یونس شکرخواه» ، استاد پیشگام روابط عمومی ‌الکترونیکی

دکتر یونس شکرخواه

 ازسوی مسوولان برگزاری همایش روابط عمومی الکترونیک به‌عنوان استاد پیشگام این شاخه شناخته شده و تقدیر خواهد شد.

 دکتر یونس شکرخواه، دارای مدرک دکتری علوم ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی، مدرس همین دانشگاه و مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها، فعالیت‏ حرفه‌یی روزنامه‌نگاری خود را از سال 1360 با ترجمه مقاله‌ای برای روزنامه‌ی اطلاعات آغاز کرد و این فعالیت تا امروز به‌صورت پیوسته ادامه داشته است. وی همچنین از سال 1381 به‌مدت سه سال سردبیر سایت جام‌جم‌آنلاین بود.

در همه این سال‌ها، به‌رغم اصرارها، شکرخواه عضو هیات علمی هیچ دانشگاهی نشده و با این وجود، بسیاری از دانش‌آموختگان ارتباطات، فارغ از اینکه کجا مدرک دانشگاهی گرفته‌اند، از او به‌عنوان یکی از استادان خود یاد می‌کنند.

پایان‌نامه‌ی دکتری یونس شکرخواه کتابی با عنوان روزنامه‌نگاری سنتی و روزنامه‌نگاری سایبر است که در آن به بررسی نگرش صاحبان نظر درباره آثار فن‌آوری‌های نوین ارتباطی بر آزادی بیان پرداخته و با 10 نفر از استادان ارتباطات جهان، مصاحبه شده است.

او پس از آن در نشریات مختلفی چون فصلنامه رسانه، ماهنامه تخصصی صنعت چاپ و فصلنامه سنجش و پژوهش، به‌عنوان سردبیر و عضو هیات تحریریه به کار مطبوعاتی پرداخته و در سال‌های فعالیتش، کتاب‌هایی در زمینه‌ی ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نیز تالیف کرده است که از آن جمله، به مبانی خبرنویسی، مجموعه‌ی مقالات خبرنویسی مدرن، شیوه‌های مصاحبه در مطبوعات، واژه‌نامه ارتباطات و جریان بین‌المللی ارتباطات می‌توان اشاره کرد.

دکتر شکرخواه معتقد است:«روزنامه‌نگاری در ایران، حرفه‌یی نیست؛ در روزنامه‌های جناحی ایران، اصول اخلاقی یا حرفه‌یی روزنامه‌نگاری رعایت نمی‌شود».

به‌گفته‌ی او، «در کدام اصول اخلاقی روزنامه‌نگاری آمده است که ما می‌توانیم به‌عنوان روزنامه‌نگار، کاندیدا برای مجلس تعریف کنیم؟ ما داوریم؟ اگر داوریم، می‌توانیم پاس بدهیم یا نمی‌توانیم؟ این‌را به شما بگویم که ما در ایران، آخرین نسل از روزنامه‌نگاری، جنگ سردی را تجربه می‌کنیم؛ زیرا به‌خاطر شیوع اینترنت و دسترسی آسان به اطلاعات، مردم دیگر خود را معطل این نمی‌کنند که ببیند ما چه می‌گوییم و آن‌ها تایید کنند.»

یکی از برنامه‌های دبیرخانه‌ی دایمی ‌همایش روابط عمومی ‌الکترونیک که دومین دوره از آن فردا - 27 اردیبهشت‌ماه - در تهران برگزار خواهد شد، معرفی الگوهای موفق و تقدیر از بزرگان و پیشکسوتان روابط عمومی ‌در کشور است که مراسم بزرگداشت پروفسور کاظم معتمدنژاد در نخستین همایش روابط عمومی ‌الکترونیک برگزار شد و امسال، کمیته‌ی علمی‌ همایش، به‌اتفاق آرا، تقدیر از دکتر یونس شکرخواه را به‌عنوان - استاد پیشگام روابط عمومی ‌الکترونیکی - به تصویب رسانده است.

شکرخواه در زمره‌ی استادانی است که با آگاهی، به استقبال به‌کارگیری علوم و فنون نو اطلاعاتی و ارتباطی، برای توسعه دانش ارتباطات رفته و در زمینه‌ی آموزش و انتقال دانش به علاقه‌مندان نیز پیشرو است.

چاپ تمبر دومین همایش روابط عمومی ‌الکترونیک با تصویر شکرخواه، انتشار مجموعه مقالات منتخب وی با عنوان انفجار بزرگ خاموش و تقدیر از وی در روز برگزاری همایش، ازجمله برنامه‌های درنظر گرفته شده برای تجلیل از مقام علمی‌ اوست.

مرشد : تقدیر از استاد برازنده اوست

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد