بزرگترین آزمایشگاه زیردریایی جهان ساخته می شود

 

 

دانشمندان دانشگاه واشنگتن در نظر دارند تا با ساخت بزرگترین آزمایشگاه زیردریایی جهان به کشف رموز نهفته در اعماق اقیانوس ها بپردازند.

صندوق ملی علوم آمریکا بودجه 130 میلیون دلاری این آزمایشگاه را که «نپتون» نام گرفته است، پرداخت خواهد کرد و به گفته مجریان این طرح، درصورتیکه همه چیز طبق برنامه پیش رود، نپتون تا شش سال دیگر مشغول به کار خواهد شد.

جان دیلانی از اقیانوس شناسان دانشگاه واشنگتن و محقق اصلی پروژه نپتون گفت: با استفاده از روبات، حسگر و دوربین هایی که به ابزار آلات فوق العاده پیچیده مجهز شد اند، خواهیم توانست که حضور انسان در سراسر اقیانوس را عملی کنیم.

به گفته وی و تیم همراهش، نپتون می تواند با استفاده از 850 مایل کابل ضمن تحت پوشش درآوردن سراسر اقیانوس، به تصویربرداری ویدئویی زنده از مناطق زیر آبی و تاریک و ارسال آن به دانشمندان بر روی زمین با استفاده از اینترنت بپردازد. این آزمایشگاه در حالی ساخته می شود که گروهی از دانشمندان دانشگاه ویکتوریا نیز بر روی پروژه ای مشابه برای کنکاش در اقیانوس ها کار می کنند.

با این حا گری هارکینز از مهندسان دانشگاه واشنگتن گفت: ساخت این آزمایشگاه ممکن است با چالش های جدی نیز همراه باشد.

بر اساس گزارش اورگان لایو، وی افزود: ما قطعات متعددی برای قرار دادن در سیستم ساخته ایم اما تاکنون با چنین محیطی (اعماق اقیانوس) سر رو کار نداشته ایم، جایی که باید از آنها در عمق 10 هزار فوتی اعماق آب استفاده کنیم.

دانشمندان معتقدند که نپتون درک بهتری از شکل گیری پدیده های طبیعی، از زمین لرزه ها گرفته تا الگوهای جوی به آنها خواهد داد.

http://www.mehrnews.com
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد