ICT توپ فوتبال مدیران تصمیم گذار!

محمد فواد رحمان سرشت - ICTPRESS - امروزه جهان پیرامون ما سراسر آکنده از تغییرات و تحولات گوناگونی در عرصه علم و فناوری است.

این مسئله آنچنان گسترش یافته است که نمونه آن را در افزایش روزافزون کابران تلفن همراه و ارزش افزوده های آن همچون پیام کوتاه ، رایانه و پیشرفت سخت افزاری و نرم افزاری آن در کوتاه ترین زمان ( ۱۰ ساله اخیر ) و افزایش کابران می توان به خوبی  مشاهده کرد.
در این میان با ظهور ابزار نوین و فرایندهای وابسته به آن ، فرامین نرم افزاری و زیر ساخت های مورد لزوم ،بحث داغ آمادگی الکترونیکی از مهم ترین مباحث روز است.
آنگاه که با پیشنهاد اتحادیه مخابرات راه دور و قبول سازمان ملل متحد بر تشکیل اجلاس سران کشورهای جهان درباره جامعه اطلاعاتی ،این مسئله از ۲۰۰۳ میلادی به جد دنبال شد که در نتیجه آن جهان چهره جدی تری برای تعقیب مسائل پر اثر در بالا بردن آمادگی الکترونیکی در میان کشورها به خود دید.
 این مسئله حتی با جلسات بعدی رنگ بیشتری گرفت و در ۲۰۰۵ میلادی در تونس تصمیمات مرور و بررسی عملکرد علاوه بر مقاطع میانی به سال ۲۰۱۵ میلادی موکول شد.
آنچه کشورها اکنون شدیدا به آن توجه کرده و پی گیری می کنند، افزایش شاخص هایی است که در اصل آمادگی الکترونیکی آنها را بالا می برد تا به واسطه آن، هم از چرخه تکنولوژی روز عقب نمانده و بهره مند شوند و هم فاصله فقیر و غنی را کاسته و عدالت را جاری سازند.
اما کشور ما هم در این بین همانند دیگر کشورها ضمن حضور در مجالس یاد شده بر پی گیری مباحث مشترک جهانی در افزایش آمادگی الکترونیکی خود متعهد شد.
از این رو اتفاقات مهمی هم در جرگه فراهم آوری زیرساخت ها ، افزایش ضریب نفوذها و تاسیس دفاتر خدمات روستایی و امثال آن در کشور انجام گرفت .
اما آیا کافی است ؟
امروز در شرایطی صحبت از فناوری و سرعت شتابان آن را به میان می آوریم که از فکر تا عمل در سراسر جهان فاصله تنها یک کلیک است.
از طرفی دیگر در این شرایط در کشورمان اختلاف نظرها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از حوزه سیاسی رنگ رقابت و درگیری های بی اثر و چرخش وار به خود گرفته است.
اصل موضوع جای خود را به اختلاف سلیقه ها ، منم منم ها و ... داده است به گونه ای که هر مسئول و سازمان مربوطه برای حل مشکل مقطعی به توجیهی مقطعی متوسل شده و توپ را به زمین دیگری حواله می دهد.

در این میان آیا فناوری اطلاعات و ارتباطات به مثابه توپ فوتبالی است که میان مسئولان پاسکاری می شود و از مسیر مشخصی در حرکت برخوردار نیست ؟!
این مسئله از  مهم ترین موضوع تولی گری مباحث مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات گرفته تا برگزاری بزرگ ترین نمایشگاه های ICT در ایران به چشم می خورد.
مگر نه آنکه اهداف مشترک است و آن بهر مندی از تکنولوژه های روز جهان برای ارتقاء سطح ایران در جهان ، عدالت گستری ، رشد علمی مردم ، افزایش سطح خدمات دهی دولت به مردم بر پایه سیستم های نوین با کمترین زمان ممکن ، پیوستن به جامعه اطلاعاتی جهانی ، تحقق اهداف چشم انداز ۲۰ ساله کشور، اهمیت بخشی به مصالح کشور ، کمک به رشد اقتصادی پایدار و توسعه آن و از این قبیل است ، پس یکی برای همه و همه برای یکی 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد