مراسم پایانی نخستین جشنواره‌ی ملی رسانه‌های دیجیتال

مراسم پایانی نخستین جشنواره‌ی ملی رسانه‌های دیجیتال و نرم‌افزارهای چندرسانه‌یی، اخیرا با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی و با معرفی آثار برتر برگزار شد.

 دبیر کمیته‌ی داوران جشنواره در این مراسم اظهار کرد: اگرچه رسانه‌های دیجیتال اصطلاح جدیدی است اما مصادیق دیجیتالی سال‌هاست که در زندگی روزمره مردم حضوری پررنگ یافته است.

رادان گفت: در طول این سال‌ها اگرچه نهادهای حکومتی از قانون‌گذاران تا مجریان و دستگاه‌های قضایی ورودی جسته و گریخته در این حوزه داشته‌اند اما حضوری تاثیرگذار را شاهد نبودیم و بسیاری از علاقه مندان به این نوع رسانه‌های جدید غالبا بر اساس دغدغه‌ها با کمترین پشتوانه قدم در این عرصه گذاشتند و در این میان همواره چشم امیدی داشتند.

او تصریح کرد: در بطن جامعه‌ی ما اتفاق جالبی رخ داد و آن رسانه‌های جدیدی بودند که پا به عرصه‌ی وجود گذاشتند و به سرعت نسل جدید را تحت تاثیر خود قرار دادند و از طرفی در ذات خود دارای نوعی تکثر و گوناگونی بوده‌اند که بسیاری از متعلقان به ابزارهای سنتی را در مواجهه با خود دچار نوعی ترس می‌کردند.

دبیر کمیته‌ی داوران جشنواره ادامه داد: در این میان نیاز به فرهنگ‌سازی برای استفاده‌ی صحیح و مطلوب از این نوع رسانه‌ها و جریان‌سازی در جهت تولید محتوا برای مقابله با سیر تولیدات منشعب و خاستگاه‌های متفاوت از فرهنگ ما بود.

وی ادامه داد: جمعی از جوانان متخصص و متعهد در این حوزه برای تحقق رسالتی بزرگ در این عرصه اعلام آمادگی کردند و با استقبال و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌در این میدان فعالیت کردند.

رادان ادامه داد: راهبرد اصلی تحقق تولید انبوهی آثار پرکیفیت با محتوای بومی ‌و ملی در قالب رسانه‌های دیجیتالی شد و این در سایه‌ی اعتمادی راسخ بر غنای فرهنگی این مرز و بوم شکل گرفت.

وی در پایان تصریح کرد: در حقیقت برگزاری نخستین نمایشگاه و جشنواره‌ی ملی ر سانه‌های دیجیتال طرحی هوشمندانه و دقیق در این راستا و گامی ‌نخست در این مسیر بود.

به گزارش  ایسنا در این مراسم از برگزیدگان برتر آثار در عناوین مختلف تجلیل و قدردانی شد.

                                 فضای مجازی دنیای رسانه، میدان‌گاهی برای تقویت معارف دینی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: فضای مجازی در دنیای رسانه میدان‌گاهی برای تقویت معارف دینی شده است.

محمدحسین صفارهرندی اظهار کرد: پیشاپیش مژده می‌دهم که برگزاری نخستین جشنواره در این حوزه و در سطح کنونی بشارت‌های بزرگ و بلندی از آینده پرخیر و برکتی در عرصه رسانه‌های دیجیتالی تقدیم جامعه‌ی ایرانی و اسلامی ما می‌کند.

وی با بیان این که فضای مجازی در دنیای رسانه شاید ما را آسان‌تر به دنیای مجازی با جریان غالب مادی نزدیک می‌کند، تصریح کرد: امسال در کنار برپایی نمایشگاه موفق به برگزاری جشنواره در سطح موجود شدیم و برگزاری این جشنواره توفیقی در راستای اهداف و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و بویژه منطبق بر اهداف دولت نهم است و از آنجا که دولت نهم شکل‌گیری ادامه حیات خود را به صورت کاملا استراتژیک مبتنی بر میدان دادن به جوانان جامعه اسلامی و ایرانی فرض می‌کند، برگزاری این جشنواره توفیقی بزرگ محسوب می‌شود.

او گفت: دولت نهم برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها را عرصه‌ای می‌داند که عمدتا در آن جوانان حرف برجسته می‌زنند؛ این بدان معنی نیست که چهره‌های باتجربه و دارای پیشینه‌ی طولانی در چنین عرصه هایی جایی نداشته باشند، اما به طور قالب ما شاهد خلاقیت و نوآوری‌های شگفت‌انگیز و اعجاب‌آور جوانان و نوجوانان در این حوزه هستیم.

صفارهرندی در بخشی از سخنان خود با بیان این که به اعتباری کل دنیای پیش روی ما مجازی است و دنیای حقیقی فراتر از محسوسات و مشهودات ما متفاوت‌ از دنیای مجازی است گفت: بر همین اساس برای دنیای مجازی به فضای مجازی در عالم رسانه و غیره نیازمندیم.

وی تصریح کرد: ما در جریان بر پایی نمایشگاه در روزهای پایانی به دلیل اطلاع‌رسانی و آگاهی بیشتر مردم شاهد جوشش قشرهای مختلف از خانواده‌ها تا جوانان و دانشجویان بودیم.

وزیر ارشاد خاطر نشان کرد: این جشنواره به عنوان مقدمه برای خیز بلندی است که متناسب با ظرفیت های علمی، فن‌آوری در بخش سخت‌افزاری و به ویژه در حوزه نرم‌افزاری است و امیدواریم در آینده نه چندان دور به استقبال اعجاب‌آفرینی فرزندان این مرز و بوم در عرصه‌های دیجیتالی برویم.

                                             فن‌آوری، حاملی برای ارزش‌های فرهنگی است

معاون اول رییس جمهور نیز در این مراسم گفت: تکنولوژی و فن‌آوری قدرت بسیار بزرگی در انتقال فرهنگ دارد و در واقع حاملی برای ارزش‌های فرهنگی محسوب می‌شود که بسیار سریع است و طبیعتا حساسیت‌ها با این توانایی و کارایی نیز بیش‌تر می‌شود.

پرویز داوودی اظهار کرد: در این عرصه فرصت‌ها گرانبهاتر و تهدیدها نسبت به رسانه‌های سنتی خطرناک‌تر خواهد شد.

او افزود: در مقایسه با رسانه‌های سنتی در این فضا با فرصت‌های ارزشمندتر و تهدیدهای حساس‌تر روبه رو هستیم و از طرفی ما رسانه‌ای داریم که افکار و فرهنگ‌ ما را به صورت ارزان و قابل دسترس به همگان منتقل می‌کند لذا همین موضوع اهمیت آن را بیش‌تر می‌کند.

وی تاکید کرد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در مقابل این تحول تکنولوژی در دنیا واقع شدیم و هیچ راهی برای خروج از این مسیر نداریم و از طرفی خروج از آن نیز به مصلحت نخواهد بود.

داوودی ادامه داد: قادر نیستیم جلوی این حرکت سریع را بگیریم و نباید آن را تهدید تصور کنیم بلکه این عرصه فرصتی است و قابلیت و توانایی و دسترسی به گوهرهای ارزشمندی را داریم که قادریم با این ابزار آن ارزش‌ها را منتقل کنیم، زیرا دنیای امروز ما تشنه‌ی این ارزش‌ها است.

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: امروزه به واسطه مجموعه‌ی تحرک‌های مختلفی که در سیاست‌های استکباری دنیای ظلم و کفر شاهدیم به ویژه در عرصه‌های فرهنگی باید گفت که جوانان آزاد و با افکار کنجکاو و جست‌وجوگر در مقابل این تهاجمات ایستادگی و اعتراض می‌کنند و به دنبال راه حلی برای بن بست‌های فکری و فرهنگی خود هستند.

او افزود: ما می‌دانیم آن میوه‌های غنی و پرباری که در فرهنگ اسلامی و ایرانی نهفته است به راحتی قادر است پاسخ این کنجکاوی را بدهد، بنابراین با استفاده از این رسانه می‌توانیم با قدرت و توانایی بیش‌تری پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: تحولاتی که در دنیا رخ می‌دهد بسیار غیرمنتظره و غیرقابل مقایسه با 10 سال قبل است و همه زیر سایه‌ی سرعت این ارتباط و کارآیی و شفافیت ارتباط و انتقال این فرهنگ قرار دارد که الحمدالله بیش از ضرر ما در این رابطه نفع می‌بریم و به همین نسبت حساسیت غرب نسبت به هر تحرک ما بیشتر است.

داوودی با اشاره به مبحث بازی رایانه‌یی گفت: شاهد بودیم که بیگانگان در مقابل این موضوع چقدر تبلیغات را آغاز کردند بنابراین به حساسیت این حوزه باید بیشتر توجه و اهمیت قائل شد.

وی با بیان این که قطعا این حرکت توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حرکت میمون و مبارکی است و قطعا دولت با تمام توان حامی این حرکات است تصریح کرد: با استفاده از این ابزار به راحتی می‌توان فرهنگ غنی دینی و اسلامی خود را منتقل کنیم و در این جهت باید روی محتوا و ابزار کار کرده و حمایت‌های لازم را انجام داد و منتظریم که این حمایت‌ها فقط به صورت فرم‌های خاص و شکل‌بندی منسجم مطرح شود تا حمایت‌ها شکل بگیرد؛ به عنوان مثال حمایت از حقوق معنوی که دولت در تلاش است در بخش‌های مختلف آن را آماده کند.

او ادامه داد: ما با اعتقادی قوی که به جوانان داریم و فکر می کنیم با حمایت ما آن‌ها به راحتی می توانند در مقابل تهاجم دیگران مقابله کنند بنابراین ما همه‌ی حمایت‌های لازم را در رابطه با امکانات خرید و فروش اینترنت، تسهیلات بانکی و حقوق معنوی انجام خواهیم داد.

داوودی تاکید کرد: از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهیم هرگونه حمایتی را که نیاز است به صورت منسجم به دولت بیاورند و ما قطعا در دولت آن را تصویب خواهیم کرد.

وی گفت: ما جامعه جوانی داریم و جوانان بیش از همه از این ابزار استفاده می‌کنند و قادرند از این ابزار و با ابداعاتی که می‌کنند آن اهداف به ویژه فرهنگ ما را منتقل کنند و البته این محدود به فرهنگ نیست و در سایر زمینه‌های علمی، اقتصادی و سیاسی نیز از آن استفاده می‌کنیم و من آرزو دارم با حمایتی که دولت خواهد کرد و عزم راسخ شما و تلاش وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد توفیق و پیشرفت هرچه بیشتر در این زمینه باشیم.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد