Kingston همچنان محبوب ترین

حافظه یا RAM یکی از مهمترین فاکتورهای موجود در زمینه ارتقاء کارآئی یک کامپیوتر است . افزایش حافظه بر روی یک کامپیوتر با توجه به نوع استفاده، می تواند در مقاطع زمانی متفاوتی انجام گیرد.
اما حافظه هایی که امروز بیشتر در بازار رایج هستند به RAM  های DDR(Double Data Rate) و DDR2 محدود می شوند به طوری که مبنای نظر سنجی، برندهای تولید کننده  این حافظه ها قرار گرفته اند.
حافظه های DDR در سال 2003 به عنوان تنها حافظه استاندارد شده نوسط کمپانی های تولید کننده مادربورد و سایر ادوات کامپیوتر که به نوعی از حافظه استفاده می کنند شناخته شده و کمپانی های سازنده Chipset از قبیل Intel ،VIA ،AMD ،Acer Labs (ALI )،SIS ،  NVIDIA و ATI  طی توافقی پشتیبانی از حافظه های  DDR  در سطوح مختلف محصولات جدید خود را اعلام نموده اند.

در این زمینه می توان به تفاوت میان حافظه های DDR  و DDR2 نیز اشاره کرد به طوری که DDR ها از 128 مگابایت  تا 1 گیگابایت و DDR2 ها از MB 256   تا  GB4  را پشتیبانی می کنند. این درحالی است که مصرف انرژیDDR2  ها نیز نصف DDR هاست.

چیپ داینامیک رم (DRAM) از نوع DDR3 و یا  Double Data Rate  با ظرفیت 512 مگابیت، تکنولوژی نسل جدیدی از حافظه است که سامسونگ آن را معرفی کرده و با سرعت 1066 مگابیت در ثانیه میتواند دیتا را پردازش کند که معادل 8000 صفحه روزنامه در ثانیه است، یعنی سرعتی معادل دو برابر نسل فعلی چیپهای DDR2 DRAM  . شرکت سامسونگ الکترونیک کره جنوبی در این رابطه گفته است که اولین نمونه چیپهای حافظه کامپیوتری فوق سریع با مصرف توان کم تولید کرده که میتواند به عنوان استاندارد نسل آتی محصولات مصرف شود. به ادعای سامسونگ این حافظه DDR3 می تواند استانداردی برای کامپیوترهای نوت بوک، دسک تاپ و سرور باشد. این اولین نمونه چیپ حافظه است که با ولتاژ 1.5 ولت کار میکند و باعث می شود کمترین جریان از باتری کشیده شود که مطلوب دنیای بیسیم است. با توجه به بررسی های  انجام شده توسط IDC  (نهاد قدرتمند تحقیقات بازار)، این چیپ  65 درصد کل بازار سراسری DRAM را تا سال 2009 به خود اختصاص خواهد داد.
از طرفی بنا برنظرسنجی  اخیر باشگاه فعالان ICT در پرتال S&P به آدرس ww.sandp.ir ، سامسونگ که  فعالیت خود را در این بازار نیز آغاز کرده است  در جایگاه سیزدهم شاخص بازار RAM قرار گرفته و تنها چیزی در حدود 1 درصد ازشاخص بازار را در اختیار دارد.
اما طبق آخرین نظرات اعضا، برند Kingston کماکان همچون 1 سال گذشته  بالاترین شاخص بازار را با امتیاز 388 از آن خود کرده است. Kingston با اینکه در آذر ماه گذشته با کسب 37.5 درصد از شاخص بازار، 6.5 درصد از سهم آمار تیرماه را از دست داده بود، هم اینک با رشد 1.5 درصدی نسبت به آذر ماه ، با در اختیار داشتن 39 درصد از امتیاز شاخص بازار به تنهایی و با فاصله زیاد از سایر رقبا، بالاترین جایگاه را به خود اختصاص داده است. البته این افزایش سهم می تواند متاثر از افزایش تقاضای این قطعات در این مقطع از سال نیزباشد.
با توجه به شرایط اخیر بازار در پی افزایش قیمت چیپ ست در بازار جهانی، قیمت این قطعه نیز رو به افزایش گذاشته و به نظر می رسد با شرایط موجود این روند در هفته های جاری نیز ادامه پیدا کند. پس از سیر نزولی نرخ  قیمت  RAM  طی چند ماه گذشته که بی تاثیر از افزایش تولید چیپ ست های DDR2 و همچنین رکود بازار در ماه های قبل از امتحانات نبود، هم اکنون در آغاز فصل تابستان که بازار در بالاترین سطح  تقاضا قرار دارد، به نظر می رسد رشد قیمت تا 2 برابر نرخ موجود نیز ادامه پیدا کند. گرچه در این بخش  نیز همانند سایر بخش ها نباید از تاثیر نوع گارانتی ، کشور تولید کننده  و هزینه حمل و نقل کالا تا ایران و ... به راحتی چشم پوشی کرد.

نکته قابل توجه دیگری که باید به آن اشاره کرد  بحث اصل یا تقلبی بودن این قطعه است. بازار ICT ایران که در سال های گذشته همیشه به طور ملموسی  تحت تاثیر اجناس بی کیفیت با نام برندهای معروف (یعنی اجناس تقلبی) قرار گرفته، شاید در بازار RAM لطمه بیشتری خورده است؛ به طوری که کاربر همچنان از اصل بودن یا نبودن قطعه خود نمی تواند مطمئن باشد. لذا ملاک انتخاب خود را شرکت وارد کننده و گارانتی کننده آن قطعه قرار می دهد تا با توجه به اعتبار آن شرکت بتواند بهترین انتخاب را داشته باشد.

با  توجه به مورد مذکور می توان یکی از عوامل موفقیت Kingston را شرکت های عرضه کننده معتبری همچون سریر و انفورماتیک گستر دانست که  توانسته اند خیال خریدار را از اصل بودن قطعه راحت کنند. قیمت مناسب این حافظه ها در مقایسه با سایر حافظه های معتبر موجود در بازار نیز دلیل دیگری مضاف بر موارد اشاره شده در بالاست. ضمن اینکه Kingston  برندی است که در بازار جهانی نیز توانسته است همین اعتبار و جایگاه  را به خود اختصاص دهد.

حافظه های Kingmax نیز در حالی که از آذر گذشته تا کنون با 3 درصد کاهش سهم شاخص بازار مواجه شده اند با امتیاز 138 ، پایین تر از Kingston قرار گرفته اند. این RAM  ها که در حال حاضر توسط شرکت آواژنگ به بازار عرضه می شوند سابق بر این برچسب گارانتی اهتمام داشتند و بسیاری معتقدند که سهم مهمی از اعتبار آن در بازار به سیاست های عرضه، تبلیغات و قیمت گذاری آن توسط اهتمام باز می گردد.

RAM های Apacer که بیشتر برای کاربری خانگی مناسب هستند نیز توانسته اند به مرور جای خود را در بازار پیدا کرده و با امتیاز 124 سهمی در حدود 12درصد از شاخص بازار را به دست آورند. این حافظه ها که از قیمت مناسبی هم برخوردار هستند توسط سازگار ارقام به بازار عرضه می شوند که البته با توجه به سابقه 15 ساله حضور این برند در بازار، قرار گرفتن آن در جایگاه بالاتر دور از ذهن نبود.
حافظه های Bilitz  نیز بعد از Apacer با کاهش 5 درصدی نسبت به آذر گذشته  و ثبات نسبی سهم در تهران و شهرستان  با برخورداری از  امتیاز 74 در جایگاه چهارم شاخص قرار گرفته اند. این برند که به عنوان برند سوم کارخانه Adata محسوب می شود با توجه به قیمت پایینش توانسته است 7%  از سهم شاخص را به خود اختصاص دهد.

اما علاوه بر Kingston دو برند دیگر نیز هستند که بیشتر از سایرین  ازسوی فروشندگان پیشنهاد می شوند. دو برند OCZ  و Geil  هستند که به کیفیت خوب شهرت دارند.Geil  با توجه به قیمت مناسب و اعتباری که به سرعت کسب کرد  از جایگاه بهتری نسبت به  OCZ در شاخص بازار برخوردار است و کاربران از سازگاری آن با غالب مادربورد های موجود در بازار رضایت دارند اما در مورد OCZ قضیه کمی فرق می کند. این حافظه جزو حافظه های با کیفیت و گران قیمت  بازار محسوب می شود که در سطح های Gold و Platinum از بهترین حافظه های دنیا محسوب می شود و از نظر کیفیت و اعتبار در سطح بالاتری از Geil  قرار دارد اما تفاوت اندک در قیمت، به طور غیر مستقیم به  اعتبار Geil افزوده است که البته در این میان نباید از ظاهر جذاب حافظه های Geil نیز گذشت.
Geil هم اکنون با امتیاز 61 و برخورداری از 6 درصد از سهم شاخص بازار و OCZ با شاخص 26 جایگاه های پنجم و هشتم را در اختیار دارند. البته حافظه های Geil به دلیل توزیع و تبلیغ مناسب در تهران 2 برابر شهرستان ها طرفدار دارند.

اماRAM  های PNY که توسط شرکت اهتمام و با برچسب های S&P در بازار ایران دیده می شوند یکی از حافظه های پرطرفدار در بازار امریکا هستند که با عرضه آن توسط اهتمام کم کم جای خود را در بازار ایران پیدا کرده اند. رشد جالب توجه سهم شاخص بازار این حافظه ها نیز از دیگر نکات بارز و انکار نشدنی این نظرسنجی است. PNY که در شاخص آذر ماه گذشته در تهران امتیاز نازل  0.7 را کسب کرده بود با رشد 20 برابر امتیاز خود را به 14 افزایش داد و امتیاز شهرستان ان  که  16 بود به 50 امتیاز افزایش یافت تا اهتمام با برخورداری از تنها 1% از سهم شاخص بازار از رتبه 11 به 5 صعود کند.

از دیگر نکات جالب توجه شاخص اخیر قرار گرفتن برندهای با کیفیت، معتبر و البته گرانقیمت بازار جهانی همچون برند پیشتاز  Corsairو برندهای Crucial و Mushkin  در رده های بسیار نازل جدول است. عرضه بسیار محدود، عدم تبلیغات مناسب و همچنین قیمت آنها  می تواند از عمده دلایل عدم موفقیت این برندها در بازار داخلی ایران باشد.

شاخص اس اند پی نتیجه آمارگیری هفتگی درباره موضوعات و اقلام مختلف از اعضای باشگاه فعالان بازار آی سی تی کشور می باشد. آرای اعضای این باشگاه که متشکل از حدود 2000 واحد فعال در امر توزیع و فروش محصولات رایانه و ارتباطات می باشد  ه صورت آنلاین در پرتال  www.sandp.ir  ثبت ، جمع آوری و به صورت نمودارهای آماری ارائه میگردد. بدون هرگونه ادعای مربوط به میزان جامعیت شاخص ارائه شده، این آمار به تفکیک تهران و شهرستانها و نمودارهای مقایسه ای آن و نیز تحلیل های مرتبط با هر شاخص و آرشیو شاخص ها در سایت www.sandp.ir  برای دسترسی عموم موجود می باشد. نظرات و پیشنهادات کارشناسانه خود را در حوزه ICT از طریق سایت ارسال نمایید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد