DU و خدمات نسل 5/3 تلفن‌همراه

شرکت Du به مشترکان خود امکان می‌دهد که از این پس از خدمات شبکه مخابراتی 3.5G استفاده کنند.

با این سرویس جدید مشترکان تلفن‌همراه در شرکت Du از این پس می‌توانند با سرعت 8/1 مگابایت در ثانیه از خدمات اینترنتی استفاده کنند.

طبق اخبار منتشر شده، شرکت Du این سرویس را به صورت رایگان عرضه کرده و از مشترکان خود هیچ وجهی را دریافت نکرده است.

Du با ارایه خدمات نسل 5/3 تلفن‌همراه در خاورمیانه معتقد است که یکی از برز‌گ‌ترین تحولات مخابراتی را در منطقه پدید آورده است.

http://www.itna.ir

همه چیز آماده تحقق تهران الکترونیک !

موضوع‌ ‌‌ ‌فناوری‌ اطلاعات‌‌ یک‌ ضرورت‌ اجتناب‌‌ناپذیر در جوامع و شهرهای‌ مدرن‌ است‌.

به گزارش همشهری آنلاین ،محمدباقر قالیباف‌ در جلسه‌ ارائه‌ گزارش‌ پیشرفت‌ها و برنامه‌های‌ آینده‌ شهرداری‌ تهران‌ در این حوزه‌‌‌ به‌ شورای‌ شهر تهران،‌ افزود‌: اقدامات‌ خوبی‌ در حوزه‌ فناوری‌ اطلاعات‌ بر اساس‌ قانون‌ چهارم‌ توسعه‌ در دوره‌ جدید مدیریت‌ شهرداری‌ صورت‌ گرفته‌است.

وی‌ درباره‌ این‌ اقدامات‌ گفت‌‌: کاربردی‌ کردن‌ این حوزه‌ ‌‌در موضوعات‌ شهری‌‌ ،یکپارچگی‌ اطلاعات‌ و داشتن‌ مغز اطلاعات‌ اصلی،‌‌ فراهم‌ آوردن‌ زیر ساخت‌ها و مهم‌تر از همه‌ فرهنگ‌سازی‌ از مهم‌ترین‌ اقدامات‌ صورت‌ گرفته‌ شهرداری در حوزه‌ فناوری‌ اطلاعات‌ است‌.

قالیباف‌ افزود‌: اگر خواهان‌ کاستن‌ از حجم‌ شهرداری‌، ‌نظارت‌ همگانی‌ بر شهرداری‌ و بهترین‌ استفاده‌ و بهره‌گیری‌ از زمان‌ هستیم‌،‌ باید به‌ حوزه‌ فناوری‌ اطلاعات‌ بها دهیم.

مدیرعامل‌ سازمان‌ فناوری‌ اطلاعات‌ و ارتباطات‌ شهرداری‌ تهران‌ نیز در این‌ جلسه‌ گفت‌‌: شهروندان‌ از طریق‌ اینترنت‌ و کارشناسان‌ و کارمندان‌ شهرداری‌ از طریق‌ اینترانت‌‌ می‌توانند به‌ اطلاعات‌ کامل‌ شهری‌ دسترسی‌ یابند.

مهندس‌ قائمی‌ افزود‌: یکی‌ از موانع مهم‌ طرح‌های‌ گذشته‌ در حوزه‌ IT ، نبود زیرساخت‌های‌ لازم‌ برای‌ این‌ کار است‌ که‌ باعث‌ می‌شود توزیع اطلاعات‌ به‌ صورت‌ موضوعی‌ و جغرافیایی‌ صورت‌ گیرد،‌ اما در طرح‌ جدید، استفاده‌ کاربردی‌ از توزیع اطلاعات‌ سراسری‌است.

وی‌ گفت‌:‌ توسعه‌ زیر ساخت‌ها، تجمیع روش‌ها و توسعه‌ سرویس‌ها اطلاعاتی‌ از عمده‌ترین‌ فعالیت‌های‌ حوزه‌‌‌ در شهرداری‌ تهران‌ در دوره‌ جدید است‌.

قائمی‌ درباره‌ مزیت‌های‌ استفاده‌ از فناوری‌ اطلاعات‌ در سامانه‌ ‌137‌ شهرداری‌ افزود‌: میانگین‌ زمان‌ پاسخگویی‌ شهرداری‌ به‌ مشکلات‌ شهری‌ شهروندان‌ از طریق‌ سامانه‌ ‌137‌ در سال‌ ‌84‌، سیزده‌ ساعت‌‌، در سال‌ ‌85 یازده‌ ساعت‌، و در سال‌ 86‌ با بهره‌ برداری‌ طرح‌ استفاده‌ از فناوری‌ اطلاعات‌ به‌ ‌5‌ ساعت‌ کاهش‌ یافته‌ است‌.

وی‌ گفت‌‌: امیدواریم‌ با استفاده‌ از فناوری‌ اطلاعات‌ در حوزه‌ مسائل‌ شهری‌‌ حداقل‌ تا دو یا سه‌ سال‌ آینده‌ این‌ فرهنگ‌ استفاده‌ بهینه‌ از زمان‌ بین‌ شهروندان‌ نهادینه‌ شود.

شهروندان‌ برای‌ استفاده‌ از طرح‌ ‌‌در حوزه‌ مسائل‌ شهری‌ و دیگر درخواست‌های‌ خود می‌توانند به‌ پایگاه‌ اینترنتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مراجعه‌ کنند.‌

*سخنان شهردار تهران نوید بخش نگاه کلان مثبت و ژرف به فناوری اطلاعات برای مدیریت نوین شهری ، پیدایش و تحقق شهر الکترونیکی تهران و تربیت شهروندان الکترونیک سازگار با آن دارد.

این آرمان بلند و صدای سخنرانی های بلند تر از آن تنها با برخی اتفاقات عجیب و غریب سازگار نیست .

بطور مثال اولین مرکز موفق کودکان الکترونیک با عنوان مرکز فناوری اطلاعات کودکان در ولنجک در پی تعطیلی مرکز فناوری اطلاعات سازمان فرهنکی هنری شهرداری تهران چندی قبل تعطیل شد.

البته برخی شایعات خبر از تعطیلی مرکز فناوری اطلاعات به دلیل نارضایتی مسئولان سازمان مبنی بر نبود خروجی آشکار مرکز در باب فناوری اطلاعات و شهروند الکترونیک می دهد.

این در حالی است که شایعات دیگر خبر از تعطیلی سازمان فرهنگی هنری آنهم به دلیل تمام شدن بودجه لازم ادامه کار دارد که همان شایعات اشاره دارد به اینکه حتی فرهنگسراها هم باید خودگردان عمل کنند و سازمان بودجه شایانی برای آنها ندارد !

چه برسد به مرکز فناوری اطلاعات و بودجه لازم برای تحقق شهروند الکترونیک !

اما آیا شهر الکترونیک بدون تربیت شهروند الکترونیک محقق می شود ؟

از طرفی اخیرا شهردار تهران در پی توجهاتش به فناوری اطلاعات و کاربردهای آن در مدیریت شهری و برنامه های آینده شهرداری در این حوزه خبر داده است که ۱۶۰ مرکز فناوری اطلاعات بنا خواهد شد !

لازم به یادآوری است که مرکز فناوری اطلاعات سازمان که اکنون تعطیل شده است از مهمترین ماموریت هایش ایجاد مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات در سطح شهر تهران بود که تا کنون ۲۰ مرکز نیز دایر و مدیریت کرده است .

این افتتاح مراکز قرار بود طبق طرح ۸۵ در ۸۵ با تایید شهردار محترم تهران به زودی با ایجاد ۸۵ مرکز در تهران کاملا عملی شود.

البته جای بسی خوشحالی است که با تصمیمی یکباره ۸۵ مرکز به ۱۶۰ مرکز مبدل می شود ، اما چرا به قیمت تعطیلی مرکزی که برای این منظور ثبات یافته بود و بیکاری عده ای آشنا به کار در این حوزه ؟؟؟؟!!!!

از سویی هم :

در مصوبه شورای فناوری اطلاعات کشور، بندی مبنی بر تحقق شهر الکترونیکی تهران با هماهنگی شورای اسلامی شهر تهران گنجانده شده و شورای شهر امیدوار است شورای عالی فناوری اطلاعات، حمایت‌های مناسبی را برای تحقق شهر الکترونیکی به عمل آورد.

شورای شهر از مدتها پیش در حال تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات شهر تهران به منظور تعیین خط مشی و سهم هریک از سازمان‌ها در ارتباط با تحقق تهران الکترونیکی است که لازمه این کار تدارک زیرساخت‌های عمومی است تا نوعی ارتباط سازمانی میان مردم به عنوان کاربران و مدیران به عنوان کارورزان برقرار شود.

شورای شهر ، سازمان فرهنگی هنری و از همه مهمتر شهردار همه و همه یک صدا آماده تحقق تهران الکترونیک هستند ، پس مشکل کجاست ؟؟؟؟

 

گیتس مدرک گرفت!

 
 
     
  
بیل گیتس، مغز بزرگ دنیای کامپیوتر، بالاخره مدرک لیسانسش را آن هم به صورت افتخاری، روز پنج‌شنبه دریافت کرد. گیتس نماد بارز این عبارت است که «مدرک همه‌چیز نیست».

درآمد اصلی گیتس و چیزی که او را امروز به این جایگاه رساند شرکت مایکروسافت است و از قضا همین مایکروسافت بود که مانع ادامه تحصیل گیتس شده‌بود. گیتس قبل از اخراج از دانشگاه، در بهترین دانشگاه دنیا درس می‌خواند. اما چرا گیتس ادامه تحصیل نداد؟

ویلیام هنری گیتس در اکتبر 1955 در سیاتل آمریکا به دنیا آمد. در دبستان به سرعت از هم‌سالانش جلو افتاد. والدینش او را در یک مدرسه معروف به نام لیک ساید ثبت نام کردند. در همین جا هسته اولیه مایکروسافت شکل گرفت.

قضیه از آن‌جا شروع شد که در بهار 1968 (همان سال معروف و رؤیایی) مدرسه تصمیم گرفت که دانش آموزان را با پدیده‌ای جدید یعنی کامپیوتر، آشنا کند. آن‌سال شرکت «مرکز کامپیوتر» دفتری در سیاتل باز کرد. بچه یکی از کارمندان ارشد این شرکت در مدرسه لیک ساید درس می‌خواند.

برای همین، این شرکت، کامپیوتری را با زمان محدود در اختیار این مدرسه قرار داد. بیل و بقیه بروبچه‌ها سراغ این کامپیوتر رفتند. هکرهای جوان ما چند بار دزدکی وارد سیستم شدند و نرم افزارهای امنیتی آن را خراب کردند.

بدتر از همه این که فایل‌هایی را که زمان استفاده آن‌ها از کامپیوتر در آن ثبت شده بود، دست‌کاری می‌کردند. گند قضیه درآمد، اما مخ صاحبان این شرکت کار می‌کرد. آن‌ها بیل و پل را استخدام کردند.

اواخر 1968 بود که بیل گیتس، پل آلن و دو نفر دیگر، گروه برنامه نویسان لیک ساید را تشکیل دادند. آن‌ها تصمیم گرفتند به جای دودر کردن درس و مشق، و هک و این جور کارها، یک کار درست و حسابی بکنند. شرکت هم از آن‌ها خواست که حالا که به اشکالات امنیتی کامپیوتر ما پی بردید، آن‌ها را درست کنید.

پاییز سال 1973 بیل توانست وارد دانشگاه‌هاروارد شود. اما او که شب تا صبحش کنار کامپیوتر و با پل آلن می‌گذشت، صبح تا شب سر کلاس در حال چرت بود. بالاخره پل آلن، مخ بیل گیتس را زد و توانست او را راضی کند که آن‌ها باید یک شرکت مستقل کامپیوتری بزنند.

اما بیل گیتس مردد بود که دانشگاه را بی‌خیال شود یا نه. تا این که یک روز پاییزی 1974، جلوی دکه روزنامه فروشی، طرح جلد مجله پاپیولار الکترونیکس او را میخکوب کرد: آلتیر 8080، نخستین ابزار میکروکامپیوتری دنیا. بعدازظهر همان روز گیتس و آلن دو جوان آس و پاس و علاف که روزشان را با کامپیوتر می‌گذراندند، تصمیمشان را گرفتند: «ما بازار کامپیوترهای شخصی را به‌دست می‌گیریم».

چند روز بعد، بیلی با MITS تماس گرفت و گفت که برای آلتیر یک نرم‌افزار به اسم Basic نوشته؛ اما فقط خودش و آلن می‌دانستند که این لافی بیش نبوده. آن‌ها حتی یک خط برنامه هم ننوشته بودند؛ حتی یک آلتیر 8080 را هم ندیده بودند!

از وقتی که شرکت چراغ سبز به آن‌ها نشان داد تا روزی که آخرین خط برنامه بدون Error اجرا شد، فقط 8 هفته طول کشید. فردای آن روز آلن به دفتر MITS رفت و برنامه را نشان داد. اما نکته جالب این بود که آن‌ها این برنامه را با کامپیوتر مدرسه لیک ساید نوشته بودند و حالا برنامه داشت روی یک آلتیر 8080 بدون کوچک ترین اشتباهی کار می‌کرد. آلن آن موقع برای اولین بار تازه یک آلتیر 8080 را از نزدیک می‌دید!

آلن حقوق برنامه Basic را به MITS فروخت و بیل گیتس هم رسماً از دانشگاه انصراف داد. در تمام این 32 سال گذشته، گیتس نشان داد که حتی بدون داشتن مدرک دانشگاهی هم می‌توان قله‌های یک شاخه علمی‌را فتح کرد.

http://hamshahrionline.ir

سهم طرح ها و نامها از بازار بزرگ CD-R ایران

 

سهم طرح ها و نامها از بازار بزرگ CD-R ایران (هفته اول خرداد)

بازار بزرگ مدیای ذخیره سازی ایران براساس آخرین تخمین ها بازار جذابی با ظرفیت ماهانه 30 تا 35میلیون عدد و یا به عبارتی به ازای هر ایرانی 5 تا 6 عدد در سال را در اختیار دارد و صنوف مختلفی اعم از خواربار فروش ها ، لوازم تحریری ها و ... در کنار رایانه ای ها در توزیع آن نقش داشته و دارند اما شاخص میزان مقبولیت نام های تجاری گوناگون این عرصه نیز در بازار رایانه کشورازاهمیت خاصی برخورداراست.

براساس جدیدترین شاخص اعلام شده از باشگاه فعالان بازار فناوری اطلاعات(طرح S&P) در هفته اول خرداد ماه، هر سه برند اول شاخص شش ماه قبل یعنی ,Princo،Final و DataLife همگی با کاهش سهم روبرو شده اند. Final با یکی از بیشترین کاهش مقبولیتها هنوز برند اول این بازار است اما به نظر میرسد کاهش حجم وسیع تبلیغات استثنائی این برند در دو سال گذشته در کنار توجه شرکت ریز موج به تولید سایر برندهای CD-R و احیانا مشابه برندهای خارجی موفق در منطقه، در متعادل کردن شاخص های این بازار نقش داشته است. 

Finalبا 3 درصد کاهش نسبت به شاخص گذشته ، هم اکنون با برخورداری از شاخص 180 درجایگاه نخست قرار دارد و SONY ،  Princoو DataLife به ترتیب با 2 و 1 و 5درصد کاهش با شاخص های 112،133 و 98 در مکان های بعدی قرار دارند.
 
CD-R با توجه به سرمایه گذاریهای سنگین دو شرکت ایرانی ریز موج و فورتکس عملاً یکی از موفقترین تولیدات ایرانی در حوزه الکترونیک و رایانه بوده و به علت رقابت شدید این دو شرکت و ماهیت تولید آن که سرعت فروش مناسبی را طلب میکند، تنها محصول تولید ایران است که بهای گزاف تعرفه های سنگین حمایتی دولت ازجیب مصرف کننده بازار تامین نمیشود. 

مصرف کننده ایرانی علاوه بر اینها این شانس را هم داشته است که در ایران مالیاتی برای استفاده از مدیای ذخیره سازی همچون سی دی و دی وی دی دریافت نمی شود. در بسیاری از کشورها و به خصوص در اروپا به منظور حمایت از هنرمندان و تولید کنندگان محتوای این دیسک ها، مالیات سنگینی برای تولید و عرضه این قبیل مدیا وضع گردیده و در برخی از این کشورها همچون آلمان ، فرانسه، بلژیک و ... این مالیات قیمت یک عدد سی دی خام را تا حد 1 یا 1.5 یورو یعنی تقریبا ده برابر قیمت مصرف کننده در ایران افزایش داده است.

بازار پر مصرف این محصول توجه بسیاری از برندهای مطرح در سایر محصولات رایانه ای را نیز به تولید و عرضه در این حوزه و رقابت با نامهای تخصصی این رشته جلب نموده است. اگرچه SONY نامی آشنا و قدیمی در عرصه مدیاهای ذخیره سازی است و در شاخص اخیر با توجه به سقوط عجیب و 5 درصدی سهم DataLife ،یک پله نیزصعود کرده ،اما حضور برندهایی همچون  Samsung ، HP، Farassoo و BenQ در این بازار بدون شک بیانگر  نگاه ویژه ای به کارکردهای تبلیغاتی و حضور گسترده تر در بازاراست.

در بازار رنگارنگ این محصول یکی از مهمترین عوامل موفقیت را نیز همچون سایر کالاهای مصرفی  باید در نحوه طراحی گرافیکی و کیفیت بسته بندی جستجو نمود. در این میان بعضی  بزرگان بازار دراین صحنه توانسته اند مقبولیت بهتری  در شاخص نسبت به شش ماه قبل کسب نمایند. با همین ابزار Epoch با 1 درصد رشد به نسبت برادرهمخون خود Final در شش ماه اخیر موفقتر عمل نموده و با برخورداری از شاخص 68 جایگاه پنجم را از آن خود کرده است. TONB برند جدید و جوان مجموعه فراسو- شاب نیز با طرحهای خاص خود برای اولین باردر یک محصول سهم بالاتری از برند Farassoo کسب نموده است .

شاخص اس اند پی نتیجه آمارگیری هفتگی درباره موضوعات و اقلام مختلف از اعضای باشگاه فعالان بازار آی سی تی کشور می باشد. آرای اعضای این باشگاه که متشکل از حدود 2000 واحد فعال در امر توزیع و فروش محصولات رایانه و ارتباطات بوده  که به صورت آنلاین در پرتال www.sandp.ir  ثبت ، جمع آوری و به صورت نمودارهای آماری ارائه میگردد. بدون هرگونه ادعای مربوط به میزان جامعیت شاخص ارائه شده، این آمار به تفکیک تهران و شهرستانها و نمودارهای مقایسه ای آن و نیز تحلیل های مرتبط با هر شاخص و آرشیو شاخص ها در سایت www.sandp.ir  برای دسترسی عموم موجود می باشد. نظرات و پیشنهادات کارشناسانه خود را در حوزه ICT از طریق سایت ارسال نمایید.


 

مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات از سوی شهردار حمایت می شوند

به تازگی شایعه تعطیلی مرکز فناوری اطلاعات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تبدیل به واقعیت شد.

البته بنا به گفته مسئولان این مرکز قرار است اداره مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات طبق اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر تاکید به خصوصی سازی به بخش خصوصی واگذار شود.

این بدان معنی نیست که اهداف مرکز فناوری اطلاعات معدوم شده و یا مسکوت می ماند بلکه تنها طریق پی گیری آن از درگاه بخش خصوصی خواهد بود.

این درحالی است که افتتاح ۸۵ مرکز در سال ۸۵ که قرار بود در سال ۸۶ به وقوع کامل بپیوندد در دستور کار این مرکز قرار داشت و شورای شهر وقت نیز در سال ۸۵ حامی این طرح بود .

اما شایعه های زیادی حکایت از مخالفت شهردار تهران با ادامه حرکت مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات دارد و این در کنار شایعه بزرگ تری مبنی بر مخالفت ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و یا اطرافیان وی است .

ولی آیا به راستی شهردار تهران با ادامه روند این مراکز و افتتاح آنها تا ۸۵ مرکز مخالف است؟

البته ناگفته نماند که مهمترین ماموریت مرکزفناوری اطلاعات پی گیری پروژه بزرگ شهروند الکترونیک بشمار می رود.

براستی شهروند الکترونیک کمک شایانی به تحقق پروژه بزرگ دولت الکترونیک می کند که هم اکنون از سوی دولت و رئیس جمهور و از طریق شورای عالی فناوری اطلاعات پی گیری می شود.

اما ، شهردار تهران و ... ؛ سال ۱۳۸۵       ( گفته ها و نظرها )

شهردار تهران از انتظار خود تا افتتاح هشتاد و پنجمین مرکز سخن می گوید.

 

دکتر محمد باقر قالیباف ، شهردار تهران که در مراسم افتتاح یکی از مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات تهران سرگرم بازدید بود در پاسخ به سوال خبرنگار مرکز فناوری اطلاعات که آیا از روند رشد مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات راضی هستید یا خیر گفت : فعلا مصاحبه نمی کنم ؛ صبر میکنم تا هشتاد و پنجمین مرکز هم افتتاح شود.

البته این گفته شهردار دلیل راه اندازی 85 مرکز در سال 85 نبود اما ظاهرا مسئولان مرکز فناوری اطلاعات  تمام تلاش خود را برای این مسئله معطوف کرده اند .

انتظار دکتر قالیباف از افتتاح هشتادو پنجمین مرکز به دنبال طرح و اطلاع رسانی پروژه بزرگ 85 در 85 از سوی مرکز فناوری اطلاعات و مضاف بر آن در حقیقت پی گیری شتابان تحقق پروژه بزرگ شهر الکترونیک ، شهروند الکترونیک بود .

این در حالی است که مرکز فناوری اطلاعات با درنظر گرفتن کلان شهر تهران بعنوان پایلوت این پروژه سعی دارد آن را در صورت اتمام با موفقیت به کل کشور تعمیم دهد .

اما شهردار تهران که سابق بر این در مسئولیت نیروی انتظامی ادای وظیفه می کرد  تاکید بسیار زیادی بر حذف  کاغذ  و استفاده از فناوری اطلاعات در سیستم پلیس و در حقیقت تشکیل پلیس الکترونیکی داشت ، بنابر این موضوع ، امروز در مسند شهردار تهران دغدغه شهرداری را به غیر از اداره بهینه شهر، تربیت فرهنگی فرزندان انقلاب معرفی می کند و سیستم بدون کاغذ و کابرد صحیح فناوری اطلاعات را در شهرداری تاکید دارد.

وی در مدیریت جدید شهری با استفاده از کاربرد فناوری اطلاعات وارتباطات شهرالکترونیک و شهروند الکترونیک را در برنامه های نزدیک خود قرار داده است .

این پروژه بطور یقین تبعات نرم افزاری و سخت افزاری سنگینی را برای تحقق به دنبال دارد که باید فراهم شود .

و بطور قطع خود ایجاد شهرالکترونیک به صورت مجزا یک پروژه بسیار سنگین است و زیرساختارهای مناسب و بخصوص سخت افزاری و نرم افزاری را مورد نیاز خود دارد و پروژه محتوایی و آموزشی شهروند الکترونیک به دنبال آن و یا به موازات آن هم از چنین وضعیتی تبعیت می کند .

تفاوت عمده ای که مابین این دو پروژه وجود دارد میزان و نوع بهره مندی و استفاده از دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری است که در مورد شهرالکترونیک سهم سخت افزار بیشتر و تعریف آن از برای تامین زیرساخت های مناسب ارتباطات الکترونیکی شهری برای پیاده سازی اغلب قبلیتهای ارائه خدمات دولت الکترونیکی در مدیریت شهری است .

در قبال پروژه شهروند الکترونیک هم این موضوع با برخورداری در صدبالاتر سهم نرم افزاری و تولید محتوا نسبت به سخت افزار و کاربرد سخت افزار در تامین تجهیزات مناسب کاربری شهروندان از فناوری اطلاعات است .

در این میان شهرداری تهران با هماهنگی شورای اسلامی وقت شهر تهران پی گیری موضوع شهرالکترونیکی از طریق بخش هایی که مسئولیت تامین زیرساخت های سخت افزاری را دارند دنبال می کندو مسئولیت اجرای پروژه بزرگ شهروند الکترونیک هم سهم مرکز فناوری اطلاعات شده است .

علوی قائم مقام وقت مرکز فناوری اطلاعات می گوید : با پی گیری مستمر موضوع شهروند الکترونیک و افتتاح و تجهیز مراکز متععد در اقصی نقاط شهر تهران فاصله غنی و فقیر را از بین می بریم و زمینه را برای آموزش و تربیت شهروندان الکترونیک فراهم می کنیم .

شهروندان تهرانی باید با کاربد های عملی ابزار فناوری به خوبی آشنا شوند و بدانند که از هر یک از وسایل فناوری حتی موبایل خود چگونه می توانند نهایت استفاده مناسب را ببرند .

علوی در ادمه از شهردار تهران برای توجه ویژه به این پروژه و همچنین مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات تشکر کرده و پروژه شهروند الکترونیک را طرحی ملی معرفی می کند و می گوید که در اجرای آن مرکز فناوری اطلاعات آمادگی مشارکت با سازمان ها و نهاد های مختلف را دارد.

این در حالی است که دکتر نوریان معاون اجتماعی  شهرداری تهران به خبرنگار مرکز می گوید : با تاسیس مراکز مختلف فرهنگی و توجه به موقعیت مناسب این مراکز که خصوصا در اقصی نقاط شهر قرار دارند می توان در سطح دسترسی مردم از دورن خودشان با آنها ارتباط برقرار کرد .

بنابر این موقعیت موثر آموزش های لازم شهروند الکترونیکی به شهروندان تهرانی از قبیل کار با شبکه جهانی اینترنت و استفاده صحیح از آن و دیگر ابزار فناوری کمک شایانی به از بین بردن فقر فرهنگی فناوری اطلاعات و همچنین از بین بردن فساد اجتماعی ناشی از کاربرد ناصحیح این قبیل خواهد کرد .

دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ، IT را  ابزار تکامل بشر امروزدانسته و می گوید : بدون این امکان بشر نمی تواند سیر تکاملی خود را طی کند .

وی متذکر می شود : با وجود پیشرفت های سخت افزاری در کشور اما از نظر شبکه و نرم افزار در شکل پیوند با شبکه های استانی و ملی دچار عقب ماندگی هسیتم .

در حقیقت باید خودمان را به شاه راههای ارتباطی وصل کنیم ، برای این منظور تشکیل شبکه های کوچکتر و پیوند آنها به شبکه های بزرگ و ملی از ملزومات است .

شهروند الکترونیک ، دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک همگی الفبای رسیدن به شاه رههای بزرگ ارتباطی است که به نظر می رسد  در ایران باید برای تحقق آن شتاب بیشتری صورت بگیرد .

اما بخصوص پروژه شهروند الکترونیک یکی از مهمترین این ارکان است و باید برای تحقق آن سرعت بیشتری بکار رود .

اصغر نصیری شهردار منطقه 22 به خبرنگار ما اظهار می دارد: منطقه 22 بر اساس  سیاست محله محوری شهرداری تهران پروژه های مختلفی را از در سال 85  به نتیجه رساند.

وی ادامه می دهد : در همه مراکز محله های مان مرکز فناوری اطلاعات را پیش بینی کردیم در این مراکز شهروندان می توانند به راحتی و از طریق سیستم های ارتباطی و کامپیوتری با شبکه جهانی اینترنت ارتباط برقرار سازند . این مراکز به لابراتار های آموزشی متعدد نیز مجهز است .

در خصوص پروژه شهروند الکترونیک مراکز فرهنگی فنا.وری اطلعات این منطقه با امکانات لازم آموزشی ، فرهنگی از طریق اطلاع رسانی برای عمومی شهروندان قابل بهره برداری هستند حتی شهرواندان می توانند از طریق وب سایت منطقه از ازلاعات لازم بهره مند و یا امکانات لازم را از طریق اینترنت دریفات دارند.

با توجه به گفته شهردار تهران مبنی بر ایجاد زمینه مشارکت محله های تهران برای امر مدیریت شهری در همان نقاط،مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات بهترین جایگاه برای شناسایی و جذب استعداد های مختلف است .

حسن بیادی ، نایب رئیس وقت شورای اسلامی شهر تهران هم صحبت از کمیته ای مشخص در شورای شهر تهران کرده و به خبرنگار مرکز می گوید که شورا از این طریق مباحث حوزه IT را با شهرداری دنبال می کند .

وی می گوید : کم کردن مشکلات اجتماعی ،کاهش ترافیک و اصولا کم کردن مراجعات شهروندان و به نوعی ارائه خدمات دولت الکترونیک از مزایای تحقق پروژه شهروند الکترونیک است و پیدایش و فعالیت مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات کمک بسیار موثری به اجرای هرچه بهتر این پروژه می کند .

مهندس علی جراحی ، مدیر آموزش و انفورماتیک مرکز فناوری اطلاعات  از توسعه و تجهیز با ظرفیت بالا در خصوص مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات سخن می گوید زیرا معتقد است اولا مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات نقش بسیار زیادی درخصوص زمینه سازی آموزشی و ایجاد بستر فرهنگی قبول و شناخت فناوری اطلاعات از سوی شهروندان و تحقق همه جانبه شهروند الکترونیک دارد و دوم اجرای دوره های آموزشی مکانیکال شهروندی یعنی آشناسازی شهروندان با کاربردهای عملی فناوری و از طرفی آموزش تئوریک فناوری اطلاعات نیز برای این مقصود اهمیت بسزایی دارد.

وی می گوید : در حقیقت مراکز مختلف در اقصی نقاط هم فاصله طبقاتی را در بهره مندی از فناوری اطلاعات از بین می برد و هم حرکت طولی در میان فرهنگ فناوری اطلاعات شهروندان موجب افزایش سطح آگاهی ، بازشناسی نیازهای آنها در این قالب و همچنین آموزش فرهنگ شهروندی الکترونیکی و زندگی در عصر مجازی با ماهیت الکترونیکی را به دنبال دارد .

در مجموع آنچه که مسلم است شهرداری تهران به دنبال مدیریت نوین شهری بر اساس فناوری اطلاعات و ارتباطات است و مراکز زیر مجموعه آن نیز تمام تلاش خود را برای تحقق این آرمان که در نهایت ارائه خدمات بهتر و در ظرف زمانی کمتر و متقابلا رضایت شهروندان را به دنبال دارد به کار گرفته اند .

مرکز فناوری اطلاعات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم یکی از این مراکز است که تلاش می کند تا شعار شهر الکترونیک ، شهروند الکترونیک به وقع بپیوندد ، اما ،آیا بودجه لازم برای تحقق این اهداف فراهم است ؟

 

در پایان سال ۸۵ نشریه ماهانه شهرداری مجازی هم با تشویق های بسیار مسئولان و شهرداری های کشور در پی دیگر پروژه ها در دل نمایشگاه اله سیت سوم مشهد مقدس به وقوع پیوست .

اولین شماره این نشریه به همت روابط عمومی مرکز فناوری اطلاعات و با سردبیری رضا شرفی مدیر روابط عمومی مرکز برای بهار ۸۶ با شعار ۸۶ به استقبال تهران الکترونیک می آید منتشر شد که ضمن آن دستاوردهای شهرداری های ۸ شهر بزرگ کشور نیز به روایت تحریر درآمد.

این نشریه با استقبال ملی در حوزه شهری مواجه شد !

 

اما در خبرها و نقدهای رسانه ها در خصوص معوق ماندن مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات با تغییرات بسیار در مدیریت های آنها در سال ۸۵ ذکر نکاتی برای روشن شدن واقیت ها برای اذهان عمومی ضروری است که :

تحولات در  سطح مراکز و لایه مدیریت آنها بر اساس تفکرات و برنامه ریزی های دقیقی از سوی ریاست مرکز و از کانال مدیر محترم امور مراکز صورت گرفته است .

خانم رواندوست مدیر برنامه ریزی و هماهنگی امور مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات با افزایش تعداد مراکز به ۲۰ مرکز در قالب اداره و برنامه ریزی برای آنها تنها با ایجاد همدلی و انگیزه های مشوقانه مسئولیت پذیری و همه برای یکی و یکی برای همه و ایجاد بسیج فکری و نیروی انسانی حتی در زمانی که بودجه لازم برای پرداخت حق الزحمه کارمندان مرکز بر اساس عدم تامین بودجه از سوی سازمان فرهنگی هنری به هردلیل به این تحولات جامه عمل پوشاند .

رواندوست در سخنان خود به خبرنگار مرکز گفته است که :

هدف اصلی و برنامه کلیدی ما در مرکز فناوری اطلاعات آموزش شهروندان تهرانی با فناوری اطلاعات و ارتباطات و زندگی الکترونیکی برای تحقق پروژه بزرگ شهروند الکترونیکی است .

درحقیقت هدف از راه اندازی مراکز متعدد فرهنگی فناوری اطلاعات در اقصی نقاط کلان شهر تهران از بین بردن فاصله طبقاتی جامعه در بهره مندی از آموزش های لازم فناوری اطلاعات و همچنین برگزاری دوره های آموزش شهروند الکترونیک و آماده سازی شهروندان برای استفاده از خدمات الکترونیکی است .

هرکدام از مراکز بر اساس تعاریف و عناوینی که دارند این پروژه را به نوعی به اجرا در می آورند به گونه ای که هر کدام به آموزش بخشی از فناوری اطلاعات و موضو عات مختلف و مرتبط می پردازند.

وظیفه ما ایجاد یک عادت صحیح در میان شهروندان است تا زمانی که امکانات این چنینی وجود دارد به روانتر شدن تعاملات اجتماع خودشان کمک کنند.

رواندوست می گوید : در پی گیری پروژه ecitizen یا شهروند الکترونیک چند محور اصلی را در نطر داریم ؛ یکی اینکه اقشار جامعه را از لحاظ سنی به گروه ای کودک ، نوجوان و جوان و بزرگسال تقسیم میکنیم تا آموزش ها و برنامه های مناسب را برای هر کدام از آنها طراحی و پیاده سازی کنیم ، مثلا برنامه های مخصوص کودکان و نوجوانان را از طریق مرکز فرهنگی فناوری اطلاعات کودکو نوجوان در ولنجک دنبال می کنیم .

دیگری اختصاص مراکز موضوع مشخص شهروند الکترونیک و محور بعدی راه لندازی مراکزی سرگرم کننده همچون باشگاه وبلاگ نویسان تهران برای پرکردن اوقات فراغت علاقمندان مخصوصا جوانان به دنیای مجازی و سرگرمی های آن است .

فارغ از استفاده شهروندان از محیط وبلاگی این باشگاه و خدمات مربوط به آن بانوان و جوانان می توانند از کافی نت ها و گیم نت ها برای کارها و ارتباطات و بازی های کامپیوتری استفاده کنند.

و از همه مهمتر وی می گوید :

تربیت مدرسین برای آموزش دوره های مشخص ، تربیت مدیران برای اداره بهینه مراکز جدید ،بازآموزی مدیران قبلی شاغل در مراکز منطیق با نیاز و ضرورت های اجتماعی و فرهنگی جامعه و شهروندان از جمله برنامه های این واحد از مرکز است و بنده برای این منظور کمیته های مشورتی مختلفی متشکل از هنمکاران باتجربه و خوش سابقه دارم که در تصمیم سازی ها از آن بهره مند می شوم.

توجه به کار گروهی و آماده سازی نیروی انسانی کارآمد از مهمترین سیاست های این مرکز بشمار می رودو معتقدیم : یکی برای همه و همه برای یکی .

 در این راستا چیدمان نیروی انسانی و تربیت آنها و همچنین آموزش کارگروهی  در میان اعضای مرکز به گونه ای است که مراکز حتی بدون حضور فیزیکی مدیر مرکز در مواقع استثنا به کار خود به نحو شایسته ادامه دهند.

این در حالی است که خود را ملزم می دانم توزیع نیروی انسانی مراکز را براساس بررسی های مکرر ، صلاحیت ها ، سوابق ، محل سکونت ، سنخیت رفتاری و شاخص های راندمان بالای کار انجام دهم.

دو موضوع موجب نگرانی است ، یکی محدودیت های مالی حتی برای پرداخت بموقع حقوق کارمندان و دیگری محدودیت در جذب نیروی های مستعد و کارآمد جدید برای مراکز جدید التاسیس .

نکته مهم اینکه اولا افراد برای کار بهتر انگیزه بالا نیاز دارند و گذشته از آن مشکلات اقتصادی، خود عامل تضعیف انگیزه در افراد است و دوما، تا چه میزان می توان از یک فرد در چند مسئولیت و یا بصورت چند منظوره استفاده کرد ؟!

در این راستا برای افزایش کیفی فعالیت ها و برنامه ریزی صحیح و با توجه این نکته که کارهای فرهنگی برنامه های بلند مدت تلقی می شوند ، مقاطع کاری را بصورت محک های کوتاه مدت بر اساس نظرسنجی منطقه ای و آمار عمومی ، بازنگری فعالیت ها ، پیاده سازی ایده های جدید ، آگاهی از رشد فناوری روز دنیا ، بومی سازی فناوری و انطباق فناوری با شرایط اجتماعی و نهایتا مهندسی مجدد فرایندهای اجرایی برای برنامه 5 ساله آتی مورد بررسی قرار می دهیم .

 

اما دیری نپایید که نه تنها ادامه فعالیت نیروهای انگیزه مند تربیت شده برای خدمت به مردم ابتر ماند، هزینه های انجام شده برای تحقق پروژه شهروند الکترونیک نیز بر سرابی سوار و  تمامی آرمان های افتتاح مراکز جدید برای عدالت گستری و ترویج کاربرد فناوری اطلاعات در میان مردم با تصمیماتی با علل و منشائی نامعلوم به یک رویا مبدل گشت تا بخش خصوصی آن را ...

 آیا پی گیری طرح های ملی فرهنگی بودجه نمی خواهد ؟

آیا حمایت های لازم از زحمت کشان عرصه های خدمتگذار مردمی می شود؟

آیا مراکز فرهنگی فناوری اطلاعات کمتر از فرهنگسراها ،فعالیت کاربردی داشتند؟

آیا تفکر سازمان فرهنگی هنری حکایت از تعطیلی پیشخوان فرهنگی IT دولت دارد؟

آیا اختلافات مدیریتی و سلیقه ای دلیل محکمی برای تضرر ملت ایران است؟

آیا به نابودی سرمایه های انسانی و مالی ناشی ازاین گونه تصمیمات توجه می شود؟