محیط امن و سالم برای استفاده از IT با رعایت هنجارهای بین‌المللی

فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی شیوه‌های کاری ما را پیوسته متحول می‌کند بنابراین ایجاد یک محیط کاری امن و سالم و متناسب برای استفاده از این فن‌آوری‌ها با رعایت هنجارهای بین‌المللی مربوطه ضرورتی بنیادی دارد.

 دکتر حمید شهریاری - دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی - در همایش کارآفرینی دیجیتال با بیان این مطلب اظهار داشت: برای این که بتوانیم دانش الکترونیکی خود را ارتقا دهیم لازم است متصدیان به ابزارهای الکترونیکی دست یابند و این تجهیز به ورود اطلاعات و سرمایه‌گذاری لازم در این زمینه نیاز دارد.

وی با بیان این که فضای دیجیتالی، فضایی مجزا از صحنه‌ ظهور فعالیت‌های فیزیکالی انسانی است گفت: اگر بخواهیم فعالیت‌های فیزیکی خود را به دیجیتالی تبدیل و ارایه کنیم الزاما باید در این محیط افرادی باشند که در فضای فیزیکی توانمند هستند، زیرا بدو شروع فعالیت‌های دیجیتالی فعالیت‌های فیزیکی است.

شهریاری با اشاره به مدیریت اطلاعات کشورهای توسعه‌یافته گفت: آن‌ها در زمان اندکی توانستند تولید اطلاعات خود را افزایش دهند در حالی که کشورهای توسعه نیافته به دلیل عدم مدیریت صحیح و اطلاعات نتوانستند در این زمینه موفق شوند.

او با اشاره ابه اجلاس سران جامعه‌ اطلاعاتی که در سال 2003 در ژنو برگزار شد تصریح کرد: در این اجلاس بیانیه‌ اصول در سه بخش و 67 بند و برنامه‌ی اقدام در شش بخش و 29 بند ارایه و تصویب شد و در آن به مواردی در این زمینه و توجه به بحث فن‌آوری‌های اطلاعاتی ارتباطی توجه و تاکید شد.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی با اشاره به بحث اصل 44 قانون اساسی خاطر نشان کرد: دولت لازم است به منظور استقرار جامعه‌ اطلاعاتی و تضمین دسترسی گسترده، امن و ارزان به شهروندان اقدامات لازم را انجام دهد که این اقدامات در زمینه‌ تعیین سیاست‌ها، توسعه‌ زیرساخت‌های مخابراتی، شبکه‌ی دسترسی، توسعه‌ محتوا، روابط درونی و بیرونی بین کاربران و صاحبان اطلاعات،‌ در بخش‌های دولتی خصوصی جامعه‌ مدنی و نهادهای بین‌المللی است.

وی با تاکید بر این که سیاست ما دسترسی به جامعه‌ی اطلاعاتی است و برای این کار باید تولید اطلاعات شود گفت: اذعان داریم که جوانان، نیروی کار آینده و خالقان و اولین به کارگیرندگان فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی هستند، بنابراین باید نقش و سهم آن‌ها را در مقام آموزنده، ‌تولید کننده، کارآفرین و تصمیم گیرنده قوت بخشید؛ به ویژه بر جوانانی متمرکز شویم که تاکنون نتوانسته‌اند از مزایای فرصت‌هایی که این نوع فن‌آوری فراهم آورده است، به طور کامل بهره‌مند شوند، همچنین متعهد هستیم که باید ضامن رعایت حقوق کودکان در توسعه‌ کاربردهای اطلاعاتی و ارتباطی باشیم.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی بر نقش دولت و همه طرف‌های ذی‌نفع یعنی بخش خصوصی، جامعه‌ی مدنی و نهادهای بین‌المللی در ارتقای فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی جهت توسعه تاکید و اظهار کرد: دولت باید زمینه‌ی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را فراهم کند در صورتی که متاسفانه شاهدیم در کشورمان وقتی مورد جدیدی وارد می‌شود دولت به سرعت وارد سرمایه‌گذاری در آن بخش می‌شود در صورتی که باید به بخش خصوصی اجازه‌ی ورود در کانون‌های فن‌آوری را داد.

شهریاری اظهار کرد: همگان باید مهارت‌های لازم برای بهره‌مندی کامل از جامعه‌ اطلاعاتی را داشته باشد بنابراین ظرفیت‌سازی و سواد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات حائز اهمیت اساسی است و می‌تواند سهم بسزایی در نیل به آموزش جهانی داشته باشد.

وی یادآور شد: وجود یک محیط توانمندساز در محیط ملی و بین‌المللی برای پرورش استعدادها امری مهم و ضروری است و دولت‌ها باید با همکاری طرف‌های ذی‌نفع سیاست‌های همواره کننده را در این زمینه ایجاد کنند؛ سیاست‌هایی که کارآفرینی، ابداع و سرمایه‌گذاری را با عنایت ویژه به ارتقای مشارکت زنان پرورش دهند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد