خلا صة گزارش نشست‌های wsis؛ 14 الی 25 ماه مه -2007 سوئیس ژنو

تاریخچه :
اجلاس جهانی درمورد جامعه‌ی اطلاعات ( WSIS) در دو مرحله برگزار شد، یکی در ژنو در سال 2003 و دیگری در تونس در سال 2005. اجلاس ژنو دو سند را تهیه کرد: بیانیه اصول ژنو ( ITU, 2003) و دیگری برنامه‌ی عمل ژنو ( ITU, 2003). اجلاس تونس نیز دو سند را ارائه داد: پیمان تونس ( ITU, 2005) و دستورالعمل تونس برای جامعه‌ی اطلاعات ( ITU, 2005). این اسناد منابع کلیدی هستد برای ادامه‌ی کار و اجرای دستاوردهای اجلاس.

دستورالعمل تونس برای جامعه‌ی اطلاعاتٌ دولتها، سازمانهای بین‌الملی، بخش خصوصی و جامعه‌ی مدنی را موظف به ساخت یک جامعه‌ی اطلاعات مردم مدار، فراگیر، توسعه محور و غیرتبعیض‌آمیز می‌کند...

ادامه‌ی اجلاس
از شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل ( ECOSOC) خواسته شد تا در قالب یک برنامه‌ی نظام‌مند و گسترده، ادامه‌ی اجلاس ژنو و تونس و دستاوردهای آن را مورد بررسی و نظارت قرار دهد. از همین رو، این شورا در جلسه‌ی مهم خود در سال 2006، سرپرستی، دستور کار و ترکیب اعضای کمیسیون علم و تکنولوژی برای توسعه( CSTD) را مورد بازبینی و بررسی قرار داد؛ که این خود شامل توجه به تحکیم و تقویت کمیسیون و نیز توجه به رویکرد سهامداری چندجانبه بود.

اجرای WSIS
قطعنامه‌ی تونس از نهادهای وابسته به سازمان ملل و دیگر سازمانهای میان دولتی خواست تا در راستای قطعنامه‌ی شورای عمومی سازمان ملل ( 57/270/b) عمل کنند تا موجب تسهیل فعالیتِ میان سهامداران مختلف و از آن جمله جامعه‌ی مدنی و بخش خصوصی، و نیز یاری رساندن به دولتهای ملی در به اجرا در آوردن تلاشهایشان شود ( سازمان ملل، 2003). این دستورالعمل همچنین از دبیر کل خواست تا در رایزنی‌هایش با هیئت رئیسه‌ی اجرایی برای هماهنگی و یا ( هیات اجرائی کل سازمان ملل) (CEB)، هیئتی وابسته به سازمان ملل را درمورد جامعه‌ی اطلاعات ( UNGIS) در درون CEB تشکیل دهد، هیئتی شامل نهادها و موسسات وابسته به سازمان ملل که هدف از آنها تسهیل در به اجراگذاردن دستاوردهای اجلاس باشد. پیشنهاد شد که در انتخاب نهادها و سازمانهای اصلی لازم است که تجربه و فعالیت سارمانهایی چون اتحادیه‌ی مخابرات بین‌المللی ( ITU)، برنامه‌ توسعه‌ی سازمان ملل و یونسکو که در فرایند اجلاس نقش آفرین بودند، لحاظ شود.

ادامه‌ی کار اجلاس و فعالیتهای اجرایی در سال 2006
اجرای راهکارهای عملی
نشست مشورتی میان تسهیل‌گران و میانجیان راهکارهای عملی اجلاس در 24 فوریه 2006 در ژنو برگزار شد. این نشست به همت ITU، برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل و یونسکو و در قالب نقش تسهیل کننده و محوری این نهادها در اجرای طرح سهامداری چندجانبه مبتنی بر برنامه‌ای برای عمل اجلاس سازماندهی شد.

برخی دیگر از نهادهای وابسته به سازمان ملل و دیگر سازمانها و موسسات‏، خدمات خود را در جهت تسهیل مضمامین و راهکارهای خاص عملی ارائه دادند، و یا قصد خود را در انجام آن ابراز داشتند. به علاوه، این نکته مورد موافقت قرار گرفت که هر راهکار عملی باید برای خود هیئت رئیسه‌ای داشته باشد. همچنین این نکته مورد توافق قرار گرفت که اگر قرار باشد تا فعالیتها تحت یک راهکار عملی معین انجام شود و موجبات برقراری ارتباط میان تسهیل‌گران و مشارکت‌کنندگان فراهم شود، ضروری است تا یک نهاد موقتا به‌منزله‌ی هسته‌ی مرکزی انتخاب شود تا بتواند به یک موضوع و یک راهکار خاص عملی بپردازد.

تعدادی از سازمانها در مورد پیش‌نویسهای مشورتی برای تسهیل‌گران هر راهکار عملی، و برای نهادهای اصلی تسهیل‌گر(ITU ،یونسکو و برنامه‌ی‌ توسعه‌ی سازمان ملل) نظرات و جرح‌وتعدیل‌هایی را پیشنهاد کردند. تغییرات اصلی عبارت بود از: تضمین اجرای فرایند سهامداری چندجانبه به‌منزله‌ی فرایندی از پایین به بالا، و نیز بهره‌گیری تمام‌عیار از تکنولوژی آنلاین به منظور تضمین حداکثر فراگیری.

این نکته مورد توافق قرار گرفت که هر کجا که امکان‌پذیر باشد جلسات مربوط به اجلاس تشکیل شود، تا بدین ترتیب بیشترین بهره از امکانات موجود برده شود و شرایط برای کسانیکه باید سفر کنند مهیاتر شود.
کمیسیون علوم و تکنولوژی برای توسعه ( CSTD) این کمیسیون در نهمین جلسه‌ی خود که در ژنو و بین 15 تا 19 می 2006 برگزار شد، میز گردی متشکل از سهامداران چندجانبه را درمورد نقش کمیسیون در ادامه‌ی کار سیستم گسترده‌ی سازمان ملل که تا دستاوردهای اجلاس بسط می‌یابد، برگزار کرد.

کمیسیون موافقت کرد که دستورالعمل اصلی مطالعه و چرخه‌ی سیاست‌گذاریها بین 2006 تا 2008 باید حول “تشویق به ساخت جامعه‌ی اطلاعات مردم مدار، توسعه محور و فراگیر باشد، آن هم با گرایش به افزایش فرصتهای دیجیتالی برای همگان” ، که در این میان به ابعاد توسعه‌ی ICTها که از آن جمله است بررسی خطرات یا منافع حذف “فاصله‌ی دیجیتالی”‌، توجه خواهد شد.

در 16 می 2006 نشستی مشترک میان شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل ( ECOSOC) و کمیسیون برگزار شد. در همان روز رئیس شورا گزارشی را به دفاتر خود در مورد دستاورد رایزنی باز و منعطف شورا پیرامون نقش کمیسیون در ادامه‌ی کار اجلاس ارائه داد.

فروم زمامداری اینترنت ( IGF)
هدف از فروم زمامداری اینترنت فراهم کردن فضایی است برای گفتگویی مبتنی بر سیاستِ سهامداری چندجانبه در مورد زمامداری اینترنت. فرمان فروم با توجه به بند 72 دستورالعمل تونس عبارت است از:
+ بحث پیرامون مباحث همگانی و سیاست‌گذارانه‌ی مربوط به عناصر کلیدی زمامداری اینترنت که موجب افزایش دوام، توانایی، امنیت، ثبات و توسعه‌ی اینترنت می‌شود.
طرح و ابتکار ایجاد این صندوق از سوی رئیس جمهور سنگال عبدالله وید و طی نخستین مرحله از اجلاس جهانی در مورد جامعه‌ی اطلاعات (ژنو2003) ارائه گردید، و سرانجام در مرحله‌ی دوم اجلاس ( تونس 2005) در قالب یک صندوق داوطلبانه به رسمیت شناخته شد.

مجموعه وقایع مربوط به wsis 14لی 25 ماه مه -2007 سوئیس ژنو
ادامه اجلاس در ماه مه سال007 2 تحت عنوان مجموعه وقایع مربوط به wsis تشکیل شد و مباحث زیر مورد بررسی قرار گرفت:
C5 . ایجاد اطمینان و امنیت در استفاده از ICTها
در نشست روز 16 مه مباحثی پیرامون :
C2 . زیرساختهای اطلاعات و ارتباطات
C4 .توانایی بخشی
C6 . ایجاد محیطی اجرایی
اثرات ICT در ایجاد اشتغال و نابودی فقر در آفریقا
دولت الکترونیک و محیط زیست
کمک کردن ICT به تحقق اهداف هزاره
اقتصاد دانش محور و ICTبرای توسعه در کشورهای آسیا و اقیانوسیه
C1 . نقش مقامات حکومتی و تمامی سهامداران در ترویج و ارتقا ICTها برای توسعه
C7 . کاربردهای ICT :
+ زمامداری الکترونیک
+ تجارت الکترونیک
+ اشتغال الکترونیک
C11 . همکاری بین‌الملی و منطقه‌ای
C8 . تنوع و هویت فرهنگی، تنوع زبانی و مطالب و محتوای بومی
C9 .رسانه‌ها
تسهیلگری در کلیه خط عمل ها
C10 . ابعاد اخلاقی جامعه‌ی اطلاعات

مهندس مدیریان
پایگاه اطلاع‌رسانی: http://www.arianous.com
پست الکترونیک: info@modirian.net

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد هاشم زاده شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 01:17

با سلام
میخواستم بدینوسیله از شما و آقای مهندس مدیریان بخاطر انتشار این گزارش تشکر کنم.
امیدوارم شاهد انتشار مطالب و مقلات بیشتری از ایشان در این زمینه باشیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد