پیشنهاد ایران؛ تشکیل اتحادیه رادیو تلویزیونی کشورهای عضو اکو

نخستین روز برگزاری اجلاس کارشناسان فرهنگی کشورهای عضو اکو با بررسی موارد گوناگون و با تصویب پیشنهاداتی در سه محور هنر، صنایع دستی، رسانه‌، ارتباطات، ورزش و توریسم امروز در اسلام‌آباد پاکستان، برگزار شد.

پرویز کرمی، رییس هیات کارشناسی ایران در اجلاس کارشناسان فرهنگی کشورهای عضو اکو، اعلام کرد: پیشنهادات ارایه و مقرر شد، مصوبات آنها فردا برای تصویب نهایی به اجلاس کارشناسان ارشد که مرکب از وزرای فرهنگ کشورهای عضو مطرح شود.

به گفته‌ی وی، در بخش رسانه و ارتباطات به پیشنهاد ایران مصوب شد اتحادیه رادیو تلویزیونی کشورهای عضو اکو تشکیل شود و از این طریق یک کانال تلویزیونی ویژه‌ی اکو راه‌اندازی شود. همچنین مقرر شده است که نخستین اجلاس روسای رادیو تلویزیون‌های کشورهای عضو اکو تیرماه سال جاری در تهران تشکیل جلسه دهد و در این نشست جزییات چگونگی راه‌اندازی این کانال تلویزیونی مورد بررسی قرار بگیرد.

رییس هیات کارشناسی ایران در اجلاس کارشناسان فرهنگی کشورهای عضو اکو خبر داد که از سوی پاکستان، پیشنهاد راه‌اندازی رادیو ویژه کشورهای عضو اکو مطرح شد که مورد تصویب قرار گرفت.

http://isna.ir

طرح شبکه‌ ملی اینترنت تصویب شد

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: طرح "شبکه‌ی ملی اینترنت"، در جلسه روز گذشته هیات دولت مطرح و به تصویب رسید.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد سلیمانی اظهار کرد: هیات دولت به شرکت مخابرات ایران اجازه داد، پنج هزار و 660 میلیارد ریال از محل منابع داخلی خود را طی سه سال جهت ایجاد این شبکه سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته، ‌طراحی شبکه‌ی ملی اینترنت ‌به پایان رسیده و اجزای آن مشخص شده است و با این مصوبه وارد فاز اجرایی این پروژه خواهیم شد.

http://news.parseek.com

تربیت شهروندان الکترونیک ادامه می یابد

مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نه تنها به راه‌اندازی مراکز فناوری اطلاعات اعتقاد دارند بلکه با یک رویکرد جدید درپی تربیت شهروند الکترونیک هستند که اقدامات اولیه این پروژه نیز انجام شده است.

مدیر روابط‌عمومی مرکز فناوری اطلاعات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با تاکید بر این که وعده یک ساله راه‌‏اندازی 85 مرکز IT در شهر تهران در سال 85 به دلیل عدم تامین بودجه به وقوع نپیوست، گفت: قصد داریم در صورت امکان، طرح 85 در 85 را به بخش خصوصی واگذاری کنیم.

رضا شرفی، درگفت‌و گو با ایلنا، عدم تخصیص بودجه را مهم‌‏ترین مشکل در راه‌‏اندازی 85 مرکز فناوری اطلاعات شهر تهران عنوان کرد و یادآورشد: متاسفانه در سال 85 تنها توانستیم 20 مرکز فناوری اطلاعات را راه‌‏اندازی کنیم.

وی، با اشاره به رویکرد جدید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و حرکت به سمت پیاده‌‏سازی اصل 44 قانون اساسی، خاطرنشان کرد: این امکان وجود خواهد داشت تا با یک رویه جدید و با نظارت سازمان، راه‌‏اندازی مراکز IT شهر تهران به بخش خصوصی واگذار شود تا زمینه‌‏های انتفاع بخش خصوصی را در این عرصه فراهم کنیم.

شرفی، ادامه داد: به این ترتیب بخش خصوصی می‌‏تواند در راستای اهداف سازمان وارد این حوزه شود و فعالیت کند. مدیر روابط‌عمومی مرکزIT سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، گفت: در صورتی که این سازمان ساز و کار مالی مناسبی پیدا کند خواهد توانست در مدت زمان کوتاهی ایجاد 85 مرکز IT را در سطح شهر تهران محقق کند و در صورت تخصیص بودجه توانایی راه اندازی بیش از 85 مرکز را نیز خواهد داشت.

شرفی یادآورشد: مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نه تنها به راه‌اندازی مراکز فناوری اطلاعات اعتقاد دارند بلکه با یک رویکرد جدید درپی تربیت شهروند الکترونیک هستند که اقدامات اولیه این پروژه نیز انجام شده است.

وی، فرهنگ سازی در حوزه شهروندی را وظیفه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دانست و گفت: شهرداری تهران نیز به تفکرات مدرن و استفاده از تکنولوژی‌‏های روز دنیا معتقد است.

شرفی همچنین از راه‌‏اندازی پرتال بزرگ شهرداری تهران در سال جاری خبر داد و گفت: با راه‌‏اندازی این سیستم کلیه خدمات شهری به صورت الکترونیکی انجام می‌‏پذیرد.

وی، یادآورشد: با حرکت به سمت تحقق اصل 44 قانون اساسی، فعال‌‏سازی مراکز فناوری اطلاعات و اداره آن با نظارت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به بخش خصوصی سپرده خواهد شد.

http://www.itna.ir

وزارت ارتباطات + وزارت راه و ترابری

ظاهرا طرح ادغام ۲ وزارت خانه راه وترابری و فناوری اطلاعات و ارتباطات در سکوتی محو

دنبال می شود !

برای اولین بار در جهان اسلام:

 

نخستین اجلاس باشگاه متخصصان سرآمدی کشورهای اسلامی برگزار می شود

 

با ابتکار عمل مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی (ICRIC) اززیرمجموعه های سازمان کنفرانس اسلامی ،برای اولین بار در جهان اسلام ، نخستین اجلاس باشگاه متخصصان سرآمدی کشورهای اسلامی اول خرداد ماه در تهران برگزار می شود.

 

به گزارش دبیرخانه باشگاه متخصصان سرآمدی کشورهای اسلامی : این اجلاس با حضور رییس مرکز اطلاعات و تحقیقات اتاق اسلامی ، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ، جمعی از مسئولان و کارشناسان منتخب سرآمدی کشور و اصحاب رسانه ،همزمان با روز بهره وری در محل مرکز ملی مطالعات جهانی شدن برپا می شود.

بنابراین گزارش : دستور نخستین جلسه باشگاه (CLUB   B.E.E.S ) ، تعیین اهداف کلان ، نحوه عضوگیری و تعامل متخصصان سرآمدی 57 کشور عضو این باشگاه در راستای اهداف سازمان کنفرانس اسلامی به منظور افزایش توانمندی های علمی و تبادل نظر ، تجارب فنی و تخصصی اعضاء است .

درادامه پس از تبادل نظرو بررسی های اولیه ، مواضع وبرنامه های اجرایی باشگاه به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

این گزارش می افزاید : تقویت انتقال دانش و فناوری های نوین نرم افزاری و سخت افزاری میان کشورهای اسلامی از جمله دلایل مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی برای ایجاد باشگاه مذکور بشمار می رود.

این مراسم سه شنبه اول خرداد ماه در مرکز ملی مطالعات جهانی شدن واقع در سعادت آباد ، خیابان هجدهم غربی ، شماره 69 برگزار می شود.

 

بزرگترین آزمایشگاه زیردریایی جهان ساخته می شود

 

 

دانشمندان دانشگاه واشنگتن در نظر دارند تا با ساخت بزرگترین آزمایشگاه زیردریایی جهان به کشف رموز نهفته در اعماق اقیانوس ها بپردازند.

صندوق ملی علوم آمریکا بودجه 130 میلیون دلاری این آزمایشگاه را که «نپتون» نام گرفته است، پرداخت خواهد کرد و به گفته مجریان این طرح، درصورتیکه همه چیز طبق برنامه پیش رود، نپتون تا شش سال دیگر مشغول به کار خواهد شد.

جان دیلانی از اقیانوس شناسان دانشگاه واشنگتن و محقق اصلی پروژه نپتون گفت: با استفاده از روبات، حسگر و دوربین هایی که به ابزار آلات فوق العاده پیچیده مجهز شد اند، خواهیم توانست که حضور انسان در سراسر اقیانوس را عملی کنیم.

به گفته وی و تیم همراهش، نپتون می تواند با استفاده از 850 مایل کابل ضمن تحت پوشش درآوردن سراسر اقیانوس، به تصویربرداری ویدئویی زنده از مناطق زیر آبی و تاریک و ارسال آن به دانشمندان بر روی زمین با استفاده از اینترنت بپردازد. این آزمایشگاه در حالی ساخته می شود که گروهی از دانشمندان دانشگاه ویکتوریا نیز بر روی پروژه ای مشابه برای کنکاش در اقیانوس ها کار می کنند.

با این حا گری هارکینز از مهندسان دانشگاه واشنگتن گفت: ساخت این آزمایشگاه ممکن است با چالش های جدی نیز همراه باشد.

بر اساس گزارش اورگان لایو، وی افزود: ما قطعات متعددی برای قرار دادن در سیستم ساخته ایم اما تاکنون با چنین محیطی (اعماق اقیانوس) سر رو کار نداشته ایم، جایی که باید از آنها در عمق 10 هزار فوتی اعماق آب استفاده کنیم.

دانشمندان معتقدند که نپتون درک بهتری از شکل گیری پدیده های طبیعی، از زمین لرزه ها گرفته تا الگوهای جوی به آنها خواهد داد.

http://www.mehrnews.com

ابداع فناوری نوین برای تولید اتانول از برگ و ساقه ذرت

اصلاح ژنتیکی گیاهانی که طی این فرآیند سلولوز آنها تکه تکه می شود، امکان تولید سوخت توده های زیستی و به دنبال آن سوخت های زیستی را فراهم کرده است.

 در این فرآیند جدید محققان به مهندسی ژنتیکی گیاه ذرت پرداخته تا بتوانند با استفاده آنزیم های تولیدی، برگ و ساقه های آن را به وسیله در هم شکستن سلولوز به قند تبدیل کنند. این گیاهان می توانند هزینه تولید اتانول از این روش را کاهش داده و در عین حال به سوخت زیستی تولید شده به این روش در مقایسه با سوخت زیستی تولید شده با استفاده از دانه های ذرت وجهه ای رقابتی تر بخشند. در حال حاضر استفاده از دانه های ذرت منبع اصلی تولید سوخت زیستی اتانول در آمریکاست.

 

منابع سلولوزی تولید اتانول همچون توده های زیستی و گیاهان خاص به شدت مورد توجه محققان قرار گرفته اند زیرا در عین ارزان بودن، فراوان نیز هستند.

اما تبدیل سلولز به عنوان یک کربوهیدرات پیچیده، به قند و سپس مخمر برای تولید اتانول، در مقایسه با تبدیل نشاسته موجود در دانه های ذرت به قند، فرآیندی پرهزینه است. مشکل اساسی آن است که درهم شکستن سلولوزعموما به آنزیم های گران قیمتی نیاز دارد که از میکروب های مهندسی شده ژنتیکی حاصل می شوند.

بر اساس گزارش تکنولوژی ریویو، اما اکنون پروفسور مریام استیکلن در دانشگاه دولتی میشیگان به همراه همکارانش به مهندسی ژنتیکی ذرت پرداخته تا آنزیم مشابهی را تولید کنند که در حقیقت میکروب های یاد شده آن را تولید می کنند.

به گفته وی، سلولوزهای گیاهی می توانند در تولید اتانول بین 30 تا 50 درصد صرفه جویی اعمال کنند.

http://www.mehrnews.com

حافظه‌های "میکرو اس.دی" با حجم 8 گیگابایت

شرکت کره جنوبی سامسونگ نسل جدید حافظه های "MicroSD " خود را با حجم 8 گیگابایت برای استفاده در تلفن های همراه به بازار عرضه کرد.

 اندازه این حافظه 8 گیگا بایتی جدید سامسونگ نسبت به "اس. دی" های کوچکی که در دوربین های عکاسی دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد، کاهش یافته است.

با تولید این محصول جدید 8 گیگابایتی که می تواند دریایی از اطلاعات را درخود ذخیره کند، سامسونگ تبدیل به بزرگترین تولیدکننده حافظه های فلاش در دنیا شده است.

بر اساس پایگاه خبری macitynet ، با استفاده از این حافظه 8 گیگابایتی در تلفن های همراه می توان 2 هزار قطعه موسیقی یا 4 هزار عکس 2 مگابایتی یا 5 فیلم با کیفیت در حد "دی.وی.دی" را ذخیره کرد.

در این حافظه سرعت ورود برای خواندن اطلاعات  16 مگابایت بر ثانیه و برای نوشتن آنها 6 مگا بایت برثانیه است.

http://www.mehrnews.com

اپل "مک بوک" خود را به روز کرد

شرکت اپل به تازگی نسل جدید لپ تاپ های " مک بوک " خود را که مجهز به پردازشگرهای دوهسته ای اینتل است، وارد بازار کرد.

 در شرایطی که چند ماه بیشتر از عرضه نسل اول رایانه های قابل حمل "مک بوک" نمی گذرد، شرکت اپل این لپ تاپ ها را به روز کرده است.

"مک بوک" جدید، مجهز به پردازشگرهای 2 هسته ای اینتل بسیار سریع ، یک گیگابایت حافظه و یک دیسک سخت بزرگتر از تمام مدل های لپ تاپ های اپل است.

این "مک بوک" جدید نیز همانند مدل قبلی، کوچک و با طراحی زیبا بوده و دارای "وب کم" ادغام شده با iSight ، باتری "مگ سیف" و دیگر محصولات جانبی اپل است که شرایطی  ایده آل را برای استفاده کاربران فراهم می کند.

در این خصوص فیلیپ شیلر معاون رئیس بازاریابی محصولات جهانی اپل اظهار داشت : "شرکت با عرضه این مک بوک جدید یکی از بزرگترین تواناهایی خود را به تصویر کشیده است. این یکی از محصولاتی است که در بین مشتریان ما از موفقیت فروش بسیار خوبی برخوردار بوده است." 

بر اساس گزارش پایگاه خبری "یونی مگزین"، این لپ تاپ جدید از توانایی و سرعت محاسبه بالا و انعطاف پذیری زیادی برای استفاده در کار و سرگرمی برخوردار است.

http://www.mehrnews.com

۴۰ میلیون نسخه ویندوز ویستا در جهان فروخته شد

 
شرکت مایکروسافت آمریکا اعلام کرد ، تا کنون بیش از 40 میلیون نسخه از ویندوز ویستا
 در کشورهای مختلف جهان به فروش رسیده است .
ویندوز ویستا با قابلیتهای جدید جایگزین ویندوز ایکس پی شده است .
شرکت مایکروسافت سرعت فروش ویندوز ویستا در کشورهای مختلف را فراتر از حد انتظار
 ارزیابی کرده است . بیش از 90 درصد رایانه های شخصی جهان از سیستم عامل ویندوز
 استفاده می کنند .
ویندوز ویستا از 30 ژانویه به طور رسمی در بازار عرضه شد . رشد فروش ویندوز ویستا
موجب افزایش چشمگیر سود مایکروسافت طی سه ماه نخست امسال شده است .