رقابت فضایی شدید میان کشورهای آسیایی

اقدامات اخیر برخی کشورهای آسیایی نشان می‌دهد رقابت فضایی شدیدی میان کشورهای آسیایی در حال شکل‌گیری است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کشور چین چندی پیش با منهدم کردن یکی از ماهواره‌های قدیمی خود در مدار زمین، برای ماهواره‌های جاسوسی آمریکا خط و نشان کشید، کره شمالی یک موشک دوربرد را از فراز ژاپن عبور داد، ژاپن برای مبارزه با تهدیدهای کره شمالی برنامه چند میلیارد دلاری ساخت ماهواره جاسوسی خود را آغاز کرد، هند از برنامه ریزی برای یک ماموریت فضایی در کره ماه خبر داد و پاکستان یک کلاهک پیشرفته ویژه موشکهای خود را آزمایش کرد.

این خبرها نشان می‌دهند شدیدترین رقابت فضایی پس از پایان جنگ سرد هم‌اکنون در آسیا در حال شکل‌گیری است و این بدان علت است که برنامه‌های فضایی دیگر تنها نمادی از بودجه‌های سنگین تحقیقاتی نیستند بلکه از لحاظ امنیت ملی کشورها نیز اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند.

در میان این کشورها، کشور چین به عنوان نخستین کشور آسیایی که موفق به اعزام فضانوردان خود به مدار زمین شده‌است، هم‌اکنون از ریگر رقبای آسیایی پیش افتاده و در حال افزایش فاصله خود با آنهاست.

با این وجود هم‌اکنون هند، کره‌جنوبی، مالزی و تایوان نیز دارای ماهواره در مدار زمین هستند و کره‌شمالی نیز در ادعایی که هیچگاه تایید نشده است بیان می‌کند در سال ‪ ۱۹۹۸‬یک ماهواره را با کمک یک موشک بالستیک خود در مدار زمین قرار داده و حتی از آن برای پخش پیام رهبر این کشور استفاده کرده‌است.

اما نزدیکترین رقیب چین، کشور ژاپن است. این کشور در ماه فوریه گذشته و پس از یک دهه تلاش سرانجام شبکه جاسوسی خود شامل چهار ماهواره در مدار زمین را تکمیل کرد که با استفاده از این شبکه می‌تواند تمامی سطح کره زمین را در تمامی ساعات روز مورد بررسی قرار دهد.

این برنامه جاسوسی فضایی ژاپن پس از سال ‪ ۱۹۹۸‬که کره شمالی موشک بالستیک و دوربرد خود را مورد آزمایش قرار داد، آغاز شد. در آن سال کره شمالی یک موشک دوربرد موسوم به "تپودانگ" را از فراز خاک ژاپن عبور داد و این موشک در اقیانوس آرام و در نزدیکی سواحل آلاسکا فرود آمد. ژاپن هم‌اکنون به طور میانگین سالانه ‪ ۵۰۰‬میلیون دلار صرف برنامه ماهواره‌های جاسوسی خود می‌کند.

در میان کشورهای آسیایی هم‌اکنون چین، ژاپن و هند دارای توانایی ارسال ماهواره به مدار زمین با استفاده از موشکهای خود هستند و پاکستان و کره‌شمالی نیز برنامه موشکی گسترده‌ای را دنبال می‌کنند.

در حال حاضر اغلب کشورهای آسیایی توانایی تامین بودجه لازم برای برنامه‌های فضایی را ندارند، اما آن دسته از کشورهای آسیایی که در این زمینه فعالند سال به سال بودجه‌های فضایی خود را افزایش می‌دهند.

در سال ‪ ،۲۰۰۰‬کشور کره‌جنوبی کار ساخت یک پایگاه ویژه پرتاب موشک را با هزینه ‪ ۲۷۷‬میلیون دلار آغاز کرد. کره جنوبی قصد دارد با کمک روسیه در سال آینده یک ماهواره کوچک را از این پایگاه به فضا بفرستد.

از سوی دیگر هند قصد دارد تا پایان سال جاری و یا سال بعد یک ماموریت فضایی به نام "چاندرایان-‪ "۱‬را برای ارسال یک موشک به سوی ماه انجام دهد. بودجه فضایی هند هم‌اکنون در حدود ‪ ۷۰۰‬میلیون دلار است که این بودجه به شکل کامل پاسخگوی اهداف فضایی این کشور نیست.

کشور چین در حال حاضر سالیانه حدود ‪ ۱/۲‬میلیارد دلار صرف برنامه‌های فضایی خود می‌کند و از این لحاظ در آسیا اول است. بودجه فضایی آمریکا در سال گذشته ‪ ۱۶‬میلیارد دلار بوده‌است.

 http://www2.irna.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد