مجوز WIMAX در راه است

WIMAX برگرفته از عبارت:
 Worldwide Interoperability of Microwave Access و به معنای دستیابی گسترده و جهانی به امواج مایکرو ویو به گونه ای است که از قابلیت تعامل و تقابل داخلی برخوردار باشد.
پایه و اساس این فناوری در اصل استاندارد 802.16 است که توسط مؤسسه استانداردسازی IEEE به تصویب رسیده است. عدد 16 در این استاندارد نشان دهنده گروه کاری است که بر روی دستیابی بی سیم باند وسیع فعالیت دارند که در سال 1999 توسط این مؤسسه استانداردسازی تشکیل شد.
این استاندارد شامل مجموعه خصوصیات و قابلیت های اولیه ای است که در ارتباطات گسترده  مورد استفاده قرار گرفته و در گروه شبکه های باند وسیع بی سیم شهری جای دارد. چنین شبکه هایی، قابلیت پشتیبانی و پوشش محدوده وسیعی همانند نواحی شهری در طول فواصل بالای 50 کیلومتر وبا سرعتی در حدود70 مگابایت در ثانیه انتقال اطلاعات را دارند. تکنولوژی Wimax  می تواند صوت ، تصویروسیگنال های اطلاعاتی را جا به جا کند.
معمولاً در حوزه های تحت پوشش سرویس دهندگان ابنترنتی مناطقی وجود دارد که امکان ارائه خدمات اینترنتی با سیم در آن ها مقدور نیست واین امر مستلزم سرمایه گذاری بسیار بالایی است که فاقد توجیه اقتصادی است .
در ایران نیز این مسئله باب توجه شرکت های ارائه دهنده اینترنت پر سرعت است .
اما آیا فضای لازم و زیرساخت های مناسب برای ارائه این سرویس در میان مشتاقان وجود دارد؟
به تازگی در خصوص این فناوری و نحوه ارائه مجوز و راه کارهای از پیش تعیین شده برای آن از سوی متولیان امر اخباری به گوش می رسد:
مهدیون معاون پیشین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از آغاز ارایه‌ مجوزهای وای‌مکس از اوایل دی‌ماه امسال خبر داده است.
به گفته‌ وی سناریوی نحوه‌ ارائه‌ وای‌مکس تعیین و ضوابطش هم تهیه شده است که شاید تا زمستان ارائه‌ شود.
مهدیون در گفت گو با ایسنا گفته است : در این ضوابط مدت زمان انجام کارها و این که تعرفه و یا حق لایسنس باید به چه میزان باشد مشخص شده و بزودی برای فراخوان عمومی آماده است.
بر اساس این سناریو ‌اشخاص حقوقی می‌توانند با داشتن شرایط لازم در این فراخوان شرکت کنند .
البته به دلیل محدود بودن فضای فرکانس نمی‌توان به هر تعداد متقاضی در این خصوص اجازه فعالیت داد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد