نمایشگاه ICT در وزارت متولی را مشهود و به مرحله اجرای آرمانی آن نزدیک می‌سازد.
شهیدی حضور قابل قبول مستعدان و مدعیان صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات را در نمایشگاه این دوره آن هم در وسیع‌ترین شکل در ارائه دستاوردها و توانمندی‌های موجود و نمایش آن لازمه ایجاد فضای مناسب تعامل و تبادل اندیشه ها و تجارب دانست که در سایه آن ضمن بازشناسی فعالان این عرصه درنظر تولید کنندگان، با همکاری و همیاری و عقد قرار داد‌های آتی فیمابین، چرخه تولید داخلی کشور بیش از گذشته رونق یافته ،ضمن شکوفایی عرصه کارآفرینی در انواع سنتی و دیجیتالی ، زمینه توسعه و رشد اقتصادی پایدار فراهم و از خروج ارز جلوگیری می‌شود و آرمان خودکفایی ملی و تحقق شعار زیبای تولید ملی و توسعه صادرات ممکن خواهد شد.
از طرفی هم برپایی نمایشگاه‌های تخصصی در شکل بین‌المللی ،بستر لازم برای سرمایه گذاری خارجی در کشور را آماده و زمینه مقایسه کمی و کیفی محصولات داخلی و خارجی را در شرایط فعلی جهان، فراهم می سازد.
این مهم ارتقاء روزافزون سطح کیفی محصولات داخلی در چرخه تولید ملی را باعث شده و ضمن کمک به توسعه و نیز رشد اقتصاد غیرنفتی، خروجی تولید شده داخلی را به استاندارد‌های قابل قبول جهانی نزدیک می‌سازد.
اما در این میان و پس از ذکر روایتی از مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، مبتنی بر نگاهی به برگزاری دو نمایشگاه الکامپ و تله‌کام امسال می‌توان به نکاتی چند دست یافت.
چند روزی است که از بزرگ‌ترین اتفاق ICT ایران می‌گذرد و شاید اذهان کارشناسان، تولید کنندگان، فعالان بازار فروش، اساتید دانشگاهی و دانشجویان، اهل قلم حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و بازدیدکنندگان علاقه‌مند هنوز در حال و هوای آن است.
این رویداد عظیم از چهره هشتمین تله‌کام و سیزدهمین الکامپ پرده برداری کرد و آخرین دستاورد‌های این صنایع را بهمراه توانمندی‌های مدعیانش به معرض دید و نقد عموم بازدیدکنندگان حقیقی و مجازی آن گذاشت.
استقبال از نمایشگاه ها و یا به عبارتی نمایشگاه زایدالوصف بود که حتی برخلاف سایر نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی، بازدیدکنندگان بیش از پرداختن به فرعیات از جمله خوردن، آشامیدن و تفریح در محیط نمایشگاه به فرصت طلبی خاصی برای دقت و کنکاش در تازه‌های به ارمغان آورده غرفه‌داران این دوره پرداختند.
مثل همیشه راه‌های ورودی و منتهی به نمایشگاه بین‌المللی تهران مملو از جمعیتی بود که خواسته یا ناخواسته در مسیر نمایشگاه واقع گشتند تا به مقصد خود رسیده و یا پس از ورود به نمایشگاه شاهد آخرین دستاورد‌های ارائه شده در آن باشند.
چهار روز نمایشگاه به همراه برگزاری کارگاه‌های تخصصی آموزشی جنبی آن خصوصا در بخش تله‌کام، اطلاع‌رسانی مناسب از نمایشگاه، هوای مطبوع پائیزی، در مجموع فضای نسبتا مناسبی را فراهم کرد.
برگزاری نمایشگاه‌های ICT اخیر با توجه به اینکه اندک زمانی از برگزاری بزرگ‌ترین رویداد مخابراتی فناوری خاورمیانه موسوم به جیتکس می‌گذرد، فرصت را برای مقایسه این دو از سوی اهل فن، قلم و اندیشه در این حوزه مغتنم ساخت.
حضور مسئولان دولتی و دولت در قالب غرفه داران و بازدیدکنندگان نمایشگاه و فراهم آمدن فضای تعامل میان اصحاب رسانه و مسئولان، عرضه توانمندی‌های داخلی در عرصه ICT در حد نسبتا مطلوب، استقبال قابل توجه مردم مجموعا توانست زمینه را برای ماندگاری و ثبات هرچه بیشتر نمایشگاه ICT ایران، حضور قدرتمند آن در سطح منطقه همپای رقبا، ظهور توانمندی‌ها و پتانسیل‌های ناشناخته و کم شناخته، رشد و تعالی فعالان عرصه IT و CT ، فرهنگ سازی ICT در میان آحاد جامعه ، تجلی نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و رشد صنعت ICT در کشور، پیدایش و تحقق فراگیر جامعه اطلاعاتی ایران، تاثیرگذاری نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی آموزشی آتی در کشور و پرداختن به مسئله مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تحقق اهداف کشورمان، مساعد کرده و فراهم سازد.
اکنون، کارشناسان و صاحب نظران ،ماندگاری موثر این رویداد بزرگ ایرانی را به نقد و بحث نشسته‌اند.
آیا پس از برگزاری نمایشگاه‌ها و از این قبیل در حوزه‌های تخصصی مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات، نگاه جدی و حرکتی شایان توجه برای پیگیری و تعالی این صنایع در کشور از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران با همکاری بخش خصوصی، صورت خواهد پذیرفت؟

دو پورتال ملی در یک اقلیم!

ICTPRESS - ایتنا - موضوعی که قاعدتا باید از سوی دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات به عنوان فردی که مدعی راهبری IT کشور است، پرسید که با چه هزینه و هدفی دست به چنین موازی‌کاری زده است. بنابر اظهارات خود ایشان 200 هزار نفر ساعت کار کارشناسی صرف سایت Iran.ir شده است که با توجه به میانگین باید نهادهای نظارتی مبلغ موردنظر را محاسبه کنند.
دو پورتال ملی در یک اقلیم!
علی شمیرانی -  روزی که نخستین و ظاهرا آخرین دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات از 200 هزار نفر ساعت کار کارشناسی برای راه‌اندازی پورتال خدمات الکترونیکی ایران در آدرس www.Iran.ir خبر داد، همگان منتظر مشاهده یک سایت در سطح یک پورتال به معنای واقعی کلمه بودند.
به هر ترتیب سایت معاون فناوری اطلاعات ایران بالا آمد و با واکنش‌های متعددی در سطح جامعه مواجه شد؛ برخی آن را یک سایت مملو از تعدادی لینک دانسته و آن را لینکستان نامیدند و برخی نیز آن را یک 118 اینترنتی خواندند.
به هر تقدیر مهندس ریاضی که علاقه وافری به افزودن لغت «ملی» به طرح‌های خود دارد از راه‌اندازی سایت یادشده دفاع کرده و گویی آن را از نقاط قوت در پرونده عملکرد خویش تلقی کرد. اما چندی بعد اتفاق جالبی افتاد و مشخص شد، چیزی مشابه سایت آقای دبیر آن هم درست یک‌سال قبل‌تر و مهم‌تر آنکه در دل سازمانی وابسته به ریاست‌جمهوری راه‌اندازی شده است.
این سایت با عنوان پورتال ملی در آدرس www.Iranmardom.ir اواخر سال گذشته به بهره‌برداری رسید و جالب آنکه زیرنظر معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری (سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق) اداره می‌شود.
شاید تنها مشکل «ایران مردم» که یک‌سال قبل از سایت آقای دبیر راه‌اندازی شد، این بوده که ایشان چندان سعی نکردند موضوع را رسانه‌ای کنند. بازگردیم به اصل مقصود این نوشتار اینکه اصولا در هر دوی این سایت‌ها بنا بر اظهارات کارشناسان و استانداردهای جهانی واژه «پورتال» (درگاه) اطلاق می‌شود یا نه باشد برای بعد.
اما در اینجا موضوعی که قاعدتا باید از سوی دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات به عنوان فردی که مدعی راهبری IT کشور است، پرسید که با چه هزینه و هدفی دست به چنین موازی‌کاری زده است. بنابر اظهارات خود ایشان 200 هزار نفر ساعت کار کارشناسی صرف سایت Iran.ir شده است که با توجه به میانگین باید نهادهای نظارتی مبلغ موردنظر را محاسبه کنند.
نکته دیگر آنکه ما این همه گفته، شنیده و خوانده‌ایم که درخصوص طرح‌های ICT موازی‌کاری‌های زیادی در کشور انجام شده و می‌شود. (که همه از نبود طرح جامع ICT است که باید توسط شورای‌عالی IT تدوین می‌شد)
حتی شنیده شد که قرار است پایگاهی در کشور آن هم توسط خود شورای‌عالی فناوری اطلاعات راه‌اندازی شود که در آن اطلاعات پروژه‌های ICT دستگاه‌ها گردآوری تا از موازی‌کاری‌های احتمالی جلوگیری شود.
همه موارد یادشده به یک طرف، جالب آنکه این موازی‌کاری در راه‌اندازی سایت www.Iran.ir از سوی خود شورای‌عالی فناوری اطلاعات انجام می‌شود. نهادی که طبعا باید خود مانع موازی‌کاری‌ها باشد و بر اقدامات انجام شده در کشور (لااقل در حوزه ICT) اشراف داشته باشد، خود عامل موازی‌کاری می‌شود.
اگرچه هنوز هم معلوم نیست شاید از این دست سایت‌ها بازهم داشته باشیم و بعد از شناسایی اسامی آنها اعلام شود. در نهایت آنکه وقتی دبیر شورای‌عالی IT چنین می‌کند، آیا دیگر حرجی بر فلان دستگاه در فلان استان دور افتاده وارد است که چرا چنین کردی. چنان به راستی در مواردی از این دست چه باید کرد و چه کسی پاسخگوست؟

ارسال لایحه‌ نظام فناوری اطلاعات کشور به هیئت‌دولت

ICTPRESS  - دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات بحث ایجاد نظام فناوری اطلاعات کشور را یکی از کمبودهای موجود در حوزه‌ ICT دانست و گفت: لایحه‌ این نظام تنظیم و برای هیئت‌دولت ارسال شده است.
عبدالمجید ریاضی معاون فناوری اطلاعات وزیر ICT با بیان این مطلب و با اشاره به بحث بودجه‌ فناوری اطلاعات در یک نشست خبری اظهار کرد: عوامل مختلفی زمینه‌ساز بودجه‌ فناوری اطلاعات هستند که یکی از آن موارد سند فرابخشی توسعه‌ ICT است که در سال 84 با همکاری وزارت ارتباطات و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تدوین و در آن شاخص‌های توسعه در این حوزه مشخص شد همچنین بودجه‌ لازم برای آن پیش‌بینی شده است که میزان اعتبار مورد نیاز به چه میزان است و موضوع دیگر بحث مصوبات هیئت دولت است.
وی پروژه‌های شورای عالی فناوری اطلاعات که به تصویب رسیده را از دیگر موارد برشمرد و گفت: یکی دیگر از موارد مصوبه هیئت‌دولت ملزم کردن دستگاه‌ها به ارائه‌ پنج خدمت الکترونیکی در طی هر سال است و همه‌ این‌ موارد مستلزم تامین اعتبار است که این موضوعات را دسته‌بندی کرده و در قالب پنج طرح به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اعلام کردیم.
ریاضی پروژه‌ الگوی دولت الکترونیکی در کرمان، پورتال خدمات الکترونیکی دولت، زیرساخت‌های دولت الکترونیکی، کارت هوشمند ملی و توسعه‌ عرضه یا فروش کالا توسط اصناف به صورت الکترونیکی را به عنوان پنج طرح پیشنهادی ذکر کرد و گفت: رقم پیشنهادی ما برای این طرح‌ها برای پنج سال در حدود 1800 میلیارد تومان است.
او همچنین درباره‌ بحث پورتال ملی که ایجاد آن به وزارت ICT تکلیف شده بود و در حال حاضر در حال فعالیت است، با اشاره به این که داشتن ایمیل برای کارشناسان و مدیران دولتی در این پورتال امکانپذیر است و در پاسخ به این سوال که چرا مردم عادی نمی‌توانند از این سرویس استفاده کنند، گفت: این موضوع مغایر با سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی است زیرا بخش خصوصی باید در این زمینه فعالیت کند و ما به عنوان یک دستگاه دولتی نمی‌توانیم این کار را برای مردم انجام داده و از آنها پول دریافت کنیم.
معاون وزیر ارتباطات بحث فرهنگ‌سازی را از مباحث جدی در توسعه‌ استفاده از ICT دانست و گفت: فرهنگ استفاده از IT در سطح ملی باید به گونه‌ای توسعه یابد که مردم مشابه سایر تکنولوژی‌هایی که در اختیار دارند، از فناوری اطلاعات هم به نحو مطلوبی استفاده کنند زیرا آن طور که باید و شاید هنوز استفاده‌ مطلوبی از آن نمی‌شود اما اگر این فرهنگ‌سازی اتفاق بیفتد قطعا کاربردهای وسیعی در این زمینه خواهیم داشت و ماحصل آن رسیدن به رفاه اجتماعی و افزایش کیفیت زندگی است.
دبیر شورای عالی IT در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: یکی از راهبردهایی که می‌تواند توسعه‌ فرهنگ کاربرد فناوری اطلاعات را شکل دهد، بحث نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی و همچنین برگزاری همایش‌های علمی، تخصصی و عمومی است؛ یکی از راهبردهای ما در این زمینه همکاری نزدیک با سازمان صدا وسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش است که در این زمینه نیز توافقاتی با صداوسیما انجام داده‌ایم و راهبرد دیگر مدیریت مناسب بر رسانه‌ها و بحث دیگر استفاده از سایت‌های اینترنتی است.
وی تهیه و تدوین کتاب‌های علمی و کاربردی را از دیگر موارد بر شمرد و گفت: کتاب‌هایی که تدوین می‌شود عملا کتاب‌های اجرایی است زیرا به دنبال چاپ هر کتابی نبوده‌ایم همچنین در زمینه‌ ارتقاء مهارت 10 میلیون دانش‌آموز، طرحی تدوین شده بود که منتظر اجرایی شدن آن هستیم.
ریاضی در ادامه با بیان این که 567 مدرسه را در تهران به عنوان نمونه و با هزینه‌ وزارت ‌ICT به شبکه‌ ملی اینترنت وصل کردیم یادآور شد: در سطح کشور حدود سه هزار مدرسه وصل شدند همچنین یک الگوی اتصال 50 هزار مدرسه نیز تهیه و تدوین شده و شش میلیارد ریال برای تقویت داده شبکه‌ رشد اختصاص داده‌ایم.
دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات تصریح کرد: یکی دیگر از راهبردها برگزاری نمایشگاه‌های سالیانه است که چهار نمایشگاه را در مقیاس ملی پیش‌بینی کرده بودیم و در نظر داریم با کمک دیگر دستگاه‌ها کار را به گونه‌ای هماهنگ کنیم که این نمایشگاه‌ها برگزار شوند که دو نمایشگاه شکل گرفته و امیدواریم دو نمایشگاه دیگر برگزار شوند تا هر سه ماه یک بار یک نمایشگاه داشته باشیم.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: یکی از این نمایشگاه‌ها که با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت‌ماه برگزار شد، جشنواره‌ ملی رسانه‌های دیجیتالی و نرم‌افزارهای چندرسانه‌یی بود که به خوبی برگزار شد و نمایشگاه دولت الکترونیک و امنیت فضای تبادل اطلاعات از دیگر نمایشگاه‌ها است و بحث سوم نمایشگاه الکامپ و جشنواره‌ علمی فناوری اطلاعات و ارتباطات است که به عنوان یک ایده مطرح شده و صحبت‌های اولیه آن انجام شده است و چیزی مشابه جشنواره‌ خوارزمی با موضوع ICT است.
دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات همایش شهر الکترونیکی و کارت هوشمند را از دیگر موارد برشمرد و اظهار امیدواری کرد که در بهمن ماه برگزار شوند. وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه الکامپ سیزدهم گفت: از نقاط قوت الکامپ دوازدهم برگزاری نشست‌های تخصصی جنبی بود و نامناسب بودن زمان برگزاری آن، شرکت غیرفعال بخش دولتی و برگزاری جداگانه دو نمایشگاه الکامپ و تلکام از دیگر نقاط ضعف بود اما در الکامپ سیزدهم این دو نمایشگاه با هم برگزار شد؛ همچنین نام‌نویسی بر خط ثبت‌نام‌کنندگان از دیگر موارد مثبت آن بود و 11 نشست تخصصی با همت جهاد دانشگاهی برگزار شد و زمان مناسب برگزاری آن، حضور شرکت‌های فعال در حوزه‌ امنیت اطلاعات از دیگر موارد مثبت آن به شمار می‌رود.
او افزود: البته این نمایشگاه علی‌رغم نقاط مثبت دارای ضعف‌هایی نیز بود و آن نبود مکان مناسب برای حضور دانش‌آموزان و دانشجویان برای ارائه دستاوردهای خود، نبود بانک‌ها به جز بانک ملی و نبود روز تعطیلی در ایام برگزاری نمایشگاه بود.
ریاضی بحث ایجاد نظام فن‌اوری اطلاعات کشور را یکی از کمبودهای موجود در حوزه‌ ICT دانست و تصریح کرد: لایحه‌ این نظام تنظیم و برای هیئت‌دولت ارسال شده است که یک مرحله‌ آن در کمیسیون زیربنایی هیئت‌دولت بررسی شده و با شریطی تصویب شده است همچنین چهار رویکرد برای آن اعلام کرده و گفتند در این قالب وارد کارگروهی شود.
معاون وزیر ICT افزود: یکی از رویکردها این بود که در نظام مذکور به تشیکلات دولتی آن اضافه نشود و کاملا غیردولتی باشد و با نظام‌های موجود مهندسی تداخل نداشته باشد؛ این کارگروه تشکیل شده و دو جلسه نیز برگزار شده و در نهایت این لایحه از 62 ماده به 42 ماده تبدیل شده است همچنین تمام موارد آن صد در صد خصوصی شده است و صورت‌جلسات مجددا برای هیات دولت ارسال شده تا مسیر قانونی خود را طی کند. وی درباره‌ تداخل این نظام با سازمان نظام صنفی رایانه‌یی گفت: باید به این موضوع توجه داشت که این لایحه به نظام مهندسی اشاره دارد و با سازمان متفاوت است.

دانش‌آموزان اولین دبستان دیجیتالی کشور از راه دور زبان می‌آموزند

ICTPRESS - ارتباط از راه دور با معلمان برخی کشورهای انگلیسی‌زبان برای تدریس درس زبان دانش‌آموزان در اولین پیش‌دبستان و دبستان دیجیتالی مبتنی بر IT کشور از هفته‌ آینده برقرار می‌شود.
مهندس پیمان سلطانی موسس اولین پیش‌دبستان و دبستان دیجیتالی مبتنی بر IT در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این خبر اظهار کرد: با پشتیبانی شرکت‌های ISP برای اختصاص IP استاتیک برقراری تله‌کنفرانس با مدرسان انگلیسی زبان برقرار شده و قرار است از این پس دانش‌آموزان این دبستان از این طریق آموزش زبان ببینند.
سلطانی اظهار کرد: در هر روز از هفته به دانش‌آموزان این مدرسه آموزش زبان داده می‌شود؛ موضوع زبان یکی از روزهای هفته درباره‌ داستان و قصه‌گویی به زبان انگلیسی بوده و قرار است از این پس این کلاس توسط مدرسان و از طریق تله‌کنفرانس ارائه شود.

گزارشی از اتمام نمایشگاه های الکامپ و تلکام

ICTPRESS - ایتنا - سیزدهمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک(الکامپ) و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات، ارتباطات و تکنولوژی اطلاع‌رسانی(تله‌کام)، عصر روزچهارشنبه نهم آبان‌ماه و با استقبال خوب بازدیدکنندگان به کار خود پایان داد.
به گزارش ایسنا، ‌نمایشگاه الکامپ سیزدهم به اعتقاد برخی غرفه‌داران و کارشناسان به دلیل عواملی مانند تبلیغات، خبررسانی موثر و افزایش فضای اشغال شده و حضور تعداد بیشتر شرکت‌ها و برندهای معتبر نسبت به سال‌های گذشته با استقبال بیشتر علاقه‌مندان، متخصصان و بازدیدکنندگان عادی مواجه شد.
طبق اظهارات برخی بازدیدکنندگان محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری جدیدی در نمایشگاه الکامپ ارایه شده بود که از آن جمله می‌توان به اولین نرم‌افزار ERP تحت شبکه و وب، نرم‌افزار حسابداری صنعتی و کوچک‌ترین پنل رایانه‌یی جهان اشاره کرد.
در سالن دولت الکترونیک به عنوان یکی از بخش‌های نمایشگاه الکامپ، وزارت بازرگانی نسبت به ارایه آخرین دست‌آوردهای خود در حوزه گواهی دیجیتال، سامانه‌های اطلاعاتی و استانداردهای تجارت الکترونیکی اقدام کرده بود و می‌توان از این غرفه به عنوان مهم‌ترین بخش از این سالن یاد کرد.
بنابر این گزارش : تفکیک سالن‌ها بر اساس موضوعات یکی از پیشنهادات شرکت‌کنندگان و غرفه‌داران در این نمایشگاه بود اما این موضوع به گفته کارشناسان مشکلاتی را در پی دارد چراکه برخی شرکت‌ها همزمان چند محصول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را در نمایشگاه‌ها ارائه می‌دهند که تفکیکشان مشکل‌ساز شده و برخی شرکت‌ها با این موضوع مخالفت داشته و می‌خواستند محصولات خود را همزمان در یک غرفه به نمایش بگذارند.
برخی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه نیز شلوغی نمایشگاه را از مواردی عنوان کردند که باعث مشکلاتی شده تا نتوانند با دیگر شرکت‌ها مذاکره کنند و یا پاسخگوی تمام سوالات بازدیدکنندگان باشند.
تعدادی از غرفه‌داران نیز فروش بلیت برای بازدید از این نمایشگاه را معیاری دانستند که می‌تواند در جذب مخاطب متخصص راهگشا باشد.
مدیر یکی از شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه معتقد بود: بازار IT ایران از بزرگ‌ترین بازارها در خاورمیانه است و الکامپ امسال نسبت به نمایشگاه سال‌های قبل برای شرکت‌ها بسیار موفقیت‌آمیزتر بوده و بازدیدکنندگان بسیار زیادی به نسبت سال‌های پیش از نمایشگاه بازدید کردند.
طبق اعلام سندیکای تولیدکنندگان فناوری اطلاعات، در طول سه روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی الکامپ بیش از 70 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند که این آمار شمار بازدیدکنندگان از نمایشگاه را از روز یکشنبه، ششم آبان‌ماه تا پایان روز سه‌شنبه، هشتم آبانماه در بر می‌گیرد.
همچنین همایش بررسی بازی‌های رایانه‌یی داخلی و خارجی در حاشیه این نمایشگاه برگزار شد که بی‌طرف - رییس بنیاد بازی‌های رایانه‌یی ایران در این همایش اظهار کرد: استقبال از بازی‌های رایانه‌یی خارجی در کشور نسبت به بازی‌های داخلی بیشتر است و به دلیل جذابیت و سرگرمی بازی‌های خارجی کاربران ترجیح می‌دهند از این نوع بازی‌ها استفاده کنند.
وی در بخشی از سخنان خود گفت: تعدد متولیان بازی‌های رایانه‌یی در کشور زیاد است و بنیاد بازی‌های رایانه‌یی سعی در متمرکز کردن بخش‌های ذی‌ربط در این زمینه دارد و باید سعی در بازی‌های جذاب و منطبق با ارزش‌های ملی و دینی درکشور داشته باشیم.
اما تعداد شرکت‌های حضور یافته در الکامپ 2007 ، 457 شرکت شامل 399 شرکت داخلی و 58 شرکت خارجی اعلام شد و به گفته سیدحمید قوام شهیدی - رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها - تعداد شرکت‌های خارجی و حاضر در این نمایشگاه در مقایسه با دوره‌های قبلی بی‌سابقه بوده و این نشان دهنده‌ی افزایش اعتبار بین‌المللی این نمایشگاه است.
هشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات، ارتباطات و تکنولوژی اطلاع رسانی، (ایران تلکام 2007) نیز همزمان با این نمایشگاه و با حضور 122 شرکت داخلی و 40 شرکت خارجی از 17 کشور خارجی برگزار شد.
برگزاری همزمان دو نمایشگاه الکامپ و تلکام که با حضور وزیر ارتباطات و فنوری اطلاعات افتتاح شدند، نکته‌ای بود که بنا بر اظهارات مسئولان مربوطه رونق هرچه بیشتر نمایشگاه حوزه‌ی ICT را به دنبال خواهد داشت زیرا حدود 70 درصد بازدیدکنندگان نمایشگاه الکامپ و تلکام مشترک هستند و این موضوع باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه بازدیدکنندگان شده و زمینه حضور کلیه شرکت‌های کوچک و بزرگ را در حوزه ICT فراهم می‌کند.
غرفه‌های نمایشگاه تله‌کام هم با استقبال مواجه بودند، حضور شرکت‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌ویژه شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) و دیگر اپراتورهای تلفن همراه شامل ایرانسل و تالیا که مخاطبان زیادی در سطح جامعه دارند، دلیلی برای این مساله بود.
به عنوان مثال شرکت ارتباطات سیار در غرفه خود نسبت به ثبت‌نام سیم‌کارت‌های دایمی اقدام می‌کرد و امکانی فراهم شده بود که متقاضی با پرداخت الکترونیکی مبلغ مورد نیاز برای سیم‌کارت از طریق پرداخت الکترونیکی و با تکمیل فرم ثبت‌نام، سیم‌کارت خود را همان‌جا تحویل بگیرد.
این شرکت همچنین نام کاربری و کلمه عبور برای استفاده از خدمات اینترنتی همراه اول را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌داد که مشترکان می‌توانند با استفاده از آن‌ از سرویس‌های اینترنتی این شرکت استفاده کنند.
غرفه شرکت ایرانسل هم با استقبال مواجه بود؛ ارایه سرویس شارژ الکترونیکی سیم‌کارت برای مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری این اپراتور و شارژ دو هزار تومانی سیم‌کارت آن‌ها، قرعه‌کشی برای ارایه یک گوشی تلفن همراه از میان بازدیدکنندگانی که فرم‌های مربوطه را تکمیل کرده بودند و معرفی سرویس‌های GPRS از جمله مواردی بود که باعث توجه بازدیدکنندگان به این غرفه شد.
اما اکثر بازدیدکنندگان زمان چهار روز را برای چنین نمایشگاهی کم دانسته و خواستار آن بودند که این موضوع در سال‌های آینده بررسی شده و زمان نمایشگاه افزایش یابد.
با تمام این اوصاف نمایشگاه‌های الکامپ و تلکام با وجود اظهارنظرهای کارشناسی مختلف، مشکلات، نقاط مثبت و منفی در ساعت 18 امروز به کار خود پایان دادند.

ضرورت حمایت و بسترسازی مناسب دولت برای رشد صنعت مخابرات

ICTPRESS - وجود سیاست‌های حمایتی و بسترسازی برای رشد صنعت مخابرات کشور از سوی دولت و مدیران از ضروریات است.
کمال محامدپور معاون آموزش ،پژوهش و امور بین الملل وزارت ICT در گفت و گو با ستاد خبری ایران تله‌کام 2007 با بیان مطلب فوق و اشاره به نقش و تأثیر برگزاری مداوم نمایشگاه تله کام در رشد و توسعه صنعت مخابرات و ارتباطات کشور گفت : اصولا هدف از برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها دو چیز است: یکی ارائه توانمندیهای فنی- علمی و ظرفیت های موجود کشور در صنعت و دیگری جلب حمایت دستگاههای خصوصی ودولتی در بکارگیری تولیدات داخلی.
وی ادامه داد: برای این منظور باید برگزارکنندگان نمایشگاهها با برنامه ریزی مناسب و هدفدار کردن آن، پیام رسانی لازم را انجام دهند و سعی کنند فارغ از جنجال های تبلیغاتی، توان واقعی کشور را در صنعت به منصه ظهور رسانند.
او تاکید کرد: وجود و برگزاری نمایشگاه‌ها امری ضروری است مشروط برآنکه از نظر محتوایی و روش ارائه برای بازدید کنندگان مفید و مؤثر بوده و برای مسئولان، تصمیم گیران و مدیران ،اطلاعات مفیدی را در برداشته باشد؛ خصوصاً در بازار رقابت تولیدات صنعتی داخلی ؛ اصالت تولیدات داخلی، مسئله قیمت و کیفیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید به حد کافی مراجعین را قانع کند.
رئیس مرکز تحقیقات مخابرات ایران همچنین در خصوص جایگاه صنعت مخابرات کشور در سطح منطقه تصریح کرد: توان علمی و فنی کارشناسان صنعت مخابرات ایران در حد قابل قبولی است ،لیکن تا چه اندازه این توان جنبه عملی پیدا کرده و در محصولات تولید شده، خود را نشان می دهد محل تأمل است.
محامدپور افزود: بدیهی است کیفت تولیدات صنعت مخابرات و موضوع رقابتی بودن تولیدات به عوامل متعددی بستگی دارد که از مهمترین آنها بسته شدن حلقه و چرخه تحقیق، تولید و بازار است ؛ بخشی از آن به عهده تولید کنندگان و صنعتگران است و بخش مهم دیگر وجود سیاست¬های حمایتی و بسترسازی برای رشد صنعت توسط دولت و مدیران است. بدیهی است که حمایت دولت وقتی می تواند جنبه عملی به خود بگیرد که حداقل ،کیفیت تولیدات در حد معقول و مناسبی باشد و از این منظر بتواند توجیه لازم برای حمایت مالی در مقابل تولیدات خارجی با قیمت پائین‌تر را به وجود آورد. بهرحال کیفیت تولیدات و توانمندی واقعی ،مقدمه ای ضروری است که حمایت مالی دولت را به دنبال دارد.
رئیس مرکز تحقیقات مخابرات ایران در ادامه با اشاره به برنامه ویژه این مرکز در نمایشگاه تله کام هشتم گفت: مرکز همزمان با برپایی هشتمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات، ارتباطات و فناوری اطلاع رسانی، علاوه بر ارائه سامانه های مختلفی از طرح ها و پروژه های در دست اقدام ،تعدادی از آخرین دستاوردهای خود را نیز در معرض دید علاقمندان قرار داده است.
وی در تشریح سامانه ها به مواردی چون سامانه شناسایی چهره و تشخیص هویت به کمک تصویربرداری از عنبیه چشم ، سکوی آزمایشی تأیید نمونه سامانه های سوئیچ STNP مبتنی بر سیگنالینگ شماره ٧ ، شبکه ایستگاههای زمینی راه دور ماهواره ای (GEO) برای کاربردهای ICT روستایی ،سامانه هشت کاناله CWDM مناسب برای شبکه های نوری نسل آینده کشور ، نرم افزار جامع مدل سازی انتشار امواج رادیویی در باندهای VHF و UHF و همچنین نرم افزار پرتال استانی، اشاره کرد.
محامدپور افزود: علاوه براین موارد، ٦ کارگاه آموزشی نیز از سوی مرکز تحقیقات مخابرات ایران در موضوعات :مدیریت شبکه‌های مخابراتی، فناوری WiMAX ، پیکربندی شبکه های نسل آینده ، زیست‌سنجی و جایگاه آن در آینده فناوری اطلاعات ، چارچوب‌ها و رویکردهای جدید فراگیری الکترونیکی در سازمانهای یادگیرنده و پردازشگرهای Web، موتورهای جستجوگر و فرا جستجو ،طراحی و پیش بینی شده که در تالار کنفرانس سالن ٣٥ نمایشگاه ارائه می شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بیان دیگر برنامه‌های مرکز تحقیقات مخابرات ایران در نمایشگاه به ارائه محورها و پروژه های تحقیقاتی برون سپاری که مرکز تمایل به مشارکت در انجام آن با دانشگاهها، شرکتهای خصوصی، مراکز تحقیقاتی، پژوهشگران و اعضای هیئت علمی دارد اشاره کرد واظهار داشت: این مراکز میـتوانند درصورت توانمندی با انتخاب محور مورد نظر ، درخواست‌های پژوهشی خود را جهت بررسی به مرکز ارائه کنند.
رئیس مرکز تحقیقات مخابرات ایران خاطرنشان کرد : در ضمن مرکز آمادگی دارد تا نسبت به انتقال دانش فنی حاصل از پروژه¬های خاتمه یافته خود به شرکتهای تولید کننده تجهیزات و یا ارائه دهنده خدمات درحوزه ICT نیز اقدام کند.

تله‌کام هشتم برای ارائه دستاوردهای صنعت مخابرات

ICTPRESS - مدیر عامل اپراتور اول گفت: شرکت‌های مختلف در حوزه مخابرات می توانند در این نمایشگاه آخرین محصو ل‌های خود را ارائه داده و بازدید کنندگان را با دستاوردهای جدیدخود آشنا کنند.
وحید صدوقی مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ایران در گفت‌وگو با ستاد خبری ایران تله‌کام 2007 با اشاره به اینکه نمایشگاه تله‌کام تنها رویدادی است که می‌تواند مجموعه اقدامات سالیانه را به مخاطبان ارایه کند گفت: چنانچه زمان برگزاری نمایشگاه ثابت و جدول هماهنگی سالانه ارائه شودشرکت‌ها و متقاضیان با نظم بیشتر، حضوری فعال در نمایشگاه خواهند داشت.
وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تخصصی را در این نمایشگاه بسیارتاثیرگذار دانست و یادآور شد: شرکت‌های مختلف با حضور در نمایشگاه تله‌‌کام متناسب با روند رشد تکنولوژی حرکت کرده و از فضای آن بهره برداری لازم را خواهند کرد.
وی تاکید کرد: نمایشگاه‌های تله‌کام و الکامپ مهم‌ترین مکان‌ها برای کسب تجربه و تبادل اطلاعات بین شرکت کنندگان محسوب می‌شوند که با توجه به استقبالی که در روز اول صورت گرفت می‌توان به توسعه آن در سال‌های دیگر امیدوار بود.
لازم به ذکر است که بیش از 11 همایش و تعداد زیادی کارگاه‌های آموزشی درسیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ و تله‌کام برگزار خواهد شد.