فاز نخست پورتال خدمات الکترونیکی ایران افتتاح شد

 در راستای اجرای تبصره 13 قانون بودجه سالجاری کشور فاز نخست پورتال خدمات الکترونیکی ایران با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.
به گزارش ictpress از پورتال رسمی دولت الکترونیک ایران : با توجه به تبصره 3 ماده 25 نمایندگان ویژه رئیس جمهور در خصوص موضوع اصل 127 قانون اساسی در مورد اجرای تبصره 13 قانون بودجه سال 1386 کل کشور، معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متصدی راه اندازی درگاه (پورتال) واحد دولت الکترونیک شده است.
این گزارش می افزاید : با توجه به حجم سنگین این پورتال، این پروژه در قالب چند فاز اجرایی مستقل توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شد که چندی پیش فاز اول آن با حضور محمد سلیمانی وزیر ارتباطات و عبدالمجید ریاضی معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات راه اندازی شد.
در فاز نخست، پورتال خدمات الکترونیکی ایران یک پایگاه خدمات رسانی جامع است که تمامی خدمات الکترونیکی و جایگاه های اینترنتی ایرانی را به تفکیک موضوعی ارائه می دهد.
هدف اولیه از راه اندازی پورتال
این گزارش در ادامه آورده است : هدف اولیه این پورتال فراهم آوردن محیطی جهت متمرکز سازی سرویسهای دولتی و حتی غیر دولتی است که مورد نیاز مردم است. در انتهای این مرحله انتظار می رود، مردم ایران بتوانند از طریق این درگاه، خدمات و اطلاعات مورد نیاز را جستجو و استفاده کنند. جهت سهولت موضوع، پورتال خدمات الکترونیکی ایران علاوه بر بهره گیری از یک موتور جستجوی قدرتمند، از سرویسهای اطلاعاتی غنی "فهرست سرویسهای الکترونیکی" و "فهرست سایتها" بهره مند شده است.
ویژگیهای پورتال
در بیان ویژه گی های این پورتال گزارش یاد شده می افزاید : این پورتال با استفاده از نیروی توانمند متخصصان ایرانی و با رعایت استانداردها و نرم افزارهای آزاد، طراحی و برنامه سازی شده است. تمامی برنامه های استفاده شده در این پورتال از سیستم عامل تا بانک های اطلاعاتی و غیره از محصولات و برنامه های متن باز مانند لینوکس استفاده شده است که مشکل حق لیسانس نرم افزاری برای آن وجود ندارد.

این گزارش تصریح می دارد : در طراحی هسته سامانه، رابط کاربری و ظاهر گرافیکی از آخرین استانداردهای نرم افزاری مانند UML، XML، WEB Service، AJAX و ... استفاده شده که خود نشان دهنده به روز بودن دانش فناوری اطلاعات در داخل ایران است. بانک اطلاعاتی سامانه که بانک متن باز MySQL است، با توجه به نحوه طراحی بانک اطلاعاتی، کاملا مقیاس پذیر برای گسترده شدن روزافزون پورتال است.
افق پورتال خدمات الکترونیکی ایران
گزارش ictpress در پایان آورده است : افق پورتال خدمات الکترونیکی ایران، افزایش و تامین فعالیتهای مردم ایران در دنیای مجازی اینترنت است. با توجه به سیاست های "دولت الکترونیک" و با به وجود آمدن سرویس های الکترونیکی توسط نهاد ها و سازمان اجرایی ها، این خدمات در پورتال خدمات الکترونیک ایران جمع بندی خواهند شد. در آینده ای نه چندان دور، پورتال خدمات الکترونیکی ایران، مرجع جستجوی تمامی اطلاعاتی است که هر ایرانی در فضای مجازی به دنبال آن می شود. 
 
این پورتال در آدرس http://www.iran.ir/web/ قابل دسترسی است.

نظرات 1 + ارسال نظر

وبلاگت بسیارجالب ومفید بود شما هم به ما سربزنید اگر برایتان ممکن میباشد وبلاگهای من را در لینکستان خود قرار دهید تا زیر سایه شما نسیمی به ما بوزد و بازدیدکنندگان شما گوشه چشمی به وبلاگ ما داشته باشند پیروز باشید به امید روزی که وبلاگهای من باعث شادی و امید شما دوست عزیز شود=>


http://www.dvp.mihanblog.com
گنج7دریا
http://www.iranmaxim.mg-blog.com
وبلاگهای +/- جایزه 800 دلاری
http://www.mamno-13.blogsky.com
ورود 13- ممنوع

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد