پروژه ملی فناوری اطلاعات برای مدارس کشور اجرا می شود

با هدف توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در امر آموزش و کاهش سن فراگیری آن ، با تاسیس اولین مدرسه هوشمند و تایید و همکاری وزارت آموزش و پرورش طرح ICT کودک (پکا) در سطح ملی برای مدارس کل کشور اجرا می شود.

مهندس پیمان سلطانی ، مدیر این پروژه و مدیر مسئول نمایندگی تهرانپارس مجتمع فنی تهران در کنفرانس خبری که صبح امروز به همین مناسبت در تشریح این پروژه در جمع خبرنگاران رسانه ها برگزار شد با بیان مطلب فوق ، گفت : در پی اهداف برنامه چهارم توسعه کشور برای توسعه دانایی محور و تاکید اکید مقام معظم رهبری بر توجه ویژه به امر آموزش و بازنگری بر فرآیند های آن و استفاده از فناوری های  روز جهان در این حوزه و همچنین بر پایه اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی  بر خصوصی سازی ، مجتمع فنی تهران نمایندگی تهرانپارس، با تایید معاونت فناوری ارتباطات و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ، بنیادICDL ایران ونیزدفترتکنولوژی آموزشی این وزارتخانه بر ساختار و نرم افزارها تبیین شده ،اخیرا اقدام به تاسیس اولین مدرسه الکترونیکی ( هوشمند ) مبتنی بر ساختار تمام فناوری اطلاعات و آموزش های IT بر اساس طرح  ICTکودک (پکا ) 4 ساله خود کرده است که در مرحله فراگیر این پروژه در سطح ملی برای مدارس کل کشور اجرا می شود.

وی در ادامه افزود : در این میان اهمیت بخشی و تحقق دولت الکترونیک در کشور نیازمند توسعه زیرساختار لازم است که تربیت شهروندان الکترونیک بر اساس این پروژه در قالب آماده سازی کودکان الکترونیک محقق خواهد شد.

مدیر مسئول نمایندگی تهرانپارس مجتمع فنی تهران در ادامه اظهار داشت : قرن 21 قرن دانایی است ، یعنی تبدیل جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی وامروزه ثروتمند ترین کشورها وجوامع انسانی ، آنهایی هستند که بیشترین دانش وآگاهی واطلاعات را دراختیاردارند ویقیناً راهبری آموزش وپرورش آینده به عهده فنـاوری اطـلاعات( IT ) خواهد بود.

اگربخواهیم  از این مهم غافل باشد ، آنچنان دچار چالش عقب ماندگی تاریخی خواهیم شد که جبران آن غیر ممکن می نماید ، لذا باید باتمام وجود در جهت نیل به این هدف گام برداریم.

وی  گفت : در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرو در زمینه ارتباط از راه دور، در حال ایجاد و راه‌اندازی مدارس، دانشگاهها و کلاسهای الکترونیکی و به اصطلاح کلی آموزشهای مجازی یا توسعه نظامهای آموزشی سنتی خود هستند.

 ایجاد و راه‌اندازی این مؤسسات فواید بسیاری از قبیل افزایش  تعداد دانش‌آموز، حذف بسیاری از موانع فیزیکی وجغرافیایی، دسترسی سریع و مؤثر به منابع اطلاعاتی دنیا، امکان برقراری ارتباط بیشتر و گسترده تر بین  معلمان و دانش‌آموزان ، جذب معلمان و اساتید و    نیروی انسانی زبده و متخصص مورد نیاز از سراسر دنیا، حذف یا کاهش موانع و محدودیتهای دست وپا گیر اداری است.  

سلطانی با اشاره به دغدغه بین المللی بر امر آموزش و آمار و وضعیت موجود تصریح کرد : در برنامه زمانبندی شده ای که در اجلاس سران کشور ها درباره جامعه اطلاعاتی (WSIS) در ژنو ارایه شد ، توسعه ICT در دبیرستان ها تا سال 2010 و توسعه ICT در تمامی مدارس تا سال 2015 مورد تاکید قرار گرفت؛ به این ترتیب تا سال 2015 برنامه توسعه ICT باید در تمامی مدارس و دانشگاه ها به اجرا در آید و اینک به نیمه سال 2007 نزدیک می شویم.

بر اساس آمار، تعدادکل دانش آموزان مقطع دبیرستان در ایران در سال 81 حدود 5 میلیون نفر(4میلیون و962هزارو478نفر) برآورد شده که از این میزان بیش از یک میلیون نفر در تهران مشغول تحصیل بوده اند. بنابراین در می یابیم که ارایه آموزش بر پایه ICT به این قشر عظیم جامعه تا چه حد می تواند تاثیر گذار باشد.

مدیر پروژه آموزش ICT مدارس کشور تاکید کرد : توسعه ICT در مدارس ، تنها به تجهیزات سخت افزاری محدود نمی شود. این توسعه نیازمند برنامه ریزی دقیق و گسترده ای برای تهیه محتوای آموزشی مناسب در زمینه ICT برای دانش آموزان ، استفاده از معلمان آموزش دیده و مسلط به این مقوله ، ایجاد فضای مناسب برای یادگیری و نصب تجهیزات متناسب با تعداد دانش آموزان، ایجاد بستر های مخابراتی جهت استفاده از اینترنت و بسیاری نکات ریز و درشت دیگر است.

سلطانی خاطر نشان کرد : به کار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس و تحول در فرایند آموزش و تحصیل را می توان به عنوان مهم ترین حلقه و پایه توسعه ملی در نظر گرفت.
در همین راستا وزارت آموزش و پرورش با تاسیس دفتر مدیریت طرح و توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات ،بر آن شد تا با ارایه و اجرای پروژه های مختلف در زمینه ICT با همکاری بخش خصوصی ، این فناوری نوین را در سطح مدارس و حوزه های مختلف آموزش و پرورش توسعه دهد.

به طور کلی 6 پروژه در وزارت آموزش و پرورش برای اجرا در نظر گرفته شد که از آن جمله می توان به طرح جامع توسعه ICT در وزارت آموزش و پرورش ، طرح توسعه شبکه رشد (شبکه ملی مدارس کشور) ، پایلوت مدرسه الکترونیکی و تولید محتوای الکترونیکی اشاره کرد.

 مدیر مسئول نمایندگی تهرانپارس مجتمع فنی تهران بیان کرد : مجتمع فنی تهران با مشاهده شکاف دیجیتالی ما بین ایران و جامعه پیشرفته جهان و با توجه به برنامه های بلند مدت در اجرای دوره های نوین فناوری اطلاعات و رایانه و بمنظور افزایش توان نیروهای متخصص در بالا بردن آمادگی نیروهای متخصص در زمینه های الکترونیکی از جمله دولت الکترونیک ، آموزش الکترونیک و تجارت الکترونیک ،سعی در آموزش و تربیت شهروند الکترونیک داشته و با ابداع Package آموزشی ICT ویژه کودکان و نوجوانان(تحت عنوان طرح پکا) سعی در توسعه این پروژه در ابعاد ملی دارد تا از طریق تعامل با آموزش و پرورش و همکاری با مدیران مدارس کشور آمادگی جامعه ایرانی را در پیوستن به جامعه ای با رویکرد الکترونیکی هموار سازد.

با تکیه بر تاکید مقام معظم رهبری به اجرای اصل 44 قانون اساسی در جهت حمایت از خصوصی سازی و تفویض اختیارات اجرایی به واحدهای خصوصی به جهت ایجاد جو اعتماد در جامعه ، به تازگی مدرسه ای غیر انتفاعی در مقطع دبستان با زیر ساخت IT و ساختار هوشمند تاسیس شد که هدف از آن در حوزه کارآفرینی دیجیتالی ، استفاده از شیوه‌های نوین برای بهبود بخشیدن به کیفیت آموزش، تربیت افراد شایسته که در هر زمان قابلیت و کارایی صنایع نوین را داشته باشند مدنظر قرار گرفته که مطمئناًً این امر با حمایتهای همه جانبه و دلسوزانه مسئولان کشور محقق خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد