600 میلیون تومان برای بنیان بازار ملی محتوا

دکتر حمید شهریاری - دبیر شورای عالی اطلاع رسانی - در نشست خبری اولین جشنواره‌ی و نمایشگاه ملی تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی (تسما)، اظهار کرد: دبیرخانه‌ی شورای عالی اطلاع‌رسانی از سال 85 با رویکرد جدیدی با عنوان تسما فعالیت خود را آغاز کرد و طرح تسما در صدد است تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایرانی را بر عهده بگیرد.

وی با بیان این که ما برای رسیدن به عرصه‌های سطوح عالی ICT به دو بعد پیشرفت ابزاری و محتوایی نیاز داریم، ‌گفت: آن چه که یک فرهنگ را شکل می‌دهد محتواهایی است که در آن ابزارها شکل می‌گیرد که هر چه این محتواها غنی‌تر و پربارتر باشد غنای فرهنگ آن ملت افزایش می‌یابد.

شهریاری یادآور شد: در راستای تقویت تولید محتوای الکترونیکی ایرانی درصددیم بازاری را به عنوان بازار ملی اشتراک محتوا ایجاد کنیم که این نخستین بازار ملی اشتراک محتوا است؛ در ضمن اجرای این برنامه نخستین جشنواره تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران و نمایشگاه تسما عرضه خواهد شد.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی تاکید کرد: بدون تردید محتواهای متفاوتی در حوزه‌ی فرهنگی،‌ اجتماعی، آموزشی و خدمات تشکیل شده و لازم است این اطلاعات به نحوی با هم مرتبط شود که این از اهداف اصلی شبکه‌ی اطلاع‌رسانی محسوب می‌شود.

وی گفت: با توجه به تجربه‌ای که ما در جشنواره و نمایشگاه‌هایی که از قبل عرضه می‌شد به این نتیجه رسیدیم که در این جشنواره شاهد یکسری نرم‌افزارهایی هستیم که از اطلاعات کافی برخوردار نیست.

شهریاری ادامه داد: یکی از دلایل نقص در این نرم‌افزارها کمبود در محتوا است و تصمیم‌ گرفتیم صاحبان داده اطلاعات خود را به اطلاعات الکترونیکی تبدیل کنند.

شهریاری به اشتراک‌گذاری محتوا را یکی از اهداف سند جامعه‌ی اطلاعاتی ذکر کرد که در ژنو امضا و در تونس مورد تایید قرار گرفت و تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم که در سطح شرکت‌های خصوصی این اشتراک‌گذاری را انجام دهیم.

وی در ادامه با تاکید بر این که ما در این جشنواره و نمایشگاه رویکرد محتوایی را دنبال می‌کنیم،‌ اظهار کرد: برای طرح بازار ملی اشتراک محتوا با توافق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 600 میلیون تومان اختصاص داده شد.

او اطلاع‌گیری از محتوای تولید شده در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و دینی، بررسی وضعیت تقاضا نسبت به انواع محتوای تولید شده، تشویق اشخاص حقیقی و حقوقی متخصص در حوزه‌های مختلف به تولید محتوای مورد نیاز کشور را از جمله اهداف این طرح برشمرد و گفت: ایجاد اشتغال و حمایت از تولید کنندگان بخش خصوصی و تعاونی، جمع‌آوری اطلاعات تولید شده در زمینه‌های مختلف و به اشتراک‌گذاری آن‌ها،‌ ایجاد تعامل بین تولیدکنندگان محتوایی در بخش دولتی و نیمه دولتی با بخش‌های خصوصی تعاونی و اشخاص حقیقی از دیگر اهداف این طرح است.

شهریاری، درباره‌ی شرایط عمومی‌ تولیدات محتوایی جهت شرکت در بازار گفت: تنها محتوایی که قابلیت به اشتراک‌گذاری داشته باشد در این بازار شرکت داده می‌شود و محتوای تولید شده می‌تواند در قالب فایل‌های اطلاعاتی و یا به صورت نرم‌افزار در طرح عرضه شود و از طرفی مالکیت مادی و معنوی ارایه کننده‌ی محتوا نسبت به تولید ارایه شده به نحوی قابل اثبات باشد.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی تاکید کرد: کسانی که در این بازار شرکت می‌کنند باید توان این را داشته باشند که محتوای خود را ثابت کنند و هزینه تولید اطلاعات ارایه شده از اعتبارات و منابع دولتی تامین نشده باشد.

وی یادآور شد: صاحبان تولیدات محتوایی می‌توانند اشخاص حقیقی،‌ حقوقی، شرکت‌های خصوصی و موسسات فرهنگی غیردولتی باشند و از طرفی صاحبان تولیدات محتوایی باید بتوانند مالکیت خود را نسبت به تولیدات عرضه شده اثبات کنند.

شهریاری با بیان اینکه نحوه‌ی معرفی و ارسال تولیدات محتوایی در حوزه‌های مختلف در وبگاه جشنواره تسما www.tasmafair.ir آمده است، درباره‌ی اهداف این طرح گفت: تقدیر از تلاش پدیدآورندگان محتوای الکترونیکی ایرانی، تشکیل بانک توصیفی اطلاعات‌، شناسایی و معرفی مالکان اطلاعات و حمایت از حق مالکیت فکری تولید کنندگان محتوا از جمله اهداف این طرح است.

وی تشویق نهاد‌ها و بنگاه‌های دولتی در حرکت به سوی دولت الکترونیک و معرفی اطلاعات برتر برای باز تولید و پردازش‌های مجدد را از دیگر اهداف طرح برشمرد.

شهریاری درباره‌ی حوزه‌های شمول طرح گفت: همه‌ی انواع اطلاعات الکترونیکی از قبیل نوشتاری، دیداری - شنیداری و بانک‌های مشتمل بر این اطلاعات در حوزه ارزیابی طرح جای دارند و همه اطلاعاتی که به صورت دیجیتالی تولید شده و یا از حالت‌های دیگر به شکل الکترونیکی تبدیل شده‌اند می‌توانند در داوری شرکت کنند و از طرفی محتواهای الکترونیکی باید در یکی از حوزه‌های 15 گانه طرح تسما جای داشته باشند.

همچنین سعید سالاریان - معاون پشتیبانی دبیرخانه‌ی شورای عالی اطلاع‌رسانی و دبیر اجرایی جشنواره - درباره‌ی مراحل اجرای طرح گفت: کلیات طرح از طریق رسانه‌ها، وبگاه نمایشگاه،‌ وبگاه دبیرخانه‌ی شورای عالی اطلاع‌رسانی و ارسال فراخوان به اطلاع عموم می‌رسد و موسسات فرهنگی،‌ اشخاص حقوقی و حقیقی و نهادها هر یک در حوزه‌های فعالیت خود محتوای تولید شده و یا آماده تولید خود را جهت شرکت در بازار ملی اشتراک محتوا معرفی می‌کنند.

دبیر اجرایی جشنواره تصریح کرد: وضعیت مالکیت مادی و معنوی تولیدات توسط کمیته داوری تعیین و پس از آن تولیدات ارسالی با شرایط عمومی ‌و استانداردهای تعریف شده مطابقت داده می‌شود و محتوای برگزیده که دارای شرایط عمومی‌ جهت خرید باشد توسط کمیته قیمت‌گذاری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: محصولات خریداری شده طی ضوابطی که مشروح آن به تایید طرفین رسیده خریداری شده و جهت استفاده عمومی ‌با شرایط خاص در وبگاهی که به این منظور طراحی شده قرار می‌گیرد و محصولات به اشتراک گذاشته شده در وبگاه‌ها با بهایی اندک به خریداران عرضه و مبالغ حاصل از فروش آن به تولید کننده اصلی تعلق می‌گیرد.

سالاریان یادآور شد: دبیرخانه‌ی شورای عالی اطلاع‌رسانی با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تنها مسوولیت نظارت بر گردش کار مذکور را به عهده دارد.

معاون شورای عالی اطلاع‌رسانی یادآور شد: نهادهای دولتی، تعاونی و خصوصی می‌توانند محتوای الکترونیکی خود را جهت ارزیابی در جشنواره شرکت دهند و تنها اطلاعاتی که مشخصات آن‌ها به دبیرخانه ارسال شده و یا در پایگاه جشنواره معرفی شد و مورد ارزیابی واقع خواهد شد.

بنا بر اعلام، این جشنواره در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در تاریخ 12 تا 16 شهریورماه سال 86 و همراه با برگزاری نمایشگاه جانبی برگزار می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد