ثروتمند تر از بیل گیتس !

بیل گیتس بنیانگذار شرکت نرم افزاری مایکروسافت که سالها عنوان ثروتمندترین مرد دنیا را در اختیار داشت، این عنوان را به ثروتمند دیگری واگذار کرد.

بیل گیتس این عنوان را به "کارلوس اسلیم" بانفوذترین فرد در شبکه های مخابراتی مکزیک و رئیس گروه "آمریکا موویل" واگذار کرد.

تغییر در ارزش سهام این دو شرکت باعث شد که گیتس از این عنوان محروم شود!

در حقیقت در سه ماهه دوم سال جاری ارزش سهام شرکت کارلوس اسلیم 27درصد افزایش داشت در حالی که ارزش سهام مایکروسافت تنها با 5 درصد افزایش مواجه شد.

براساس گزارش مجله فوربس، درحال حاضر ثروت اسلیم با 6/8 میلیارد دلار بیشتر از ثروت 2/59 میلیارد دلاری بیل گیتس به 8/67 میلیارد دلار رسیده است.

کارلوس اسلیم ، 67 ساله متولد مکزیکوسیتی شرکت خود را با همکاری سه فرزندش اداره می کند.

براساس طبقه بندی مجله فوربس درخصوص ثروتمندترین های روی زمین، رئیس گروه صنعتی CompUSA ، معاون رئیس Mexican Stock Exchange و رئیس کمیته آمریکای لاتین NYSE در شمار ثروتمندترین های دنیا قرار گرفتند.

mehrnews

ویروس سخنگو!

رفتار عجیب و در عین حال مخرب یک ویروس جدید، بسیاری از شرکت‌های امنیت IT را به واکنش‌های جدی و اعلام هشدار سریع به کاربران اینترنت واداشت.

 تروژان BotVoice.A که برای نخستین بار توسط آزمایشگاه‌های امنیتی شرکت پاندا، کشف شد، با نفوذ و آغاز فعالیت خود در سیستم‌ها، با صدایی بلند فریاد می‌زند که رایانه‌ی شما مورد حمله‌ی من قرار گرفته و کلیه‌ی فایل‌های سیستمی ‌و سایر اطلاعات موجود در‌ هارد دیسک در حال از بین رفتن است.

این کد مخرب با ابراز تاسف از این مساله، از کاربران مورد حمله عذرخواهی کرده و برای آن‌ها روز خوبی را آرزو می‌کند!

جملات فوق برای چندین بار و به صورت پی در پی ادا می‌شوند تا هنگامی‌ که تمام اطلاعات ذخیره شده در دیسک سخت رایانه مورد حمله به صورت ناگهانی و در برابر چشمان بهت زده کاربران، پاک شده و به صورت کامل از بین بروند.

البته BotVoice.A در برخی از حملات خود، کلیه اطلاعات سیستمی‌ رایانه را از بین نمی‌برد، اما با ایجاد تغییرات گسترده در رجیستری سیستم عامل و اختلال شدید در عملکرد رایانه‌ها به غیر فعال شدن کلیه‌ی برنامه‌های نصب شده و عدم دسترسی به task manager منجر می‌گردد.

بنا بر اعلام پاندا، این کد مخرب جدید، علاوه بر پاک کردن اطلاعات موجود در رایانه و تمسخر کاربران مورد حمله خود، قادر است با انجام یک تخریب ضربتی و ناگهانی و تنها در عرض چند دقیقه، سیستم‌ها را از کار انداخته و شناسایی خود را عملا غیر ممکن کند؛ بنابراین در چنین مواردی بهترین اقدام حفاظتی، استفاده از فن آوری‌های امنیت پیشگیرانه برای شناسایی و خنثی سازی کدهای مخرب ناشناخته و بسیار جدید است.

بر اساس این گزارش از راه‌های انتشار این تروژان می‌توان به شبکه‌های P2P، حافظه‌های جانبی قابل اتصال به پورت‌های ورودی سیستم و نیز دانلود فایل‌های آلوده به شکل خودکار و یا توسط کاربر، در هنگام جست‌وجو در اینترنت، اشاره کرد.

کارشناسان امنیتی برای ردیابی و پیشگیری سریع این کد خطرناک، استفاده از برنامه‌های آنلاین NanoScan و TotalScan را به کلیه کاربران اینترنت توصیه می‌کنند.

isna.ir

اتصال فیبر نوری 289 دانشگاه دولتی و مرکز آموزشی عالی

 

با انجام پروژه‌ی اتصال دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی کشور به شبکه،‌ از سوی شرکت فن‌آوری اطلاعات، 289 دانشگاه دولتی و مرکز آموزش عالی به فیبر نوری متصل شدند.

علی‌اکبر کرم‌بیگی - مدیر روابط عمومی‌ و امور بین‌الملل شرکت فن‌آوری اطلاعات - در گفت‌وگو با  ایسنا ، با بیان این مطلب اظهار کرد: با برقراری این اتصال، دانشگاه‌ها می‌توانند ارتباطات داخلی و بین دانشگاهی را به طور منسجم برقرار و با اتصال به شبکه‌ی علمی‌ به انجام امور تحقیقاتی اقدام کنند.

 

ارائه قالب های جدید توسط بلاگ اسکای

 

همزمان با سالروز میلاد با سعادت  حضرت فاطمه زهرا (س) و  روز زن و  مادر سرویس دهنده وبلاگ فارسی ‌بلاگ اسکای قالب های جدید خود را ارائه کرد.

 این قالبها با تکنیک css طراحی شده و سرعت بار گذاری بالایی دارند. قسمت نظرات این قالبها نیز از طراحی هماهنگی با خود قالبها بر خور دار است و آنها در طرح ها و نقش های متعدد و متنوعی قابل استفاده برای کاربران این سرویس دهنده است.

بلاگ اسکای با ارائه قالب های جدید در سبک ترین بارگذاری هنگام لود صفحه بلاگ رضایت کاربران را مهمترین هدف خود از این سرویس جدید معرفی می کند.

 

دوره آموزشی نجوم و کیهان شناسی با امکان رصد برگزار می شود

مجموعه فرهنگی هنری تهران توسط مرکز همایش های خود ، دوره آموزشی نجوم، ستاره شناسی و کیهان شناسی با امکان رصد را از یکشنبه 17 تیرماه جاری برگزار می کند.

به گزارش روابط عمومی این مرکز: این دوره آموزشی توسط نفیسه نعیمی پور  (نویسنده ومدرس انجمن نجوم  ایران ) در دو پایه ارائه می شود و اعضای این دوره امکان لازم برای رصد آسمان را نیز خواهند داشت.

بنابر این گزارش : پایه اول این دوره شامل مقدمه وطرح اهداف آموزشی نجوم - نظریات پیدایش عالم از ابتدا تاکنون ، منظومه شمسی - معرفی مفاهیم پایه ای نظیر فدر ، مقابله ، مقارنه ، اختفا ، دابره البروج و .. - معرفی کره سماوی - آشنایی با انواع ابزار رصدی و پایه دوم این دوره نیز شامل  دایره ساعتی ، نصف النهار سماوی و مختصات بعد و میل - نقشه خوانی ، آشنایی کامل با کلیه صورتهای فلکی و روش رصد اجرام غیر ستاره ای - آشنایی با ماه و ساختار و نحوه تشکیل آن - گرفتها ( خسوف و کسوف ) - بارشهای شهابی ( چگونگی تشکیل و نحوه رصد و ثبت آنها ) - کیهان شناسی مقدماتی ( انفجار بزرگ ، تحولات ستارگان از تولد تا مرگ ، نمودار هرتسپرونگ راسل ) است که بهمراه ارائه این مراحل امکان رصد در رصدخانه پیش بینی شده برای اعضاء فراهم خواهد شد.

این گزارش می افزاید : دوره یاد شده  یکشنبه و سه شنبه هرهفته از ساعت 14 الی 30/15 برای پایه 1 و از ساعت 30/15 الی 17 برای پایه 2 برگزار می شود.

این مرکز در آدرس اینترنتی     www.tehranhamayesh.150m.com  و همچنین شماره تلفن  27 ـ 77641126    قابل دسترسی است.

 

کشف تاریخ اولین اوج پرواز پرندگان

گروهی از دانشمندان آمریکایی با بررسی گونه ای پرنده کشف کردند که این پرنده که از شش میلیون سال قبل می زیسته است و بنابراین اولین اوج پرواز پرندگان در این زمان انجام شده است. این پرنده که براساس منطقه محل سکونت خود نامگذاری شده است، در آسمان منطقه "سولکاوا " در آرژانتین پرواز می کند.

 محققان دانشگاه "تکزاس تک" نتایج بررسی ویژگی های این پرنده را در مجله "شرح مباحثات آکادمی ملی علوم آمریکا" منتشر کرده اند. از آنجا که طول بالهای این پرنده در حالت باز به هفت متر می رسد، توانایی پرواز در ارتفاع و اوج گرفتن را دارد. این پرنده در هربار اوج گرفتن تا ارتفاع یک تا دوکیلومتر از سطح زمین صعود می کند و در هر روز تا 300 کیلومتر اوج می گیرد.

این دانشمندان با بررسی بقایای اجداد این پرنده، کشف کردند که نیاکان پرنده سولکاوا در بیش از شش میلیون سال قبل زندگی می کرده اند و بنابراین پرواز در اوج آسمان از آن زمان آغاز شده است.

 mehrnews.com

 

شرکت‌های برتر کارآفرین دیجیتالی انتخاب می‌شوند

برترین شرکت‌های کارآفرین دیجیتالی در نخستین جشنواره ملی کارآفرینی دیجیتالی انتخاب شده و طی مراسمی از آنها تقدیر می‌شود.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی کارآفرینی دیجیتالی کشور گفت: برای ترغیب کارآفرینان برتر در فضای مجازی، شرکت‌های برتر کارآفرین دیجیتالی در حوزه بازرگانی، صنعت، آی‌تی و شرکت‌هایی که مدیریت آنها بر عهده زنان است می‌توانند در مسابقه جنبی جشنواره شرکت کنند.

"عبداله شهریوری" روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: برخی از شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی در زمینه "کارآفرینی دیجیتالی" اقداماتی انجام داده‌اند.

منظور از کارآفرینی دیجیتال، استفاده از فناوری اطلاعات برای ایجاد شغل است.

وی از جمله این شرکت‌ها به شرکت‌های خودروسازی اشاره کرد و گفت:
استفاده از فرصت‌های بسیاری که در زمینه کارآفرینی دیجیتالی وجود دارد می‌تواند در ایجاد اشتغال نقش موثری داشته باشد.

به گفته وی، افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند با ارسال مشخصات و توانمندی‌های خود به دبیرخانه همایش در مسابقه برترین شرکت‌های کارآفرین دیجیتالی شرکت کنند.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی کارآفرینی گفت: نمایشگاه کارآفرینی دیجیتالی در سه بخش شرکت‌های بازرگانی، شرکت‌های صنعتی و شرکت‌های ‪ IT‬برگزار خواهد شد.

دو کارگاه آموزشی نیز یک روز قبل از همایش برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در جریان برگزاری همایش، کتاب مقالات به صورت چاپی و الکترونیکی شامل مقالات پذیرفته شده همایش ارایه خواهد شد.

شهریوری با بیان اینکه برای ارسال مقالات تا ‪ ۱۵‬تیرماه فرصت است، گفت تاکنون بیش از ‪ ۵۰‬مقاله به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که در نهایت از نویسندگان سه مقاله برتر تقدیر خواهد شد.

نخستین جشنواره ملی کارآفرینی دیجیتالی ‪ ۲۴‬تا ‪ ۲۶‬تیرماه جاری توسط "انجمن اینترنتی سیب ایران" با حمایت "وزارت کار" و "سازمان صدا و سیما" در تهران برگزار می‌شود.

دنیای کامپیوتر و ارتباطات شماره ۵۶ منتشر شد

 

انتشار شماره جدید ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات

 

شماره جدید ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات منتشر شد. ماهنامه دنیای کامپیوتر در شش سال سابقه فعالیت در حوزه ICT به تحلیل و بررسی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از دید اخبار، صاحب‌نظران، متخصصین و مسئولین پرداخته است. دنیای کامپیوتر و ارتباطات همواره سعی بر آن داشته است که با اطلاع‌‌رسانی و تولید محتوا در فضای رسانه‌های مکتوب و وبی مخاطبان خود را در جریان آخرین اخبار، تحولات و اتفاقات این حوزه قرار دهد. شماره 56 از ماهنامه دنیای کامپیوتر ویژه تیرماه که از 3 شماره پیش بصورت تمام رنگی چاپ می‌شود، با عناوین و مطالب متنوع در سراسر ایران در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

 

در این شماره می‌خوانید:

- Surface، حقیقت دنیای مجازی(پرونده محصول جدید مایکروسافت)

- Google Gears

- حمله کپی‌رایتی مایکروسافت به گوگل

- نحوه محاسبه در کامپیوترهای DNA

- گفت‌وگو با مدیر و سردبیر مجله اینترنتی فریا

- استخراج فناوری از چاه‌های قطب نفتی جهان

- گفت‌وگو با مدیر منطقه‌ای بنکیو در خاورمیانه – بهمراه مروری بر تحولات فناوری اطلاعات در منطقه خاورمیانه

- نقش IP در ارتباطات امروز و فردا

- مناقشه رگولاتوری آلمان با اتحادیه اروپا

   

همچنین این شماره از ماهنامه به دو پرونده ویژه اختصاص داده شده است. پرونده ویژه نظام‌صنفی- همزمان با دومین سالگرد تاسیس این نهاد، به بررسی عملکرد دو ساله گذشته آن پرداخته که در همین رابطه گفت‌و‌گوی صریحی با امیر‌حسین سعییدی نائینی، رئیس این سازمان انجام شده است. وی در این مصاحبه با بررسی جایگاه و فعالیت‌های سازمان به برخی انتقادات وارده به وی و عملکرد وی در دو سال گذشته ه صراحت پاسخ گفته است. همچنین تعدادی از از اصحاب رسانه و  روزنامه‌نگاران آی‌تی نیز در یادداشت‌هایی نیز تقویم دو ساله سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، اتفاقات، حواشی و جریانات را به بوته نقد کشیده‌اند.

 

در پرونده دیگری در همین شماره، ماهنامه دنیای کامپیوتر، Surface نوآوری جدید مایکروسافت معرفی و از دیدگاه کارشناسان مورد تحلیل قرار گرفته است. دنیای کامپیوتر و ارتباطات طی چند شماره اخیر بخش جدیدی را با عنوان «تنظیم مقررات» به فهرست مطالب موضوعی خود افزوده است که به اخبار، تحولات و مسائل مربوط به نهاد رگولاتوری، چه در سطح داخلی و چه در سطح بین‌المللی می‌پردازد. در این شماره گفت‌وگویی نیز با معاون تنظیم مقررات، سعید مهدیون انجام شده است که به مسائل مختلفی پرداخته است. شماره 56 ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات ویژه  تیر 86 از هم‌اکنون در دسترس عموم است.

 

 

اینجا بازار گرافیک ایران است ...

در بازار داخلی ایران اکثر کارت های گرافیک با چیپ ست و GPU های  دو کمپانی بزرگ NVIDIA و ATI شناخته می شوند که چیپ ست های GeForce NVIDIA و GPU های Radeon   ATI شهرت قابل توجهی در بازار کسب کرده و بیشترین بخش بازار را به خود اختصاص داده اند.این دو کمپانی به ترتیب 30 و 20 درصداز سهم بازار جهانی را در این زمینه در اختیار دارند.
کاربران مختلف نیز که برای خریداری کارت گرافیکی مراجعه می کنند غالباً به دنبال مدل های مختلف محصولات این  دو کمپانی با برندهایی هستند که توانسته اند نام خود را بهتر در بازار نهادینه کنند. نام هایی مثل ASUS، XFX ، GIGABYTEو MSI نام هایی هستند که امروز بیشتر در بازار شنیده می شوند و این اعتبار می تواند بهترین عامل فروش این محصولات در بازار ایران باشد.

در کنار جایگاه اعتبار برندها ،خدمات پس از فروش شرکت های عرضه کننده و به خصوص نقش فروشنده در سهم هر برند از بازار نیز نقش ویژه ای دارد.
با توجه به اینکه VGA از قطعاتی است که علاوه بر یک سری اطلاعات عمومی خریداران ،نیاز به بخشی از اطلاعات تخصصی نیز دارد قسمت مهمی از این اطلاعات توسط فروشنده به کاربر منتقل می شود و فروشنده نیز این اطلاعات را یا به طور آکادمیک و یا به صورت تجربی و تعامل با همکاران به دست می آورد؛ از طرفی باشگاه نیز با انتشار تجمیع نظرات قشر عظیمی از فروشندگان می تواند این  اطلاعات  کلی  را به فروشندگان و حتی کاربران ارائه کند.
آخرین نظرسنجی از فعالان بازار ICT و اعضای S&P  حاکی از آن است که 4 برند نزدیک به 70 درصد از شاخص بازار داخلی را در اختیار دارند.
برند های ASUS،XFX، GIGABYTEو ATI در حالی در 4 رتبه بالای جدول قرار گرفته اند که از خرداد گذشته تا امروز شاهد  جابه جایی های متعددی دراین بخش از شاخص بودیم.
مهمترین اتفاق شاخص اخیر افول  تدریجی برندهای  ATI و XFX درشاخص بازار و از دست دادن امتیاز قابل توجه این دو برند است.
کارت گرافیک  ATI که به عنوان برند  کمپانی  کانادایی و بزرگ تولید و عرضه کننده  چیپ ست و GPU در بازار ایران شناخته شده است در حالی با کاهش امتیاز شاخص عجیب 12 درصدی از شاخص خرداد گذشته مواجه شده است که برندهایی همچون ASUS و GIGABYTE با استفاده از GPU های   Radeon این کمپانی، بالاتر از برند اصلی خود آن ایستاده اند.البته عرضه نا مناسب محصولات برند ATI نیز می تواند در این امر موثر بوده باشد.

 بنا بر نظر سنجی های شاخص  S&P ، در فاصله زمانی بین خرداد و آذر 85، ATI 7 درصد و در فاصله آذر گذشته تا خرداد 86، این برند 5 درصد از امتیاز شاخص بازار را از دست داد تا هم اکنون با 13 درصد  و امتیاز شاخص 133با 2 پله سقوط در جایگاه چهارم بازار قرار بگیرد.نکته دیگری که درباره این برند به نظر می رسد ، ممکن است اختلاف میان نظرات اعضا و آن چه که در بازار به اشتباه برند ATI جا افتاده است باشد. با توجه به اینکه کارت های گرافیک خود کمپانی ATI دقیقاً با برند ATI و به صورت خیلی محدودی در بازار عرضه شده و می شود لذا به نظر می رسد این آمار بیشتر متعلق به نام کمپانی ATI در ایران است.

XFX دیگر برند  افول کرده شاخص اخیر که ادعای مناسب ترین گزینه برای بازی های رایانه ای را به دوش می کشد نیز با 11 درصد کاهش امتیاز شاخص از سال گذشته تا کنون روند نزولی خود را طی می کند.این برند که در خرداد ماه گذشته با در اختیار داشتن 31 درصد از شاخص  بالاترین جایگاه را به خود اختصاص داده بود در فاصله 6 ماهه تا آذر 85 ، 7درصد  از  امتیاز خود را از دست داد  و و از آذر تا کنون نیز 5 درصد دیگر به همراه  جایگاه اول خود را واگذار کرد تا هم اکنون با 20 درصد از سهم شاخص بازار و امتیاز  200 در جایگاه دوم قرار بگیرد.
XFX که فقط از چیپ ست های GeForce شرکت NVIDIA استفاده می کند ، زمانی با توجه به عرضه و توزیع مناسبش بالاترین جایگاه را در اختیار داشت ،اما امروز با توجه به این امر که رقبایی چون ASUS و GIGABYTE ،هم کارت های گرافیک NVIDIA و هم کارت های گرافیک ATI را به بازار عرضه می کنند توانسته اند حیطه جذب مشتریان خود را گسترده تر کنند و این امر تا حدودی می تواند بر کاهش سهم XFX در بازار تاثیر گذار بوده باشد.نزول XFX قابل تامل است اما از طرفی باید توجه داشت که این برند با پشتیبانی سازگار ارقام با اختلافی بسیاربسیار ناچیز جایگاه خود را از دست داد .

اما شرایط برای دو برند GIGABYTE و ASUS تا حدودی متفاوت است. ASUS  با توجه به شاخص S&P ، از سال گذشته تا کنون تنها 2 درصد رشد داشته اما با توجه به افول XFX توانست جایگاه اول را به خود اختصاص دهد.
با اینکه اختلاف نظر اعضای تهرانی و شهرستانی در مورد این برند به طور محسوسی مشاهده می شود ،اما ثبات تقریبی که در سهم شاخص بازار این برند از سال گذشته تاکنون مشاهده می گردد می تواند نشانی از برآورده کردن انتظارات مشتریان در دوره های زمانی متفاوت باشد. با این حال ASUS در شهرستان امتیاز شاخص 167 و در تهران252 امتیاز کسب کرد تا  این تفاوت 8  درصدی جای تامل بیشتری باقی بگذارد. البته درباره XFX هم می توان به اختلاف بین نظرات اعضا اشاره کرد به طوریکه این برند  در تهران 236  و در شهرستان 177 امتیاز کسب کرد تا نشان دهد این افت سهم به کاهش امتیاز شهرستان این برند نیز رابطه دارد.

ضمن اینکه  نباید از نام خدمات پس از فروش الماس نیز گذشت که بخشی از اعتبار ASUS  در بازار است.ASUS هم اکنون 20 درصد از سهم شاخص بازار را با امتیاز 202 در اختیار دارد.

البته یک نکته را نیز نباید فراموش کرد و آن هم اختلاف بسیار ناچیز ASUS با XFX حتی با کاهش سهم قابل تامل این برند است ؛به طوری که تا آخرین لحظات پاسخگویی به شاخص ،این XFX بود که همچنان جایگاه اول را در اختیار داشت؛گر چه با توجه به این که تعداد رای های اعضای شهرستانی GIGABYTE بیشتر از دو برند مذکور بود، در مواردی نیز این برند در جایگاه اول قرار می گرفت. این برند 202 امتیاز از تهران و 194 امتیاز از شهرستان کسب کرد تا کمترین پراکندگی آمار شاخص را داشته یاشد.

در رابطه با GIGABYTE  می توان گفت که بهترین ثبات بازار را در میان برند های برتر دارد و به نظر می رسد شرکت آواژنگ در مورد نحوه عرضه و توزیع محصولات این برند توجه ویژه ای اعمال کرده است.بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند کیفیت بورد های این برند بهتر از سایرین است و با توجه به اینکه این کمپانی در زمینه عرضه مادربورد نیز فعال است بسیاری اعتقاد دارند هماهنگی مادر بورد ها و کارت های گرافیک این برند نقش قابل توجهی در افزایش سازگاری و در نتیجه ارتقاء سطح کاربری محصول دارد.البته این امر درباره برند ASUS نیز صادق است .GIGABYTE نیز در حال حاضر با  امتیاز 196 و کسب 20 درصد از سهم شاخص بازار در جایگاه سوم قرار دارد تا بازار گرافیک ایران ،رقابتی ترین بازار محصولات ICT باشد.

 

600 میلیون تومان برای بنیان بازار ملی محتوا

دکتر حمید شهریاری - دبیر شورای عالی اطلاع رسانی - در نشست خبری اولین جشنواره‌ی و نمایشگاه ملی تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی (تسما)، اظهار کرد: دبیرخانه‌ی شورای عالی اطلاع‌رسانی از سال 85 با رویکرد جدیدی با عنوان تسما فعالیت خود را آغاز کرد و طرح تسما در صدد است تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایرانی را بر عهده بگیرد.

وی با بیان این که ما برای رسیدن به عرصه‌های سطوح عالی ICT به دو بعد پیشرفت ابزاری و محتوایی نیاز داریم، ‌گفت: آن چه که یک فرهنگ را شکل می‌دهد محتواهایی است که در آن ابزارها شکل می‌گیرد که هر چه این محتواها غنی‌تر و پربارتر باشد غنای فرهنگ آن ملت افزایش می‌یابد.

شهریاری یادآور شد: در راستای تقویت تولید محتوای الکترونیکی ایرانی درصددیم بازاری را به عنوان بازار ملی اشتراک محتوا ایجاد کنیم که این نخستین بازار ملی اشتراک محتوا است؛ در ضمن اجرای این برنامه نخستین جشنواره تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران و نمایشگاه تسما عرضه خواهد شد.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی تاکید کرد: بدون تردید محتواهای متفاوتی در حوزه‌ی فرهنگی،‌ اجتماعی، آموزشی و خدمات تشکیل شده و لازم است این اطلاعات به نحوی با هم مرتبط شود که این از اهداف اصلی شبکه‌ی اطلاع‌رسانی محسوب می‌شود.

وی گفت: با توجه به تجربه‌ای که ما در جشنواره و نمایشگاه‌هایی که از قبل عرضه می‌شد به این نتیجه رسیدیم که در این جشنواره شاهد یکسری نرم‌افزارهایی هستیم که از اطلاعات کافی برخوردار نیست.

شهریاری ادامه داد: یکی از دلایل نقص در این نرم‌افزارها کمبود در محتوا است و تصمیم‌ گرفتیم صاحبان داده اطلاعات خود را به اطلاعات الکترونیکی تبدیل کنند.

شهریاری به اشتراک‌گذاری محتوا را یکی از اهداف سند جامعه‌ی اطلاعاتی ذکر کرد که در ژنو امضا و در تونس مورد تایید قرار گرفت و تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم که در سطح شرکت‌های خصوصی این اشتراک‌گذاری را انجام دهیم.

وی در ادامه با تاکید بر این که ما در این جشنواره و نمایشگاه رویکرد محتوایی را دنبال می‌کنیم،‌ اظهار کرد: برای طرح بازار ملی اشتراک محتوا با توافق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 600 میلیون تومان اختصاص داده شد.

او اطلاع‌گیری از محتوای تولید شده در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و دینی، بررسی وضعیت تقاضا نسبت به انواع محتوای تولید شده، تشویق اشخاص حقیقی و حقوقی متخصص در حوزه‌های مختلف به تولید محتوای مورد نیاز کشور را از جمله اهداف این طرح برشمرد و گفت: ایجاد اشتغال و حمایت از تولید کنندگان بخش خصوصی و تعاونی، جمع‌آوری اطلاعات تولید شده در زمینه‌های مختلف و به اشتراک‌گذاری آن‌ها،‌ ایجاد تعامل بین تولیدکنندگان محتوایی در بخش دولتی و نیمه دولتی با بخش‌های خصوصی تعاونی و اشخاص حقیقی از دیگر اهداف این طرح است.

شهریاری، درباره‌ی شرایط عمومی‌ تولیدات محتوایی جهت شرکت در بازار گفت: تنها محتوایی که قابلیت به اشتراک‌گذاری داشته باشد در این بازار شرکت داده می‌شود و محتوای تولید شده می‌تواند در قالب فایل‌های اطلاعاتی و یا به صورت نرم‌افزار در طرح عرضه شود و از طرفی مالکیت مادی و معنوی ارایه کننده‌ی محتوا نسبت به تولید ارایه شده به نحوی قابل اثبات باشد.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی تاکید کرد: کسانی که در این بازار شرکت می‌کنند باید توان این را داشته باشند که محتوای خود را ثابت کنند و هزینه تولید اطلاعات ارایه شده از اعتبارات و منابع دولتی تامین نشده باشد.

وی یادآور شد: صاحبان تولیدات محتوایی می‌توانند اشخاص حقیقی،‌ حقوقی، شرکت‌های خصوصی و موسسات فرهنگی غیردولتی باشند و از طرفی صاحبان تولیدات محتوایی باید بتوانند مالکیت خود را نسبت به تولیدات عرضه شده اثبات کنند.

شهریاری با بیان اینکه نحوه‌ی معرفی و ارسال تولیدات محتوایی در حوزه‌های مختلف در وبگاه جشنواره تسما www.tasmafair.ir آمده است، درباره‌ی اهداف این طرح گفت: تقدیر از تلاش پدیدآورندگان محتوای الکترونیکی ایرانی، تشکیل بانک توصیفی اطلاعات‌، شناسایی و معرفی مالکان اطلاعات و حمایت از حق مالکیت فکری تولید کنندگان محتوا از جمله اهداف این طرح است.

وی تشویق نهاد‌ها و بنگاه‌های دولتی در حرکت به سوی دولت الکترونیک و معرفی اطلاعات برتر برای باز تولید و پردازش‌های مجدد را از دیگر اهداف طرح برشمرد.

شهریاری درباره‌ی حوزه‌های شمول طرح گفت: همه‌ی انواع اطلاعات الکترونیکی از قبیل نوشتاری، دیداری - شنیداری و بانک‌های مشتمل بر این اطلاعات در حوزه ارزیابی طرح جای دارند و همه اطلاعاتی که به صورت دیجیتالی تولید شده و یا از حالت‌های دیگر به شکل الکترونیکی تبدیل شده‌اند می‌توانند در داوری شرکت کنند و از طرفی محتواهای الکترونیکی باید در یکی از حوزه‌های 15 گانه طرح تسما جای داشته باشند.

همچنین سعید سالاریان - معاون پشتیبانی دبیرخانه‌ی شورای عالی اطلاع‌رسانی و دبیر اجرایی جشنواره - درباره‌ی مراحل اجرای طرح گفت: کلیات طرح از طریق رسانه‌ها، وبگاه نمایشگاه،‌ وبگاه دبیرخانه‌ی شورای عالی اطلاع‌رسانی و ارسال فراخوان به اطلاع عموم می‌رسد و موسسات فرهنگی،‌ اشخاص حقوقی و حقیقی و نهادها هر یک در حوزه‌های فعالیت خود محتوای تولید شده و یا آماده تولید خود را جهت شرکت در بازار ملی اشتراک محتوا معرفی می‌کنند.

دبیر اجرایی جشنواره تصریح کرد: وضعیت مالکیت مادی و معنوی تولیدات توسط کمیته داوری تعیین و پس از آن تولیدات ارسالی با شرایط عمومی ‌و استانداردهای تعریف شده مطابقت داده می‌شود و محتوای برگزیده که دارای شرایط عمومی‌ جهت خرید باشد توسط کمیته قیمت‌گذاری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: محصولات خریداری شده طی ضوابطی که مشروح آن به تایید طرفین رسیده خریداری شده و جهت استفاده عمومی ‌با شرایط خاص در وبگاهی که به این منظور طراحی شده قرار می‌گیرد و محصولات به اشتراک گذاشته شده در وبگاه‌ها با بهایی اندک به خریداران عرضه و مبالغ حاصل از فروش آن به تولید کننده اصلی تعلق می‌گیرد.

سالاریان یادآور شد: دبیرخانه‌ی شورای عالی اطلاع‌رسانی با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تنها مسوولیت نظارت بر گردش کار مذکور را به عهده دارد.

معاون شورای عالی اطلاع‌رسانی یادآور شد: نهادهای دولتی، تعاونی و خصوصی می‌توانند محتوای الکترونیکی خود را جهت ارزیابی در جشنواره شرکت دهند و تنها اطلاعاتی که مشخصات آن‌ها به دبیرخانه ارسال شده و یا در پایگاه جشنواره معرفی شد و مورد ارزیابی واقع خواهد شد.

بنا بر اعلام، این جشنواره در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در تاریخ 12 تا 16 شهریورماه سال 86 و همراه با برگزاری نمایشگاه جانبی برگزار می‌شود.