بیش از نیمی از بازار مانیتورها در تسخیر LCD ها

محمدجواد مفیدرام-بعد از مدت زمان زیادی که مانیتورهای CRT بازار را به طور کامل در اختیار خود گرفته بودند گویا کم کم نوبت LCD ها شده است تا جدی تر از گذشته به رقابت ادامه دهند و با فشار بیشتری حکم به خروج این فناوری  از بازار ICT دهند.طبق آخرین نظرسنجی انجام گرفته از سوی باشگاه فعالان  ICT مانیتورهای CRT17 که مدت ها بیشترین تقاضا را در بازار داشتند، بعد از افت سهم 10 درصدی در فاصله تابستان گذشته تا زمستان، هم اکنون با 5 % افت از زمستان تا به امروز با 39 %  دوران نزولی خود را ادامه می دهند اما با این وجود همچنان در صدر شاخص قرار گرفته اند.
از طرف دیگر، LCD ها که 3 رتبه بعدی را در  سایزهای 17،15 و19 به خود اختصاص داده اند با مجموع 52 درصد ،بیش از نیمی از بازار را در اختیار گرفته اند و با توجه به آمار پیش بینی می شود که در آینده روند صعودی خود را به راحتی طی کنند.هم اکنون در آمار کلی LCD ها 56 و CRT ها 44 درصد از سهم شاخص بازار ایران را در اختیار دارند.
بنا بر پیش بینی iSuppli   ارگان جمع آوری و تحلیل آمار ، در بازار جهانی درآمد حاصل از فروش مانیتورهای LCD  تا آخر سال 2007 از 62 به 65 میلیارد دلار و تا سال 2011 این درآمد در LCD های با سایزهای بزرگتر به 102 میلیارد دلار نیز خواهد رسید.این ارقام گویای پتانسل بالقوه بازار آتی LCD ها خواهد بود که بالطبع بر اساس تقاضای موجود و ادامه روند تقاضا، برآورد شده است.
بنا برنظرسنجی مذکور  بعد از 17 CRT  ها  ،LCD های 17 اینچ با 28 درصد سهم قرار دارند که نشان دهنده رشد تقاضای هر چند کم این دسته از مانیتورهاست.این LCD ها که در زمستان گذشته در تهران و شهرستان سهم یکسانی را در اختیار داشتند با تثبیت سهم شهرستان ها و با 6 %  افزایش سهم تهران توانستند در مجموع 2% رشد آماری را در شاخص اخیر به نمایش بگذارند.
بنا بر بررسی iSuppli    تقاضای کارخانه ها برای تولید LCD بعد از رشدی که در ماه مارس گذشته داشت هم اکنون در ماه اخیر ثابت مانده است. ضمن اینکه با توجه به این بررسی تقاضای کاربر نهایی برای LCD های 17 اینچ نیز در ماه اخیر ثابت مانده است.

از طرف دیگر عرضه کنندگان محموله  پنل های 17 اینچ، به رشد قوی تقاضا در ربع دوم سال میلادی و کسب درآمد بالاتر از این پنل ها در صورت افزایش قیمت اشاره کرده اند.البته این توجه نیز داده شده است که به علت میزان تقاضای بالا در ربع سوم سال میلادی یعنی تابستان ،بازار ممکن با خطرعرضه بیش از حد نیز مواجه شود که این امر در صورت کنترل نشدن قیمت ها می تواند به طور بالقوه از میزان تقاضا نیز بکاهد.

اما در رتبه سوم بعد از LCD های 17 اینچ ،LCD های 15 اینچ قرار دارند که در بین این دسته از مانیتورها تنها دسته ای هستند که با توجه به شاخص از زمستان گذشته 5 درصد کاهش سهم داشته اند. 15 اینچ ها که در فاصله تابستان گذشته تا زمستان شاهد 6 % افزایش سهم در شاخص بازار بودند هم اکنون در حالی 16% از این سهم را در اختیار دارند که به نظر میرسد تقاضای بازار به سوی LCD های بزگتر رفته رفته بیشتر می شود.مصداق این قضیه نیز 4 برابر شدن سهم شاخص  بازار LCD های 19 اینچ از شاخص گذشته تا به امروز است.این سری از LCD ها  که در زمستان گذشته 2% از سهم  شاخص بازار را در اختیار داشتند هم اکنون هم در تهران و هم در شهرستان 8% از این سهم را در اختیار گرفته اند که بر رشد و ثبات این تقاضا در کل کشور اشاره دارد.
از طرفی بنا بر پیش بینی iSuppli   ،انتظار می رود  تعداد مانیتورهای با سایز بزرگ تا پایان سال به 350 میلیون دستگاه برسد که این رقم نشانگر رشد 24 درصدی این تقاضا نسبت به سال گذشته میلادی است.

با توجه به آمار ارائه شده از سوی این نهاد و تطبیق آن با آمار به دست آمده از اعضای باشگاه فعالان ICT ایران به نظر می رسد که در مدت زمان نزدیکی از طرفی شاهد افزایش مضاعف تقاضای بازار برای LCD های 19 خواهیم بود و از طرف دیگر شاهد کاهش تقاضا برای LCD های 15 اینچ.

اما نکته دیگری که در این میان نباید از یاد برد ،خارج شدن مانیتور های CRT 15   از دور پر فروش های بازار است  که سال ها پرفروش ترین و پرتقاضا ترین کالای این بازار بودند. اما به هر حال این قدرت تکنولوژی است که همچنان می تازد و نسل آتی مانیتورها خیلی سریع و همگام با سرعت پیشرفت تکنولوژی پا به عرصه ظهور خواهد گذاشت.کما اینکه مانیتورهایی که از تکنولوژی OLED بهره مند هستند  شاید خیلی سریعتر از زمانی کهLCD ها توانستند بازار را به کنترل خود در بیاورند ،بتوانند بر بازار حکومت کنند.
CRT ها اولین بودند و با اینکه بزرگ بودند کارآیی عالی داشتند.LCD ها که پس از آن ها آمدند بسیار باریک تر بودند و البته گرانتر ولی در عین حال کارآیی آنچنان عالی نداشتند و آن هایی که داشتند نیز از قیمت بالاتری برخوردار بودند. حال تصور کنید صفحه نمایشی باریک تر ،با وضوح بالاتر و ارزان تر از قبلی ها.

شاخص S&P نتیجه آمارگیری هفتگی درباره موضوعات و اقلام مختلف از اعضای باشگاه فعالان ICT کشور می باشد. آرای اعضای این باشگاه که متشکل از حدود 2000 واحد فعال در امر توزیع و فروش محصولات رایانه و ارتباطات می باشد  به صورت آنلاین در پرتال  www.sandp.ir  ثبت ، جمع آوری و به صورت نمودارهای آماری ارائه میگردد. بدون هرگونه ادعای مربوط به میزان جامعیت شاخص ارائه شده، این آمار به تفکیک تهران و شهرستانها و نمودارهای مقایسه ای آن و نیز تحلیل های مرتبط با هر شاخص و آرشیو شاخص ها در سایت www.sandp.ir  برای دسترسی عموم موجود می باشد. نظرات و پیشنهادات کارشناسانه خود را در حوزه ICT از طریق سایت ارسال نمایید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد