کنترل صدای بازار در دست فروشندگان

گزارش ictpress از S&P -  بحث درباره نیاز یک کاربر رایانه  شخصی به اسپیکرنیست.بلکه موضوع نوع این نیاز و تقاضایی است که یک کاربر از رایانه شخصی خود دارد.معمولاً یک کاربر عادی که مهمترین استفاده اش از اسپیکر در محدوده  شنیدن موسیقی  و تماشای یک فیلم و یا لذت بردن از صدای یک بازی است، نیازی به یک اسپیکر حرفه ای با شفافیت و قدرت بالا ندارد.به همین دلیل غالب اسپیکرهای رایانه های شخصی از امکانات مشابهی برخوردارند و غالباً دو بلندگو به همراه یک ساب ووفر تمام تقاضایی است که یک کاربر خانگی از سیستم صوتی رایانه اش دارد.با توجه به این مطلب و نوع این تقاضا ، دیدگاه و شناخت فروشنده درباره برند و کیفیت محصول، تبدیل به یک فاکتور مهم در این بازار می شود ؛البته تشخیص تفاوت کیفیت اسپیکرهای غیر حرفه ای از یکدیگر که دارای قدرت پخش یکسانی می باشند کار دشواری است چراکه می توان گفت همگی تقریباً در سطح یکسانی از کیفیت قرار دارند اما به هر حال اعتبار برندهای موجود و خدمات پس از فروش شرکت های توزیع کننده نیز می تواند در انتخاب تاثیرگذار باشد. با این وجود و با توجه به نقش فروشنده ، میزان سود،کیفیت محصول،خدمات پس از فروش و نوع رابطه فروشگاه با شرکت تولید و یا توزیع کننده از مهمترین عواملی است که می تواند تاثیر مستقیم بر دیدگاه فروشنده و غیرمستقیم بر تقاضای خریدار داشته باشد.
در کنار نقش فروشنده ،اعتبار و یا تصویری که یک برند در ذهن کاربران می سازد نیز از مهمترین عواملی است که خریداران را ترغیب به انتخاب و یا پذیرش یک برند می کند.این تصویر نیز بیش تر از هر چیزی وابسته به دو عامل کیفیت و خدمات پس از فروشی است که از سوی شرکت تولید و پشتیبانی کننده صورت می گیرد.
با توجه به آخرین نتایج به دست آمده ازنظرسنجی باشگاه فعالان ICT رقابت در میان 5 برند اول شاخص  با توجه به تقاضای بالای مخاطب در این سطح کمی متفاوت تر است.این برندها که بیشترین تقاضای این بازار را به خود اختصاص داده اند بنا بر آمار مذکور تقزیباً نزدیک به 70% از سهم شاخص محبوبیت بازار را به خود اختصاص داده اند که در این بین اسپیکرهای Microlab-Probit با برخورداری از 21% از این سهم ،مدت هاست که بر جایگاه محبوبترین اسپیکرهای بازار تکیه زده اند. این برند که در شاخص شهریور ماه سال گذشته  با برخورداری از 34% از این سهم به نوعی حاکم این بازار محسوب می شد، حتی با کاهش سهم 6 درصدی در زمستان گذشته و از دست دادن 7% دیگر از سهمش در شاخص اخیر، توانسته است همچنان جایگاه خود را حفظ کند تا محبوبترین برند اسپیکر بازار ایران باشد.
این اسپیکرها که درابتدای عرضه ، با ظاهری متفاوت با اسپیکرهای رایج در بازار وبا ارائه کیفیت قابل قبول و برخورداری از پشتیبانی بیت پرداز وارد بازار شده بودند، خیلی زود مخاطبان خود را پیدا کردند .عرضه گسترده این محصولات در تهران و شهرستان ها و همچنین ارائه برخی تسهیلات به فروشندگان در کنار افزایش تنوع این محصولات به 21 مدل  از سوی بیت پرداز، باعث شد تا روند نفوذ این اسپیکرها به بازار شتاب بیشتری بگیرد .با تمرکز این شرکت بر عرضه اسپیکرهای 2.1  که برای اولین بار بود که به طور گسترده در کشور توزیع می شد در کنار ارائه خدمات پس از فروش رضایت بخش از سوی آن ها، به راحتی می شد افزایش سهم تدریجی محبوبیت این اسپیکرها و روند نزولی سهم اسپیکرهایی که با برند Microlab  و بدون پشتیبانی بیت پرداز به بازار تزریق می شدند را مشاهده کرد.
اما بعد از Microlab-Probit این اسپیکرهای Edifier بودند که با تنوعی که بیش از 30 مدل را در بر می گرفت ،در ابتدای حضور خود با افزایش تنوع در همه بخش ها توانستند مشتری خود را به دست آورند.اما با توجه به کاهش سوال برانگیز محصولات این برند در بازار، این برند در فاصله شاخص زمستان تاکنون با از دست دادن جایگاه دوم با دو پله سقوط،  به جایگاه چهارم شاخص محبوبیت بازار رسید و به نظر می رسد شرکت پارس گستر وارد کننده اصلی این اسپیکرها در بازار، سیاست های جدیدتری را در حوزه عرضه و توزیع محصولات خود دنبال کند.از طرفی نباید این مطلب را نادیده گرفت که کاهش عرضه این محصولات به بازار در هفته های اخیر ،بی تاثیر در آرای اعضا نبوده است.
البته اسپیکرهای Edifier  با کاهش سهم زیادی روبه رو نشده اند و در این سطح از بازار همچنان یکی از با کیفیت ترین برندها شناخته می شوند. این برند که با عرضه 33 مدل اسپیکر به بازار، برای هر سلیقه ای پیش بینی کرده، از شاخص شهریور ماه گذشته تا کنون  با اینکه تنها 2% از سهمش را ازدست داده است،  با توجه به رشد دو برند FARASSOO و Genius در پله چهارم ایستاده است.

از طرفی دو برند مذکور نیز هر کدام با 13% از این سهم به ترتیب جایگاه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند.FARASSOO با اتکا به شبکه فروش گسترده ای که به مدد نمایندگان فروشش در بازارهای کیبورد و ماوس تشکیل داده ، از سال گذشته در این بازار نیز به طور جدی وارد شد و با توجه به کیفیت محصولات و نحوه ارائه خدمات پس از فروش به سرعت خودش را در جمع مدعیان این بازار قرار داد به طوریکه در فاصله شاخص زمستان گذشته تا کنون با 4% افزایش سهم از جایگاه چهارم به دوم صعود کرد.البته نمی توان تنوع پایین اسپیکرهای FARASSOO را نیز نادیده گرفت؛به طوریکه این برند در حال حاضر با عرضه 14 مدل ،در میان پنج برند بالای جدول پایین ترین تنوع را به خود اختصاص داده است.اما با این وجود به نظرمی رسد  FARASSOO با توجه به کسب این جایگاه در مدت نه چندان طولانی و همچنین با برخورداری از دو مزیت مهم در بازار ایران ،یعنی شبکه فروش و خدمات پس از فروش معتبر، با افزایش تنوع و حضور جدی تر در بخش های اسپیکرهای قابل حمل و محدود نشدن به اسپیکرهای استریو، در این بخش از بازار نیز سهم خود را افزایش دهد.
اماGenius  قدیمی ترین برند اسپیکر بازار ایران،با ورود رقبای جدید به تدریج جایگاه اول بازار ایران را واگذار کرد، اما با حمایت شرکت شاب  و متم اف و با عرضه بیش از 20 مدل اسپیکر همچنان توانسته است در کورس رقابت باقی بماند. با توجه به سخنان اخیر مدیر منطقه ای این برند در مورد تمرکز بر حضور قدرتمند آن ها در الکامپ آتی ،به نظر می رسد دوره جدیدی از سیاست های تبلیغاتی  و عرضه محصولات جدید توسط این برند را در کشور  شاهد خواهیم بود که پیش بینی می شود این اقدامات در سهم آنها در شاخص آتی  تاثیرگذار باشد. اما به هر حال این برند با توجه به سابقه طولانی و اعتباری که در این مدت در بازار به دست آورده همچنان به عنوان یکی از مطرح ترین برندهای بازار شناخته می شود.Genius  هم اکنون با برخورداری از %13 از سهم شاخص در جایگاه سوم قرار دارد.
در آن سوی میدان و درمیان برندهای High-End دنیا که از کیفیت بالایی برخوردارند،3 برند در ایران بیش از سایرین جا افتاده اند.Logitech،CREATIVE و Altec Lansing از برندهایی هستند که در بازار داخلی کاربران حرفه ای تر را مخاطب خود قرار داده اند که در این بین طبق نظرسنجی مذکور ،برند CREATIVE با توجه به تنوع محصولات و همچنین برخورداری از پشتیبانی شرکت های معتبری همچون شاب و رایان بدر الکتریک، با استفاده از سیاست های قیمت گذاری مناسب و شهرتی که در صنعت صدا در کشور کسب کرده است، توانسته از جایگاه بهتری نسبت به دو برند دیگر برخوردار شود و با عرضه 19 مدل اسپیکر، 10% از سهم شاخص محبوبیت بازار و جایگاه پنجمین برند شاخص را از آن خود کند.اما اسپیکرهای Altec Lansing با توجه به عرضه محدود و نداشتن یک پشتیبان قدرتمند شهرت آنچنانی در میان خریداران عادی ندارند و تنها به تقاضای کاربران حرفه ای تر پاسخ میدهند.کاری که Logitech در سطحی گسترده تر و با تعداد مخاطبان بیشتری انجام می دهد.پشتیبانی آواژنگ و همچنین رایان بدر باعث شده تا بسیاری از مخاطبان محصولات حرفه ای تر برندی را انتخاب کنند که پشتوانه و خدمات پس از فروش بهتری در اختیار دارد.البته شایان ذکر است که با توجه به نظرسنجی  اخیر،هر دو برند Logitech و Altec Lansing کمتر از 1% از سهم شاخص مربوطه را به خود اختصاص داده اند که این سهم با توجه به تنوع و قیمت سایر برندها طبیعی به نظر می رسد.محمدجواد مفیدرام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد