ضرورت حمایت و بسترسازی مناسب دولت برای رشد صنعت مخابرات

ICTPRESS - وجود سیاست‌های حمایتی و بسترسازی برای رشد صنعت مخابرات کشور از سوی دولت و مدیران از ضروریات است.
کمال محامدپور معاون آموزش ،پژوهش و امور بین الملل وزارت ICT در گفت و گو با ستاد خبری ایران تله‌کام 2007 با بیان مطلب فوق و اشاره به نقش و تأثیر برگزاری مداوم نمایشگاه تله کام در رشد و توسعه صنعت مخابرات و ارتباطات کشور گفت : اصولا هدف از برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها دو چیز است: یکی ارائه توانمندیهای فنی- علمی و ظرفیت های موجود کشور در صنعت و دیگری جلب حمایت دستگاههای خصوصی ودولتی در بکارگیری تولیدات داخلی.
وی ادامه داد: برای این منظور باید برگزارکنندگان نمایشگاهها با برنامه ریزی مناسب و هدفدار کردن آن، پیام رسانی لازم را انجام دهند و سعی کنند فارغ از جنجال های تبلیغاتی، توان واقعی کشور را در صنعت به منصه ظهور رسانند.
او تاکید کرد: وجود و برگزاری نمایشگاه‌ها امری ضروری است مشروط برآنکه از نظر محتوایی و روش ارائه برای بازدید کنندگان مفید و مؤثر بوده و برای مسئولان، تصمیم گیران و مدیران ،اطلاعات مفیدی را در برداشته باشد؛ خصوصاً در بازار رقابت تولیدات صنعتی داخلی ؛ اصالت تولیدات داخلی، مسئله قیمت و کیفیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید به حد کافی مراجعین را قانع کند.
رئیس مرکز تحقیقات مخابرات ایران همچنین در خصوص جایگاه صنعت مخابرات کشور در سطح منطقه تصریح کرد: توان علمی و فنی کارشناسان صنعت مخابرات ایران در حد قابل قبولی است ،لیکن تا چه اندازه این توان جنبه عملی پیدا کرده و در محصولات تولید شده، خود را نشان می دهد محل تأمل است.
محامدپور افزود: بدیهی است کیفت تولیدات صنعت مخابرات و موضوع رقابتی بودن تولیدات به عوامل متعددی بستگی دارد که از مهمترین آنها بسته شدن حلقه و چرخه تحقیق، تولید و بازار است ؛ بخشی از آن به عهده تولید کنندگان و صنعتگران است و بخش مهم دیگر وجود سیاست¬های حمایتی و بسترسازی برای رشد صنعت توسط دولت و مدیران است. بدیهی است که حمایت دولت وقتی می تواند جنبه عملی به خود بگیرد که حداقل ،کیفیت تولیدات در حد معقول و مناسبی باشد و از این منظر بتواند توجیه لازم برای حمایت مالی در مقابل تولیدات خارجی با قیمت پائین‌تر را به وجود آورد. بهرحال کیفیت تولیدات و توانمندی واقعی ،مقدمه ای ضروری است که حمایت مالی دولت را به دنبال دارد.
رئیس مرکز تحقیقات مخابرات ایران در ادامه با اشاره به برنامه ویژه این مرکز در نمایشگاه تله کام هشتم گفت: مرکز همزمان با برپایی هشتمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات، ارتباطات و فناوری اطلاع رسانی، علاوه بر ارائه سامانه های مختلفی از طرح ها و پروژه های در دست اقدام ،تعدادی از آخرین دستاوردهای خود را نیز در معرض دید علاقمندان قرار داده است.
وی در تشریح سامانه ها به مواردی چون سامانه شناسایی چهره و تشخیص هویت به کمک تصویربرداری از عنبیه چشم ، سکوی آزمایشی تأیید نمونه سامانه های سوئیچ STNP مبتنی بر سیگنالینگ شماره ٧ ، شبکه ایستگاههای زمینی راه دور ماهواره ای (GEO) برای کاربردهای ICT روستایی ،سامانه هشت کاناله CWDM مناسب برای شبکه های نوری نسل آینده کشور ، نرم افزار جامع مدل سازی انتشار امواج رادیویی در باندهای VHF و UHF و همچنین نرم افزار پرتال استانی، اشاره کرد.
محامدپور افزود: علاوه براین موارد، ٦ کارگاه آموزشی نیز از سوی مرکز تحقیقات مخابرات ایران در موضوعات :مدیریت شبکه‌های مخابراتی، فناوری WiMAX ، پیکربندی شبکه های نسل آینده ، زیست‌سنجی و جایگاه آن در آینده فناوری اطلاعات ، چارچوب‌ها و رویکردهای جدید فراگیری الکترونیکی در سازمانهای یادگیرنده و پردازشگرهای Web، موتورهای جستجوگر و فرا جستجو ،طراحی و پیش بینی شده که در تالار کنفرانس سالن ٣٥ نمایشگاه ارائه می شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بیان دیگر برنامه‌های مرکز تحقیقات مخابرات ایران در نمایشگاه به ارائه محورها و پروژه های تحقیقاتی برون سپاری که مرکز تمایل به مشارکت در انجام آن با دانشگاهها، شرکتهای خصوصی، مراکز تحقیقاتی، پژوهشگران و اعضای هیئت علمی دارد اشاره کرد واظهار داشت: این مراکز میـتوانند درصورت توانمندی با انتخاب محور مورد نظر ، درخواست‌های پژوهشی خود را جهت بررسی به مرکز ارائه کنند.
رئیس مرکز تحقیقات مخابرات ایران خاطرنشان کرد : در ضمن مرکز آمادگی دارد تا نسبت به انتقال دانش فنی حاصل از پروژه¬های خاتمه یافته خود به شرکتهای تولید کننده تجهیزات و یا ارائه دهنده خدمات درحوزه ICT نیز اقدام کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد