Green سکان دار بازار کم افت و خیز کیس

بنا بر نظرسنجی باشگاه فعالان آی سی تی،  FARASSOO بیشترین رشد و MEC بیشترین افت را در شاخص بازار داشتند.

معمولاً برای خرید قطعات یک رایانه ،در صورتی که خود کاربر بنا بر اطلاعات شخصی تصمیم به انتخاب بگیرد ،مقیاس هایی مثل مشخصات فنی،قیمت ،گارانتی و....را در اولویت قرار می دهد؛ در رابطه با تجهیزات جانبی مثل وب کم ،Game pad و ...علاوه بر ملاک های مذکور،در مرحله بعد ، ظاهر آن قطعه نیز از اهمیت برخوردار است.اما در مورد کیس که یکی از قطعات اصلی یک رایانه محسوب می شود از دید یک کاربر خانگی   قبل از هر ملاک دیگری ، زیبایی و طراحی آن اولویت دارد تا به یکی از اصلی ترین ملاک های انتخاب کاربران عادی تبدیل شود. البته امروز، علاوه بر زیبایی ،کیفیت قطعات،امکانات جانبی  و یا حتی سهولت حمل نیز می تواند در جذب کاربر نقش داشته باشد.امکاناتی مثل LED،فن اضافی،پورت های متعدد و قابلیت نصب آسان قطعات می تواند از جمله این موارد باشد.شاید به همین علت باشد که با نگاهی گذرا به بازار می توان انواع و اقسام کیس ها با امکانات مختلف برای کاربران گوناگون را یافت به طوری که تقریباً می توان گفت "برای هر سلیقه ای کیسی وجود دارد".
قطعاً اضافه شدن این امکانات توجه ذهن ها را بیشتر به سمت  ظاهر کیس ها می برد تا باعث فراموش شدن ملاک های مهم و حرفه ای تری همچون Power ،سیستم تهویه داخل کیس ،ضخامت ورق استفاده شده  در کیس ، طراحی داخلی  و طراحی  آیرودینامیکی خارج کیس که به طور غیر مستقیم بر عملکرد سیستم تاثیر می گذارد شود.البته با توجه به کاربری ها گوناگون این ملاک ها دستخوش تغییر می شوند به طوری که برای کاربران حرفه ای ظاهر کیس در مرحله آخر بررسی قرار می گیرد.

به هر حال تنوع  مناسبی که در بازار وجود دارد می تواند تا حدودی کاربران مختلف را راضی کند.
البته از طرفی این تنوع زیاد، موجبات سردرگمی و پراکندگی ذهن را هم به نوعی در مشتری پدیدار می کند.ناگفته نماند که با این حال بازار کیس ایران ازمعدود بازارهایی است که برند های معتبر جهانی در آن جایگاهی ندارند و هر کیسی با توجه به مشخصه خاصی که دارد به فروش می رسد.برخی کیس ها با تمرکز
بر قیمت پایین،برخی با عرضه Power و برخی با استفاده از سایر تجهیزات جانبی ظاهری و برخی دیگر هم
شاید اصولی تر.
 
اما با توجه به نظرسنجی اخیر باشگاه فعالان ICT  ، هم اکنون این بازار از ثبات قابل توجهی برخوردار است و حتی با وجود تنوع زیاد برند ،برندهای مطرحی همچون Green ، Elegance ، TVM  و FARASSOO بیشترین سهم شاخص بازار را از آن خود کرده اند.

Green که از جایگاه و اعتبار خاصی در بین کاربران برخوردار است با تمرکز بر هر دو بخش ظاهر و کیفیت در کنار خدمات پس از فروش و قیمت مناسب توانسته است جایگاهش را به مرور تثبیت کند به طوری که با توجه به شاخص،این برند از تیرماه گذشته تا کنون در طول برگزاری 3 نظرسنجی ،با برخورداری از سهم یکسان 27% از شاخص بازار، بدون کوچکترین تغییری بالاترین جایگاه را در اختیار دارد.در مورد این برند می توان به اختلاف 14 درصدی نظرات اعضا در تهران و شهرستان ها نیز اشاره کرد؛به طوری که Green در تهران از 35% و در شهرستان ها از 21 % از سهم شاخص برخوردار است.رشد 4 درصدی سهم تهران از دی ماه گذشته و همچنین افت 1 درصدی سهم شهرستان ها مضاف بر اختلاف سهم مذکور،می تواند نشان از تمرکز بیشتر شرکت سبز بر بازار تهران داشته باشد.به هر حال آنچه که بیشتر از هر چیزی مشخص است فاصله زیاد این برند با سایر رقباست.

پایین تر از Green ،برند Elegance نیز با برخورداری از 15درصد از سهم شاخص  توانسته است  همانند این برند به ثبات قابل قبولی در بازار برسد و از تیرماه گذشته تا کنون این سهم را حفظ کند. اختلاف نظرات اعضا در تهران و شهرستان در مورد این برند کمتر است اما برخلاف Green سهم 17 درصدی این برند از دید اعضای شهرستان در مقابل 11درصد تهرانی ها نشان از تمرکز بیشتر آن بر بازار شهرستان ها دارد.
اما یک پله پایین تر TVM قرار دارد که با مقایسه آمار، از زمستان گذشته تا کنون 3 درصد کاهش سهم داشته است و با 12% جایگاه سوم پر مخاطب ترین کیس ها را به دست آورده است. TVM  که در شهرستان ها همان 10% سهمش را حفظ کرده،توانسته جایگاه خود را تثبیت کند اما با کاهش سهم 6 درصدی در پایتخت، موقعیت خود را در این منطقه متزلزل می بیند. با این حال در تهران با 14%سهم  از Elegance بالاتر قرار می گیرد تا دومین برند محبوب پایتخت باشد. شایان ذکر است که در زمستان گذشته، این برند با در دست داشتن 20%  از سهم شاخص بازار تهران دوبرابر شهرستان ها رای آورده بود.

بعد از این 3 برند، FARASSOO قرار دارد که کم کم در این بخش نیز همانند تمامی بخش هایی که مشغول به فعالیت است توانسته خودش را به بالای جدول برساند.این برند که در تیرماه گذشته با 6% از سهم شاخص بازار پایین تر از Porsche و MEC قرار داشت با رشد تدریجی توانست این سهم را در دی ماه به 8 و در تیر ماه امسال به 10 درصد برساند تا امروز بالاتر از این دو برند پس از TVM قرار بگیرد.FARASSOO  با توجه به سهم یکسان در تهران و شهرستان ها نشان داده است که از توانایی توزیع و عرضه مناسبی در کل کشور برخوردار است و با تمرکز بر هر دو بخش تهران و شهرستان کم کم خودش را به مدعیان این بازار هم نزدیک کند.این شرکت با توجه به افزایش تنوع کیس هایش ،از زمستان گذشته تا کنون ،3% در تهران و 2 % در شهرستان ها رشد داشته است .

پایین تر از FARASSOO دو برند قرار دارند که با توجه به آمار نظرسنجی ،از تیرماه گذشته تا کنون افت سهم شدیدی داشته اند به طوری که تقریباً نیمی از سهم شاخص بازار خودرا از دست داده اند .Porsche که در تابستان گذشته با 11 %  کم کم خودش را به 3 برند بالای جدول نزدیک می کرد از تیر85 تا دی 4% و از دی ماه تا تیر امسال 1% از سهم خود را از دست داد.شایان ذکر است که این برند از زمستان تا به امروز 7% از سهم شهرستان های خود را از دست داد و 5% به سهم تهران خود افزود تا نشان دهد با تغییر سیاست توزیع و فروش ،تمرکز بر بازار تهران را در دستور خود قرار داده است.

و اما بازنده بزرگ؛MEC که درنظرسنجی  تیرماه سال گذشته با 13 % از سهم بازار در جایگاه چهارم قرار داشت با از دست دادن بیش از نیمی از سهم خود ،جایگاهش را به  FARASSOO واگذار کرد.MEC که از تیر85 تا دی ماه گذشته 2 % کاهش سهم داشت با یک سقوط عجیب با از دست دادن نیمی از سهم خود در تهران و شهرستان از جایگاه چهارم به ششم نزول کرد.این برند که در شهرستان ها 13 و در تهران 9 درصد از سهم شاخص بازار را در اختیار داشت هم اکنون به ترتیب 7 و 5 درصد از سهم این بخش ها را به خود اختصاص داده است تا بزرگ ترین بازنده این بازی لقب بگیرد.
 
شاخص S&P نتیجه آمارگیری هفتگی درباره موضوعات و اقلام مختلف از اعضای باشگاه فعالان ICT کشور می باشد. آرای اعضای این باشگاه که متشکل از حدود 2000 واحد فعال در امر توزیع و فروش محصولات رایانه و ارتباطات می باشد  به صورت آنلاین در پرتال  www.sandp.ir  ثبت ، جمع آوری و به صورت نمودارهای آماری ارائه میگردد. بدون هرگونه ادعای مربوط به میزان جامعیت شاخص ارائه شده، این آمار به تفکیک تهران و شهرستانها و نمودارهای مقایسه ای آن و نیز تحلیل های مرتبط با هر شاخص و آرشیو شاخص ها در سایت www.sandp.ir  برای دسترسی عموم موجود می باشد. نظرات و پیشنهادات کارشناسانه خود را در حوزه ICT از طریق سایت ارسال نمایید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد