ایران در رده سی و سوم جهان در زمینه فناوری نانو

 جمهوری اسلامی ایران رتبه 33 را در زمینه فناوری نانو در جهان داراست و رتبه اول را در جهان اسلام و خاورمیانه کسب کرده است. در زمینه صنعتی و شرکتهای خصوصی فعال از نظر تولید محصول نیز رتبه 37 را در جهان داراست.
به گزارش  مهر، بهمن حسن زاده متخصص و صاحب نظر در زمینه فناوری نانو در نشست تخصصی کارشناسی مرکز ملی بهره وری ایران تحت عنوان فناوری نانو، اهمیت و کاربرد آن در صنعت بهداشت و درمان، داروسازی، الکترونیک و رایانه، انرژی ، محیط زیست و کشاورزی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی  کشور گفت: فناوری نانو توانمندی تولید مواد، ابزارها و سیستم های جدید را در دست گرفتن کنترل در سطوح مولکولی و اتمی و استفاده از ویژگی هایی است که در آن سطوح ظاهر می شود.

وی گفت: فناوری نانو یک رشته علمی جدید نیست، بلکه رویکردی جدید در تمام رشته ها است که در سال 1959 توسط ریچارد فانیمن مطرح شده است و در ایران از سال 1380 در دفتر معاون اول ریاست جمهوری ستاد ویژه توسعه، عهده دار سیاستگذاری، نظارت بر فعالیت ها و رفع موانع موجود در راه توسعه فناوری نانو است.

حسین زاده گفت: در ایران یک هزار و 200 متخصص و کارشناس در زمینه فناوری نانو فعالیت دارند و در سال 2006 میلادی، در زمینه تولید مقالات علمی از رشدی معادل 300 درصد برخوردار بوده است.

وی در مورد اهمیت و کاربرد این رشته علمی گفت: کاربرد فناوری نانو در کاهش مصرف انرژی ، تولید پارچه های خنک کننده و ضد آب ، لباس های بیمارستانی، رگ مصنوعی، داروسازی، الکترونیک و کامپیوتر ، محیط زیست، کشاورزی و صناعی انکارناپذیر است.

در پایان نشست تخصصی مرکز ملی بهره وری ایران، گزارشی از سفر نمایندگان ایران به نشست سازمان بهره وری آسیایی که در 10 لغایت 13 آوریل 2007 در کره جنوبی برگزار شد ارائه شد.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد