ارتباطات مخابراتی منطقه زلزله زده برقرار است

در حال حاضر ارتباط مخابراتی بین ما و تیم‌های اعزام شده برقرار شده است و تاکنون این تیم‌ها گزارشی از خسارت‌های مالی و جانی مخابره نکرده‌اند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران زلزله اخیر مربوط به گسل‌های جنوب قم بوده و اثرات این زمین لرزه به تهران و شهرهای اطراف نیز رسیده، اما هیچ تاثیری چه مثبت و چه منفی بر گسل‌های تهران نداشته است.

وی با اشاره به اینکه وقوع زلزله در مناطق غیرشهری منجر به خسارت کمتری می‌شود، اضافه کرد: در مناطق 22‌گانه شهر تهران شاهد هیچ‌گونه خسارتی نبوده‌ایم و لرزش بطور طبیعی موجب وحشت مردم پایتخت شده بود. این در حالیست که این زلزله ارتباطی با گسل‌های شهر تهران نداشته است.

حسینی با اشاره به زلزله‌خیز بودن 97 درصد مناطق مسکونی کشور اظهار کرد: لازمه مواجهه با حوادث پیش‌بینی نشده توجه به زیرساختهای زلزله در کشور است که نوسازی بافت‌های فرسوده، مقاوم‌سازی شریان‌های حیاتی و... مسایلی است که در حوزه کاهش ریسک و خسارت باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: با این وجود در حال حاضر نیروها در حالت آماده باش قرار دارند.

حسین بدخشان، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی گفت: تا کنون هیچ گزارشی از وقوع حادثه در استان مرکزی در پی وقوع زلزله قم گزارش نشده است.

وی تصریح کرد: تمامی واحدهای امدادی و عملیاتی در آماده‌باش کامل هستند و شش اکیپ ویژه به مناطق مختلف استان اعزام شده‌اند که اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد بتوانند به موقع عملیات امدادرسانی را انجام دهند.

در این خصوص، پرویزی، رییس ستاد حوادث غیرمترقبه استان مرکزی گفت: این زلزله از نوع عمقی بوده است و هیچ‌گونه خسارتی را به استان مرکزی وارد نکرده است.

وی افزود: مرکز این زلزله در کهک قم 5/9 ریشتر بوده و در استانهای مرکزی، همدان، لرستان، تهران و قم احساس شده است. از سوی دیگر تمامی واحدها بصورت آماده‌باش کامل هستند که در صورت نیاز به استانهای همجوار در صورت وقوع حادثه اعزام شوند.

همچنین یک مقام مسؤول در دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تا الان هیچ‌گونه گزارشی از تلفات و خسارات احتمالی به مراکز بهداشتی و درمانی استان گزارش نشده است و تمامی بیمارستانهای مراکز استان در آماده‌باش کامل هستند.

مهندس حسین باقری، مدیرکل ستاد حوادث غیرمترقبه کشور نیز با اشاره به بازگشت گشت های امدادی به مقر به ایسنا تاکید کرد: زلزله قم هیچ گونه خسارتی در بر نداشته است.

وی افزود: گشتهای امدادی که به مناطق وقوع زلزله اعزام شده بودند، هم‌اکنون به مقر بازگشته و اعلام کردند که زلزله اخیر هیچ‌گونه خسارت مالی جدی و جانی نداشته است.

دکتر پناهی، رییس اورژانس کشور نیز به ایسنا اعلام کرد: زلزله قم هیچ‌گونه خسارت مالی جدی و جانی نداشته است.

پناهی گفت: تنها چند شیشه در منطقه‌ی کهک شکسته و در شهر قم نیز هیچ‌گونه خسارتی ایجاد نشده است.

پناهی گفت: در حال حاضر ارتباط مخابراتی بین ما و تیم‌های اعزام شده برقرار شده است و تاکنون این تیم‌ها گزارشی از خسارت‌های مالی و جانی مخابره نکرده‌اند.

همچنین دکتر علیرضا پرند، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز گفت: این زلزله خسارات مالی جزئی همچون شکسته‌شدن شیشه و ترک‌خوردگی دیوار داشته است.

دکتر مهدی زارع، رییس پژوهشکده‌ زلزله‌شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر این که زلزله‌ی ساعتی پیش قم اساسا هیچ ارتباطی با گسل‌های تهران ندارد از احتمال وقوع پس‌لرزه‌های متعدد در منطقه‌ی زلزله‌زده خبر داد و آن را پس از چنین زلزله ای طبیعی دانست.

وی  خاطرنشان کرد: طبق برآوردهای اولیه، عمق زلزله احتمالا حدود 30 تا 40 کیلومتر بوده است لذا در گستره‌ی وسیعی از شهرهای مرکزی ایران از جمله تهران، قم، کاشان، نایین، تفرش، کرج، اراک، قزوین، ورامین، گرمسار و ... احساس شده است.

وی در عین حال تاکید کرد که این زلزله هیچ ارتباطی با گسل‌های تهران ندارد و اساسا زلزله‌ی تهران کاملا مقوله‌ی جدایی است.

زارع با تاکید بر اینکه اعلام نظر در مورد اینکه این زلزله پیش‌زلزله‌ی زلزله‌ی بزرگتری هست یا نه، به هیچ وجه امکان پذیر نیست، گفت: احتمالا در طول شب شاهد پس‌لرزه‌های متعددی در منطقه‌ی زلزله زده خواهیم بود.

وی در مورد مشخصات زلزله‌ی اخیر گفت: زلزله‌های ایران مرکزی اکثرا ساز و کار فشاری داشته و از نظر تکتونیکی روی روندهای شمالغربی، جنوب شرقی به وقوع می‌پیوندد که البته این امر نیازمند بررسی‌های بیشتری است.

دکتر زمانیان، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم نیز مرکز زلزله را در 11 کیلومتری منطقه «کهک» قم و روستاهای اطراف آن عنوان کرد.

او گفت: خوشبختانه هیچ گزارشی از مصدومیت،‌ ضایعه یا تلفات انسانی بر اثر این زمین‌لرزه دریافت نشده است و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی شدت این زمین‌لرزه را به نقل از منابع مختلف 6 / 5 و 9 / 5 در مقیاس ریشتر اعلام کرد.

شبکه های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: در پی زمین لرزه ساعت 17 و 59 دقیقه و 50 ثانیه امروز(دوشنبه) حوالی قم، زمین لرزه دیگری در ساعت 18 و 21 دقیقه و 52 ثانیه با بزرگی 6 / 3 در مقیاس امواج درونی زمین این منطقه را لرزاند.

شبکه های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بزرگی زمین لرزه ساعت 17 و 59 دقیقه و 50 ثانیه قم را 9 / 5 در مقیاس امواج درونی زمین و مختصات کانون این زلزله را 48 / 34 درجه عرض شمالی و ‌ 85 / 50 درجه طول شرقی گزارش کرده است.

شبکه های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری همچنین در ساعت 18 و 21 دقیقه و 52 ثانیه روز دوشنبه 28 خردادماه، رخداد زلزله ای به بزرگی 6 / 3 را در این منطقه ثبت کردند.

مختصات کانون این زمین لرزه 48 / 34 درجه عرض شمالی و 85 / 50 طول شرقی گزارش شده است.

همچنین وقوع این زمین‌لرزه باعث بروز برخی اختلالات در شبکه تلفن همراه قم شده است که تلاش کارشناسان مربوطه برای رفع آن ادامه دارد.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا (USGS) در جدیدترین گزارش خود با اصلاح بخشی از مشخصات گزارش قبلی جزییات بیشتری از زمین لرزه‌ی امروز قم را اعلام کرد.

 براساس اعلام این مرکز، بزرگی این زمین لرزه ‌5/5 و مکان دقیق آن 405 / 34 درجه‌ی عرض شمالی و 834 / 50 درجه‌ی شرقی و عمق آن ‌10 کیلومتری سطح زمین اعلام شده است.

براساس اعلام این مرکز این زمین لرزه در ‌20 کیلومتری جنوب و جنوب غرب قم، ‌90کیلومتری شمال غرب کاشان، ‌115 کیلومتری شرق و شمال شرق اراک و ‌145 کیلومتری جنوب و جنوب تهران اعلام شده است.

زمان وقوع این زمین لرزه ساعت 17 و 59 دقیقه و ‌49 ثانیه به وقت محلی اعلام شده است.

همچنین به گفته بهزاد پورمحمد، دبیر ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه استان مازندران، این زمین‌لرزه در استان های تهران، قم و شهرهای کرج و شهرهای جنوبی مازندران نیز احساس شده است.

به دنبال وقوع زلزله نیروی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که تمامی نیروها در بوستانها و پارکها در حال آماده‌باش به سر می‌برند.

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت اعلام کرد با استفاده از تمامی نیروهای خود در اماکن،‌ بوستانها و پارکهایی که احتمال تجمع و حضور مردم در آنجا وجود دارد، به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند.

براساس این گزارش مردم در صورت بروز هر گونه مشکلی با توجه به افزایش تعداد گشتی‌ها و آماده‌باش تمامی نیروها مشکلات خود را به ماموران حاضر اعلام کنند.

این زمین لرزه حدود ساعت ‌18 امروز ـ ‌28 خرداد ماه ـ به وقوع پیوست.

http://isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-944361

نظرات 1 + ارسال نظر
سحر سه‌شنبه 29 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 16:13 http://cinderella22.persianblog.com

چه بی خبر میاد و میره این زلزله نه؟؟؟
تنوعی بود برای خودش تو این دنیای تکراری....

بی خبر اومدن و رفتن حق این دنیا است اما حق آدمای این دنیا نیست

اما بی خبر اومدن این اتفاقا بی خبری رو تو آدما می کشه

اما این روزا زلزله ها هم واسه آدمای این روزا تکراری شده !!!!!!

اما حالا خودمونیم ، کدومش تنوع بود ؟ لرزیدنش یا بی خبریش ؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد