ICTPRESS - گوش های خورشیدی " پومافون" که برای نخستین بار در کنگره جهانی تلفن همراه بارسلون در ماه فوریه به نمایش در آمد هم اکنون برای فروش در بازار خاورمیانه روانه بازار کشور امارات متحده عربی شده است .
به گزارش ICTPRESS به نقل از " پی سی ورلد "، بسیاری از متخصصان بر این اعتقادند که با توجه به تابش مداوم و سوزان آفتاب در بسیاری کشورهای خاورمیانه ای استفاده از این گوشی بسیار مقرون به صرفه بوده و بنا بر پیش بینی ها این گوشی هوشمند با استقبال شدید کاربران تلفن همراه در این مناطق قرار خواهد گرفت .
گزارش ها حاکی است گوشی هوشمند پومافون دارای امکانات مختلفی از جمله سیستم GPS ، یک نرم افزار پخش چندرسانه ای، دوربین دیجیتال 3.2 مگاپیکسل، کارت حافظه مایکرو اس دی ، امکانات تماس ویدیویی، اینترنت، بلوتوث و شارژر خورشیدی از جمله خصیصه های این گوشی ها هستند .
گفتنی است؛ پیش از ورود به بازار خاورمینه این گوشی های خورشیدی با استقبال خوبی در بازار اروپا مواجه شده اند .
ICTPRESS - دو مخترع نیوزیلندی به تازگی موفق به ساخت پاهای رباتیکی شده اند که برای نخستین باردر جهان می تواند قدرت راه رفتن را به افراد معلول بازگرداند .
به گزارش ICTPRESS به نقل از " گیزمگ"، این پاهای بیونیک توسط یک جوان 23 ساله که از 5 سال قبل پس از یک تصادف سهمگین قدرت راه رفتن خود را کاملا و برای همیشه از دست داده مورد امتحان قرار گرفت .
گزارش ها حاکی است این دو محقق نیوزیلندی پروژه پاهای رباتیک خود را از 7 سال قبل آغاز کرده و برای اجرای آن بیش از 10 میلیون دلار هزینه کرده اند .
طبق گفته سازندگان ، فرد معلول می تواند با این پاهای رباتیک از پله ها بالا برود، بنشیند ، به سمت جلو ،پشت ،راست و چپ حرکت کند .
گفتنی است؛ این پاهای رباتیک هم اکنون با قیمت 150 هزار دلار روانه بازار نیوزیلند شده و از سال آینده نیز وارد بازار جهانی می شود .
ICTPRESS - با ارتقاء نرم افزاری و سخت افزاری سامانه بانکداری اینترنتی(سبا) در بانکهای طرف قرارداد شرکت خدمات انفورماتیک، خرداد ماه سال جاری 6 میلیون و 976 هزارو 526 تراکنش (بانکهای صادرات و ملی)انجام شده که 107 درصد افزایش را نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می دهد.
به گزارش ICTPRESS در خرداد ماه سال گذشته تعداد تراکنش ها 3 میلیون و 368 هزارو 626 بوده که با افزایش قابلیت های این سامانه و فراهم آوردن امکان اتصال اینترنتی به سامانه ساتنا یا همان انتقال وجه بین بانکی در سال گذشته، 68 هزار و 462 تراکنش ساتنایی در خرداد ماه سال جاری ثبت شده است که 477 درصد رشد را نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می دهد.
متقاضیان استفاده از این خدمت پس از دریافت رمز اینترنتی از بانک مورد نظر می توانند از خدماتی چون: دریافت صورتحساب 30 گردش آخر، دریافت صورتحساب دوره ای ، دریافت خلاصه حساب، دریافت مانده حساب ، انتقال وجه بین حسابهای خود شخص، انتقال وجه از حساب شخص به حساب سایرین، تعیین مبلغ چک های صادر شده، پرداخت قبوض همگانی(آب، برق، گاز، تلفن، موبایل، .....)، مدیریت حساب های مقصد، امکان تعریف دستور پرداخت، احراز هویت الکترونیکی کاربران سیستم بانکداری اینترنتی در شعب، انتقال وجه بین بانکی ، پرداخت اقساط تسهیلات ،گزارش آخرین وضعیت تسهیلات، درخواست عضویت در سیستم بانکداری اینترنتی ، درخواست دستگاه رمز یاب جدید و درخواست فعال سازی مجدد کاربران غیر فعال( کاربرانی که به دلیل وارد نمودن رمز اشتباه و یا هر دلیل دیگری کاربری آنها غیر فعال شده) برخوردارشوند.
گفتنی است؛ در حال حاضر تراکنش های انتقال وجه غیر ساتنایی با 367هزار و 112 تراکنش در خرداد ماه سال 89 در جایگاه اول کاربری های این سامانه قرار دارد که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 117 درصد رشد را نشان می دهد. امنیت این سامانه با توجه به تمهیدات اندیشیده شده و در نظر گرفتن گذر واژه یکبار مصرف باعث اطمینان خاطر مشتریان می شود.
لازم به ذکر است؛ در حال حاضر بانکهای صنعت و معدن، توسعه صادرات و دی نیز از این سامانه بهره مند هستند و پیش بینی می شود با برنامه ریزی های پیش رو ظرفیت این سامانه تا 15 برابر افزایش یابد. در حال حاضر سامانه "سبا" از توان پوشش تعداد تراکنش های بیشتری برخوردار است.
ICTPRESS - معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره کاهش 20 درصدی تعرفه اینترنت گفت: کمیسیون این موضوع را با این رویکرد تصویب کرده و شرط گذاشته که اگر اپراتورها میخواهند از این کاهش استفاده کنند باید بتوانند اثبات کنند که این کاهش را برای کاربر نهایی اعمال کردند تا مشمول این کاهش شوند.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS : لطفالله سبوحی، معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان این مطلب گفت: البته ما میدانیم که 40 درصد قیمت تمام شده برای اپراتورها قیمت پهنای باند است و انتظار نداریم 20 درصد عینا برای کاربر نهایی اعمال شود.
وی در ادامه ابراز داشت: تجهیزاتی که از مبادی قانونی وارد میشود، باید پروسه خودرا طی کند و ما برای ورود و خروج تجهیزات رادیویی پروانه صادر کردیم و اگر موردی خلاف مجوز باشد، نظارتهای لازم را انجام میدهیم.
معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به واگذاری 40 درصد سهام مبیننت به همراه اول گفت: این واگذاری به دلیل پروانه شرکت مخابرات ایران نمیتواند صورت بگیرد زیرا شرکت مخابرات نمیتواند براساس قانونی که وجود دارد، سهامی در اپراتورهایی که خدمات مشابه را ارائه میدهند، داشته باشد و درواقع این کار خلاف است.
او ادامه داد: به این دلیل که شرکت مخابرات مجاز به خرید سهام نیست ما این موضوع را رسما به مبیننت اعلام کردیم، بنابراین اگر این موضوع اتفاق بیافتد تخلف محسوب شده و اگر شرکت مخابرات این کار را انجام دهد، مرتکب تخلف شده و مبیننت نیز به دلیل این که به اعلام ما توجهی نداشته، تخلف کرده است.
ICTPRESS - طبق گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی ان دی پی ، نرخ فروش بازیهای ویدئویی در بازار آمریکا طی ماه می سال جاری به 823.5 میلیون دلار رسیده که این رقم 5 درصد پایین تر از 865.7 میلیون دلار فروش این بازار در مدت مشابه سال گذشته بوده است .
به گزارش ICTPRESS : طبق گزارش موسسه تحقیقاتی ان دی پی ،فروش سخت افزارها، نرم افزارها و لوازم جانبی کنسولهای بازی ایکس باکس 360 سهم بیشتری از کل میزان درآمد بازیهای ویدئویی در این ماه داشته است .
گزارش ها حاکی است در این ماه شرکت مایکروسافت 194 هزار و 600 کنسول بازی فروخته و این در حالیست که سونی 154 هزار و 500 کنسول بازی پلی استیشن3 فروخته است .
در میان تمامی شرکت های فعال در حوزه بازیهای رایانه ای شرکت نینتندو ژاپن با فروش بیش از 334 هزار و 700 کنسول بازی در راس پر فروش ترین شرکت ها در آمریکا قرار دارد .
گفتنی است؛ در ماه می صنعت بازیهای ویدئویی گرچه نسبت به ماه می سال گذشته کاهش 5 درصدی داشته اما نسبت به ماه آوریل که این بازار با افول 26 درصدی همراه بود افزایش چشمگیری داشته است .
ICTPRESS - سواد رسانهای (Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن میتوان انواع رسانهها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
به زبان ساده، سواد رسانهای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است تا چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا اینکه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد.
این در حالیست که این روزها کاهش این علم در جامعه ما شکاف عمیقی بین دو نسل ایجاد کرده که باعث شده سواد رسانه ای به میزان قابل توجهی از هوشمندی رسانه ای فاصله بگیرد.
در همین رابطه خسرو سلجوقی ،کارشناس IT در گفت و گو با ICTPRESS معتقد است : سواد رسانه بین دو نسل سنتی و جدید ما، فاصله ای عمیق ایجاد کرده که این تضاد از رشد و به روزرسانی آن جلوگیری می کند.
وی به درگیری دو نسل در این رابطه اشاره کرده و می گوید : نسل اول پدران، مادران ، مدیران و کارشناسان قدیمی هستند که به سختی سواد it در آنها نهادینه می شود و بخش دوم کارشناسان جوان ، نوجوانان و نسل نو هستند که خیلی سریع به سواد it دسترسی پیدا می کنند.
وی معتقد است :این شکاف زمانی عمیق تر می شود که نسل جدید آگاهی استفاده درست و نسل قدیم توانایی سنت شکنی را ندارد.
قبل از هر مسئله ای دراین رابطه باید به مفهوم سواد نیز توجه کرد که مسلما در دوره های مختلف ، با تفسیری متفاوت رو به روست.
محمد علی الستی ، جامعه شناس و مدرس دانشگاه در خصوص مفهوم سواد این گونه می گوید : در گذشته خواندن و نوشتن را سواد می دانستند و کسی که توانایی انجام این کار را داشت مستقل و با سواد بود اما این روزها توانایی کار با کامپیوتر از مهمترین معیارهای سواد است.
وی در گفت و گو با ICTPRESS تاکید می کند : زمانی که سواد رسانه به این حوزه وسیع اطلاعاتی می رسد توانمندی افراد در بهره مندی از رسانه مانع از آسیب رسانی و عوارض خطرناک خواهد شد.
سواد رسانهای میتواند به مخاطبان رسانهها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانهای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد.
به دیگر سخن، سواد رسانهای کمک میکند تا از سفره رسانهها به گونهای هوشمندانه و مفید بهرهمند شد.
در کشور ما در چند سال گذشته رسانه ،هم از بعد سخت افزار "فناوری های نوین" و هم از بعد "میزان استفاده کنندگان و مخاطبان" گسترش چشمگیری داشته و علاقمندی شهروندان ایرانی به رسانه و مظاهر فناوری های جدید ارتباطاتی (ماهواره، اینترنت، موبایل و ...) در دنیا زبانزد خاص و عام شده اما متاسفانه در کنار این بستر ارائه شده سواد رسانه ای شهروندان ارتقا نیافته است.
سواد رسانه ای یعنی مجهز شدن و توانمند شدن مخاطبان به قدرت تجزیه و تحلیل در مواجهه با محتوا و پیام رسانه ای گوناگون.
هدف اصلی سواد رسانه ای این است که مخاطبان به قدرت بیشتری در تفسیر، تعبیر و نقد پیام های رسانه ای دست یابند.
سواد رسانه ای به افراد توانایی می بخشد تا ضمن اینکه متفکرانی منتقد باشند خود نیز به مولدان خلاق پیام ها تبدیل شوند.
الستی در ارایه راهکاری برای رشد سواد رسانه در کشورمان به کشور آلمان اشاره می کند که سالها برای ارتقای سطح سواد رسانه عموم مردمش ، امکانات لازم را در اختیار علاقمندان قرار می داد تا فیلم های مختلفی را بسازند ، به این ترتیب فرد با آگاهی یافتن از این که چگونه میتوان در یک فیلم واقعیتها را واژگون کرد ، در برابر تاثیر رسانه مصونیت پیدا می کرد.
وی معتقد است در ایران نیز باید تلاش شود با ارایه راهکارهای اجرایی فرهنگی ، سواد رسانه ای ارتقاء و قدرت تجزیه و تحلیل در افراد افزایش یابد.
پس به این ترتیب میتوان گفت: محصول نهایی یک رسانه الزاما آینه دنیایی که آنرا پوشش میدهد نیست؛ محصول نهایی یک رسانه ممکن است بخشی از جهان باشد؛ یا شکل تحریف شدهای از جهان باشد و یا حداقل در بازتاب دادن جهان ناموفق مانده باشد.
عمر دانش سواد رسانه ای در جهان حدود30 سال است و بیشتر در کشورهای ژاپن و کانادا مطرح بوده است.
علت عمده برجسته شدن این موضوع در برخی کشورها مصون شدن مخاطبان در مقابل انواع تبلیغات تجاری و گاه خشونت و نیز برخی مضامین مضر دیگر بوده است که به منظور حمایت از مخاطبان این بحث به تدریج جایگاه خود را در محافل علمی جهان گشود.
سلجوقی در این رابطه به ICTPRESS گفت : طبق تحلیلی در سال 1993 که در دانشگاه تربیت مدرس انجام شده ، 3/82 درصد از صفحات اینترنت به تجارت ، 6درصد به علم ، 5/1 درصد به پرنو گرافی و 8/0 درصد به مذهب اختصاص یافته است.
وی تاکید کرد : این درحالیست که نسل جدید ما که به دنبال بهروز کردن سواد رسانه ایست توانایی و آگاهی استفاده از آن حجم 82 درصدی را ندارد.
طبق بررسی ها آمار اندکی به بخش علم و سایر گروه ها نیز به بخش های دیگر نفوذ کرده اند.
مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان نظام مهندسی کشاورزی در ارایه راهکاری در این خصوص گفت : جامعه ما باید در بخش مصرف ، توزیع و تولید محتوا در تجارت الکترونیک که بخش عمده اینترنت را شامل می شود توانمند شود.
وی با اشاره به ساختار نفوذناپذیر ارگان ها و نهادهای دولتی ، افزود : این سازمانها هنوز روش های تجاری سنتی را استفاده می کنند و بافت و ساختار آنها تغییر نکرده ، مسلما این تغییر نیازمند آگاهی جمعی است.
به نظر می رسد هدف اصلی سواد رسانهای به خصوص وقتی درباره رسانههای جمعی حرف میزنیم میتواند سنجش نسبت هر محتوا با عدالت اجتماعی باشد.
به دیگر سخن، هدف اصلی سواد رسانهای میتواند این باشد که بر اساس آن بتوان دید که آیا بین محتوای یک رسانه - به مثابه محصول نهایی - با عدالت اجتماعی رابطهای وجود دارد یا خیر.
به عبارت بهتر، خواننده یا بیننده یا شنونده یک مضمون رسانهای بهتر است رابطه و نسبت محتوای یک رسانه با عدالت را در نظر گرفته و نزدیکی یا دوری محتوای یک رسانه از عدالت را طرف توجه قرار دهد تا همیشه در ارتباط با رسانه به جای تسلیم بودن و یا تسلیم شدن به رابطه یکسویه و انفعالی، رابطهای فعالتر وتعاملیتر داشته باشد.
ICTPRESS - با آنکه بنابر گفته بسیاری منتقدان گوشی های نسل جدید آیفون دارای مشکل سخت افزاری از جمله لکه های زرد رنگ بر روی صفحه نمایش ، طراحی ضعیف آنتن و بدنه ضعیف و شکننده است اما ظرف مدت زمان سه روز 1.7 میلیون از این گوشی ها در بازار به فروش رسیده است .
به گزارش ICTPRESS به نقل از " تی جی دیلی "، این گوشی های نسل جدید در روز 24 ژوئن روانه بازار برخی کشورهای محدود شده و بنابر گفته" استیو جابز " مدیر اجرایی شرکت اپل این گوشی ها موفق ترین محصول در تاریخ فعالیت اپل خواهد بود .
گزارش ها حاکی است هم اکنون این مدل گوشی های آیفون دربازارهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ژاپن به فروش می رسد که البته تقاضای بالای خرید از سوی مشتریان موجب خالی شدن برخی انبارها از این گوشی ها شده است .
بنابر این گزارش، سال گذشته نیز زمانی که اپل گوشی های آیفون 3GS خود را روانه بازار کرده بود موفق به فروش یک میلیون دستگاه گوشی آیفون در مدت زمان سه روز شده بود .
طبق گفته متخصصان اپل ، علاوه بر صفحه نمایش روشنتر گوشی های آیفون 4 دارای بدنه باریکتری بوده و سرعت پردازش آنها بالاتر از مدل های پیشین است .
ICTPRESS - یک کارشناس فناوری اطلاعات گفت: خریدهای الکترونیکی و علاوه بر آن افزایش استفاده از اینترنت برای خدماتی مانند عملیات بانکی، مکاتبه با ادارات و سازمانهای دولتی برای
کسب اطلاعات، پرداخت مالیات، اخذ انواع پروانه ها، سفرها و بسیاری دیگر از فعالیت ها خود موجب کاهش ترافیک میشود.
امیرحسین اکبری یک کارشناس فناوری اطلاعات در گفتوگو با خبرنگارICTPRESS ، با بیان این مطلب ابراز داشت: فناوریهای نوین رفتارهای مردم و نحوه استفاده آن ها را از خدمات تغییر میدهد و این تغییر رفتار و انجام امور از طریق اینترنت خود موجب کاهش تردد مردم به سازمانها و مراکز مورد نیاز برای دریافت خدماتشان می شود.
وی گفت: فناوری اطلاعات و توسعه تکنولوژیهای فناوری تأثیرات مهمی در انجام فعالیتهای روزمره مردم و دریافت خدمات مورد نیاز آنها دارد و زمانی که آن ها می توانند کارهای خود را از طریق اینترنت انجام دهند طبیعی است هزینه و وقت خود را صرف رفتوآمد به سازمان یا مرکز مربوطه نخواهند کرد و این امر در نهایت موجب کاهش رفتوآمد آنها به سازمانهای مختلف و کاهش ترافیک میشود.