هاشمی : تاکید بر بکارگیری فناوری دیجیتالی

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در مراسم افتتاح همایش ملی کارآفرینی دیجیتالی با تاکید بر بکارگیری دیجیتال و فناوری دیجیتالی در همه‌ حوزه‌ها گفت: ما در دولت سازندگی متوجه شدیم که دیجیتال در دنیا حرف اول را می‌زند و تقریبا کار را از صفر شروع کردیم و در همان ابتدا با انتقادها و مخالفت‌ها مواجه شدیم.

 آیت الله هاشمی رفسنجانی در اولین همایش کارآفرینی دیجیتالی ادامه داد: وقتی تلفن دیجیتالی و تلفن همراه از سوی مخابرات مطرح شد برخی آن را لوکس‌بازی و بلندپروازانه‌نگری دانستند و گفتند که جامعه‌ ما در حد استفاده از تکنولوژی دیجیتالی نیست و چنین کاری اتلاف سرمایه است. من هم با حوصله از این امر دفاع کردم. ولی امروز دیگر کسی منکر این چیزها نیست.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر ابتکارات در حوزه‌های مختلف و تاکید اسلام بر آن، گفت: ابتکار از خواسته‌های خداوند است و اگر ما می‌خواهیم به خدا نزدیک شویم باید دارای ابتکار باشیم. اسلام بر پیشتازی مسلمانان در نوآوری تاکید دارد و اگر پیامبر(ص) متوجه می‌شد یک فن جدید در گوشه‌ای از جهان به وجود آمده است، مسلمانان را مامور می‌کرد که آن را به دست بیاورند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معضل بیکاری در کشورمان، گفت: یکی از دردهای جامعه‌ ما بیکاری است و احتیاج به اشتغال عاملی است که ما را بر آن می‌دارد که وارد میدان‌هایی نظیر دیجیتال شویم.

وی درباره کارآفرینی، شناخت فرصت‌ها بر اساس اشتغال‌آفرینی اظهار کرد: دانشگاه آزاد و فکر تاسیس آن یکی از مصداق‌های موفقیت در کارآفرینی در کشور است. زمانی که دانشگاه آزاد قرار بود تاسیس شود، انقلاب فرهنگی اتفاق افتاده بود و دانشگاه‌ها تعطیل بود. ما متوجه این نیاز شدیم که تحصیلات عالی به عنوان یک نیاز مبرم در جامعه مطرح است و مردم خواهان تحصیلات عالیه برای فرزندان‌شان هستند در حالی که امکانات دولت کفاف جامعه را نمی‌داد و افرادی بودند که حاضر بودند برای تحصیل فرزندشان پول بپردازند. دانشگاه آزاد با هدف ایجاد امکان جدید برای تحصیلات عالیه تشکیل شد و با وجود مشکلاتی که داشت موفقیت‌های بزرگی در این زمینه کسب کرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اشتغال‌آفرینی دیجیتالی را دارای ظرفیتی دانست که حتی روستاییان نیز می‌توانند با استفاده از آن زندگی بهتری داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فناوری دیجیتال در سند چشم‌انداز، گفت: چند نکته خیلی مهم در سند چشم‌انداز وجود دارد که اولین آن‌ها دانایی‌محوری است و این‌که امروزه بدون داشتن تکنولوژی‌های جدید نمی‌توان به اهداف چشم‌انداز رسید. ما هم‌اکنون دو سال است که از سال‌های برنامه‌ی چشم‌انداز طی کرده‌ایم. در این دو سال نه تنها پیشرفتی نداشته‌ایم بلکه عقب هم رفته‌ایم. شاید اگر در این دو سال تولید خود را به ‌٥/٨ درصد می‌رساندیم امروز نیاز نبود که حداقل ‌١٠ تا ‌١٢ درصد رشد تولید داشته باشیم. فناوری دیجیتالی از ابزارهای مدنظر در سند چشم‌انداز بوده است و اگر به این فناوری توجه نکنیم به اهداف چشم‌انداز نخواهیم رسید.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به کمبود بهره‌وری در کشور، گفت: با فناوری دیجیتال می‌توان به بهره‌وری‌های مورد نظر رسید.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به استعدادهای فراوان کشورمان، گفت: باید با پشتیبانی از این استعدادها بتوانیم در عرصه‌ دیجیتال پیشرفت کنیم. رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز یک آرزو نیست و می‌توان آن‌ها را محقق کرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد