گزارش نشست 9مرداد؛ انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی

 نشست مرداد ماه انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی به منظور ارایه گزارش مجموعه وقایع نشست های اجلاس های جهانی درباره جامعه اطلاعات و همچنین ارایه گزارش برنامه های سایت انجمن در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برگزار شد.

دکتر فرزین بانکی سردبیر سایت انجمن درباره راه اندازی این سایت گفت:‌در طی جلساتی که در انجمن برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که کسانی که علاقه‌مند به انجمن هستند، صرفاً مصرف‌گرا نباشند و همچنین ارتباط بین اعضا و هیات مدیره دوسویه باشد؛ بر همین اساس برنامه ریزی برای راه اندازی سایت در سه مرحله کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود:‌در فعالیت کوتاه مدت، سایت انجمن به شکل کنونی و به نشانی www.irasis.ir در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این سایت، بسیار ساده ولی کافی است. در حدی که اطلاعات مربوط به انجمن و اخبار در آن قرار دارد.

بانکی همچنین در مورد برنامه‌ریزی میان مدت سایت گفت: در میان مدت نیز طی گفت و گوهای از قبل انجام شده، در آینده‌ای نزدیک و در اولین فرصت، سایتی که برای میان مدت برنامه‌ریزی شده بر روی شبکه اینترنت قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه به ارایه گزارشی نیز درمورد طراحی و معماری سایت انجمن در بلند مدت پرداخت.

سردبیر انجمن در ادامه سخنان خود به موضوع ICANN اشاره کرد و گفت: اینک ICANN به یک نهضت و حرکت خود جوش تبدیل شده است.

وی ادامه داد: اعضای هیات رییسه انجمن درصدد هستند تا عضو ICANN شوند و به زودی فرم عضویت تکمیل خواهد شد؛ در عین حال انجمن وبلاگ‌نویسان نیز با صحبت‌های انجام شده قصد پیوستن به اعضای ICANN را دارد.

در ادامه نشست مهندس مدیریان کارشناس جامعه اطلاعات به ارایه گزارشی در مورد آنچه در طی ماه مه در نشست wsis ژنو در سال 2007 صورت گرفت، پرداخت.

به گفته وی دستورالعمل تونس برای جامعه اطلاعات، دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی، بخش خصوصی و جامعه مدنی را موظف به ساخت یک جامعه اطلاعات مردم دار، فراگیر، توسعه محور و غیر تبعیض آمیز می کند.

وی افزود: از شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (ECOSOC ) خواسته شد تا در قالب یک برنامه نظام‌مند و گسترده، دستاوردهای اجلاس ژنو و تونس را مورد بررسی و نظارت قرار دهد.

مدیریان در مورد مجموعه وقایع مربوط به wsis که از 14 الی 25 ماه مه 2007 در سوییس برگزار شده بود گفت: در این اجلاس به مباحثی نظیر، ایجاد اطمینان و امنیت در استفاده از ICTها، زیرساخت‌های اطلاعات و ارتباطات، اقتصاد دانش محور و ICT برای توسعه در کشورهای آسیا و اقیانوسیه و همچنین نقش مقامات حکومتی و تمامی سهام داران در ترویج و ارتقا ICTها برای توسعه اشاره شد.

دکتر کاظم معتمدنژاد عضو هیات رییسه انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی نیز در این نشست با ابراز تاسف از نتیجه توسعه جامعه اطلاعات در ایران گفت:‌ ما در ایران نتوانستیم آنگونه که شایسته است،‌ پیش از برگزاری اجلاس تونس کارها را دنبال کنیم.

وی افزود: همچنین به خوبی نتوانستیم مشارکت مسؤولان را در زمینه جامعه اطلاعات محقق کنیم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که کشور ایران بتواند با آمادگی بیشتری در اجلاس ریو شرکت کند.

دکتر معتمدنژاد در ادامه خبر از برگزاری یک سمینار با موضوع جامعه اطلاعات و جهانگرایی در اواخر امسال داد.

گفتنی است نشست مردادماه انجمن مطالعات جامعه اطلاعاتی که در محل شورای انجمن های علمی کشور برگزار شد، دکتر کاظم معتمدنژاد، دکتر ابراهیم آبادی، دکتر عاملی، دکتر داوود زارعیان، دکتر تابش و همچنین برخی از کارشناسان جامعه اطلاعات حضور داشتند.

نظرات 1 + ارسال نظر
وجیهه چهارشنبه 5 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 09:42 http://irasis.ir

سلام و خسته نباشید.
چطور می توانم با شما مرتبط شوم.

با احترام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد