همه چیز آماده تحقق تهران الکترونیک !

موضوع‌ ‌‌ ‌فناوری‌ اطلاعات‌‌ یک‌ ضرورت‌ اجتناب‌‌ناپذیر در جوامع و شهرهای‌ مدرن‌ است‌.

به گزارش همشهری آنلاین ،محمدباقر قالیباف‌ در جلسه‌ ارائه‌ گزارش‌ پیشرفت‌ها و برنامه‌های‌ آینده‌ شهرداری‌ تهران‌ در این حوزه‌‌‌ به‌ شورای‌ شهر تهران،‌ افزود‌: اقدامات‌ خوبی‌ در حوزه‌ فناوری‌ اطلاعات‌ بر اساس‌ قانون‌ چهارم‌ توسعه‌ در دوره‌ جدید مدیریت‌ شهرداری‌ صورت‌ گرفته‌است.

وی‌ درباره‌ این‌ اقدامات‌ گفت‌‌: کاربردی‌ کردن‌ این حوزه‌ ‌‌در موضوعات‌ شهری‌‌ ،یکپارچگی‌ اطلاعات‌ و داشتن‌ مغز اطلاعات‌ اصلی،‌‌ فراهم‌ آوردن‌ زیر ساخت‌ها و مهم‌تر از همه‌ فرهنگ‌سازی‌ از مهم‌ترین‌ اقدامات‌ صورت‌ گرفته‌ شهرداری در حوزه‌ فناوری‌ اطلاعات‌ است‌.

قالیباف‌ افزود‌: اگر خواهان‌ کاستن‌ از حجم‌ شهرداری‌، ‌نظارت‌ همگانی‌ بر شهرداری‌ و بهترین‌ استفاده‌ و بهره‌گیری‌ از زمان‌ هستیم‌،‌ باید به‌ حوزه‌ فناوری‌ اطلاعات‌ بها دهیم.

مدیرعامل‌ سازمان‌ فناوری‌ اطلاعات‌ و ارتباطات‌ شهرداری‌ تهران‌ نیز در این‌ جلسه‌ گفت‌‌: شهروندان‌ از طریق‌ اینترنت‌ و کارشناسان‌ و کارمندان‌ شهرداری‌ از طریق‌ اینترانت‌‌ می‌توانند به‌ اطلاعات‌ کامل‌ شهری‌ دسترسی‌ یابند.

مهندس‌ قائمی‌ افزود‌: یکی‌ از موانع مهم‌ طرح‌های‌ گذشته‌ در حوزه‌ IT ، نبود زیرساخت‌های‌ لازم‌ برای‌ این‌ کار است‌ که‌ باعث‌ می‌شود توزیع اطلاعات‌ به‌ صورت‌ موضوعی‌ و جغرافیایی‌ صورت‌ گیرد،‌ اما در طرح‌ جدید، استفاده‌ کاربردی‌ از توزیع اطلاعات‌ سراسری‌است.

وی‌ گفت‌:‌ توسعه‌ زیر ساخت‌ها، تجمیع روش‌ها و توسعه‌ سرویس‌ها اطلاعاتی‌ از عمده‌ترین‌ فعالیت‌های‌ حوزه‌‌‌ در شهرداری‌ تهران‌ در دوره‌ جدید است‌.

قائمی‌ درباره‌ مزیت‌های‌ استفاده‌ از فناوری‌ اطلاعات‌ در سامانه‌ ‌137‌ شهرداری‌ افزود‌: میانگین‌ زمان‌ پاسخگویی‌ شهرداری‌ به‌ مشکلات‌ شهری‌ شهروندان‌ از طریق‌ سامانه‌ ‌137‌ در سال‌ ‌84‌، سیزده‌ ساعت‌‌، در سال‌ ‌85 یازده‌ ساعت‌، و در سال‌ 86‌ با بهره‌ برداری‌ طرح‌ استفاده‌ از فناوری‌ اطلاعات‌ به‌ ‌5‌ ساعت‌ کاهش‌ یافته‌ است‌.

وی‌ گفت‌‌: امیدواریم‌ با استفاده‌ از فناوری‌ اطلاعات‌ در حوزه‌ مسائل‌ شهری‌‌ حداقل‌ تا دو یا سه‌ سال‌ آینده‌ این‌ فرهنگ‌ استفاده‌ بهینه‌ از زمان‌ بین‌ شهروندان‌ نهادینه‌ شود.

شهروندان‌ برای‌ استفاده‌ از طرح‌ ‌‌در حوزه‌ مسائل‌ شهری‌ و دیگر درخواست‌های‌ خود می‌توانند به‌ پایگاه‌ اینترنتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مراجعه‌ کنند.‌

*سخنان شهردار تهران نوید بخش نگاه کلان مثبت و ژرف به فناوری اطلاعات برای مدیریت نوین شهری ، پیدایش و تحقق شهر الکترونیکی تهران و تربیت شهروندان الکترونیک سازگار با آن دارد.

این آرمان بلند و صدای سخنرانی های بلند تر از آن تنها با برخی اتفاقات عجیب و غریب سازگار نیست .

بطور مثال اولین مرکز موفق کودکان الکترونیک با عنوان مرکز فناوری اطلاعات کودکان در ولنجک در پی تعطیلی مرکز فناوری اطلاعات سازمان فرهنکی هنری شهرداری تهران چندی قبل تعطیل شد.

البته برخی شایعات خبر از تعطیلی مرکز فناوری اطلاعات به دلیل نارضایتی مسئولان سازمان مبنی بر نبود خروجی آشکار مرکز در باب فناوری اطلاعات و شهروند الکترونیک می دهد.

این در حالی است که شایعات دیگر خبر از تعطیلی سازمان فرهنگی هنری آنهم به دلیل تمام شدن بودجه لازم ادامه کار دارد که همان شایعات اشاره دارد به اینکه حتی فرهنگسراها هم باید خودگردان عمل کنند و سازمان بودجه شایانی برای آنها ندارد !

چه برسد به مرکز فناوری اطلاعات و بودجه لازم برای تحقق شهروند الکترونیک !

اما آیا شهر الکترونیک بدون تربیت شهروند الکترونیک محقق می شود ؟

از طرفی اخیرا شهردار تهران در پی توجهاتش به فناوری اطلاعات و کاربردهای آن در مدیریت شهری و برنامه های آینده شهرداری در این حوزه خبر داده است که ۱۶۰ مرکز فناوری اطلاعات بنا خواهد شد !

لازم به یادآوری است که مرکز فناوری اطلاعات سازمان که اکنون تعطیل شده است از مهمترین ماموریت هایش ایجاد مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات در سطح شهر تهران بود که تا کنون ۲۰ مرکز نیز دایر و مدیریت کرده است .

این افتتاح مراکز قرار بود طبق طرح ۸۵ در ۸۵ با تایید شهردار محترم تهران به زودی با ایجاد ۸۵ مرکز در تهران کاملا عملی شود.

البته جای بسی خوشحالی است که با تصمیمی یکباره ۸۵ مرکز به ۱۶۰ مرکز مبدل می شود ، اما چرا به قیمت تعطیلی مرکزی که برای این منظور ثبات یافته بود و بیکاری عده ای آشنا به کار در این حوزه ؟؟؟؟!!!!

از سویی هم :

در مصوبه شورای فناوری اطلاعات کشور، بندی مبنی بر تحقق شهر الکترونیکی تهران با هماهنگی شورای اسلامی شهر تهران گنجانده شده و شورای شهر امیدوار است شورای عالی فناوری اطلاعات، حمایت‌های مناسبی را برای تحقق شهر الکترونیکی به عمل آورد.

شورای شهر از مدتها پیش در حال تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات شهر تهران به منظور تعیین خط مشی و سهم هریک از سازمان‌ها در ارتباط با تحقق تهران الکترونیکی است که لازمه این کار تدارک زیرساخت‌های عمومی است تا نوعی ارتباط سازمانی میان مردم به عنوان کاربران و مدیران به عنوان کارورزان برقرار شود.

شورای شهر ، سازمان فرهنگی هنری و از همه مهمتر شهردار همه و همه یک صدا آماده تحقق تهران الکترونیک هستند ، پس مشکل کجاست ؟؟؟؟

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد