وضعیت بازار Gaming قبل از تابستان بازیها

چند سالی می شود که بازی های الکترونیکی  به عنوان یکی از پر مخاطب ترین بخش های  بازار بزرگ فناوری اطلاعات  شناخته می شوند و با توجه به وجود همیشگی تقاضای بالا در این صنعت ،به نظر می رسد که هیچ وقت عطش آن در جهان کم نشود.بازی های الکترونیکی  که امروز علاوه بر مخاطبان جوان و نوجوان خود بزرگسالان را هم وسوسه می کنند تا قسمتی از زمان فراغت خود را به آن اختصاص دهند ،هم در زمینه نرم افزاری و در زمینه سخت افزاری بازار رقابتی ای را ایجاد کرده اند که به سرعت پیشرفت می کند تا از عطش بازی دوستان بکاهد.
با ورود Play Station Sony - در چند سال گذشته و در پی آن XBOX از مایکروسافت و فعالیت های جدید Toshiba در این راستا ، شاهد نقطه عطفی در بازار این سبک از بازی ها نیز بودیم .به طوری که با ورود این کنسولها در بازار و با توجه به تقاضای بالای این محصول ،تجهیزات جانبی آن نیز به طور گسترده وارد بازار داخلی شد تا این بخش از بازار فعال تر از گذشتته به فعالیت خود ادامه دهد.
ایجاد بازار رقابتی باعث شد تا در زمینه نرم افزاری کیفیت بازی های  الکترونیکی به بازی های رایانه ای نزدیک تر شود و از آن طرف نیز کمپانی های ارائه کننده بازی های کامپیوتری نیز امکان اجرای  برخی از بازی های پرطرف دار خود را به کنسول ها دادند تا رقابت شدیدتر شود.به مرورگستره این رقابت به تجهیزات جانبی بازی ها نیز کشیده شد تا امروز به یکی از بخش های قابل توجه بازار تبدیل شود.
درجدیدترین شاخص اعلام شده باشگاه فعالان بازار ICT  (هفته دوم خرداد 86)، برند های قدیمی و فعالی همچون Genius و SONY ،  A4Techدر کنار تنها برند ایرانی این حوزه یعنی FARASSOO در جایگاه های بالای جدول ایستادند تا در کنار رقیب بزرگ اما محروم شده  از فعالیت شفاف در بازار کشور یعنیLogitech  در این عرصه نیز رقابت سختی داشته باشند. Genius که قبل از دیگران در این زمینه  جدید و به شدت رو به رشد از بازار فعال شده است  با حفظ اعتبار قدیمی خود و با زنده کردن خاطرات کنسول بازی میکرو در نزد کاربران قدیمی با کسب شاخص  188محبوب ترین برند بازار Gaming کشور است.
Sony که با توجه به موارد ذکر شده یکی از محبوب ترین برندهای تجهیزات و وسایل Gaming  و مقام اول این حوزه را در بازار جهانی داراست در بازار ایران با شاخص 145 سهم دوم را دارد. اگر Sony بتواند از گزند انواع اجناس تقلبی با مارک سونی در بازار ایران خلاص شود و ضمنا پلی استیشن هم تا حدی موفقتر از گذشته  عمل کرده و همچون اروپا و آمریکای شمالی در این بازار هم پر طرفدار شود حتما در شاخص بعدی جایگاه بهتری خواهد داشت.
درجایگاه سوم نیز A4tech با شاخص 119 قرار دارد که کیفیت محصولاتش در کنار قیمت نه چندان بالای آن و نیز فعالیت قدیمی این برند در بازار لوازم جانبی می تواند توجیه مناسبی برای  حضورش در این جایگاه باشد.
با توجه به اینکه شاخص هفته اخیر طرح S&P برای اولین بار موضوع Gaming را مورد بررسی قرار داده است و همچنین تاثیر قابل توجه بازیهای رایانه ای بر محصولاتی همچون کارتهای گرافیک ، کیس و پاور ، موس ، کیبرد ، گیم ویل و گیم پد  به نظر میرسد  تا ششماه دیگر و اعلام شاخص جدید از طرف باشگاه بازار شاهد ورود نامهای جدید با محصولاتی متنوع تر و رقابتهایی بس فشرده در این حوزه جدید باشیم به خصوص آنکه تابستان و فصل گرم بازیهای الکترونیکی با پایان امتحانات در راه است  و حداقل در این باب جوجه ها را باید آخر تابستان شمرد!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد